پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

پنج دلیلی که باعث قهرمانی بارسلونا در لالیگا شد

کد خبر : 34793  |  زمان ارسال : دوشنبه 4 خرداد 1394

کاپیتان ژاوی و هم تیمی هایش شنبه شب در نیوکمپ جام قهرمانی این فصل لالیگا را بالای سر بردند. آبی اناری ها در شرایطی بیست و سومین قهرمانی خود در لالیگا را جشن گرفتند که فصل پر فراز و نشیبی را سپری کرده و حتی خیلی ها در میانه فصل از قهرمانی آنها قطع امید کرده بودند.

 

به نقل از ای اس پی ان، شاگردان انریکه اگرچه در بازی آخرشان برابر با دیپورتیوو لاکرونیا متوقف شدند اما از یک هفته قبل قهرمانی خود را مسجل کرده بودند. آنها که فصل قبل قهرمانی در لالیگا را در نیوکمپ تقدیم اتلتیکویی ها کرده بودند این بار هفته ماقبل پایانی لیگ با پیروزی بر اتلتیکو در وینسنته کالدرون قهرمانی خود قطعی کردند.

 

پنج دلیل برای قهرمانی بارسلونا در این فصل لالیگا می توان ذکر کرد:

 

مثلث کشنده مسی- سوارز- نیمار

بعد از سال ها که مسی یک تنه بار گلزنی های بارسلونا را به دوش می کشید، این فصل در سیستم بارسلونا تغییراتی ایجاد شد و مسی هم فضایی ایجاد کرد تا شرایط برای گلزنی دیگر هم تیمی هایش و بخصوص بازیکنان خط حمله مهیا شود. لیونل مسی که انگار این فصل دیگر اهمیتی به ثبت رکوردهای فردی نمی داد، تلاش کرد تا صحنه گلزنی را با ستاره جوان برزیلی، نیمار، و همچنین برنده کفش طلای فصل قبل اروپا یعنی لوئیز سوارز تقسیم کند.

 

در ابتدای فصل خیلی ها گمان می کردند که مسی فضای کار به دو ستاره دیگر خط حمله بارسلونا نخواهد داد و پس از اینکه سال ها در خط حمله بارسلونا یکه تازی کرده بود، اجازه خودنمایی به مهاجم دیگری در نیوکمپ نخواهد داد. با این حال، لیونل مسی یک بار دیگر همه را شگفت زده کرد و ثابت کرد که همه حدس و گمان ها غلط بوده است. "کک" برای کمک به بهبود بازی نیمار و سوارز بسیار حریص بود و با ایجاد یک فضای خوب هم باعث ایجاد یک رابطه صمیمی بین این سه مثلث شد و هم یک خط حمله قدرتمند را در بارسلونا بنیان گذاشت. رابطه خوب مثلث موسوم به "ام. اس. ان" بارسلونا ثابت کرد که در فوتبال همه چیز به داشتن استعداد و مهارت ختم نمی شود و بعضی وقت ها ایجاد یک جو خوب و مثبت بیشتر از هر چیز می تواند به شکوفایی تیم و بازیکنان آن کمک کند.

 

لیونل مسی اگرچه این فصل بهترین گلزن لالیگا نشد اما با زدن 43 گل و دادن 17 پاس گل آمار بسیار خوبی از خود برجای گذاشت. نیمار هم که این فصل برخلاف فصل گذشته کاملا در ترکیب تیم جا افتاده بود و ارتباط خوبی هم در زمین با مسی برقرار کرده بود، توانست این فصل 22 گل و 7 پاس گل داشته باشد.

 

لوئیز سوارز اگرچه در دو ماه ابتدایی فصل غایب بود اما با آمدنش خیلی زود تاثیر مثبتی در تیم داشت. با آمدن سوارز، مسی در جناح راست خط حمله بارسلونا قرار گرفت تا سوارز در مرکز خط حمله این تیم آزادی عمل بیشتری داشته باشد. سوارز در 27 بازی عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و 16 گل و 9 پاس گل داد.

 

در مجموع، مثلث ام اس ان در لالیگا فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و به جز در چند مورد، هیچگاه بارسلونایی ها را مقابل حریفان ناکام نگذاشت. فارغ از مسائل آماری، مهترین نکته در مثلث خط حمله بارسلونا، ایجاد یک رابطه دوستانه بود، رابطه ای که باعث شد یکی از قدرتمندترین مثلث های خط حمله و شاید قدرتمندترین مثلث خط حمله تاریخ بارسلونا تشکیل شود.

 

تازه واردها و یک تاثیر آنی

بارسلونا در تابستان گذشته 157 میلیون یورو برای خرید بازیکنان جدید هزینه کرد تا پس از چند فصل شاهد تغییرات گسترده ای در ترکیب این تیم باشیم. اگرچه رئیس باشگاه جوزپ بارتامئو در میانه های فصل و بعد شکست 1-0 بارسلونا در آنوئتا، به دلیل اختلافاتش با زوبی زارتا، مدیرورزشی بارسلونا را اخراج کرد اما اکنون در پایان فصل مشخص شده است که زوبی زارتا برای خرید بازیکنان جدید در بارسلونا تصمیمات درستی گرفت و بیشتر بازیکنان جدید برای بارسلونا مثمر ثمر بوده اند.

 

اگرچه خرید توماس فرمایلنی که تنها برای اولین یکشنبه شب به میدان فت و داگلاس پریرای نیمکت نشین کمکی به بارسلونا نکرد اما در عوضر خریدهای مانند براوو، راکیتیچ و سوارز در این فصل نقش زیادی در موفقیت های بارسلونا داشتند. براوو بهترین دروازه بان این فصل لالیگا بود تا بارسایی ها بعد از مدت ها از جانب چارچوب دروازه کاملا خیالشان راحت باشد. البته آندره تراشتگن دیگر دروازه بانی خوبی بود که بارسایی فصل گذشته خریدند اما این دروازه بان آلمانی تنها در لیگ قهرمانان و کوپا دل ری در ترکیب بارسلونا قرار می گیرد و این فصل هرگز در لالیگا به بازی گرفته نشد.

 

ایوان راکیتیچ در خط میانی بارسلونا خیلی خوب کار کرد و دستورات تاکتیکی انریکه را به خوبی اجرا کرد، لوئیز سوارز هم در خط حمله بارسلونا یک نقطه قوت به حساب می آید و در این فصل لالیگا بسیار خوب کار کرد.

 

لوئیز انریکه با تقدیم قهرمانی لالیگا به زوبی زارتا در واقع از حمایت مردی تشکر کرد که نقش اصلی را در انتخاب انریکه به عنوان سرمربی بارسلونا ایفا کرده و همچنین بنیان تشکیل یک ترکیب قدرتمند در بارسلونا را گذاشته بود.

 

البته زوبی زارتا در دوران حضور تصمیم های بحث برانگیزی هم داشت که خشم هواداران را برانگیخت مانند  عدم امضای قرارداد با چند دفاع وسط خوب علی رغم ضعف های خط دفاع بارسلونا در فصول گذشته یا فروختن تیاگو آلکانتر، بازیکن آینده دار پرورش یافته در لالیگا به بایرن مونیخ آن هم با قیمتی نه چندان بالا.

 

با این حال، نمی توان چندان به تصمیمات این فصل زوبی زارتا خورده گرفت و در کل او با خرید چند بازیکن خوب برای این فصل، تیم قدرتمندی را در اختیار انریکه قرار داد تا بارسلونا بعد از یک فصل ناکامی، دوباره جام قهرمانی لالیگا را بالای سر ببرد.

 

بازگشت بازیکنان کلیدی به دوران اوج

زمانی که لوئیز انریکه به نیوکمپ آمد تا سکان هدایت آبی اناری ها را بر عهده بگیرد، یکی از خواسته های هواداران برخورد قاطع با بازیکنان جاافتاده ای بود که در یکی دو فصل اخیر نتوانسته بودند، انتظارات را برآورده کنند و به نوعی تنبل شده بودند. نمونه این نوع بازیکنان در ترکیب بارسلونا، جرارد پیکه بود. این مدافع که زمانی با پویول در مرکز خط دفاعی بارسلونا زوج درخشانی را تشکیل داده بود، در دو فصل گذشته با افت محسوسی روبرو بوده و در حالی که همواره یکی از بازیکنان ثابت و ستارگان لاینفک ترکیب بارسلونا بود، از فرم ایده آل خود فاصله گرفته و به مدافعی غیر قابل اعتماد تبدیل شده بود. خود او هم حتی این فصل پذیرفت که در فصول گذشته در حد و اندازه یک مدافع درجه یک نبوده است.

 

ترکیبی از عدم انگیزه لازم و ناکامی در جلب اعتماد لوئیز انریکه سختگیر باعث شد که پیکه خیلی زود به یک بازی نیمکت نشین و حتی در مواقعی سکونشین در بارسلونا تبدیل شود و تقریبا کل ماه نوامبر را به همین حال پشت سر گذاشت. این تنبیه شماره 3 خیلی زود جواب دارد و اگرچه خود پیکه ابتدا به این حرکت انریکه واکنش منفی نشان داد اما دوباره سعی کرد با بازگشت به دوران اوج، اعتماد از دست رفته را بازگرداند.

 

مدافع 28 ساله آبی اناری ها پس از مدتی نیمکت نشینی به خود آمد و با عملکرد خوبش دوباره به همان پیکه ثابت در قلب دفاع بارسلونا تبدیل شد. به جز ابتدای فصل، پیکه با یک قاطعیت و قدرت خوب چه از نظر فیزیکی و چه از نظر ذهنی کمک زیادی به بارسلونا کرد.

 

البته پیکه در این میان تنها نمونه برجسته ای بود و بازیکنانی مانند دنی آلوس، جردی آلبا و سرخیو بوسکتس هم تقریبا شرایط مشابهی داشتند و پس از عملکرد ضعیف فصل قبل، این فصل دوباره به دوران خوب خود بازگشتند و نقش تاثیر گذاری در موفقیت های بارسلونا ایفا کردند.

 

یک سیستم دفاعی منسجمتر و قابل اعتمادتر

تا قبل از این فصل، خط دفاعی بارسلونا عملا در بسیاری از مواقع ناکارآمد و از هم گسیخته بود. زیر نظر تاتا مارتینو بارسلونا در شرایطی فصل را بدون جام به پایان برد که اشتباهات متعدد مدافعان و یک خط دفاعی غیرمنسجم یکی از دلایل اصلی ناکامی های بارسلونا بود.

 

اما لوئیز انریکه برای قدرت بخشیدن به این خط دفاعی، قدم های محکمی برداشت تا مشکل دیرپای بارسایی ها را حل کند. خرید جرمی متیو 31 ساله که تجربه 182 بازی با والنسیا در لالیگا را داشت و همچنین خرید دو دروازه بان قابل اعتماد، دست انریکه را برای تقویت خط دفاعی بارسا بازتر کرد.

 

اوجگیری دوباره پیکه، قدرت رهبری و خستگی ناپذیری خاویر ماسکرانو، انگیزه بالای مارک بارترای پرورش یافته در لاماسیا و تجربه جرمی متیو همه دست به دست هم داد تا خط دفاعی بارسلونا هرچه قدرتمندتر و کم اشتباهتر از گذشته شود. کادر فنی بارسلونا و بخصوص خوان کارلوس اونزو، دستیار انریکه، به طور خستگی ناپذیری کار کردند تا به خط دفاع بارسا انسجام ببخشند و به مدافعان این تیم یاد دهند که همیشه انتظار بدترین چیزها را در خط دفاعی داشته و همواره آماده باشند.

 

اگر این فصل براوو توانسته جایزه زامورا برای عملکرد خوبش بگیرد و تنها 19 گل در 37 بازی دریافت کند، علاوه بر قابلیت های خودش این مسئله را تا حد زیادی باید مدیون خط دفاعی بارسلونا باشد که این فصل یکی از بهترین خط دفاع های فوتبال اسپانیا و حتی اروپا را تشکیل دادند.

 

انعطاف پذیری در مواجهه با بحران ها و ناامید نشدن

بعد از تعطیلات کریسمس 2015 و با باخت 1-0 بارسلونا مقابل رئال سوسیه داد در آنوئتا در زمستان گذشته، حتی خوش بین ترین هواداران بارسلونا هم رویای موفقیت و رستگاری برای این فصل بارسلونا نمی دیدند. اما اکنون بارسلونا فاتح لالیگا شده است و در کوپا دل ری و لیگ قهرمانان هم شانس اول قهرمانی است.

 

در زمستان بارسایی ها چه داخل و چه بیرون زمین افتضاح بودند. لیونل مسی که یک نیمه را نیمکت نشین بود آنقدر احساس خشم و ناراحتی می کرد که حتی حاضر نبود به چشمان لوئیز انریکه نگاه کند. کل تیم گیج بودند و ناامید کل باشگاه را فرا گرفته  بود.

 

اما بارسایی ها خیلی زود این بحران را آرام کردند و از آن فرصت ساختند. با دخالت ستارگان کهنه کاری مانند ژاوی هرناندس، جو متشنج رختکن بارسلونا از بین رفت و بارسایی ها عصبانیتشان را به انرژی مثبتی تبدیل کردند که باعث شد در سال 2015 آنها به یکی از قدرتمندترین باشگاه های اروپا تبدیل شوند. لوئیز انریکه هم با انعطاف پذیری قبول کرد که آن یک دندگی گذشته را کنار بگذارد و بیشتر به حرف های بازیکنانش گوش دهد که این مسئله روابط رو به زوال او با ستارگانی مانند لیونل مسی را ترمیم کرد و دوباره تیم را متحد کرد.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.