پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

بارسا چگونه بدون پپ به راهش ادامه داد؟

کد خبر : 57739  |  زمان ارسال : چهارشنبه 28 مهر 1395
امشب ورزشگاه نوکمپ پذیرای پپ گواردیولا، سرمربی سابق و پرافتخار بارسلونا در قامت هدایت منچسترسیتی خواهد بود؛ اما بدون شک بعد از جدایی او، تغییراتی در ساختار باشگاه ایجاد شده است.

جرارد پیکه، مدافع باتجربه بارسلونا معتقد است که تاریخ بارسلونا را باید به دوران قبل و بعد از گواردیولا تقسیم کرد. بارسلونا تحت هدایت پپ، به تمامی افتخارات ممکن رسید و ما قصد داریم، تکامل روند رو به رشد بلوگرانا، بعد از جدایی پپ گواردیولا در سال 2012 را بررسی کنیم:

 

1-  حفظ روند کسب جام های متعدد

 

گواردیولا در دوران هدایت بارسلونا موفق شد جایگاه یوهان کرویف، به عنوان پرافتخارترین سرمربی تاریخ این باشگاه را از آن خود کند و با کسب 14 جام از 19 جام ممکن در بین سالهای 2008 تا 2012، رکوردی غیرقابل باور را در تاریخ باشگاه به ثبت برساند. تا قبل از حضور پپ، بارسلونا 2 بار فاتح لیگ قهرمانان شده بود و این سرمربی موفق شد 2 لیگ قهرمانان، 3 لالیگا و 2 کوپا دل ری را به ویترین افتخارات باشگاه اضافه کند.

 

 

 

از زمان جدایی پپ، 3 مربی هدایت بارسلونا را بر عهده گرفته اند و این تیم هنوز به طور تقریبی روند قهرمانی های خود را حفظ کرده است. بلوگرانا از آن مقطع تا به حال با کسب 10 جام، همچنین به پیشتازی خود در اسپانیا و اروپا ادامه داده است که البته باید نقش لوییس انریکه با کسب 8 جام را بسیار پررنگ تر از 2 سرمربی دیگر دانست.

 

لوییس انریکه با کسب 1 لیگ قهرمانان (که با به ثمر رسیدن سریع ترین گل تاریخ باشگاه بارسلونا در فینال توسط راکیتیچ همراه بود )؛ همچنین فتح 2 لالیگا، کارنامه ای بسیار موفق داشته است و می تواند در صورت ادامه این روند تا پایان قرارداد خود در سال 2017 ، حتی رکوردی فراتر از گواردیولا در تاریخ بارسا به ثبت برسند.

 

2- بازسازی ترکیب با فلسفه ای مشترک

 

در حال حاضر تنها 5 بازیکن به نام های لیونل مسی، ماسچرانو، جرارد پیکه، اینیستا و بوسکتس از دوران باشکوه گواردیولا در فهرست این تیم حضور دارند. البته رافینیا و سرخی روبرتو نیز توسط پپ گواردیولا به تیم اصلی منتقل شدند؛ اما در دوران حضور وی خیلی فرصت بازی کردن پیدا نکردند؛ اما حالا آنها نیز جزئی غیرقابل تغییر از ترکیب اصلی انریکه محسوب می شوند.

 

 

رافینیا موفق شد در دیدار ابتدای هفته بارسلونا 2 گل از 4 گل این تیم را به ثمر برساند و سرخی روبرتو نیز در هفته های اخیر، به عصای دست لوییس انریکه تبدیل شده است.

 

در حال حاضر ترکیب بلوگرانا، با حفظ همان فلسفه قبلی، تبدیل به پایگاهی مطمئن برای ستارگان فوتبال دنیا شده است و این تیم با جذب بازیکنان طراز اولی چون نیمار و سوارز، شانس خود برای کسب موفقیت را به شدت افزایش داده است. حفظ سنت و روش بازی دوران گواردیولا، با تغییرات نه چندان عمده انریکه بروز رسانی شده است و در 2 فصل اخیر، پیامدهای خوبی را برای این باشگاه کاتالانی به همراه داشته است. قاعدتا با توجه به منابع مالی قدرتمند بارسا، این روال ادامه خواهد داشت.

 

3- افزایش درآمد و گسترش استراتژی جهانی

 

دوران موفقیت آمیز پپ، به شکل قابل توجهی ارزش سهام بارسلونا را در بازار جهانی افزایش داد و باعث رونق گرفتن شرایط اقتصادی این تیم شد. درآمد باشگاه از ابتدای حضور گواردیولا تا زمان جدایی او افزایش ویژه ای داشت و از 334 میلیون یورو به 495 میلیون یورو رسید.

 

 

اما بعد از جدایی پپ نیز این روند متوقف نشد و بارسلونا با درآمدی بالغ بر 679 میلیون یورو در فصل گذشته، پردرآمدترین باشگاه جهان لقب گرفت. قرار است ورزشگاه نیوکمپ بازسازی شده و گنجایش آن از 98 هزار نفر به 105 هزار نفر تا سال 2021 افزایش پیدا کند. اما بلند پروازی های بارسلونا در اینجا متوقف نخواهد شد و آنها در هفته های اخیر دفاتر و نمایندگی های خود را در نیویورک و هنگ کنگ نیز افتتاح کرده اند. هدف بعدی بلوگرانا، گسترش فوتبال بانوان در قاره آمریکا خواهد بود.

 

4- تکامل یافتن سبک بازی ارائه شده از سوی بارسلونا

 

پپ گواردیولا، با سبک منحصر به فردی که تیمش در بین سالهای 2008 تا 2012 ارائه داد، تبدیل به پرطرفدارترین و محبوب ترین سرمربی جهان شد و فوتبال مالکانه و هجومی این تیم، باعث کسب پیروزی های پیاپی شد. شاید به یادماندنی ترین بردهای بارسای پپ، دو پیروزی در سالهای 2009 و 2011 بر منچستریونایتد زیر نظر سر الکس فرگوسن بود.

 

 

این روند مبتنی بر مالکیت توپ و پرس شدید، در بارسلونای لوییس انریکه نیز همچنان رعایت شد؛ اما انریکه ترجیح داد تا بار هجومی این تیم را از دوش خط میانی بارسا برداشته و به مثلث خوفناک خط حمله تیمش متشکل از لیونل مسی، نیمار و لوییس سوارز بسپارد.

 

ژاوی، کاپیتان سابق بارسلونا و معمار خط میانی قدرتمند بارسا، در دهه گذشته در این رابطه می گوید: «حالا بارسلونا بازیکنانی در اختیار دارد که قادر هستند 2 سبک مختلف از فوتبال را ارائه دهند. آنها می توانند به سیاق گذشته، فوتبال مبتنی بر مالکیت ارائه دهند؛  اما اگر حریفی آنها را مجبور به عقب نشینی کرد، حالا بارسلونا قادر است ضدحملاتی بسیار خطرناک را به تیم مقابل تحمیل کند.»

 

5- افزایش چشمگیر نقش جوانان بومی

 

علیرغم صرف بودجه ای در حدود 350 میلیون یورو در دوران هدایت بارسلونا توسط پپ، این سرمربی به استفاده از بازیکنان جوانی مثل پیکه، بوسکتس و پدرو، که بعدها پایه گذار موفقیت های فراوان بلواگرانا بودند، شهره شد؛ اما بعد از جدایی او، این روند کمی با سرعت پایین تری نسبت به گذشته دنبال شد.

 

اما در فصل جاری، انریکه تصمیم دارد تا بهای بیشتری به بازیکنان جوان و رشد کرده در آکادمی لاماسیا بدهد و در هفته های اخیر شاهد آن بوده ایم که بازیکنانی مثل رافینیا و سرخی روبرتو، نقشی محوری در ترکیب این تیم پیدا کرده اند.

 

البته نباید فراموش کرد که بازیکنان مستعدی مثل مونیر الحدادی و سرجی سمپر نیز به صورت قرضی و برای کسب تجارب بیشتر، به باشگاه های دیگر قرض داده شده اند و در مجموع بارسا در تابستان امسال، 122 میلیون یورو برای خرید بازیکنان جدید هزینه کرد که این ارقام باعث شد تا این تیم در کنار اتلتیکومادرید، ولخرجترین تیم های لالیگا در فصل نقل و انتقالات لقب بگیرند.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.