سال نو مبارک. همراه شما هستیم!
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آیا واقعا هازارد در سطح مسی است؟

کد خبر : 62332  |  زمان ارسال : چهارشنبه 20 بهمن 1395
مدتی پیش، روبرتو مارتینز، سرمربی تیم ملی بلژیک اذعان داشت که تنها بازیکنی که وی را به یاد لیونل مسی می اندازد، ادن هازارد است.​​​​​​​

جهان فوتبال با گل زیبایی که ادن هازارد، ستاره 26 ساله چلسی در دیدار ابتدای هفته برابر آرسنال به ثمر رساند شگفت زده شد و شاید با مرور این گل دریابیم که ادعای مارتینز خیلی هم دور از واقعیت نیست.

 

مارتینز در این رابطه گفته بود: "هازارد کیفیت منحصر به فردی دارد و سرعت، توقف و دوباره ادامه دادن او، بازی های لیونل مسی را در ذهن من زنده می کند. کمتر بازیکنی همانند وی قادر به مدیریت توپ در مقابل مدافعان حریف است و قدرت پا به توپ هازارد هر فوتبالدوستی را به هیجان می آورد. اما شاید شگفت انگیزترین نکته برای من بلوغ فکری جاری در بازی ادن هازارد می باشد".

 

 

گرچه لیونل مسی تا همین حالا نیز یکی از بهترین بازیکنان همه ادوار تاریخ فوتبال نام گرفته و 5 بار فاتح عنوان مرد سال فوتبال جهان شده است، اما نباید فراموش کرد که ستاره بلژیکی چلسی نیز در فصل جای و زیر نظر آنتونیو کونته احیا شده و یکی از ارکان اصلی نمایش هیجان انگیز آبی های لندن لقب گرفته است.

 

اما آیا حداقل از لحاظ آماری، می توان مهاجم سابق لیل را با لیونل مسی مقایسه کرد؟

 

با عدم حضور چلسی در لیگ قهرمانان اروپا، تنها لیگ برتر را می توان جامعه آماری مناسبی برای مقایسه این دو بازیکن محسوب کرد.

 

در زمینه گلزنی، لیونل مسی 16 بار موفق به فتح دروازه حریفان شده اما هازارد تا به حال 10 گل به ثمر رسانده است.

 

همچنین مسی علیرغم حضور در 5 بازی کمتر از هازارد، 4 پاس گل برای هم تیمی های خود مهیا کرده که این آمار در مورد مهاجم چلسی 3 پاس می باشد.

 

 

 

البته نباید فراموش کرد که هازارد در زمین فضای بیشتری را نسبت به شماره 10 بارسا پوشش می دهد و وظایف دفاعی بیشتری دارد که طبیعتا روی آمار گلزنی و ارسال پاس گل از سوی او تاثیرگذار است.

 

اما هازارد با 8 بار برگزیده شدن، تا به حال یک بار بیش از مسی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است. همچنین ستاره بلژیکی در زمینه گذشتن از سد مدافعان حریف با آمار 1.38 نسبت به 0.28، شرایط بهتری از رقیب داشته و در زمینه بازپس گیری توپ با رقم 4.87 در مقابل 2.44، موفق تر از فوق ستاره آرژانتینی عمل کرده است.

 

اگرچه در سیستم 3-4-3 مورد استفاده در چلسی، هازارد آزادی عمل بیشتری دارد اما به همین میزان وظایف دفاعی زیادی نیز به او محول شده و ضدحملات در بازی چلسی، نقشی معادل مالکیت توپ در فلسفه بارسا دارد.

 

 

همچنین نباید فراموش کرد که رقابت های لیگ برتر بسیار فشرده تر و فیزیکی تر از لالیگاست و بارسا بیش از چلسی حریفان را تحت سلطه خود می بیند که این موضوع قطعا به بهبود آمار مسی نسبت به هازارد کمک ویژه ای می کند.

 

گرچه هازارد پاس های بیشتری نسبت به مسی ارسال کرده، اما همانطور که انتظار می رود، ارسال های ستاره بارسا بیش از هافبک 26 ساله چلسی مثمرثمر بوده است. بلوگرانا تا این مقطع از فصل 4 گل بیش از چلسی به ثمر رسانده و علاوه بر سیستم این تیم که برخواسته از فلسفه و آکادمی باشگاه است، ستارگانی مانند نیمار و لوییس سوارز نیز در خط حمله کاتالان ها می درخشند.

 

 

 

اما با تجزیه و تحلیل دریبل های این دو بازیکن در می یابیم که آمار هازارد در اقدام به دریبل و موفقیت آمیز بودن آن نسبت به همتای 30 ساله خود بهتر است.

 

تا این مقطع از فصل، هازارد در دیدار 5.86 بار اقدام به جاگذاشتن حریفان کرده که 73.72 درصد آن موفقیت آمیز بوده است. اما از سوی دیگر این آمار در مورد مسی 5.83 و 55.24 می باشد. نباید فراموش کرد که هازارد با نمایشی درخشان در برابر توپچی ها تبدیل به اولین بازیکنی در بین بازیکنان شاغل در لیگ اروپا شد که در فصل جاری از 100 دریبل موفق گذر کرده است.

 

باید اعتراف کرد که شباهت فراوانی بین سبک بازی مسی و هازارد و اقدام به دریبل و حرکات آنها در زمین وجود دارد که آنها را تبدیل به دو تن از محبوب ترین بازیکنان حال حاضر دنیای فوتبال کرده است.

 

 

اما به علم به این موضوع که گلزنی و ارسال پاس گل دو عامل اصلی مقایسه مهاجمان در دنیای فوتبال است، مسی تا به حال عملکرد بهتری نسبت به هازارد ارائه داده و همچنان می توان او را در کنار کریستیانو رونالدو، بهترین بازیکنان جهان فوتبال خطاب کرد.

 

اما از لحاظ مشارکت کلی در موفقیت های تیمی، هازارد شرایط بهتری نسبت به فوق ستاره آرژانتینی دارد و اگر قرار است ستاره بلژیکی به یک موضوع در دنیای فوتبال افتخار کند، این است که در زمینه دریبل صحیح، آمار بهتری نسبت به برنده 5 جایزه مرد سال فوتبال جهان دارد.

 

منبع

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.