سال نو مبارک. همراه شما هستیم!
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز بازی بارسلونا 2-2 ژیرونا؛ برد تاکتیکی و تجربه بزرگ والورده

کد خبر : 83549  |  زمان ارسال : چهارشنبه 4 مهر 1397
آنالیز تصویری و ویدیویی پنجمین بازی بارسلونا در لالیگا

اختصاصی بارسانیوز – بارسلونا پس از 4 پیروی پیاپی در لالیگا در هفته پنجم پذیرایی ژِرونا در دربی کاتالونیا بود که درنهایت باتوجه به اتفاقت بازی و داوری برای اولین بار امتیاز از دست داد و به تساوی 2-2 رسید.

 

ژیرونا با کسب 7 امتیاز از 4 بازی یکی از تیم های برجسته فصل جاری لالیگا محسوب می شد که مقابل ویارئال و سلتاویگو به پیروزی رسیده بود و علی رغم از دست دادن سرمربی خود پالبلو ماچین و مدافع خود پابلو مافئو در تابستان همچنان قدرت خود را حفظ کرده اند و با بازیکن قرضی خود از منچستر سیتی به نام پاتریک رابرتس در کنار بازیکنانی چون الیکس گارسیا و داگلاس لوئیز بارسلونا را به چالش کشیدند.

 

این درحالی بود که بارسلونا سومین دیدار خود را طی 8 روز پس از برتری مقابل سوسیه داد و آیندهوون برگزار می کرد و برنامه فشرده ای را نیز در ادامه کار می دید و به همین منظور والورده در سیستم چرخشی یک بار دیگر در میانه زمین و در پست هافبک دست به تغییرات زد و از آرتور و ویدال جلوی بوسکتس استفاده کرد.

 

 

والورده با نیمکت نشاندن روبرتو، راکیتیچ، کوتینیو و اومتیتی از زوج لنگله و پیکه در قلب خط دفاع با حضور سمدو و آلبا به عنوان دو مدافع کناری بهره گرفت و مثلث تهاجمی را بدون تغییر با استفده از مسی، سوارز و دمبله قرار داد.

 

والورده با وجود این تغییرات مجددا از سیستم 3-3-4 بهره گرفت با این تردید که بدون کوتینیو تیم در جناح چپ با وجود آرتور کند می شد و در جناح راست نیز با وجود ویدال ممکن بود مالکیت توپ با چالشی جدی مواجه شود. همچنین این اولین تست آرتور در پست هافبک مرکزی بود و ویدال نیز همه کاره تیم در میانه زمین برای اتصال دفاع به حمله محسوب می شد با این تفاوت که در بایرن مونیخ نقش خود را به عنوان هافبک مرکزی در سیستم 1-4-1-4 یا 1-2-3-4 انجام می داد چون این دو سیستم به ویدال آزادی عمل بیشتری به ویدال جهت حضور در حملات می داد.

 

در سوی مقابل سرمربی لگانس از آرایش 2-5-3 استفاده کرد که نتوانستند ان را در موقع دفاع حفظ کنند چون اتخاذ ان مقابل تیمی مثل بارسلونا بسیار ریسکی بود و به همین دلیل وقع دفاع آرایش خود را به 2-3-5 تغییر می دادند.

 

 

اما بارسلونا با این دفاع پرتعداد بیگانه نبوده و به همین دلیل ویدال و آرتور در حملات اضافه می شدند و تنها کار بازیسازی را برعهده نداشتند.

 

به صورت معمول جناح چپ بارسلونا با همکاری دمبله، کوتینیو و آلبا سرعت بیشتری دارد که با عدم حضور کوتینیو در بازی، دمبله و آلبا کار و وظیفه سنگین تری برعهده داشتند چون آرتور هنوز به ریتم مناسب نرسیده و نمی تواند در دوئل ها جهت نفوذ موفق کار کند و وظیفه اصلی او در این بازی حفظ توپ، پاس و پشتبانی از بازیکن دارای توپ جهت گرفتن پاس بود.

 

 

 

طبق ویدیوی بالا مشخص است که آرتور این وظیفه را در همین دقیقه اول با خارج کردن تیم از پرس حریف انجام داد به صورتی که ابتدا به جلو رفت و سپس مجددا به عقب برای گرفتن توپ از مسی برگشت.

 

بنابراین در این بازی آرتور بیشتر نقش راکیتیچ را ایفا کرد نه کوتینیو و با نقشی محافظه کارانه نه ریسکی اولویت حمایت و پاس را برعهده داشت و به جای او، ویدال در جناح راست نقش کوتینیو را بازی کرد چون جلوتر از او کار می کرد تا در حملات حضور یابد همانند ویدیوی زیر که در یک بازی بدون توپ در جناح راست، ویدال نقش ارسال کننده توپ به محوطه جریمه را داشت.

 

 

 

کار عجیب ژیرونا این بود که آن ها سیستم پرس تیمی را به کار نگرفتند بلکه به دنبال دفاع از عمق زمین بودند و بسیار عقب نشستند و با 5 دفاع این کار را صورت دادند که با بی تجربگی خود کار را برای خودشان دشوار کردند که این کار نه تنها باعث شد تا بارسلونا فضای مناسبی به دست آورد بلکه توانست به حفظ و چرخش توپ در یک سوم دفاعی حریف بپردازد و در واقع ژیرونا تاکتیک دفاع اتوبوسی را درپیش گرفته بود.

 

 

 

در ویدیوی بالا مشخص است که مسی چگونه در دفاع اتوبوسی و خطی ژیرونا مانور می دهد درحالی که هنوز هم باوجود این تعداد مدافع فضای زیادی در مقابل خود داشت.

 

بنابراین تاکتیک والورده در استفاده از از ویدال در راست و آرتور در چپ به زودی بارسلونا را به نتیجه رساند چون هم آرتور با خصوصیت پاس های کوتاه به دمبله و آلبا برای پاسکاری سریع نزدی کبود و هم ویدال در جناح راست باتوجه به زدن مسی به میانه زمین موقعیت جهت نفوذ و پر کردن جای او را فراهم می کرد که حتی ویدال پاس گل اول را نیز به مسی داد.

 

 

 

بنابراین با نفوذ و جلو کشیدن ویدال در جناح راست، بوسکتس مجبور به پر کردن فضای خالی ان سمت شد و همانطور که در تصویر پایین قابل ملاحظه است، بوسکتس در منطقه راست زمین به هنگام قرارداشتن توپ در کنترل بارسلونا حضور پیدا کرد. اساسا بوسکتس این کار را به هنگام نفوذ پیکه یا اومتیتی روی ارسال ها انجام می دهد اما اینبار این کار روی ارسال صورت گرفت.

 

 

در این حالت، آرتور جای بوسکتس را در میانه زمین می گرفت چون والورده بر اهمیت پوشش فضای خالی جهت نخوردن ضدحملات حریف تاکید دارد.

 

در این وضعیت و نبود کوتینیو، وظیفه نفوذ ودریبلینگ برعهده مسی بود تا شانس های گلزنی ایجاد شود و این ماجرا به خوبی ادامه یافت تا اینکه کارت قرمز لنگله بازی را تحت تاثیر قرار داد و برخورد آرنج مدافع فرانسوی به صورت ناخواسته به صورت پونز با دخالت داور ویدیویی باعث اخراج لنگله شد.

 

بااین اخراج، بوسکتس مجبور به بازی در قلب خط دفاع شد و آرتور به عنوان هافبک دفاعی بازی کرد که پست اصلی او محسوب می شود. بارسلونا در انتهای نیمه نخست گل مساوی را از کمبود تاکتیکی بازیکن دریافت نکرد بلکه روی یک اشتباه از سوی بوسکتس و پیکه روی توپ ارسالی استوانی به گل اول رسید درحالی که والورده منتظر بین دو نیمه جهت وارد کردن اومتیتی به زمین بود که پس از بازی به اشتباه و پشیمانی خود اعتراف کرد.

 

تاکتیک نیمه دوم والورده

 

ارنستو در ابتدای نیمه دوم اومتیتی را به جای دمبله وارد بازی کرد و روی به سیستم 2-3-4 آورد که مسی و سوارز محکوم به اعمال پرس شدید بودند. والورده مجبور بود در نیمه دوم راه حلی برای حمله داشته باشد تا زیر فشار ژیرونا با یک بازیکن کمتر فرو نرود و مجبور بودند تا از خلاقیت خود به ر نحوی استفاده کنند.

 

 

 

طبق ویدیوی بالا، پیکه در چهارمین دقیقه نیمه دوم با پاسی در عمق به سمدو پایه گذار یک موقعیت غیرمنتظرعه شد پس باید از خلاقیت تمامی بازیکن استفاده می شد.

 

اما این ژیرونا بود که دقایقی بعد مجددا روی اشتباه پیکه به گل رسید و این گل والورده را مجبور به ورود کوتینیو و راکیتیچ به جای آرتور و ویدال کرد که راکیتیچ به نقش کنترلی خود بازگشت و کوتینیو نیز نقش سرعتی خود را در پیش گرفت تا این نقش نسبت به نیمه نخست در جناح چپ و راست معکوس شود.

 

حرکات سرعتی کوتینیو کارساز بود و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای ژیرونا شد که با اتلاف وقت ژیرونا و خطاهای این تیم درنهایت پیکه گل تساوی را به ثمر رساند که بارسلونا پس از این گل دیگه نیاز ب حمله را ضروری ندید و منتظر اتفاقات بازی و چند حمله ماند که درنتیجه بازی با نتیجه 2-2 به پایان رسید.

 

اینبار والورده مقصر نبود بلکه شاهکار بود

 

در این بازی باتوجه به اخراج لنگله و دو اشتباه پیکه روی هر دو گل دریافتی دیگر والورده مقصر نبود بلکه او بابت اتخاذ تاکتیک نیمه نخست خود مرد پیروز این میدان بود.

 

با این حال والورده باید به ضعف پیکه در کورس ها و ضد حملات توجه داشته باشد که به موضوعی تکراری در طول فصل تبدیل نگردد.

 

موضوع قابل توجه دیگر اولین بازی سمدو به صورت کامل بود که شرایط بازی اجازه حضور زیاد او را در حملات نداد. سمدو با 90 پاس و ایجاد یک موقعیت گلزنی برای سوارز به صورت کلی در جریان بازی کمرنگ بود چون وظیفه حمله از جناح راست به ویدال داده شده بود و مسی نیز حضور داشت و پس از اخراج نیز وظیفه حمله برعهده مسی و سوارز با یک یار کمتر بود.

 

آرتور و ویدال در این بازی خوب کار کردند اما این احساسا می رفت که میتوانستند بهتر باشند و درخصوص آرتور این انتظار می رود که بیشتر در جناح راست ودر نقش راکیتیچ کار کند و یک هافبک دفاعی مرکب در کنار بوسکتس باشد و درخصوص ویدال نیز اونشان داد کهبا حضور در سرتاسر جناح راست چرا در فصول اخیر به عنوان هافبک باکس تو باکس بازی می کرده است.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.