پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

بارسلونا و لزوم بازگشت به گذشته!

زمان ارسال : سه شنبه 10 مهر 1397
بارسلونا در این فصل بعد از انجام 7 بازی در لالیگا و 1 بازی لیگ قهرمانان، 8 گل دریافت کرده است که در مقایسه با سال گذشته در همین مقطع، آماری نگران کننده محسوب می شود.

تا اینجای فصل شاگردان والورده دو گل از هوئسکا، یک گل از سوسیداد، دو گل از خیرونا، دو گل از لگانس و یک گل از بیلبائو دریافت کرده درحالی که سال گذشته تا این مقطع از فصل تنها مقابل ختافه و ایبار دروازه خود را باز شده دید.
بارسا قهرمانی خود در فصل گذشته لالیگا را تا حدود زیادی مدیون دفاع مستحکم و منسجم تیم است. خط دفاعی که در 19 بازی دور رفت لالیگا تنها 9 گل دریافت کرد.

عمده دلیل مستحکم بودن دفاع در سال گذشته، تغییر سیستم از 433 به 442 بود. سیستمی که به بارسا اجازه می داد با یک هافبک بیشتر، کمربند میانی مسن خود را مستحکم تر از گذشته کند.
والورده با عقب تر بردن خط آفساید در هنگام دفاع، سعی در پوشش ضعف مدافعان میانی تیم در سرعت را داشت. دو مدافع کناری خود یعنی روبرتو و آلبا را جلوتر برد تا در حملات بیشتر شرکت کنند و برای پوشش فضای خالی پشت سر آن دو، از دو هافبک دفاعی یعنی بوسکتس و راکیتیچ استفاده کرد. راکیتیچ فصل گذشته به خوبی در سیستم 442 در پست هافبک دفاعی در کنار بوسکتس جواب داد و با توجه به توانایی های دفاعی راکیتیچ و قدرت خراب کردن بازی حریف، این اجازه را به بوسکتس می داد تا آزادانه تر در امر بازی سازی شرکت کند آن هم در روز هایی که بوسکتس در فاز دفاعی، صلابت همیشگی را نداشت. حضور پائولینیو نیز باعث افزایش قدرت بدنی خط میانی تیم شده بود.
سیستم 442 با توجه به نبود وینگر و هافبک توانا و شاتلر* در پست شماره 8، کاملا منطقی به نظر می رسید و به خوبی هم جواب داد.

اما امسال با وجود دمبله و مالکوم برای پست وینگر و کوتینیو، ویدال و آرتور برای پست هافبک، بارسلونا به سیستم 433 محبوب هواداران برگشت. سیستمی که به مرور زمان بازی هایی زیباتر از فصل گذشته را به ارمغان آورد.
اما کم کم مشکلات این سیستم نمایان شد و گل خوردن های تیم، هرچند که اکثرا روی اشتباهات فردی بود، باعث نگرانی هایی شده است. خط آفساید تیم جلوتر آمده و به همین خاطر، پیکه بارها به خاطر سرعت پایینش در کورس ها جا مانده. راکیتیچ با اینکه نسبت به پارسال مقداری جلوتر رفته، اما هنوز هم نقش فصل گذشته خود را حفظ کرده.
تیمی که می‌خواهد در همه جام ها خصوصا در لیگ قهرمانان مدعی باشد، باید در تمام خطوط تعادل داشته باشد. ناکامی در سه بازی متوالی، نشان دهنده ضعف روحی و افت بازیکنان کلیدی تیم خصوصا پیکه هست. افتی که البته مقطعی و گذراست نه دائمی.
والورده نیز در این سه بازی قادر به حل مشکلات روحی-روانی تیم در بازی ها نبوده و همین باعث افزایش انتقادات هواداران نسبت به او شده. باید دید که آیا والورده می تواند از این چالش دشوار به سلامت عبور کند؟ شاید پیروزی مقابل تاتنهام بتواند تبدیل به نقطه عطف تیم برای یک فصل درخشان باشد!

البته شاید هنوز برای نتیجه گیری مناسب بودن یا نبودن سیستم 433 برای بارسلونای فعلی کمی زود باشد و با گذشت زمان تیم در فاز دفاعی عملکرد بهتری ارائه دهد. اما اگر در آینده مشکلات دفاعی حل نشود، شاید بازگشت به گذشته و تغییر سیستم به442 یا 4231، بتواند بار دیگر مشکل گشای تیم باشد!

*شاتلر به بازیکنی پا به توپ گفته می‌شود که وظیفه بازیسازی و متصل کردن خط دفاعی به خط حمله را دارد. مودریچ مثال خوبی از یک هافبک شاتلر هست.

نظر شما چیست؟ ادامه دادن با 433 یا تغییر سیستم به 442 یا 4231؟
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.