پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

داستان یوهان کرایوف؛ خداوند شما را مجازات خواهد کرد؛ قسمت دوم

کد خبر : 64202  |  زمان ارسال : یکشنبه 4 فروردین 1398
متفاوت ترین داستان زندگی اسطوره هلندی به مناسبت سالگرد درگذشت یوهان کرایوف

اختصاصی بارسانیوز – پس از ارائه قسمت اول داستان یوهان کرایوف ، در ادامه به بررسی قسمت دوم خواهیم پرداخت.

 

پس از اینکه در جام جهانی 1974، هلند با صدرنشینی در جدول چهار تیمه یک چهارم نهایی بالاتر از برزیل به فینال مقابل آلمان غربی رسید، نشریه بیلد روز قب از برگزاری فینال تیتر زد:

"کرایوف، شامپاین و دختران برهنه"

 

بیلد در گزارش خود خبر داد که کرایوف و هم تیمی هایش در هتل محل اقامتشان، در نیمه شب، صعود به فینال را با حضور دختران جشن گرفته اند.

 

از این رو با پخش شدن این خبر، همسر کرایوف برآشفته شد و با یوهان تماس گرفت و تا ساعت ها کرایوف برای متقاعد کردن همسرش برای اطمینان دادن درخصوص دروغ بودن این خبر صحبت کرد. این واقعا لحظه وحشتناکی برای مردی به شمار می رفت که خانواده اش را از 12 سالگی و پس از درگذشت پدرش ساخته و برای آن زحمت کشیده بود، کرایوف جورج بست نبود.

 

برادر یوهان کرایوف بعدها اعلام کرد که همان تماس تلفنی باعث بازی بد یوهان در دیدار فینالی شد که ژرمن ها با نتیجه 2-1 به برتری و قهرمانی دست یافتند.

 

اما بازی نامتعارف کرایوف علت دیگری هم داشت. بازگشت او به پست بازی سازی و دوندگی اش در میانه زمین باعث می شد تا توسط آلمان ها با خطا متوقف گردد. جک تیلور ملقب به قصاب وولور همپتون به اشتباه اعلام پنالتی کرد اما کرایوف عمدتا در زمین خودی می دوید و این کار این اجازه را به برتی فوکس داد تا او را مهار کند به صورتی که برتی شانس های بیشتری برای گلزنی نسبت به کرایوف داشت.

 

اما کرایوف پس از این ناکامی بزرگ، به بارسلونا منتقل شد و چهار سال همراه با افسردگی را در نیوکمپ سپری کرد. او علی رقم تلاش زیاد، موفق به فتح عناوین زیاد نشد و از استرس رنج برد و تنها دو عنوان قهرمانی را در بارسلونا فتح کرد. جزئیات بیشتر در اینجا

 

 

کرایوف بعدها در تایید لذت نبردن از دوران حضورش در بارسلونا گفت:

اگر شما از فوتبال لذت نبرید، هرگز نمی توانید فشار را تحمل کنید.

 

این فشار و لذت نبردن از فوتبال باعث شد تا او در سال 1978 و در 31 سالگی اعلام بازنشستگی کندد و حتی از بازی برای کشورش در جام جهانی در آرژانتین خودداری کرد به صورتی که شایعه مخالفت او با رژیم نظامی آرژانتین پیچیده شد که دیدگاهی اشتباه بین مردم به وجود آمد. همچنین از شایعه بیلد درخصوص جام جهانی 1974 کرایوف را مجبور کرد تا به دلایل خانوادگی در خانه باقی بماند.

 

حتی یک گوینده رادیویی نیز تلاش کرد با به راه انداختن شعار نگه داشتن کرایوف در ذهن کرایوف تجدیدنظر را به وجود آورد تا جایی که یوهان در فکر این بود که برای اطمینان همسر خود را نیز با خود ببرد. بدین ترتیب بود که دیوید وینر در کتاب نارنجی درخشان، شایعه استخر هتل آلمان را تعیین کننده نتایج هلند در جام جهانی 1974 و 1978 بنامد که مجددا هلند در فینال ناکام ماند.

 

کرایوف درنهایت در اکتبر 1978 بازی خداحافظی خود را در دیدار دوستانه آژاکس مقابل بایرن مونیخ انجام داد که با شکست 8-0 آژاکس به پایان رسید.

 

در بارسلونا، کرایوف و دنی ملاقاتی با مردی فرانسوی روسی به اسم میشل باسیلویچ داشتند تا روی یک مزرعه پرورش خوک سرمایه گذاری کنند که این کار باعث شد تا ان ها میلیون ها یورو را از دست بدهند تا کرایوف مجبور شود مجددا به دنیای فوتبال بازگردد و این بار راهی ایالات متحده امریکا گردد.

 

او در آمریکا به تیم منطقه شمالی این کشور به نام LA Aztecs منتقل شود و سپس راهی واشنگتن دیپلماتس گردد. اگرچه که او مردی پول دوست بود هرچند که اینگونه بزرگ نشد ولی قطعا فقط به خاطر مسایل مالی به آمریکا سفر نکرد چون او از گمنامی فوتبال آمریکا لذت نمی برد و این باعث شد تا دوباره در فوتبال نقل مکان کند.

 

او پس از دوسال حضور در آمریکا، بابت ناراحتی از شرایط موجود بازگشت. در واشنگتن، او تحت هدایت گوردون برادلی انگلیسی، تیم او را درون زمین رهبری می کرد ولی هم تیمی هایش از دست ایده های فانتزی او دیوانه شده بودند و با اعتراضات خودف کرایوف را از حضور در وتبال امریکا ناراحت کردند.

 

یک بار، پس از اینکه برادلی روی تخته سیاه نکات تاکتیکی را به تیم درون رختکن اعلام کرد و از رختکن بیرون رفت، کرایوف به پای تخته رفت و به بازیکنان گفت:

البته ما به شیوه کاملا متفاوتی نسبت به گفته های برادلی روانه زمین خواهیم شد.

 

 

یکی از بریتانیایی های تیم به نام بابی استوکس می گفت که زمانی که باشگاه کرایوف را خرید، آن ها باید پنبه یکسال بازیکنان برای گذاشتن روی گوششان برای نشنیدن حرف های کرایوف را نیز می خریدند. بنابراین این بی میلی بازیکنان نسبت به کرایوف باعث شد تا او رسما اعلام کند که گلزنی خود را محدود خواهد کرد و این کار را نیز انجام داد.

 

اماداستان جالبی درخصوص کرایوف و راننده اتوبوس فلوریدا وجود دارد. زمانی که واشنگتن به فلوریدا برای انجام یک اردوی تمرینی رسید، کرایوف جلوی اتوبوس را در حالی گرفت که هرگز پیش از ان در آن محل حضور نداشت ولی با این حال، از نظر خود مسیر درست را به راننده نشان داد. ولی به هر حال این اعتماد به نفس او کار دست راننده داد.

 

بیانات گوهر بار !

 

وقتی کرایوف در سال 1981 به آژاکس بازگشت این ستاره هلندی در شک و تردید به سر می برد. او درنهایت به آژاکس مجددا بازگشت و استقبال مردم از او بی نظیر بود به صورتی که به مدت سه سال، هر استادیومی که کرایوف برای بازی به انجا می رفت، سولد اوت اعلام می شد یعنی اینکه تمام بلیط های ان به فروش می رفت چون مردم برای دیدن آخرین روزهای درخشش ستاره هلندی خود این فرصت را از دست نمی دادند.

 

حرکات او گاهی آنقدر سریع بود که دوربین نمی توانست پاس های او را شکار و دنبال کند و جا می ماند ولی به نظر می رسید که آنچه او در زمین انجام می دهد، نصف توانایی های او در دوران جوانیست چون شخصا در این خصوص گفت:

تا قبل از 30 سالگی هرکاری که درون زمین انجام می دادم از روی احساسات بود ولی بعد از ان، شروع بع درک کردن درخصوص کارهایی که درون زمین انجام می دادم کردم.

 

 

این صحبت های کرایوف همواره جذاب بوده است و خیلی ها سخنرانی او را دوست داشتند. می خواهید تفکر فراموش نشدنی و بی نظیر او را بهتر درک کنید؟ کرایوف در صحبتی گفته است:

هرگز توپ را به پای هم تیمی خود پاس ندهید، کمی جلوتر از او پاس دهید تا به دنبال توپ بدود و در بازی سرعت ایجاد گردد. اگر در حال ارائه بازی بد در یک مسابقه هستید، فق کارهای ساده را درون زمین انجام دهید. توپ را بگیرید و به نزدیک ترین بازیکن مقابل خود پاس دهید. این کار را چندین مرتبه انجام دهید تا این حس در شما ایجاد گردد که دارید کارها را به درستی انجام می دهید تا اعتماد به نفستان بازگردد

 

بنابراین او چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم باعث پیشرفت بازیکنان زیادی در هلند و سایر نقاط جهان با تفکراتش شده است.

 

کرایوف روی همه چیز ایده داشت. او حتی یان ووسنام را در گلف توصیه می کرد و حتی یک بار اعلام کرد که چراغ های راهنمایی در آمستردام در مکان های نادرستی نصب شده اند. هم تیمی قدیمی او "ویم ون هانجم" حتی خاطره ای از نحوه آموزش قرارداد سکه درون یک دستگاه نوشابه از سوی کرایوف را به یاد دارد ودر واقع در حال کشتی گرفتن با دستگاه بود کرایوف به او یاد داد که چگونه این کار را انجام دهد.

 

قهرمانی های مجدد

 

اما کرایوف پس از بازگشت به هلند، دو قهرمانی پیاپی را در لیگ این کشور فتح کرد. وقتی کرایوف 36 ساله شد، ان ها پول کافی را به او پرداخت نکردند و او به همین دلیل از آژاکس راهی فاینورد شدو در آخرین فصل دوران حرفه ای خود مجددا لیگ هلند را فتح کرد.

 

شیپ میکر در این خصوص گفته بود:

از لحاظ آماری، خرید کرایوف قهرمانی شما را تضمین نمی کنداما قطعا احتمال ان را به صورت فزاینده ای افزایش می دهد.

 

زمانی که کرایوف آخرین بازی خود را برای فاینورد انجام داد، شیپ میکر با گل رز به او گفت که زندگی خود را با وجود او ثروتمندانه تر از دوران بودن او حس می کند.

 

دوران مربیگری

 

دوران مربیگری او تنها 9 سال به طول انجامید. او مربی درخشانی بود و اولین کاری را که در سال 1986 در تیم آژاکس انجام داد، تغییر رویکرد فوتبال هلند بود و رویکرد سابق را بازگرداند، فلسفه ای که برای مدت زمان طولانی اجرا نمی شد.

 

کرایوف بلافاصله توتال فوتبال را راه انداخت به صورتی که آژاکس تحت هدایت او با دو وینگر بازی می کرد، با دروازبانی که بازی سازی می کرد و تا میانه های زمین جلو می کشید، تیمی که تنها با سه مدافع در زمان دراختیار داشتن توپ بازی می کرد و این سیستم بازیکنان و تیم حریف را گیج می کرد.

 

حتی مدافع او به نام ادو اوپوف به یاد دارد که کرایوف در جریان یک بازی روی نیمکت به عنوان یک دستورالعمل به بازیکنانش گفته است که کار خودتان را انجام دهید. حتی درخصوص او گفته شده است که گاهی به کل نتیجه بازی را فراموش می کرد و کاری به تیجه نداشت که نشان از میزان علاقه مندی او به خود سبک بازی فوتبال می دهد.

 

 

جانی بوسمن مهاجم سابق آژاکس گفته است:

کرایوف فکر می کند که همیشه حق با اوست و واقعا هم جالب است چون همیشه حق با او بود.

 

کرایوف همیشه ایده های جدیدی درخصوص همه چیز داشت. او حتی لو بلو خواندده اوپرا را دعوت کرد تا به بازیکنان تمرین نفس کشیدن را یاد دهد.

 

به این ایده کرایوف توجه کند:

زمانی که تیم شما در جریان یک بازی وضعیت آسوده ای بابت جلو بودن نتیجه و غیره دارد، مدافع را به زمین نفرستید بلکه مهاجمی را به جای مدافع روانه زمین کنید تا تیم حریفتان مجبور به حمله و جلو کشیدن شود.

 

کرایوف همچنین سیستم جوانان یا همان اکادمی آژاکس را نیز بازسازی کرد به صورتی که هر رده تیمی از فوتبال پایه موظف به استفاده از یک سیستم و ارایش بازی بود تا برای بازی در تیم اصلی آماده گردد. همچنین مهاجمان بااستعدادی چون دنیس برگکمپ گاهی اوقات به عنوان یک مدافع بازی می کردند تا اینکه نحوه تفکر مدافعان را در حین بازی یاد بگیرند تا در جا گیری های خود بهتر عمل کنند.

 

فرآیند سریع آموزشی

 

فرآیند یادگیری سریع صورت می گرفت. کرایوف موفق شد تا سریعا فوتبالیست انگلیسی مورد علاقه اش به نام گلن هادل را خریداری کند و کرایوف موفق شد تا در سال 1987، قهرمان جام برندگان اروپا گردد و یکسال بعد، کرایوف موفق به فتح بزرگ ترین جام دوران حرفه ای خود شد و لیگ قهرمانان را فتح کرد.

 

 

بازیکنان بزرگی در کنار کرایوف به نام رود گولیت، فرانک ریکارد و مارکو فان باستن کار می کردند چه بازی در کنار او و چه بازی برای او به عنوان یک مربی و بزرگ تر از همه این بود که همگی بازیکنانش دیدگاه کرایوفی را درپیش گرفتند تا اینکه کرایوف درنهایت در سال 1980 قهرمان کشور خود شد و بی شک بدون کرایوف، هلند چنین سنتی را در فوتبال نداشت و واقعا فوتبال هلند به کرایوف احساس بدهکاری می کند و مدیون اوست.

 

پیوستن به بارسلونا !

 

تنها مشکل کرایوف را زمانی درک می کنید که بازیکن او بوده باشید !، نقد های دیوانه کننده بازیکنان را نیز دیوانه می کرد. ریکارد در آژاکس بود که راهی میلان شد به صورتی که جرالد وین بورگ هافبک کرایوف درخصوص او گفته است:

اگر به عقب بازگردم، تنها یک چیز را یاد گرفته ام این است که چه کارهایی را انجام ندهم.

 

سرانجام کرایوف آژاکس رابرای سومین بار ترک کرد و در حالی که راهی انگلستان شد تا هدایت دربی کانتی را برعهده بگیرد، با رد پیشنهاد آن ها راهی بارسلونا شد. او بلافاصله سیستم جوانان بارسلونا را نیز به شیوه آژاکس یکسان سازی کرد. او در سال 1991 و در سن 43 سالگی مجبور به عمل جراحی شد تا مجبور به کنار گذاشتن سیگار گردد در حالی که تماشای ویدیو عمل های جراحی یکی از کارهای مورد علاقه او بود و در این خصوص گفته است:

در طول زندگی خودم، عمل های زیادی را دیده ام همچنین عمل مغز. عمل زانوی خولیو آلبرتو فوق العاده دیدنی بود و بسیار فنی

 

چند ماه بعد، کرایوف اولین عنوان قهرمانی از 4 قهرمانی پیاپی خود در لیگ اسپانیا به همراه بارسلونا را فتح کرد به صورتی که ان ها در 17 سال اخیر تنها یک بار این کار را انجام داده بودند. تیم رویایی کرایوف همچنین لیگ قهرمانان را در سال 1992 فتح کرد با سبکی کرایوفی که آبی اناری ها هنوز هم به آن پایبند هستند.

 

 

اوج دوران مربیگری کرایوف، می توانست فتح جام جهانی با هلند باشد که در سال 1993 این پیشنهاد از سوی فدراسیون به او داده شد. جوز استاتسن پیشنهاد را به کرایوف داد اما کرایوف در مذاکرات شرکت نکرد  و حتی مجبور شد در تلویزیون برای بیان دلایل خود ظاهر شود.

 

کرایوف در آخرین سال حضور خود در بارسلونا قصد انجام کار عجیب و غریب دیگری را داشت و می خواست دستکش دروازبانی را به یک مدافع بدهد تا درخصوص بهبود بخشیدن عملکرد دفاعی خود بیشتر فکر کند تا اینکه خانواده اش او را منصرف کردند و در همین حال او با هیئت مدیره بارسلونا بهم زد.

 

کرایوف پایان غم انگیزی را در بارسلونا تجربه کرد چون زمانی که شنید قصد جایگزینی او را به وسیله بابی رابسون دارند، روی صندلی ای در دفتر معاون رئیس باشگاه خوان گاسپارت نشست و فریاد زد:

خدا شما را بابت این کار مجازات خواهد کرد همانگونه که قبلا شما را مجازات کرده است.

 

شاید این دعای کرایوف بود که به مرگ نوه رئیس باشگاه جوزپ لوئیس نونز منجر شد. گاسپارت به یک داستان نویس هلندی گفته است:

من فکر نمی کنم که کرایوف به خدا اعتقادی داشته باشد چون او تنها به خودش معتقد است.

 

بنابراین اگرچه کرایوف پس از جدایی از بارسلونا تنها 49 سال داشت ولی دیگر هرگز پس از آن مربیگری نکرد.

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.