پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

«توتال فوتبال» هنوز زنده است؟(بخش اول)

زمان ارسال : سه شنبه 3 مهر 1397
نمایشنامه «شاه لیر»، هنگامی که دربان بیچاره؛ «اسوالد»، توسط شاهزاده مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد و یک «بازیکن ساده فوتبال» خطاب می‌شود، از هواداران انتظار می‌رود که پوزخند بزنند! در حقیقت در قرن شانزدهم، هنگامی که دوک‌های ایتالیا، خود را با برگزاری سالانه بازی‌های «کالچیو فیورنتینو» سرگرم می‌کردند، ضربه زدن به توپ از روی خشم نوعی اعتراض مدنی محسوب میشد و مجریان آن از نظر اجتماعی از دید مردم تنها یک رده پایین‌تر از اقتصاددان‌ها قرار داشتند ولی از نظر دولتی‌ها به آنها همچون یک دزد نگاه میشد.

آنچه اکنون ما درباره این ورزش فوق‌العاده می‌دانیم، از ابتدا با این بازی نبود. در گذشته در مسابقات بیشتر خشونت به تصویر کشیده میشد و «نجابت» به ندرت به چشم می‌آمد. در اصل، فوتبال گویا برای طبقه پایین جامعه ایجاد شده بود و در میان اغنیا رواجی نداشت و حتی کشته‌های بسیاری در زمین بجای می‌گذاشت؛ بازی خون و خون‌ریزی. «رینوس میشل» تا سه قرن بعد از این جریان دیده به جهان نگشود اما اگر او در آن زمان می‌زیست بدون هیچ شکی به این صحنه با چشمانی گریان نگاه می‌کرد.

میشل به دلیل کارهای برجسته‌اش در دهه 60، 70 و 80 میلادی به عنوان سرمربی آژاکس و هلند و البته همکاری تاریخی‌اش با نابغه‌ای به نام «یوهان کریوف» شهره است. فلسفه میشل از ورزش فوتبال؛ «تمرکز بر روی نبوغ»، »نمایش یک هویت» و «ارائه یک بازی روان»، همگی در کنار هم به گونه‌ای ترکیب شدند که اگر فوتبال را یک هنر محسوب نکنیم، قطعاً نیشخند اطرافیان خود را به جام خواهیم خرید.

فلسفه بازی میشل (توتال فوتبال)، خیلی زود به یک برند معتبر در جهان تبدیل شد؛ «خالص»، «عالی» و «کامل». در واقع سبک بازی آژاکس و تیم ملی هلند همانند «واتیکانِ فوتبال» بود که زیبایی پنهان در حرکات و البته پاکیزگی موجود در چیزی که زمانی خشن و حقیر دیده میشد را به تصویر می‌کشید. «توتال فوتبال» ماهیت این ورزش را از ورزشی خشن و مکانی برای تخلیه خشم، به ورزشی زیبا و لذت‌بخش که خوشحالی مردم را به ارمغان می‌آورد تبدیل ساخت.

حال این سئوالات در ذهن فوتبال‌دوستان نقش بسته که «توتال فوتبال چه شده است؟»، «چرا امروزه مجدداً هنگام تماشای فوتبال، شاهد برنامه‌های تاکتیکی ثابت، کنترل ویژگی‌ها و قوانین فیزیکی هستیم؟» «چرا فوتبال تقریباً تکراری امروزی جایگزین فوتبال غیر قابل پیشبینی و جذابی شد که در سال 1974 تمام مردم جهان را عاشق و مجنون خود کرد؟»

تاریخ می‌گوید که هیچ انقلابی یک شبه رخ نمی‌دهد و فوتبال نیز از این اصل مستثنی نیست. قبل از اینکه کریوف گام به چمن ورزشگاه «De Meer» بگذارد، قواعد اولیه «توتال فوتبال» ابداع شده بود. «جک رینالد» منچستری در دوران حضورش در آژاکس از دهه 1910 تا 1940، پایه‌های «توتال فوتبال» را بتن‌ریزی کرد و همه این‌ها پیش از آمدن فیلسوف هلندی در سال 1955 رقم خورد. اولین گام‌های بزرگ «توتال فوتبال» در دهه 40 میلادی و در بازی تیم ریورپلاته دیده شد؛ آنها یک ترکیب WM داشتند که مرتب در آن بازیکنان پست خود را تغییر می‌دادند و همین منجر به پیدایش پست نُه (9) کاذب شد. ریورپلاته سال‌ها با ارائه این شیوه بازی، جام‌های متعدد داخلی و بین‌المللی را یکی پس از دیگری درو کرد.

شاید اکنون برایتان تعجب‌آور به نظر برسد اما باید بدانید نخستین تیمی که با سیستم تغییر آزادنه پست بازیکنان‌اش در زمین توانست به جام قهرمانی دست یابد، تیم تحت رهبری و هدایت «هری پوتس» در اواخر دهه 50 میلادی یعنی «برنلی» بود. «جیمی هوگان» نیز با بزرگترین تیم تاریخ مجارستان به رهبری «فرانس پوشکاش» در میدان توانست فوتبال بابرنامه را مقابل دیدگان هلندی‌ها به تصویر بکشد. مجارستان در زمین فوق‌العاده زیبا بازی می‌کرد و جابجایی‌ها و تغییرات تاکتیکی‌شان بی‌نظیر بود. آنها توانستند به لطف همین سبک، به فینال جام‌جهانی 1954 صعود کنند اما متاسفانه دست‌شان از فتح جام کوتاه ماند و به نایب‌قرمانی بسنده کردند.


بخش بعدی به زودی منتشر خواهد شد
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.