پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

بارسلونا، وداع با قهرمانى تا سال 2017 ؟

کد خبر : 28181  |  زمان ارسال : چهارشنبه 10 دی 1393

بعد از تاييد غيرمنتظره محروميت بارسلونا در خصوص فعاليت اين تيم در بازار نقل و انتقالات تا سال 2016 از سوى دادگاه بين المللى ورزش، راه براى اقتدار رئال مادريد بر فوتبال اسپانيا در دو سال آتى بسيار هموارتر به نظر مى رسد.

براى رئال مادريد در اين روزها وقوع اتفاقاتى بهتر غير ممكن به نظر مى رسد. پيروزى مقابل تيم سن لورنزو در فينال جام باشگاه هاى جهان در هفته گذشته چهارمين عنوان اين تيم در سال 2014 ميلادى بوده است. پبش از اين نيز مادريدى ها در اين سال موفق به فتح Copa del Rey، سوپر كاپ اروپا و از همه با ارزش تر ليگ قهرمانان اروپا شده بودند. آنها همچنين در اين فصل با يك بازى كمتر صدر جدول رقابت هآى لاليگا را در اختيار گرفته اند و از طرفى كريستيانو رونالدو ابر ستاره اين تيم نيز به احتمال زياد بار ديگر به عنوان برترين بازيكن سال انتخاب خواهد شد. حال تاييد محروميت بارسلونا بزرگترين رقيب رئال مادريد در زمينه نقل و انتقالات در واپيسن روزهاى سال 2014 ميلادى، سال بى نقص مادريدى ها را تكميل مى نمايد.

روز سه شنبه دادگاه بين المللى ورزش (CAS)، شكايت بارسا در رابطه با محروم شدن اين باشگاه در زمينه فعاليت در بازار نقل و انتقالات به مدت يك سال سال را غير قابل قبول دانست و به نوعى تصميم فيفا مبنى بر محروم كردن بارسا را تاييد نمود. فيفا در تابستان گذشته باشگاه بارسلونا را به دليل جذب بازيكنان نوجوان و كم سن و سال به خصوص از منطقه آمريكاى لاتين را مغاير با قانون دانسته بود و براى اين باشگاه محروميتى دو ساله در زمينه فعاليت در بازار نقل و انتقالات در نظر گرفته بود.

بيانيه دادگاه بين المللى ورزش در اين زمينه به اين شرح مى باشد:"دادگاه بين المللى ورزش شكايت بارسلونا در رابطه با تصميم فيفا در تاريخ 19 آگوست 2014 را قابل پذيرش نمى داند، اين دادگاه نيز رعايت نشدن برخى قوانين در جذب بازيكنان كم سن و سال از سوى بارسا در آكادمى فوتبال اين باشگاه را تاييد مى نمايد. به همين دليل حكم صادره از سوى فيفا تاييد مى شود و جرايم در نظر گرفته شده نيز دچار تغيير نخواهند شد." اين خبر مى تواند ضربه اى سخت براى بارسا باشد و براى مادريدى ها اين امكان را فراهم خواهد نمود، تا فاصله خود با بزرگترين رقيبشان را بازهم افزايش دهند.

در شانزده بازى از رقابت هاى لاليگاى اين فصل كاتالان ها تنها هفت گل دريافت نموده اند، با اين وجود برخى از كمبودها در عملكرد دفاعى تيم به خصوص در بازى مقابل تيم هاى بزرگ ديده شده است، براى نمونه عملكرد خط دفاعى آبى انارى ها در شكست مقابل رئال مادريد و پاريس سن ژرمن با انتقاداتى به همراه بوده است. هر سه گزينه بارسا براى قرار گرفتن در پست دفاع كنارى راست نتوانسته اند انتظارات را برآورده سازند، داگلاس كه به صورت قرضى در سائوپائولو حضور دارد با ايده آل هاى بارسا همچنان فاصله دارد، مارتين مونتويا و دنى آلوز مى بايست در سال 2015 در واقع به باشگاه هاى ديگرى واگذار شوند. آلوز در سال 2015 قراردادش با بارسلونا به پايان مى رسد و حال كاتالان ها مجبور هستند كه قرارداد هر دوى اين مدافعين را به هر نحو ممكن تمديد نمايند با وجود اينكه آلوز به وضوح از دوران اوج خود فاصله گرفته است.

در پست دفاع ميانى جرارد پيكه هنوز 27 ساله است، اما عملكرد او به خصوص در اين فصل با انتقادات زيادى مواجه بوده و همچنان نتوانسته سطح بالاى خود را هنگامى كه در كنار كالوس پويول زوج خط دفاعى بارسا تشكيل مى دادند، تكرار نمايد. مارك بارترا نيز نتوانسته تا كنون انتظارات را در اين پست برآورده سازد و چهل ميليون يورويى كه در تابستان گذشته براى جذب ژرمى ماتيو و توماس فرمالن سرمايه گذارى شده، هنوز نتيجه لازم را به همراه نداشته است.

فرمالن بلژيكى به دليل مصدوميت همچنان منتظر اولين حضور خود در تركيب كاتالان ها است و پايان آسيب ديدگى او تا انتهاى اين فصل كمى بعيد به نظر مى رسد. در تابستان گذشته بارسا از گزينه هاى بهترى براى استحكام خط ميانى خود نظير گاراى برخوردار بود كه جذب اين مدافع از تيم بنفيكا ليسبون با مخالف آندونى زوبى زارتا مدير ورزشى جنجالى بارسلونا مواجه شد. حداقل دوازده ماه بارسلونا مى بايست با اين مدافعين در تمامى رقابت ها حضور يابد، به همين دليل شايد در آينده لوئيز انريكه سرمربى بارسلونا، از بازيكنانى نظير خاوير ماسكرانو و سرخيو بوسكتس بيشتر در خط دفاعى استفاده نمايد.

وضعيت خط ميانى بارسلونا نيز چندان ايده آل به نظر نمى رسد، ژاوى تا ماه آينده 35 ساله خواهد شد و مى توان ادعا نمود كه دوران اوج خود را پشت سر گذاشته است، آندره اينيستا ديگر ستاره تيم نيز از پويايى سابق برخوردار نيست. ايوان راكيتيچ كروات هافبك بسيار توانايى است اما او هرگز براى بارسلونا به ژاوى يا اينيستاى ديگرى تبديل نخواهد شد و با هافبك هاى برتر رقبايى نظير رئال مادريد، چلسى و بايرن مونيخ قابل مقايسه نيست. در اين منطقه از زمين نيز بارسلونا تا سال 2015 مجاز به تقويت خود نيست، شايد بارسا مجبور باشد در سال 2015، الكس سانگ را كه به طور قرضى در وستهام حضور دارد، به تركيب خود بازگرداند.

به نظر در چنين شرايطى سران باشگاه از تصميم فروش سسك فابرگاس ستاره خود به چلسى پشيمان شده باشند، اين ستاره اسپانيايى در حال حاضر در كنار نمانيا ماتيچ در لندن عملكرد بسيار درخشانى از خود به نمايش گذاشته و با فاصله زياد به بهترين گل ساز ليگ برتر تبديل شده است. در واقع از دست دادن سسك فابرگاس اثباتى ديگر بر عملكرد ضعيف و بدون منطق سران بارسا در بازار تابستانى نقل و انتقالات 2014 مى باشد.

آندونى زوبى زارتا مدير ورزشى باشگاه كه بى ترديد تمام تصميمات در خصوص نقل و انتقالات باشگاه را به تنهايى اتخاذ ننموده، از محروميت باشگاه در زمينه فعاليت در بازار نقل و انتقالات مطلع بوده است، به همين دليل در سال 2014 مبلغى در حدود 157 ميليون يورو در اين بازار توسط بارسا سرمايه گذارى شده كه مى توان ادعا نمود چندان منطقى و هوشمندانه نبوده است. تنها در خط حمله با وجود ستارگانى نظير ليونل مسى، لوئيز سوارز، نيمار، پدرو و مونير الحدادى اين باشگاه هم از نظر كيفيت و هم كميت در بالاترين سطح ممكن قرار دارد.

با توجه به حكم فيفا، بارسلونا در زمستان 2016 مجاز به جذب بازيكنان جديد خواهد بود، علاوه بر اين در زمستان جذب بازيكنان بزرگ در اغلب  مواقع بسيار سخت و دشوار مى باشد. چنين محروميتى مى تواند تبعات سختى براى بارسلونا به همراه داشته باشد، چون اين باشگاه را حداقل تا سال 2017 نمى توان از مدعيان اصلى كسب قهرمانى در لاليگا و ليگ قهرمانان اروپا به حساب آورد.

تا آن زمان رئال مادريد مى تواند در دو دوره نقل و انتقالات تيم هولناك خود را باز هم تقويت نمايد و بارسلونا در سال 2016 مى تواند انقلابى بزرگ در اين رابطه را تجربه نمايد. بى ترديد مادريدى ها با خيالى آسوده تر نسبت به رقيب خود به استقبال جشن هاى سال نوى ميلادى خواهند رفت.

به قلم كارلو خارخانزه از وب سايت گل

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.