پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

بارسای انریکه در حال کوچ از دوران طلایی گواردیولا

کد خبر : 27480  |  زمان ارسال : چهارشنبه 26 آذر 1393

با اندکی تأمل می توان دریافت که بارسلونای تحت هدایت انریکه، در حال عزیمت از دوران طلایی گواردیولا به یک سبک جدید است.

مسیری که مربیان برای حل مشکلات ناخواسته در نظر می گیرند، می تواند راز کاری آن‌ها را افشا کند. 

هفته گذشته در لیگ قهرمانان اروپا، بارسلونا، دنی آلوز را برای جدال مقابل پاریس سنت ژرمن در اختیار نداشت، تصمیمات فنی لوئیز انریکه، منعکس کننده اولویت‌های او به عنوان یک مربی بود. سرمربی بارسا، به جای اینکه مستقیماً یک جانشین برای دنی آلوز انتخاب کند، تصمیم گرفت از فرصت استفاده کرده و بازیکنانش را به سمت تکیه بر بیشترین‌ها سوق دهد. بعد از یک نیم فصل، این مسئله واضح شده که بارسای تحت هدایت انریکه، پیرامون مهاجمین بسته شده است، یک دوره انتقال چشمگیر و کاملاً مشخص از بارسای گواردیولا که بیشترین تولیدش در خط میانی این تیم بود و در طول سه سال بهترین نمایش ها را از خود برجای گذاشت.

پیروزی در سانتیاگو برنابئو و استادیوم ویمبلی شاید در خاطر همه باشد، امّا پیروزی 4-0 در جام باشگاه های جهان مقابل سانتوس در 18 دسامبر 2011، بهترین نمونه از اصول و نظمی که گواردیولا در بارسا پیاده کرد، است. پس از بازی، بارسا مورد انتقادات فراوانی در موفقیتی که کسب کرده بودند، قرار گرفت. مربی آن‌ها هم همینطور. پپ در گفتگو با مارتی پرارنائو، این عملکرد بارسا را "اوج عملکرد" این تیم خوانده بود و شاید اگر با جزئیات دقیق تر به موضوع نگاه کنیم، با ایده هایی که او به عنوان مربی این تیم پیاده می کرد، مخالفت به این مسئله سخت به نظر آید.

در بارسای لوئیز انریکه، تیم بیشتر به مهاجمین خود متکی است، چیزی که کاملاً با روندی که گواردیولا در تیم به عنوان یک بازی هافبک محور پیاده کرده بود در تضاد است. 

در نیمه نهایی رقابت‌ها، بارسلونا داوید ویا را به دلیل شکستگی پا از دست داد و از طرفی مصدومیت عضلانی الکسیس سانچز، دست گواردیولا را برای تصمیم گیری خالی کرد. درست برخلاف تصمیمی که انریکه گرفت، گواردیولا منعکسی از اولویت های خود به عنوان یک مربی بود. او یک راه حل غیرمتعارف در نظر گرفت، چیزی که از سوی مربی سانتوس، موریسی رامالو سیستم" 3-7-0" برچسب زده شد. به جای اینکه گواردیولا به دنبال جانشینی برای مهاجم غایبش باشد، تصمیم گرفت که از یک مهاجم خالص در ترکیب تیمش استفاده نکند و بازیکنان بیشتری را در خط میانی تیمش قرار داد.

با حضور همیشگی ویکتور والدز، در ترکیب بارسلونا مقابل سانتوس، آن‌ها با سه دفاع، اریک آبیدال، جرارد پیکه و کارلوس پویول و در جلوی آن ها بوسکتس، هرناندز، اینیستا، آلکانترا، فابرگاس، دنی آلوز و لیونل مسی  وارد بازی شدند. 

شاید ادعای رامالو برای سیستم 3-7-0 بارسا، کمی عجیب به نظر برسد، امّا نحوه دقیق شکل گیری های تیمی نشان می داد که جایگاه ثابتی برای مهاجم در این سیستم تعریف نشده است. علی رغم اینکه مسی، فابرگاس، آلوز و آلکانتارا بیشر حملات بارسا به یک سوم دفاعی حریف را تشکیل می دادند، امّا بیشتر دقایق بازی آن‌ها در میانه زمین، مشغول حفظ مالکیت توپ، تبادل مالیکت و بازیابی توپ های ازدست رفته با سایر هافبک های تیم بودند. 

سیستم 3-2-3-2، سیستمی که در چندین بازی توسط لوئیز انریکه در بارسا مورد استفاده قرار گرفته است.

 

وقتی پس از بازی از گواردیولا سوال شد که آیا هدف او واقعاً استفاده از سیستم 3-7-0 بوده است، گواردیولا پاسخ داد: "این ها فقط یکسری عدد هستند، امّا ایده این بود که بازیکنان جلویی انحصاراً در اختیار خط میانی تیم باشند و به آن کمک کنند." این جمله به نوعی وسواس او در بارسا را افشا کرد: کنترل میانه زمین. پیروزی مقابل سانتوس یکی از مثال های دراماتیک برای این نوع وسواس او در بارسا بود.

امّا شرایط برای لوئیز انریکه در هفته گذشته کاملاً متفاوت بود، او وقتی آلوز بازیکن کلیدی خود را در اختیار نداشت، تصمیماتی گرفت که هیچ شباهتی با تصمیمات دوران گواردیولا نداشت. او در خط جلویی مارک بارترا، ژرمی متیئو و پیکه، از دو هافبک محوری، خاویر ماسکرانو  و بوسکتس استفاده کرد، بازی دادن به دو  هافبک تقریباً محافظه کار، نشان می داد که انریکه در تلاش است تا یک تعادل  را میان چهار مهاجم خود، مسی، پدرو، لوئیز سوارز و نیمار ایجاد کند.

با این سیستم، تنها فرصت برای بازی دادن به یک مهاجم هجومی باقی می ماند و آن هم اینیستاست. آندونی زوبی زارتا سیستم بارسا را 3-2-3-2 می داند، یک توصیف عادلانه از سیستمی که باعث می شود، بسیاری مجبور به خاراندن سرهای خود شوند. در 22 بازی گذشته که انریکه هدایت بارسلونا را برعهده داشته است، هنوز یک مورد ثابت را می توان پیدا کرد. در این 22 بازی، ترکیب سوارز، مسی و نیمار شش بار در زمین قرار گرفته است، بیشتر از هر ترکیب بازیکن دیگر، علی رغم اینکه مهاجم اروگوئه ای آن ها یازده هفته به خاطر محرومیت از این تیم دور بوده است. به نظر می رسد انریکه ابتدا در سیستم تیمش این سه بازیکن را قبل تر از سایر خطوط انتخاب می کند.

 

ترکیب 3-7-0 گواردیولا در جام باشگاه های جهان در دیدار مقابل سانتوس

 

درست مانند سیستم 3-7-0، سیستم 3-2-3-2 نیز می تواند راه حلی برای یکی کردن باشد، امّا هر دو از سیستم ها بخشی گسترده تر از مسائل را شامل می شوند. اگر انحصاری کردن بازی به پاسکاری های هافبک های میانی و حرکت رو به جلو هدف اصلی بارسای پپ گواردیولا بود، اکنون این مسئله اهمیت کمتری برای انریکه دارد. در جدال هفته گذشته مقابل PSG، شرایط کمی متفاوت و پیچیده تر بود و بارسا بار دیگر در پاسکاری های سریع خودی نشان داد، چیزی که به آن دنیای فوتبال را فتح کرد، امّا به نظر نمی رسد این مسئله (پاسکاری های سریع)برای آن ها دیگر اهمیت چندانی داشته باشد. 

بازیکنانی چون مسی، نیمار و سوارز، خط هافبک را فراموش کرده اند و مشغول نمایش های فردی در خط هجومی بارسا هستند، خط هجومی که بارسای امروزه بر پایه آن مشغول بنا نهادن است. با گلزنی این سه بازیکن در یک شب مقابل PSG می توان برای یک شب هم که شده این رویکرد انریکه را به راحتی استدلال کرد. 

تساوی 0-0 هفته گذشته مقابل ختافه، مثالی مشخص بود از زمانی که اگر فضای کافی برای مهاجمین فراهم نشود چه اتفاقی خواهد افتاد. شاگردان کوسمین کونترا به خوبی توانستند، تعهد بارسای انریکه به کار هجومی را با تعداد زیاد مهاجمین در تله گرفتار کنند و این مسئله موثر بود. بارسای این فصل در توپ ربایی و انتقال توپ عملکرد خوبی داشته است، امّا در چیزی که کاتالان ها آن را "بازی ثابت" می نامند ناموفق بوده است. به عبارت دیگر وادار شدن به شروع حمله از جایی که بارسای انریکه به هیچ عنوان در آن تبحر خاصی ندارد. ختافه، بارسا را وادار کرد که از یک نقطه شروع استاتیک شروع به حمله کند  و این برای آن ها مشکلاتی را به وجود آورد. 

به هر حال، شاید فصل هر چه رو به جلو رود، شرایط برای بحث در خصوص رویکرد لوئیز انریکه در بارسا، محیا تر شود.

 

 نوشته لی رودن از ESPN

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.