پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

شباهت های مسی و انیشتین -راز این دو نابغه چیست؟(قسمت دوم و آخر)

زمان ارسال : پنجشنبه 15 فروردین 1398
به نام خدا
دانشمندان و راز مسی
همانگونه که می دانید، لیونل مسی توانایی انجام کارهای خارق العاده ای در زمین فوتبال دارد. این موضوع زمانی برای ما اثبات می شود که وی در حالیکه توپ به پایش چسبیده است با سرعت به سمت دروازه حریف حرکت می کند و یک، دو، سه و بعضاً چهار بازیکن نیز سعی می کنند توپ را از وی بگیرند، اما موفق نمی شوند. او همچنین در کسری از ثانیه می تواند بهترین تصمیم ممکن را بگیرد که پاس دهد، شوت بزند یا دریبل کند. اما به واقع چه چیزی مسی را از سایر بازیکنان متمایز می کند؟

هنگامی که آن روزنامه نگاران این سوال را از من پرسید، اینگونه جواب دادم: «راز مسی در توانایی های شناختی، تصمیم گیری و خلاقیت وی نهفته است». چشمان روزنامه نگاران گرد شد، مخصوصاً زمانی که برای آنها توضیح دادم که چقدر جذاب است که ذهن مسی را با استفاده از اسکن MRI یا PET مورد مطالعه قرار دهیم. اما آیا جمله من درباره مسی، پایه و اساس علمی دارد؟

عصب شناس فاکوندو منز توضیح می دهد که درمورد ورزشکاران نابغه ای مانند مسی، فرم فیزیکی اهمیت دارد، اما فرم ذهنی از جمله انگیزه، توجه، تمرکز و کنترل اساسی تر است. البته که تمرینات سخت و توانایی های مشاهده ای نیز مهمند.

با این حال، تاکنون عصب شناسان بسیاری درخواست داده اند تا مغز مسی را مورد مطالعه قرار دهند، اما تاکنون موفق به چنین کاری نشده اند. پس در شرایط فعلی، تنها می توانیم ایده های خود را بر اساس مطالعات علمی غیر مستقیم بنا کنیم تا به منشا نبوغ این ستاره آرژانتینی پی ببریم.
مطالعه ای در موسسه کارولینسکا نشان می دهد که هرچه سطحی که بازیکن در آن بازی می کند بالاتر می رود، تواناییهای شناختی وی نیز بالاتر می رود. علی الخصوص که این بازیکنان کارکردهای اجرایی بهتری نیز دارند؛ مانند توانایی ذهنی حل مشکلات آنی به روشی خلاقانه. این به نظر شما آشنا نیست؟

اما خلاقیت مسی از کجا سرچشمه می گیرد؟ منز عنوان می کند: «جملاتی مانند "چپ دست ها خلاقیت بیشتری دارند یا ورزشکاران بهتری هستند" تا حدودی مبتنی بر حقیقتند، اما اغلب افسانه ای بیش نیستند».



خلاقیت، تفکر واگرا و کودکان

اگرچه در طول دهه های مختلف، آزمون هایی برای محاسبه میزان خلاقیت یک فرد طراحی شده اند، اما دانشمندان دریافته اند که بهتر است این کار را به وسیله چیزی انجام دهند که بسیار به خلاقیت نزدیکتر است؛ یعنی تفکر واگرا.

این درحالی است که تفکر همگرا بر اساس یافتن "پاسخ صحیح" برای یک مسئله بنا شده است، اما تفکر واگرا به یافتن احتمالات بسیار بر اساس یک مسئله مربوط می شود. اگرچه، علم اثبات می کند که تفکر واگرا با افزایش سن کاهش می یابد. بر اساس کن رابینسون متخصص خلاقیت، این کاهش به طور به خصوصی تاثیر سیستم آموزشی است. به عبارتی دیگر: کودکان پتانسیل خلاقیت عظیمی دارند.



نمودار تفکر واگرا/تفکر همگرا

بر اساس تمامی چیزهایی که تاکنون مطالعه کرده ام و با توجه به کمبود شواهد علمی برای حمایت از سایر ایده ها، اجازه دهید فرضیه ای برای توضیح نبوغ انیشتین و مسی عنوان کنم: «فرض کنید هر دو از توانایی قابل توجهی برای تمرین رشته های مربوطه به خود بهره مند هستند، در این میان چیزی که آنها را از سایر همقطاران خود متمایز می کند، نحوه نگاه آنها به جهان، تمرکز شدید بر روی چیزی و فوق العاده خلاق بودن در راه مواجهه با آن است».

بنی دارا آبرامز، یکی از همسایه های انیشتین در پرینستون آمریکا توضیح می دهد که چگونه روزی به خانه این دانشمند رفته و با او بازی کرده است. حتی اگر دارا آبرامز از شهرت این دانشمند در آن زمان آگاهی نداشت نیز، این تجربه، تجربه ای بود که وی تا پایان عمر فراموشش نخواهد کرد: «پاسخ صحیح یا غلطی برای عمو آلبرت (او اینگونه انیشتین را صدا می زد) وجود نداشت، او تنها به آزمایشات اهمیت می داد». بر اساس صحبتهای ابرامز، او با بازی با انیشتین می توانست برای مدت زمان طولانی تمرکز کرده و راه حلهای خلاقانه بیابد
همانگونه که احتمالاً تاکنون فهمیده اید، انیشتین و مسی به نوعی دیرتر از کودکان اطرافشان رشد کرده اند. بنابراین این سوال را از شما می پرسم: ممکن است که بخش مهمی از نبوغ مسی و انیشتین، از آنجا نشات گرفته باشد که آنها جهان را از نگاه، خلاقیت و شور یک کودک می بینند؟

تماشای صحبت کردن، لبخند زدن و لذتی که آنها از بازی کودکان می برند، این حس را به من القا می کند که این فرضیه صحت دارد. حداقل، تا زمانیکه که کسی خلاف آن را ثابت کند. زیرا همانگونه که انیشتین گفت: «هیچ پاسخ صحیح و غلطی وجود ندارد و همه چیز آزمایش است». در ضمن، ما نیاز نداریم تا مغز مسی را دزدیده و آن را مورد آزمایش قرار دهیم

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.