پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

از ترس و نگرانی تا تشویق شدن در نوکمپ؛ ره آورد های انریکه برای آبی-اناریها

کد خبر : 34596  |  زمان ارسال : پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394

بارسلونا بهترین روزهای خود را با لوئیس انریکه سپری می کند. آبی-اناریها این شانس را دارند تا در سه جام برای کسب عنوان قهرمانی بجنگند. در این فصل چه اتفاقی برای آبی-اناریها رخ داده است؟ چرا بارسلونا با انریکه در بدترین شرایط به بهترین شرایط می رسد؟ در خطوط سه گانه بارسلونا چه اتفاقاتی رخ داده است؟ در این گزارش می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

آیا بارسلونا را در آغاز فصل جاری به خاطر می آورید؟ لحظه ای را به خاطر می آورید که لوئیس انریکه به عنوان سرمربی جدید آبی-اناریها انتخاب شد تا جانشین خراردو مارتینو آرژانتینی در این تیم شود؟

به محض اینکه خبر انتخاب انریکه به عنوان سرمربی آبی-اناریها منتشر شد هواداران بارسلونا در نگرانی و ترسی توامان فرو رفتند. مربی تنها با 45 سال سن که در تیم های پایه بارسلونا، رم و سلتاویگو مربیگری کرده بود. نمی توان عملکرد او را در تجربه نخست مربیگری اش سنجید. او در تجربه دوم خود نتوانست نتایج خوبی با رم به دست آورد و به همین خاطر هم بود که از کار برکنار شد و جای خود را به رودی گارسیا داد که نتایج خوبی به رم به دست می آورد. اما تجربه سوم مربیگری انریکه را نه می توان خوب توصیف کرد و نه می توان بد بلکه متوسط بهترین واژه ای که می توان برای او به کار برد.

آیا بارسلونا با انریکه می تواند فصل بدون جام خود را به فراموشی بسپارد؟ آیا انریکه می تواند به خط دفاعی کابوس وار بارسلونا سر و سامان دهد؟ مربی که با توتی اسطوره باشگاه رم نتوانست رابطه خوبی پیدا کند چگونه می تواند با مسی ارتباط برقرار کند؟ با چه نیمار چه رابطه ای خواهد داشت؟ همه اینها سوالاتی بودند که بعد از اعلام لوئیس انریکه به عنوان سرمربی بارسلونا در اذهان هواداران این تیم به وجود آمد.

بارسلونا فصل جاری بسیار خوب آغاز کرد و در 8 بازی نخست خود توانست به پیروزی برسد بدون آنکه دروازه این تیم باز شود تا اینکه دیدار حساس برابر رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو فرا رسید. این دیدار برای لوئیس انریکه به مانند یک کابوس بود چرا که به خوبی درک کرد که کار بسیار سختی در آبی-اناریها دارد.

بارسلونا در دیدار برابر رئال مادرید با نتیجه سه بر یک تن به شکست داد تا خیلی سریع انتقادات از انریکه شروع شود و او به خوبی بداند که در تیمی مربیگری می کند که شکست معنای ندارد.  بارسلونا در دیدار برابر رئال سوسیداد نیز بازی را واگذار کرد تا همه به توانایی های مربی جوان ابی-اناریها شک کنند و مهم تر از همه اختلاف با لیونل مسی باعث شد تا بسیاری از اخراج زودهنگام این مربی سخن به میان آورند چرا که مسی در آبی-اناریها همکاره بود و طبیعی است که حتی مربی هم فدای او بشود.

شرایط کار برای انریکه بسیار سخت شده بود اما این مربی جوان اعتماد به نفس خود را از دست نداد و خیلی سریع توانست با درخشش مثلث هجومی خود آبی-اناریها را به بهترین شرایط خود برساند. الان بارسلونا با هدایت مربی جوان خود در آستانه کسب سه گانه فوتبال اروپا و اسپانیا است. این تیم قهرمانی خود در رقابت های لیگا را نهایی کرده و به فینال جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا نیز راه یافته است تا همه به افتحار این مربی جوان در نوکمپ دست زنند.

إنريكي .. من الخوف والقلق إلى المناداة بإسمه - كرة القدم - الدوري الإسباني

در این فصل چه اتفاقی برای آبی-اناریها رخ داده است؟ چرا بارسلونا با انریکه در بدترین شرایط به بهترین شرایط می رسد؟ در خطوط سه گانه بارسلونا چه اتفاقاتی رخ داده است؟ در این گزارش می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم.

خط حمله

بارسلونا فصل جاری را بدون لوئیس سوآرس آغاز کرد. این مهاجم اروگوئه ای جنجالی نمی توانست برای آبی-اناریها به میدان رود و دوران محرومیت خود را پشت سرمی گذاشت. انریکه فصل را با سه مهاجم آغاز کرد. او در جناح راست از نیمار، جناح چپ از مسی و در نوک خط حمله از منیر الحدادی یا پدرو استفاده می کرد.

این سه بازیکن وقتی بارسلونا توپ را در دست می گرفت کمتر حرکت می کردند. مسی گاهی اوقات به عقب برمی گشت و الحدادی و نیمار نیز مدام در حال نفوذ به عمق خط دفاعی حریف بودند و در این تاکتیک مسی در نقش سازنده ظاهر می شد و کمتر گلزنی می کرد. تا اینکه سوآرس به شرایط بازی رسید در این حالت انریکه تغییر تاکتیک داد. او از سوآرس در سمت راست،نیمار در سمت چپ و از مسی در عمق استفاده کرد.

انریکه در نخستین دیداری که سوآرس توانست برای آبی-اناریها به میدان رود از این سیستم استفاده کرد اما خیلی سریع فهمید که در این سیستم لوئیس سوآرس کارایی خو را از دست می دهد  و نمی تواند در گل زدن که تخصص او است موفق ظاهر شود. سرمربی آبی-اناریها دست به تغییر تاکتیک زد. او جای سوآرس را با مسی عوض کرد که این بهترین تصمیم برای او بود.

در این سیستم هم مسی آزاد شد و هم سوآرس توانست همان سوآرس لیورپول باشد البته نیمار باید تلاش بیشتری در میدان از خود نشان می داد و مدام در حالت دویدن بود و این باعث می شد تا کمی خسته تر از دیگر بازیکنان شود.

یکی از تاثیر گذارترین بازیکنان در این سیستم لوئیس انریکه که کمک زیادی به MSN می کرد ایوان راکتیچ بود. این بازیکن کروات با پاس های بلندی که می داد لوئیس سوآرس را پیوسته در موقعیت گلزنی قرار می داد و این به نوعی مخالف روش تیکی تاکا بود اما لوئیس انریکه با این سیستم موافق بود و می خواست تیکی را با روش نوینی عرضه دارد. بارسلونا با راکتیچ خیلی سریع از دفاع به حمله منتق می شد. انریکه گاهی اوقات از  راکتیچ به عنوان مهاجم در کنار سوآرس استفاده می کرد و این باعث می شد تا فشار روی این سه بازیکن کمتر شود.

مسی وقتی راکتیچ نفوذ می کرد به عقب برمی گشت و به عنوان پیستون راست هم فعالیت می کرد. در این سیستم لوئیس سوآرس با آزادی عمل بیشتری ظاهر می شد چرا که الان یک مدافع دیگر مجبور می شد راکتیچ را در محوطه جریمه کنترل کند و این کار را برای سوآرس راحت تر می کرد. این  حربه لوئیس انریکه به خوبی جواب داد و هافبک کروات آبی-اناریها گل های حساسی را برای تیمش به ثمر رساند.

خط دفاعی

إنريكي .. من الخوف والقلق إلى المناداة بإسمه - كرة القدم - الدوري الإسباني

جالب است بدانیم که در 33 بازی در رقابت های مختلف در فصل جاری دروازه آبی-اناریها باز نشده است. این رکورد بسیار خوبی است که لوئیس انریکه با آبی-اناریها به دست آورده است. جدی ترین چالش لوئیس انریکه بعد از آن هدایت آبی-اناریها را برعهده گرفت این بود که به خط دفاعی کابوس وار آبی-اناریها در دوران مارتینو و ویلانووا سامان دهد. این مربی جوان به خوبی می دانست که اساس موفقیت او در آبی-اناریها خط دفاعی خوب است.

در دوران گواردیولا مهاجمان بارسلونا از همان خط حمله دفاع کردن را آغاز می کردند. ویلانووا نیز همین شیوه را در دستور کار خود قرار دارد اما این روش یک عیب داشت و آن اینکه مهاجمان بارسلونا بسیار خسته می شدند. خراردو مارتینو نیز تا حدودی این سبک بازی را در دستور کار خود قرار داد اما لوئیس انریکه دست به تغییر زد و دفاع منطقه ای را در آبی-اناریها اجرا کرد.

تیم انریکه دفاع کردن را از 20 یارد زمین شروع می کرد تا اجازه فضا سازی را به حریف ندهد اما تیم گواردیولا و ویلانووا و حتی مارتینو از 40 یارد زمین خود به بعد در کار دفاعی شرکت می کرد. لوئیس انریکه از این روش بازی دفاعی استفاده کرد چرا که او به خوبی می دانست بارسلونا هر چند تیم بزرگی است اما نمی تواند در 90 دقیقه توپ و میدان را در اختیار گیرد و در زمین حریف باشد و از طرف دیگر هم بازیکنان کمتر در این روش خسته می شدند.

بارسلونت تا قبل از انریکه روی ضربات آزاد بسیار ضعیف بود  و دروازه این تیم بارها روی چنین توپ های باز شد اما آیا می دانید که دروازه بارسلونا در دوران انریکه چند بار روی چنین توپ های باز شده است؟ دو بار فقط. این آمار بسیار خوبی برای انریکه است. اتلتیکو مادرید روی توپ های ارسالی از دو طرف تبحر بالایی دارد اما جالب است بدانیم که بارسلونا در فصل جاری چهار بار برابر این تیم به میدان رفت بدون آنکه دروازه اش باز شود.

خوان اونزی یکی از دستیاران لوئیس انریکه است که بسیاری او را یکی از دلایل اصلی موفقیت بارسلونا در کارهای دفاعی می دانند. انریکه همواره با این چهره جوان در کنار خط مشورت می گیرد و این نشان می دهد که بارسلونا با این دو مربی جوان و خوش فکر متحول شده است.

خط هافبک، ستاره ای به نام بوسکتس

إنريكي .. من الخوف والقلق إلى المناداة بإسمه - كرة القدم - الدوري الإسباني

اینیستا، راکتیچ و بوسکتس سه هافبک بارسلونا به شمار می آیند اما کدام یک از این سه بازیکن مهم تر هستند؟ جواب سرخیو بوسکتس است.

بوسکتس بدون شک مهم ترین مهره بارسلونا در خط میانی است. او وظیفه سنگینی دارد و باید بین خط دفاعی و هافبک رابطه برقرار کند. این بازیکن ملی پوش به خوبی می تواند فضا های خالی را پوشش دهد و در این فصل بازیهای درخشانی را برای تیمش به نمایش گذاشته است.

بارسلونا به هنگام حمله کردن دو بال کناری خود را به کار می اندازد و باید بازیکنی باشد که در ضد حملات پشت سر آنها را پوشش دهد و او کسی جز سرخیو بوسکتس نیست. او وظیفه خود را به خوبی در میانه میدان انجام می دهد و یکی از بهترین کشفیات پپ گواردیولا به شمار می آید که حتی باعث شد تا یایا توره از این تیم جدا شود.

اما اینیستا در این فصل نتوانسته بازیهای درخشانی برای آبی-اناریها به نمایش گذارد و در کارهای هجومی ضعیف ظاهر شده است اما در کارهای دفاعی تا حدوی خوب بوده است. ژآوی نیز که جایگاه خود را در ترکیب اصلی از دست داده است اما می توان گفت که جانشین او ایوان راکتیچ بازی های بسیار خوبی را به نمایش گذاشته و یکی از بهترین بازیکنان آبی-اناریها در این فصل بوده است.

ضد حملات و نیمار

إنريكي .. من الخوف والقلق إلى المناداة بإسمه - كرة القدم - الدوري الإسباني

نکته جالبی که در بارسلونا انریکه وجود دارد و می توان او را یک انقلابی در این زمینه دانست ضد حملات مرگبار است. جالب است بدانیم که بارسلونای که معمولا مالکیت توپ بیشتری نسبت به حریفان خود دارد و اسیر ضد حملات می شود در بعضی از دیدارها به حریف اجازه می دهد که مالکیت توپ را در اختیار گیرد تا زمینه برای ضد حملات این تیم فراهم شود.

بازیکنان بارسلونا تا وسط زمین عقب می کشند تا حریف توپ را در دست گیرد. به یکباره شاگردان انریکه توپ را به تصاحب خود در می آورند و در این حالت به ضد حملات مرگبار خود روی می آورند. مسی،نیمار و سوآرس سه مهاجم سرعتی آبی- اناریها به سرعت فرار می کنند و در این حالت کنترل آبی-اناریها بسیار سخت است.

باید در اینجا این نکته را بیان کنیم که سرعت بالای نیمار چه با توپ و چه بدون توپ کلید موفقیت آبی-اناریها در ضد حملات است. این بازیکن برزیلی با سرعت بسیار بالایی که دارد به سرعت بارسلونا را از حالت دفاعی به حمله منتقل می کند و این فرصت در اختیار مسی و سوآرس قرار داده می شود تا در امر گلزنی شرکت کنند.

 

این مهم ترین تغییراتی که انریکه در بارسلونا به وجود آورده است. او نشان داده مربی بسیار بزرگی است شما چه نظری دارید؟

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.