سال نو مبارک. همراه شما هستیم!
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز جامع بازی رفت بارسلونا و منچستر سیتی؛ تاکتیک فوق العاده 52 دقیقه ای گواردیولا هشداری برای بارسلونا !

کد خبر : 58242  |  زمان ارسال : دوشنبه 10 آبان 1395
در ادامه بخش آنالیز بازی های بارسانیوز، به مناسبت دیدار برگشت دو تیم بارسلونا و منچستر سیتی، به بررسی دیدار رفت دو تیم و تاکتیک اتخاذی هر دو سرمربی خواهیم پرداخت.

اختصاصی بارسانیوز - Fourfourtwo توضیح می دهد که چرا بارسلونایی ها نباید گول برتری 4-0 دیدار رفت مقابل منچستر سیتی را بخورند که در استادیوم نیوکمپ رقم خورد.

 

نتیجه ای که برای پپ گواردیولا و تیمش در انتهای بازی مقابل بارسلونا رخ داد زشت بود اما آیا نتیجه رقم خورده رای به عدم درستی اندیشه های پپ گواردیولا می دهد؟ این سوال را به صورت کامل در این یادداشت بررسی خواهیم کرد و به پاسخ آن خواهیم رسید.

 

اشتباه پشت اشتباه از شاگردان گواردیولا آن هم در برابر مثلث آتشینی چون مسی، سوارز و نیمار که با وجود دفاعی آشفته تمامی افکار و برنامه های پپ را نابود کرد. اما به نکات بارزتری در این بازی بنگریم. فراموش نکنیم که در دیدار رفت، منچستر سیتی به مدت طولانی مقابل بارسلونا ایستادگی کرد و حتی تیم بهتری نیز در گردش توپ بود.

 

گل اول مسی به منچستر سیتی

 

تا دقیقه 52، که بحث اصلی این یادداشت است، منچستر سیتی جز لغزش فرناندینیو چیزی از بارسلونا کمتر نداشت که مسی توانست گل اول بازی را به ثمر برساند. تا دقیقه 52 بازی متعادل پیش می رفت و آمار و ارقام شانس رخ دادن نتیجه تساوی را در انتهای بازی باتوجه به درصد مالکیت برابر بازگو می کردند. اما تیم گواردیولا در بدترین موقع با لغزش دروازبان فصل گذشته بارسلونا مواجه شد و براوو با اخراج شدنش علاوه بر اینکه اندیشه های پپ را برهم زد، روحیه تیمش را نیز نابود کرد هرچند که متیو نیز با اخراجش تیم انریکه را در انتهای بازی 10 نفره نمود.

 

حرکت اشتباه کلودیو براوو نقطه عطف بازی از نظر پپ بود به صورتی که گواردیولا در کنفرانس پس از بازی اعلام کرد:

 

تا زمان اخراج براوو تاسف زیادی درخصوص بازی ما وجود نداشت. چون ما موقعیت های کافی برای گل زدن ایجاد کردیم و بارها به محوطه جریمه بارسلونا رسیدیم. ما شخصیت بالایی از خودمان نشان دادیم و توانستیم دو یا سه موقعیت خوب ایجاد کنیم . ما در واقع یک باشگاه جدیدی هستیم که به تازگی یکدیگر را شناخته ایم و درک من از این بازی نیز این است که ما به خوبی بازی کردیم و می دانیم که از کجا امده ایم و که هستیم.

اخراج براوو مقابل بارسلونا

 

نقشه فوق العاده پرسینگ

 

موفقیت تیم گواردیولا در ابتدای بازی و لذت بردن پپ از دیدن بازی شاگردانش که مانع بازی سازی آبی اناری ها از خط دفاع و انتقال به هافبک و حمله می شدند حاصل یک تصمیم جسورانه و سیستم بازی جسورانه بود. چطور؟

 

پپ با جسارت، آگوئروی آماده را روی نیمکت نشاند و از یک هافبک در خط حمله تیمش استفاده کرد. پپ کوین دی بروین را در پست مهاجم نوک در بین رحیم استرلینگ و نولیتو قرار داد به صورتی که سه هافبک به نام های گوندوغان، سیلوا و فرناندینیو در پشت آن ها حضور داشتند به صورتی که پابلو زابالتا نیز به خط هافبک اضافه می شد.

 

آنالیز بازی بارسلونا 4-0 منچستر سیتی

 

تیم پپ در موقع دفاع آرایش 1-4-1-4 به خود می گرفت و در موقع حمله و بازی سازی به 3-4-3 تبدیل می شد. رمز برنامه های گواردیولا پرس شدید بود حتی پرسی شدیدتر از بارسلونا. دیدیم که منچستر سیتی در نیمه نخست به خوبی کار کرد و حتی مارک را نیز به اشتباه واداشت. منچستر سیتی حتی در میانه زمین با تکل زدن و ارائه بازی خشن ارتباط آبی اناری ها را قطع می کرد. تکل هایی که زده شد در میانه زمین نبودند و عمدتا در کناره های زمین یعنی روی نفوذ دو مدافع کناری و طراحی حملات از جناحین زده شدند که 6 تکل ناموفق و 15 تکل صحیح برایشان ثبت شد.

 

همچنین پرس شدید بازیکنان سیتی باعث شد تا مارک آندره تراشتگن مجبور به ضربه زدن به زیر توپ شود که در تصویر مشخص است به صورتی که مارک 14 مرتبه این کار را برخلاف عادت خود انجام داد. تراشتگن 22 پاس صحیح از 31 پاس خود داشت.

 

نکته مهم اینجا بود که طرح بازی گواردیولا بسیار مشابه به اتلتیکو مادرید بود. او سیلوا را به کنار دی بروین برای پرس خط دفاعی اضافه می کرد به صورتی که دو وینگر بر روی دو مدافع کناری بارسلونا فشار می آوردند و بنابراین 4 مدافع بارسلونا توسط 4 بازیکن سیتی مهار می شدند و تنها تراشتگن مهار نمی شد و به همین دلیل تراشتگن از 14 پاس بلند خود 9 مرتبه پاس اشتباه داشت.

 

دی بروین و بوسکتس

 

این کار باعث می شد تا بارسلونا در خط هافبک 3 به 2 برتر باشد اما زمانی که توپ به سمت چپ می رفت، نولیتو به میانه زمین می امد تا 3 در مقابل 3 در خط میانی شوند و زمانی که توپ به جناح راست می رفت، رحیم استرلینگ به میانه زمین منتقل می شد تا برابر نفرات در میانه زمین برقرار گردد.

 

بنابراین با این اقدام پپ، نه تنها  بازی سازی از خط دفاعب رای آبی اناری ها دشوار شد، بلکه بارسلونادر میانه زمین نیز برتری نفری نداشت که هرچند این کار دوندگی زیادی را برای بازیکنان سیتی درپی داشت.

 

قطع ارتباط MSN

 

اما در این سیستم گواردیولا یک اشکال اساسی وجود داشت و این بود که مسی، سوارز و نیمار می توانستند از پشت مدافعان سیتی نفوذ کنند و به عمق بروند و این تهدید یکبار توسط نیمار رخ داد که توانست از روی توپ بلند ارسالی توسط اومتیتی نفوذ کند که با ورود براوو د دفع توپ در کنج محوطه جریمه خنثی شد.

 

 

نیمار و براوو

 

بنابراین منچستر سیتی تا حد زیادی در قطع ارتباط خط هافبک و خط حمله بارسلونا موفق عمل کرد و دلیل این حرف نیز تنها 15 پاس رسیده به بوسکتس تا قبل از اخراج کلودیو براو است که تنها دو پاس رو به جلوی موفق داشت.

 

آنالیز بازی بارسلونا 4-0 منچستر سیتی

 

در تصویر بالا، وضعیت تعداد پاس های دریافتی و پاس های داده شده بوسکتس تا قبل از اخراج براوو را ملاحظه می کنید. از 5 پاس رو به جلوی بوسکتس تنها دو پاس او صحیح بود و 3 پاس اشتباه داده شد. بنابراین احتمالا خود گواردیولا نیز می دانست که خنثی کردن کامل بارسلونا کار دشواری خواهد بود حتی اگر چنین سیستمی را پیاده کند چون مسی همچنان غیر قابل مهار بود که لئو این غیر قابل مهار بودن را روی صحنه گل او نشان داد که آزادانه به درون محوطه رفت و گل تساوی را به ثمر رساند. همچنین از سوی دیگر، بارسلونای انریکه با تغییر سبک، به بازی مستقیم نیز روی اورده و می تواند از روی ضربات سر راکیتیچ و اومتیتی خطر ایجاد کند.

 

بنابراین در حالی که همه چیز برای پپ و تیمش درست پیش می رفت، اشتباه براوو در خروجش از محوطه جریمه برای پاس دادن یا دور کردن توپ با پا، توپ را مقابل پای سوارز قرار داد تا این دروازبان شیلیایی کابوس سیتی را رقم بزند آن هم در حالی که تنها یک سیو را انجام داده بود. چرا؟

 

آنالیز بازی بارسلونا 4-0 منچستر سیتی

 

جواب این سوال این است که منچستر سیتی ارتباط مسی، سوارز و نیمار را نیز به خوبی با پرس شدید قطع کرده بود به صورتی که تنها 23 پاس موفق بین آن ها رد و بدل شده بود به صورتی که مسی 9 پاس از 19 پاس، سوارز 8 پاس از 11 پاس و نیمار 6 پاس از 10 پاسش به یکدیگر صحیح بودند. بنابراین این می توانست بدترین اتفاق برای MSN باشد که علاوه بر قطع شدن ارتباطشان با بوسکتس وخط هافبک، ارتباط مابین خودشان نیز قطع شود.

 

عملکرد بی فایده برنامه تهاجمی سیتی

 

سیتی نیز به نوعی مشکل بارسلونا را داشت. بسیاری از برنامه های تهاجمی و طراحی حملات سیتی روی رحیم استرلینگ به نظر می رسید به صورتی که او چندین پاس مورب را در جناح راست برای از پیش رو برداشتن آلبا و سپس دینیه دریافت کرد تا با ارسال آن ها خطرساز گردد که ناموفق بود که چندین بار انجام شد که با دخالت تراشتگنو بی دقتی پاس ها ها ره به جایی نبرد. طبق تصویر ملاحظه می گردد که رحیم در سه نفوذش تا دقیقه 52 ناکام بود.

 

آنالیز بازی بارسلونا 4-0 منچستر سیتی

 

هدف رحیم استرلینگ در جناح راست و روی ارسال هایش، کوین دی بروین بود بازیکنی که طبق تصاویر زیر به همه جا سرک می کشید. او تا دقیقه 52، 24 پاس دریافت کرد و بیشتر پاس های خود را رو به عقب داد و پاس های رو به جلویش پراشتباه بودند. ناکامی استرلینگ در نفوذ باعث شد تا دی بروین به او کمک کند که طبق تصویر زیر ملاحظه می گردد که تعداد پاس های دریافتی دی بروین در سمت رحیم استرلینگ بیشتر است.

 

بنابراین با درگیر شدن دی بروین در جناح راست و خنثی بودن نولیتو در جناح راست که تنها یک نفوذ داشت، گواردیولا از اینکه به آگوئرو برای ایجاد تحرک بیشتر در محوطه جریمه بارسلونا و استفاده از توپ های ارسالی بازی نداد پشیمان شود چون سیلواو نولیتو به هیچ وجه این کار را به خوبی انجام ندادند.

 

آنالیز بازی بارسلونا 4-0 منچستر سیتی

 

اما در حملات، سیتی تا دقیقه 52 دست کمی از بارسلونا نداشت. روی مصدومیت جرارد پیک و احساس دردش، گوندغان درون محوطه ضربه خوبی را زد که با سیو دیدنی تراتشگن دفع شد. جان استونز نیز روی یک ارسال موقعیت خوبی برای گل زدن با ضربه سر داشت که توپش از کنار دروازه به بیرون رفت.

 

تراشتگن

 

تا دقیقه 52، موقعیت های گلزنی 6 به 5 به سود بارسلونا بود که هر دو تیم 2 ضربه در چارچوب داشتند. در یک سوم تهاجمی زمین، بارسلونا 22 پاس موفق از 45 پاس داشت درحالی که این وضعیت برای سیتی 36 از 55 بود. بنابراین فاجعه نتیجه از انجایی رخ داد که با خراج براوو، سیتی با آرایش 1-4-4 به اشتباه در پاس فرو رفت و این پاس های اشتباه زمینه ساز دو گل بعدی مسی شد که ابتدا دی بروین در میانه میدان توپ را از دست داد و سپس استونز روی یک پاس رو به عقب دریافتی تتوپ را نگرفت تا سوارز با نفوذ به محوطه، پاس گلی را به مسی بدهد.

 

آنالیز بازی بارسلونا 4-0 منچستر سیتی

 

بنابراین با از دست رفتن جریان بازی برای تیم گواردیولا، اخراج متیو نیز کارساز نشد و نیمار پس از از دست دادن ضربه پنالتی، روی بی حوصلی و عدم انگیزه مدافعان سیتی، روی یک نفوذ گل چهارم را نیز به ثمر رساند. بنابراین تاکتیک گواردیولا خطری در اتحاد خواهد بود.

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.