پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

مصاحبه مفصل ژاوی با اسپورت

کد خبر : 89784  |  زمان ارسال : سه شنبه 31 اردیبهشت 1398
ژاوی با روزنامه اسپورت گفت و گویی مفصل انجام داد

اختصاصی بارسا نیوز و به نقل از ورزش۳ ژاوی، مهندس بزرگ فوتبال و اسطوره بزرگ فوتبال اسپانیا و کاتالونیا بازی خداحافظی خود با فوتبال را با پیراهن باشگاه السد قطر و در استادیوم آزادی تهران در بازی مقابل پرسپولیس انجام داد. بازی‌ای که نگاه‌های زیادی را در گوشه و کنار دنیا به خود جلب کرده بود، تنها به یک دلیل: خداحافظی ژاوی، اسطوره بزرگ بارسا و لاروخا.

 

 

آلبرت ماسنو، خبرنگار مشهور نشریه اسپورت کاتالونیا در تهران حاضر بود و مصاحبه ای خواندنی با ژاوی انجام داد. مصاحبه ای که اسطوره در مورد مسائل مختلف همچون جدایی اش از بارسا، احتمال مربیگری بلوگرانا در آینده و هدایت مسی صحبت کرد.

 

ژاوی سال 2015 و پس از فتح لیگ قهرمانان بود که از بارسا خداحافظی کرد. او در مورد روزهای پس از جدایی خود گفت:« وقتی سال ها برای بارسا و زیر فشار هر روزه بازی می کنی و سپس از این تیم جدا می شوی، به یکباره احساس رهایی به شما دست می دهد. واقعا حس عجیبی است. در بارسلونا که هستید، نمی توانید درک کنید که چه فشار و استرسی روی دوش شماست و به نظر، همه چیز طبیعی می آید ولی اینطور نیست. زمانی که از بارسا جدا می شوید و به عقب بر می گردید، تازه متوجه می شوید که در چه باشگاهی بازی می کردید. خدای من! هر سه روز بازی و زیر ذره بین رسانه ها و هوادار بودن واقعا سخت است. هر بازی مثل یک آزمون دشوار است. یک دیوانگی محض.

برای بازیکن، مربی و رئیس باشگاه، هر بازی مثل یک امتحان نهایی است و همه، شما را زیر نظر دارند تا اگر اشتباهی مرتکب شدید، آن را برجسته کنند. اگر عالی نباشید، به درد بارسا نخواهید خورد. البته من همیشه از رقابت خوشم می آید و برای همین دوست دارم پس از چند سال دوری از چنین فشار و استرس، به بارسا برگردم و دوباره کانون توجهات جهانی باشم.»

 

 

فوتبال و زندگی در قطر:« یادم می آید اینجا با  السد یک بازی را مساوی کرده بودیم و به شدت عصبانی بودم؛ ولی هم تیمی هایم را دیدم که کاملا بی خیال هستند؛ انگار اتفاقی نیفتاده است. اینجا در قطر توقعات متفاوت است و متوجه می شوید که در زندگی چیزهای دیگری نیز حائز اهمیت هستند.

در قطر چشم هایم به روی مسائل دیگر باز شد. اینجا خانوادگی تصمیم گرفته می شود و تصمیمات تنها با من نیست. شرایط زندگی من اینجا عالی است و حتی همسرم نوریا می گوید که در قطر بمانیم و هرچقدر زندگی اینجا بیشتر طول بکشد، ناراضی نخواهد بود. او زندگی در قطر را به بازگشت به بارسلونا هم ترجیح می دهد. اینجا به من احترام می گذارند و هیچ گونه کمبودی ندارم.  در قطر فرصتی برای مربیگری نصیبم شده است و می خواهم تجربه اندوزی کنم. مطمئنم که در تیم های پایه ای بارسا سطح فشار و توقع از من بالاتر از اینجا خواهد بود.»

 

ترس از مقایسه شدن با گواردیولا:« بله می دانم و از این قضیه هراسی هم ندارم. وقتی در بارسا بازی می کردم نیز شرایط مشابه بود و اصلا کار ساده ای نداشتم و می دانم اگر برگردم هم شرایط مشابه خواهد بود. می دانم سطح انتظارات در بارسا چقدر بالاست. همه اتفاقات باشگاه را تعقیب می کنم و می دانم که در نظرسنجی وبسایت شما، من گزینه محبوب هواداران بودم ولی آقا؛ ضمن تشکر از همه باید بگویم که مربیگری بارسا هنوز برایم زود است و نیاز به تجربه بیشتر دارم.»

 

احتمال ناکامی در مربیگری بارسا:« اگر امروز مربی بارسا شوم، همه تلاشم را برای موفقیت خواهم کرد ولی الان زمانش نیست. من باید از صفر شروع کنم. تصور کنید تازه مدرک مهندسی را گرفته اید و به شما بگویند که پروژه مثلا تونل وایویدررا را برعهده بگیرید. قطعا نمی توانید. نیاز به تجربه بیشتر دارم؛ تجربه ای که الان از آن بی بهره ام.»

 

برنامه ریزی برای مربیگری:« در قطر از من می خواهند تا جام جهانی 2022 اینجا بمانم و به آنها کمک کنم. ببینیم شرایط چگونه خواهد شد و البته به این هم بستگی دارد که در باشگاه بارسلونا چه می خواهند. نمی توانم پنهان کنم که هدف نهایی من رسیدن به نیمکت بارسلونا است ولی معتقدم توانایی اش را دارم چون مربیان بزرگی داشته ام.»

 

 

می گویند ژاوی به خاطر مشکلات با مدیریت فعلی و حتی مسی به بارسا بر نمی گردد. این ادعا درست است؟

مطلقا خیر. من هیچ مشکلی با بارتومئو و سران باشگاه ندارم. زمان خداحافظی ام نیز گفتم که با کسی مشکل ندارم. از همه آنها نیز متشکرم و قدردان شان هستم. چیزی علیه کسی ندارم. با لئو هم دوست صمیمی هستم و هیچ دشمنی با وی ندارم. نه با مسی که با هیچ بازیکن بارسا. اگر به بارسا بیایم، اول از همه با مسی صحبت خواهم کرد. او انسانی صادق و صریح است و مربیگری او باعث افتخارم خواهد بود.»

 

پایان رویای بازی و حالا در 39 سالگی، شروع یک چالش جدید:« این دیگر یک رویای کودکی نیست. به خودم می گویم که شانس این را داشتی که همان جایی قرار بگیری که می خواستی. من در کنار بهترین های دنیا بازی کردم و مربیان بزرگی چون فن خال، سائز، کاماچو، آراگونس، گواردیولا، انریکه و ... داشتم. سال ها در بارسا بازی کردم و حالا می خواهم تجربیاتم را به جوانان انتقال دهم. هدفم این است که سطح فوتبال السد را فراتر ببرم و باعث پیشرفت بازیکنانم شوم. باید این کار را انجام دهم و فکر می کنم توانش را دارم.

در قطر با بازیکنانی که در اختیار دارم، نمی توانم حس راندن یک فراری را داشته باشم ولی این را امتحان خواهم کرد. مثلا گواردیولا الان قطعا نسبت به 2008 مربی بهتری است. مربیگری مرحله به مرحله است. اینجا هستم تا کمک  باشگاه و بازیکنان باشم. به ناکامی فکر نمی کنم و البته نیاز به حمایت مدیران هم دارم.»

 

ارتباط با گواردیولا:« بله با او در ارتباط هستم. آخرین بار تابستان گذشته او را دیدم و دوست دارم ملاقاتی دیگر داشته باشم. او بهترین مربی دنیا از نظر من است. من قرار است یک پروژه جدید را شروع کنم و البته تردیدهای خودم را دارم. نیاز به مشاره دارم و چه کسی بهتر از پپ که شناخت کاملی از او دارم. به عنوان مربی او بی نظیر است.»

 

 

تله پاتی با پپ:« گاهی وقتی نیمه اول تمام می شد، در تونل ورزشگاه با بوسکتس صحبت می کردیم و از ضعف تیم حرف می زدیم. سپس در رختکن وقتی پپ شروع به صحبت می کرد، دقیقا همان چیزی را می گفت که من و بوسکتس در موردش حرف زده بودیم. با پپ، تله پاتی خاصی داشتیم.

زیر نظر آراگونس (مربی سابق تیم ملی اسپانیا) هم نحوه مدیریت یک تیم را یاد گرفتم. گاهی وقتی به یک بازیکن لایی می زدیم، آراگونس در بین دو نیمه معترض می شد که به بازیکن حریف، بی احترامی کرده ایم. او به نکات اخلاقی اهمیت زیادی می داد. پپ یک مربی تاکتیکی ولی آراگونس اصول گرا بود. کار با آنها غرورآمیز بود. »

 

تصور بازگشت به نوکمپ:« اگر روزی سرمربی بارسا شوم، می دانم که مورد قضاوت قرار خواهم گرفت و ممکن است عواقب بدی هم داشته باشد چرا که هدایت بارسا یک قمار بزرگ است. همه می خواهند عضوی از یک تیم بزرگ باشند. شاید مربیگری یک تیم رده پایین تر ساده باشد ولی من رقابت طلب هستم و  از چالش های بزرگ نمی ترسم. می دانم چه چیز انتظارم را می کشد؛ ولی از آن استقبال می کنم.»

 

سایه بزرگ ناکامی لیگ قهرمانان روی فصل بارسا:« می گویند که اگر بارسا دبل کند هم انگار کار خاصی نکرده است؛ چون از لیگ قهرمانان حذف شد. می دانید چرا؟ چون بارسا در دو بازی برابر لیورپول در نیمه نهایی، تیم برتر زمین نبود و حس خوبی به هواداران منتقل نکرد. بارسا مثل فلسفه خودش بازی نکرد و همان اتفاق سال گذشته برابر رم تکرار شد.

زمانی ما با پپ هم دو بار از لیگ قهرمانان کنار رفتیم ولی حس حذف شدن، با این ناکامی های اخیر متفاوت بود. ما برابر چلسی و اینتر، تیم برتر زمین بودیم ولی حذف شدیم. آنجا حس سرخوردگی به هواداران دست نداد ولی برابر لیورپول و رم، مالکیت را از دست دادیم و به شکل بدی حذف شدیم.»

 

نقش والورده در ناکامی لیگ قهرمانان:« نمی دانم. با والورده کار نکرده ام و اصلا نمی دانم چه ایده هایی دارد.»

 

بودن در عصر مسی و تنها 4 لیگ قهرمانان برای بارسا:« بله معتقدم که به اندازه کافی قهرمان شده ایم چرا که قبل از مسی تنها یک بار قهرمان شده بودیم. بارسای گواردیولا بهترین بارسای تاریخ است ولی ما با او هم فقط دو بار قهرمان شدیم و برابر اینتر و چلسی حذف شدیم اما آسوده باشید چون هنوز مسی تمام نشده و سال های زیادی از دوران فوتبالش باقیمانده است. ما همیشه از دوران پسا مسی حرف می زنیم ولی معتقدم  سه یا 4 سال دیگر هم مسی در همین سطح بازی خواهد کرد. او یک حرفه ای باورنکردنی است و از لحاظ ذهنی قدرتمند. او در همه چیز شماره یک است.»

 

 

موافق پیوستن گریزمان به بارسلونا هستی؟

می دانم که رفتار سال گذشته او، باعث آزار بازیکنان و نیز هواداران شد. اگر او تنها به دلایل فوتبالی پیشنهاد بارسا را رد کرده باشد، با رختکن بارسا صحبت خواهم کرد تا به آنها بقبولانم که گریزمان می تواند مهره موثری باشد. باید ببینیم که جذب او مد نظر کدام بخش از باشگاه قرار دارد؛ والورده، تیم مدیریت ورزشی یا رئیس باشگاه؟

 اگر مربی بارسا شوم، به وقت جذب بازیکن، نظر بازیکنان را هم جویا خواهم شد و اگر مخالف باشند، سعی می کنم متقاعد شان کنم؛ ولی نظر نهایی با من خواهد بود. حال می خواهد این بازیکن گریزمان باشد یا هر بازیکن دیگر. مساله دیگر این است که مربی بر خلاف باشگاه، بازیکنی را نخواهد و اینجا مشکل ایجاد خواهد شد.»

 

آرتور ملو، ژاوی جدید بارسا:« باید آرتور 22 ساله را با ژاوی 22 ساله مقایسه کنید؛ نه اینکه او را با ژاوی در 30 سالگی قیاس کرده و توانایی هایش را بسنجید. این غیرمنصفانه است. او فصل خوبی در بارسا داشت و به سختی توپ را از دست می داد. او را در شرایط خوبی دیدم.

آرتور باهوش است و می تواند 10 سال برای بارسا در بالاترین سطح بازی کند. بله؛ او باید هجوم ببرد، پاس های کشنده بدهد و شوت بزند ولی او را با ژاوی 22 ساله قیاس کنید. او بسیار شبیه به من است، بدون اینکه در آکادمی بارسا رشد کرده باشد. با او و دی یونگ 21 ساله، بارسا دو هافبک بسیار خوب در فصل بعد دارد. من باشم، دی لیخت را هم جذب می کنم.»

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.