پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

شباهت های مسی و انیشتین-راز این دو نابغه چیست؟(قسمت اول)

زمان ارسال : پنجشنبه 15 فروردین 1398
به نام خدا
لیونل مسی، نابغه آرژانتینی بارسلونا خصوصیاتی در خود دارد که می توان آنها را با آلبرت انیشتین مقایسه کرد.


«لئو مانند یک پسر بچه است که تنها به بازی کردن فکر می کند و نکته فوق العاده درباره او این است که می تواند در فاصله یک متر، سه بار تصمیم خود را عوض کند». -یوهان کرایف فقید درباره مسی

«پاسخ صحیح یا غلطی برای عمو آلبرت وجود نداشت، او تنها به آزمایشات اهمیت می داد». -بنی دارا آبرامز درباره آلبرت انیشتین

بیاد دارم که در یکی از گرمترین روزهای برلین بود که بارسلونا در چند ساعت آینده قرار بود در فینال لیگ قهرمانان اروپا به میدان برود و یکی از ایستگاه های رادیویی که برای پوشش این بازی به آنجا آمده بود به دنبال اهالی شهر می گشت تا درباره این بازی از آنها سوالاتی بپرسد. اینگونه شد که من در اتاقی حضور پیدا کردم که در آن روزنامه نگاران مختلفی حضور داشتند که مدام سوالاتی درباره کیفیت استثنایی یکی از آبی و اناری پوشان به نام لیونل مسی می پرسیدند.

سوالات آنها اینگونه بود: راز مسی در کجا نهفته است؟ علم در اینباره چه اطلاعاتی به ما می دهد؟ در آن لحظه اولین کاری که می توانستم انجام دهم در ادامه این پاسخها را به آنها دادم این بود که به زمانی فکر کنم که با انیشتین مصاحبه کردم و ذهن به سرقت رفته انیشتین!
سرقت مغز انیشتین
در ماه مارس سال 1954، انیشتین هدیه تولد عجیبی را دریافت کرد: یک طوطی! علی رغم اینکه خود وی مشکلات جسمانی عدیده ای داشت، به نظر می رسید که بیش از آنکه به فکر سلامتی خود باشد، به فکر طوطی است که به دلیل سفر طولانی به ایالات متحده دچار افسردگی شده بود. به همین دلیل، هر روز با طوطی صحبت می کرد و برایش جوک می گفت.

چند ماه بعد، طوطی سلامتی خود را به دست آورد؛ احتمالا به خاطر برخی تزریقات نه جوک ها، اما در این مرحله خود انیشتین در حال مرگ بود. چند
ساعت پس از مرگ او، این دانشمند مورد سرقت قرار گرفت. دکتر توماس هاروی، بدون اطلاع دادن به کسی مغز انیشتین را در آورده بود تا از آن عکاسی کرده، به شکل ورقه های نازکی بریده و در آخر آن را در فرمالدئید نگهداری کند. روز بعد از این ماجرا پسرکی با افتخار به دوستانش می گفت: «پدر من مغز انیشتین دارد!». او دروغ نمی گفت. دکتر هاروی برای چند دهه مغز انیشتین را نگهداری کرد تا اینکه بالاخره در سال 1986 اجازه داد بقیه دانشمندان بر روی آن آزمایشاتی انجام دهند در ادامه این پاسخها را به آنها دادم
ماریان دایموند عصب شناس معروف، یکی از کسانی بود که تکه هایی از مغز انیشتین را در شیشه ای مایونزی دریافت کرد. دایموند دریافت که درصد بالاتری از سلولهای گلیال به نورونهای لوب آهیانه مغز انیشتن متصل شده اند. این یافته بسیاری را خوشحال کرد که نبوغ می تواند اساس بیولوژیکی داشته باشد که از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده است!

مطالعات بیشتری بر روی مغز یا تصاویر گرفته شده از آن، خصوصیات به خصوص دیگری را مشخص کردند، از جمله اینکه این مغر کروی نبود، حجمی بیشتر از مغز انسانی عادی داشت و لوبهای آهیانه دارای خصوصیات خاصی بودند. اگرچه، بسیاری از دانشمندان به این مطالعات که چندان قطعی نیز به نظر نمی رسید، شک داشتند. علاوه بر این، یک سوال مطرح بود که آیا خصوصیات ویژه مغز انیشتین، دلیل نبوغ والتر ایزاکسون نویسنده یکی از آخرین زندگینامه های نوشته شده درباره انیشتین، با پروفسور میچیو کاکو موافق است که می گوید: «اگر می خواهید بدانید که راز انیشتین در کجا نهفته است، مورد اعتماد ترین منبع برای شما، سخنان خود وی است».

وقتی از خود انیشتین پرسیده شد که چه چیزی شما را از سایر فیزیکدانان متمایز کرده، او پاسخ داد: «من هیچ استعداد به خصوصی ندارم! فقط زیادی کنجکاوم». او همچنین گفت : «افراد بالغ معمولی، خود را سرگرم فکر کردن به مسائلی مانند زمان یا فضا نمی کنند، اما من برعکسم؛ چراکه رشد بسیار کندی داشته ام و تازه زمانی که بالغ شدم به یاد چنین مسائلی افتاده ام». بنابراین، با توجه به گفته های خود انیشتین، راز موفقیت وی در فکر کردن به یک معضل بچه گانه با شدت یک فرد بالغ نهفته است.

ایزاکسون نیز در اینباره اطمینان دارد که نبوغ انیشتین از خلاقیت او سرچشمه می گیرد، نه توانایی های ریاضیاتی اش. حالا ممکن است بپرسید، این چه ربطی به مسی دارد. بگذارید این داستان را گام به گام برای شما تعریف کنم .

(ادامه در قسمت بعد)
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.