پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

چرا مسی در سیستم چرخشی انریکه نیست؟

کد خبر : 23628  |  زمان ارسال : سه شنبه 8 مهر 1393

مسی  تنها بازیکنی است که سیستم چرخشی انریکه او را در برنمی گیرد و در تمام دیدارهای آبی-اناریها در فصل جاری به میدان رفته است. او نشان داده است که سیاست چرخشی را درباره خودش دوست ندارد و می خواهد در تمام بازیها چه دوستانه و چه غیر دوستانه برای آبی-اناریها بازی کند. اما چرا مسی می تواند در هر حالتی برای بارسلونا بازی کند. در گزارشی می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم.

سران بارسلونا پس از فصل سختی که با خراردو مارتینو پشت سرگذاشتند تصمیم گرفتند به همکاری با او ادامه ندهند و لوئیس انریکه را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کنند. طبیعی است که یک مربی جدید برای رسیدن به ترکیب اصلی و نفرات ثابت خود به زمان نیاز دارد. او تلاش می کند تا تمام بازیکنان را در سیستمی چرخشی به میدان فرستد در میزان آمادگی آنها را بسنجد.

در زمانی که مارتینو به عنوان سرمربی بارسلونا انتخاب شد چنین سیاستی را به کار برد و تلاش کرد تا با چرخشی کردن سیستم تیم هم از خستگی مفرط بازیکنان جلوگیری کند و همه به ترکیب اصلی خود و نفراتی که در دیدار های مختلف به آنها نیاز دارد برسد. او حتی اجازه نمی داد که لیونل مسی با آن هم نام و اعتبار از این سیستم در امان باشد و در بعضی از بازیها تصمیم می گرفت که مهره آرژانتینی تیمش را از بازی بیرون کشد و این البته با ناراحتی مسی مواجه می شد اما هیچگاه لئو دوست داشتنی حاضر نشد که ناراحتی خود را بروز دهد و آن را رسانه ای کند چرا که برای او موفقیت تیم مهمتر ازهر چیزی بود.

لوئیس انریکه هم پس ازبرعهده گرفتن هدایت آبی-اناریها تصمیم گرفت چنین سیسمی را در تیمش پیاده کند. او د رهمان نشست خبری خود گفت که می خواهد از تمام بازیکنانی که د راختیار دارد به صورت چرخشی استفاده کند اما درباره لیونل مسی گفت که نمی داند آیا او با این سیستم کنار می آید یانه. به نظر می رسد که جواب گزینه دو است چرا که در هفت بازی که بارسلونا در رقابت های لیگا و لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته مسی تنها بازیکنی بوده است که به طور ثابت بازی کرده و اصلا تعویض نشده است و این نشان می دهد که پسر محبوب نوکمپ اصلا میانه خوبی با تعویض شدن و نیمکت نشینی ندارد.

انریکه به بهانه هماهنگی بازیکنان تیمش با هم به تناوب آنها را در دیدارهای مختلف به میدان می فرستد اما درباره مسی شرایط متفاوت است چرا که او یک استثنا است و می خواهد در هر دیداری حضور داشته باشد

آیا مسی دوست دارد در هر دیدار تیمش را همراهی کند و در ترکیب اصلی قرار گیرد؟ آیا انریکه توان تعویض مسی را ندارد؟ به نظر می رسد که سوال نخست ما درست باشد چرا که هر مربی این اختیار را دارد که بازیکن خود را تعویض کند اما درباره سوال نخست باید گفت که مسی نشان داده است که سیاست چرخشی را درباره خودش دوست ندارد و می خواهد در تمام بازیها چه دوستانه و چه غیر دوستانه برای آبی-اناریها بازی کند. اما چرا مسی می تواند در هر حالتی برای بارسلونا بازی کند. یورو اسپورت در گزارشی می خواهد این موضوع را بررسی کنیم.

1- تفکر مسی

مسی با دور بودن از میدان کاملا بیگانه است. او چنانچه آسیب دیده نباشد دوست دارد در هر بازی به میدان رود. این بازیکن آرژانتینی نشان داده است که حتی اگر آسیب دیدگی او جزئی هم باشد دوست دارد ریسک کند و به میدان برود. بنابرین مسی بازیکنی نیست که با نیمکت نشینی کنار آید.

در بازیهای دوستانه و یا بازیهای مراحل اولیه جام حذفی لوئیس انریکه به بازیکنان اصلی خود استراحت و ترجیح می داد که بازیکنان ذخیره را به میدان بفرستد با این حال لیونل مسی دوست داشت در ترکیب اصلی به میدان رود و سطح آمادگی خود را بالا نگه دارد

در دیدار نخست بارسلونا برابر آپوئل نیکوزیا قبرس سرمربی آبی-اناریها بسیاری از ستاره های تیمش را بازی نداد اما مسی به نیمکت نشینی و استراحت کردن آشنا نیست و در ترکیب اصلی تیمش به میدان رفت. بسیاری از بازیکنان بارسلونا با سیاست بازی چرخشی موافق هستند چرا که آنها خسته می شوند و فشار را احساس می کند. به عنوان مثال ماتئو مدافع جدید بارسلونا اعتراف کرد که حضور در بازیهای زیاد باعث خستگی او شده است اما مسی اینگونه نیست و نشان داده که یک استثنا در فوتبال جهان است.

2- سطح مسی تا الان

مسی تا الان در رقابت های لیگا نمایش بسیار خوبی داشته است. او در ترکیب تیم انریکه متفاوت ظاهر شده است تا جایکه در کنار گلزنی به بازیسازی و پاس گل هم مشغول می شود. مسی در 7 دیداری که در فصل جاری به میدان رفته 5 گل به ثمر رسانده و 7 پاس گل هم داده است و این کافی است تا او را بهترین بازیکن آبی-اناریها در این فصل بدانیم.

او با آمار خوبی که از خود نشان داده است ثابت کرده که در اوج دوران آمادگی به سر می برد و نیازی به استراحت و یا نیمکت نشینی ندارد.

در تمام دیدارهای که بارسلونا به میدان رفته تنها در دو بازی نتوانسته ناجی تیمش باشد و روی گل ها نقش داشته باشد. او در دیدار برابر ویارئال که با پیروزی یک بر صفر بارسلونا به پایان رسید نتوانست گل پیروزی آبی-اناریها را به ثمر رساند هر چند چهار ضربه به طرف دراوازه شوت کرد. مسی در دیدار دوم برابر مالگا هم که با تساوی بدون گل به پایان رسید نتوانست ناجی تیمش باشد. مسی در این دیدار بدترین عملکرد را داشت تا جایکه نه توانست شوتی به طرف دروازه بزند و نه فرصت را برای هم تیمی  هایش خلق کند.

3- چه کسی جایگزین می شود؟

تنها یک بازیکن می تواند در شرایط کنونی جایگزینی شایسته برای مسی باشد و او کسی جز لوئیس سوآرس اروگوئه ای نیست که در حال حاضر دوران محرومیت خود را پشت سر می گذارد. او می تواند با نیمار و یا منیر الحدادی و پدرو خط حمله آبی-اناریها را تشکیل دهند.

این ترکیب هر چند منطقی به نظر می رسد اما در تمام دیدارها جواب نمی دهد. نقشی را که مسی در بارسلونا دارد فراتر از هر منطقی است. او در لحظاتی تیمش را نجات می دهد که هیچ بازیکن دیگری نمی تواند آن را انجام دهد. مسی یک بازیکن تعریف نشده و استثنا است. درست است که روی کاغذ می توان سوارس را جانشینی شایسته برای مسی در نظر گرفت اما همه از جمله خود سوارس می دانند که هیچ بازیکنی نمی تواند خلأ این مهاجم آرژانتینی را پر کند. البته بهتر است سرمربی آبی-اناریها در بعضی از بازیها به مسی استراحت دهد تا او از آسیب دیدگی و یا خستگی در امان باشد.

4- چه کسی جرأت دارد بدون مسی بازی کند؟

لوئیس انریکه این نگرانی را دارد که چنانچه به مسی بازی ندهد و تیم نتواند نتیجه خوبی را به دست آورد انتقاد از او بسیار زیاد خواهد شد. برای هر هوادار بارسلونای سخت است که یک مربی بازیکن چون مسی را به بهانه استراحت دادن به او روی نیمکت بنشاند و تیم شکست خورد. چنانچه در چنین حالتی بارسلونا بازی را واگذار کند انتقاد از انریکه بسیار زیاد می شود به همین خاطر او هم جرات نمی کند که مسی را نیمکت نشین کند.

مسی بیش از نیمه دهه است که نامی آشنا برای هر فوتبال دوستی است. بسیاری این بازیکن آرژانتینی را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان می دانند. عصر کنونی به عصر مسی نامگذاری شده است . هیچ مربی پیش از این جرات نداشته که این بازیکن آرژانتینی را به بهانه استراحت دادن به او روی نیمکت نشاند. بعید به نظر می رسد که لوئیس انریکه هم چنین ریسکی را انجام دهد.

5- رنج بردن از نبود بازی ساز

مسی اهمیت بسیار زیادی برای بارسلونا دارد. او نه تنها یک گلزن است بلکه در بازیسازی هم نقش بسزایی دارد. دادن 7 پاس گل آمار  بسیار خوبی برای این بازیکن آرژانتینی است. مسی در این فصل بیشتر از هر بازیکن دیگری پاس گل داده است بنابرین او هم یک گلزن است و هم یک پاسور بسیار خوب. چنانچه بارسلونا در ترکیب خود مسی را در اختیار نداشته باشد با دو مشکل مواجه می شود نخست مشکل گلزنی و دوم مشکل بازیسازی و بدون شک سرمربی آبی-اناریها دوست ندارد به بهانه استراحت دادن به مسی خود را وارد این دو مشکل کند.

بارسلونا در این فصل 17 گل به ثمر رسانده است که تقریبا  پنجاه در صد آنها با پاس می بوده است. چه بازیکنی غیر از مسی می تواند چنین تاثیری داشته باشد؟ بنابرین می توان نتیجه گرفت که بازی ندادن به مسی به بهانه استراحت دادن به او اصلا فکر منطقی نیست و خود این بازیکن آرژانتینی هم چنین چیزی را قبول ندارد.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.