پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

اسطوره شناسی 4

زمان ارسال : پنجشنبه 11 شهریور 1395
کارلس سافوردا پویول متولد ۱۳ آوریل سال ۱۹۷۸ است. پویول در پوبلا دی سگوئر شهری در شمال ایالت کاتالونیا چشم به جهان گشود و به نوعی می توان گفت تماما بارسایی است. او دوران فوتبالی خود را در بارسلونا آغاز کرد و برای تیم های دوم و سوم بارسلونا سالها درخشید. در فصل ۹۶-۹۷ یک بار برای تیم دوم بارسا به میدان رفت و البته گلزنی هم کرد. در دو فصل بعد یعنی ۹۷ تا ۹۹ در ۷۴ بازی برای بارسا ۳ بار گلزنی کرد. او در فصل ۱۹۹۹ و در حالی که ۸ بازی در خدمت تیم ب بود، به تیم اصلی فرا خوانده شد و در واقع پس از ارئه ی بازی های قابل قبول مورد توجه لوئیس ونگال، مربی هلندی وقت بارسا قرار گرفت و برای اولین بار در تاریخ ۲ اکتبر ۱۹۹۹ مقابل وایادولید و با پیراهن شماره ی ۲۴ برای تیم اصلی به میدان رفت.
در آن برهه از زمان مدافعانی چون فیلیپ آبلاردو، رازیگر و دی بوئر از دیگر ارکان خط دفاعی این تیم بودند و پویول جوان به عنوان مدافع راست به بازی گرفته می شد. از همان زمان هم قدرت تدافعی او بر حرکات هجومیش چربش داشت، به طوری که تا حد زیادی به دفاع نه چندان مطمئن بارسا استحکام بخشید. در همین سالها بود که توانست نخستین مقام جهانی خود را در المپیک با اسپانیا در سیدنی استرالیا کسب کند. بعد از آن تورنمت بود که مربی هلندی اعتماد بیشتری به وی کرد، به طوری که پویول یک عنصر دائمی برای تیم محسوب شد.
روند رو به رشد او در سالهای اخیر خیره کننده و چشم گیر بوده است. در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۱ در ترکیب منتخب یوفا قرار داشت. در آن سالها پویول به عنوان دفاع راست برای این تیم ۱۱ نفره بر گزیده شده بود. در سالی که بارسا در رتبه ی حقارت بار ۱۲ هم قرار گرفت اما تا رده ی دوم در پایان فصل صعود کرد.
پویول به همراه رونالدینیو از ارکان اصلی این صعود بودند تا جایی که اگر چند هفته ی دیگر لیگ ادامه می یافت بارسا می توانست والنسیای قهرمان را هم کنار بزند.
او در تیم ملی در همین سالها حضور داشت. مهمترین بازی او به همراه اسپانیا به جام جهانی ۲۰۰۲ بر می گردد که البته در بازی با کره اسپانیا اسیر اشتباهات داوری شد و این تیم نتوانست به مرحله ی نیم نهایی راه یابد. او در یورو ۲۰۰۴ در ترکب قرمز پوشان قرار داشت ولی نتوانست به موفقیتی دست یابد.
سلطنت پویول
اوج سلطنت پویول در خط دفاع بارسلونا به فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ بر می گردد، جایی که او کاپیتان اول بارسلونا شد، آن هم در سنی کمتر از ۲۵ سالگی. اگرچه پویول در فصل قبل از آن هم بعد از انریکه و کوکو سومین کاپیتان محسوب می شد. این در حالی بود که تیم های بسیار قدرتمندی خواهان به خدمت گرفتن او شدند که در راس انها آث میلان ایتالیا قرار داشت و برلوسکونی گفته بود زوج نستا و پویول یک زوج طلایی برای آنها خواهد بود.
ولی زمانی که کارلوس پویول با بیان جمله «بارسلونا برای من مانند اکسیژن است و بدون این تیم زندگی برایم معنی ندارد» میزان تعصب راسخ خود را به همگان نشان داد، نه تنها میلان بلکه تیم های دیگر از خرید وی کاملا مایوس شدند. پویول تا سال ۲۰۱۰ با بارسا قرار داد دارد و با توجه به میزان این تعصب باید پویول را همیشه باید یک بارسایی بدانیم. قدرت بدنی بالا، هوش سرشار در امور دفاعی، پرش های حیرت آور و قدرت جالب در زدن ضربات سر در عمق دفاع بارسا و البته تعصب بالا همگی ستودنی هستند، البته چیزی که بازیکنان بارسا از آن یاد می کنند، این است که در شرایط سخت همیشه به تیم روحیه می دهد و این خود خصوصیتی طبیعی برای یک کاپیتان واقعی در فوتبال است. پس از شش سال ناکامی بارسلونا در کسب مقام اولی در جام های مختلف، این طلس در دوران کاپیتانی پویول شکسته شد و وی را می توان کاپیتان خوش یمنی نامید.
پویول در ۲ سال گذشته از ارکان همیشه اصلی این خط دفاعی بوده تا جایی که خوان لاپورتا به عنوان تشکر، حقوق او را دو برابر کرده است.
اگر با خود بنگرید می بینید که اگر بارسا در خط دفاعی خود پویول را نداشته باشد، چه اتفاقی برای این تیم می افتد. به عنوان مثال پس از شکست سنگین بارسلونا در مقابل زاراگوزا با نتیجه ی ۴ بر ۲ به یک باره شیرازه ی این تیم اسپانیایی از هم پاشید. تیمی که در ۲۰ بازی فقط ۱۶ بار گل خورده است، به یک باره در یک بازی ۴ گل را دریافت کند؟ شاید بتوان چنین ترازدی را از تاثیر پویول در خط دفاعی بارسا دانست.
پویول و رئال مادرید
جالب است بدانید پویول همواره در بازی های رو در رو مقابل رئال مادرید بازی درخشانی را به معرض نمایش گذارده و به حق کابوس مهاجمان رئال مادرید در چند سال اخیر بوده است . از به یاد ماندنی ترین باری های پویول می توان به دیدار فصل ۲۰۰۳ در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو اشاره کرد، در بازی ای که بارسا در نهایت مغلوب حریف دیرینه ی خود شد. در نیمه ی اول زیر آماج حملات رئال مادرید پویول مسیر ضریه ی وحشتناک روبرتو کارلوس را که از فاصله ی کمتر از ۶ متری زده شده بود، را دلیرانه و جسورانه با قرار دادن صورتش در مسیر توپ تغییر داد. رائول هم در پایان آن بازی او را بهترین مدافع جهان و با تعصب خواند.
لیگ قهرمانان
به طور قطع بعد از جام جهانی، فتح لیگ قهرمانان اروپا برای هر بازیکنی رویا است. کاپیتان پویول با بالای سر بردن این جام، تالار افتخارات فردی خود را باشکوه تر و پایه های شخصیت اسطوره ایش در کاتالونیا را استحکام بیشتری بخشیده است.
بدون تردید نام و یاد کارلس پویول، در صف بزرگانی چون یوهان کرایوف، هریستو استوویکوف، روماریو، ریوالدو، لوئیس انریکه و بسیاری دیگر از ستارگان بلند آوازه بارسلونا، برای همیشه در کتاب تاریخ افتخارات کاتالونیا ثبت خواهد شد، و او در دل های همیشه مظهر استواری و تعصب و جنگیدن برای اعتقاد خواهد بود.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.