سال نو مبارک. همراه شما هستیم!
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز تیم یوونتوس ؛ آیا آندره آ پیرلو بیرون زمین هم مهندس است ؟

کد خبر : 104834  |  زمان ارسال : سه شنبه 6 آبان 1399
بارسلونا روز چهرشنبه در تورین به مصاف یوونتوس خواهد رفت .

اختصاصی بارسا نیوز - آندره آ پیرلو نامی است که با شنیدن آن انسان به یاد دقت ، ذکاوت ، توانایی و افتادگی می افتد. 

 

همیشه دیدن رژه تیم ها به داخل زمین جذاب است. خصوصا زمانی که بدانیم بازی افتتاحیه فصل در حال آغاز شدن است. فصل جدید لیگ های اروپایی  با وجود تمام سختی ها آغاز شد و بعضی تیم ها فرصت جبران شکست ها و اشتباهات را در سال جدید دارند و برای یوونتوس چه شخصی بهتر از آندره آ پیرلو.

 

وقتی سال 2015 هافبک با تجربه و کارآمد یوونتوس را ترک کرد بسیاری به این موضوع اندیشیدند که آیا این پایان همکاری او و فوتبال ایتالیا است. او قبلا گفته بود :

من به یک سنت هم شرط نمی بندم که سرمربی شوم.

 

مهارت های پیرلو همیشه در درون بازی چشم نواز بود و هیچ کس به این موضوع فکر نمی کرد که مرد باتجربه هدایت تیم زیر 20 ساله های یوونتوس را به عهده بگیرد. او 9 روز بعد از این اتفاق جانشین مائوریتزیو ساری شد که بسیار عجیب و پرسرعت بود.

 

این انتخاب بسیار بحث برانگیز بود ، اما پیرلو با پیروزی 3-0 مقابل سمپدوریا شایستگی خود را اثبات کرد. با این حال نکته قابل توجه آن بازی گلزنان یوونتوس و استفاده این تیم از موقعیت های اندک خود بود.

 

حال باید دید پیرلو در مقایسه با سرمربیان دیگر چگونه عمل کرده است و چه دیدگاهی دارد ؟

 

سیستم 

ترکیب و سیستم مورد علاقه آندره آ سیستم سه دفاعه می باشد. او از این سیستم در اولین بازی پیش قصل خود هم بهره کرد و با نتیجه 5-0 تیم نوارا را شکست داد. جالب اینکه دو هم تیمی سابق او یعنی جورجو کیه لینی و لئوناردو بونوچی هم در این ترکیب حضور دارند.

 

آندره آ پیرلو به بازی دادن به دو بازیکن علاقه دارد و آن دو بازیکن کسانی نیستند به جز دژان کولوسفسکی و وستون مک کنی که هر دو در یوونتوس نقش مهم و محوری در تیم دارند.او زیاد از آرتور ملو استفاده نمی کند و به او اعتماد ندارد.

 

جیانلوکا فرابوتا 21 ساله نیز از بازیکنانی است که در سمت چپ می تواند برای یوونتوس به میدان برود. البته او در بازی پیش فصل به میدان رفته بود و احتمال دارد برای این بازی مهم نیمکت نشین باشد. البته او در نبود الکس ساندرو می تواند از گزینه های آن سمت باشد.

 

با این حال نکته مهم تیم پیرلو استفاده همزمان از کولوسفسکی و آرون رمزی است. البته تیم یوونتوس در صورت آماده بودن فدریکو کیه زا و همچنین برناردسکی و دیبالا ممکن است سیسیتم بازی این تیم کمی به کناره ها متمایل می شود.

 

نمودار بالا موقعیت های نسبی تیم یوونتوس را در اولین بازی این تیم نشان می دهد در حالی که کولوسفسکی و آرون رمزی بین دو بازیکن محوری یعنی رابیو و مک کنی قرار دارند.

 

لازم به ذکر است سیستم یوونتوس در تمام طول بازی به این شکل نبود و گاهی رمزی به سمت چپ می رفت و کولوسفسکی به کریستیانو رونالدو کمک می کرد تا سیستم به 2-4-4 تغییر کند.  این مورد در تصویر زیر قابل مشاهده است.

 

در زمان حمله  و پرس دو مهاجم جلویی یوونتوس ( در صورت تک مهاجمه بودن سیستم یکی از هافبک ها به خط حمله اضافه می شود ) به یک سوم دفاعی حریف فشار می آورند. البته نقش دو هافبک پشتی در انتقال توپ هم مهم است اما در زمان دفاع و نیاز به پرس آنها به خط حمله کمک میکنند تا توپ را پس بگیرند.

 

در واقع یکی از مهمترین خطوط یوونتوس خط بین مهاجمین و هافبک های محوری است. جایی که معمولا انتقال توپ بالایی از آن ناحیه انجام می شود. دو بازیکن این خط یعنی رمزی و کولوسفسکی نقش های متفاوتی دارند. کولوسفسکی با قدرت دریبلینگ و سرعت بالای خود و رمزی هم با قدرت پاسکاری و پاس های کلیدی می توانند برای بارسلونا خطرناک باشند.

 

با این حال انتظار می رود این نقش ها از پست ها و نقش های اصلی یوونتوس در ادامه بازی ها باشد. اگر پیرلو ثابت کند که سرمربی ایدئولوژیکی است و مبتنی بر عمل نیست این سبک را ادامه خواهد داد. 

 

باید بدانیم با وجود پائولو دیبالا ، فدریکو کیه زا ، آلوارو موراتا و آرتور ملو این سیستم می تواند هم در بخش شماتیک و هم در زمین بسیار بهتر عمل کند. اگر پیرلو بخواهد از موراتا و رونالدو با هم استفاده کند می تواند این سیستم را به 2-1-4-3 تغییر دهد.

 

این دقیقا همان آرایشی است که جیانپیرو گاسپرینی در آتالانتا از آن استفاده می کند و همین موضوع ممکن است دلیل استفاده آن ها از این موضوع باشد. 

 

بازی با شدت بالا

یک نکته مهم که در تیم پیرلو وجود دارد بازی با سرعت انتقال توپ بالا و پرس زیاد این تیم است. این تعجب آور نیست زیرا سبک بازی ساری معمولا مبتنی بر پاس های کوتاه بود و شاید همین موضوع باعث اخراج او و انتصاب پیرلو شد.

 

نکته قابل توجه این است که سرعت انتقال توپ بالا به اضافه پرس سنگین  همان روشی است که معمولا سرمربی های موفق کنونی نظیر هانسی فلیک و یورگن کلوپ از آن بهره می گیرند گرچه هر کدام از تیم ها سبک منحصر فردی برای  بهره گیری از این سیستم دارد.

 

در معیاری که به سادگی از آن به عنوان تمپو بازی یاد می شود ( MATCH TEMPO ) و تعداد پاس های هر تیم را بر دقیقه محاسبه می کند این تیم یوونتوس با میانگینی حدود 0.95 بیشتر از فصل گذشته این کار را انجام می دهد.

 

این تیم در بازی مقابل سمپدوریا نیز مهارت خود را در انجام این نوع بازی نشان داد. حتی با توجه به کار انجام شده تیم پیرلو با توپ نکته قابل توجه این است که آنها در معیاری که شدت پرس تیم حریف را می سنجد پیرلو با میانگین 0.52 از تیم ساری عقب تر است. 

 

پرس تیم پیرلو در بخش هایی از بازی های این تیم ناهماهنگ و نامنظم به نظر می رسید. همین نکته باعث می شود تیم های مقابل یوونتوس از موقعیت های اندک خود به گل برسند. 

 

برای مثال تیم هلاس ورونا 6 شوت به سمت دروازه یوونتوس روانه کرده بود در حالی که یوونتوس 22 شوت به سمت دروازه هلاس ورونا داشت. امر عجیب این بود که نتیجه این بازی 1-1 به پایان رسید.

 

نتیجه گیری

با وجود تیم هایی مانند اینتر ، میلان ، آتالانتا و لاتزیو پیش بینی این که تیم پیرلو در ادامه فصل چگونه خواهد بود ، دشوار است. فعلا برای قضاوت زود است و پیرلو جوان و بی تجربه است اما تاکنون آمارها نشان می دهد که اختلاف کمی بین او و ساری وجود دارد.

 

بدون شک بعد از شکست ها و ناامیدی ها انتصاب اسطوره سابق باشگاه امیدها را افزایش می دهد. علاوه بر این باتوجه به سابقه درخشان آندره آ پیرلو و نترس بودن او در بازی دادن به بازیکنان جوان می توانیم شاهد پیشرفت بازیکنان خط میانی نظیر مک کنی و آرتور ملو و آدریان رابیو باشیم.

 

با این حال روند مدیریت پیرلو بر تیمش و به خصوص خط هافبک تیمش جذاب خواهد بود. هنوز هیچکس نمیتواند ادعا کند که یوونتوس پیرلو تیم بی لیاقتی است. آن ها بسیار خوب ظاهر شدند به خصوص در بخش هجومی ، اما آن ها نیاز به اصلاح بسیاری از نکات دارند.

 

بارسلونا باید چه کند ؟

تیم بارسلونا با تیم هایی از دسته تیم های پیرلو مشکل دارد. با توجه به اینکه پیرلو از تمایل بالای بارسلونا به حفظ توپ خبر دارد ، قطعا به پرس سنگین روی می آورد.

 

در حمله این تیم پس از بازپس گیری  توپ سعی در انتقال سریع توپ به جلو دارند ، جایی که یا دو مهاجم تیم حضور داند یا بازیکنان پشت مهاجم آماده نفوذ هستند. 

 

سرخیو بوسکتس در این بازی باید نیمکت نشین باشد. خستگی و بالا رفتن سن بوسکتس باعث می شود او در پوشش فضای پشت سر خود و کناره ها ضعیف عمل کند و پاس هایی بدهد که منجر به از دست رفتن توپ شود.

 

احتمال زیاد میرالم پیانیچ که روی تیم سابق خود شناخت خوبی دارد در این بازی جایگزین سرخیو بوسکتس می شود. پیانیچ علاوه بر تازه نفس بودن و استراحت در الکلاسیکو بسیار در پیدا کردن فضاهای خالی و پاسکاری مهارت دارد.

 

دو وینگری که در این بازی استفاده می شوند باید علاوه بر کارهای هجومی حتما در کارهای دفاعی شرکت کنند. به علاو حضور آنتوان گریزمان از ابتدا می تواند توان دفاعی بارسلونا را افزایش دهد.

 

نکته قابل توجه دیگر در مورد بارسلونا این روزها عملکرد ناامید کننده کاپیتان مسی است که نشان داده است در سیستم 1-3-2-4 کارایی همیشگی را ندارد. با تغییر سیستم بارسلونا به 3-4-4 ممکن است تیم از نظر دفاعی به خصوص در سمت راست افت کند ، اما اولا لیونل مسی می تواند از فضای کناره ها به خوبی استفاده کند و دوما بارسلونا در حفظ توپ بهتر عمل می کند.

 

در خط دفاعی اما نوبت به رونالد آرائوخو می رسد که باید بسیار آگاه به سرعت و قدرت دریبلینگ بازیکنان حریف باشد. کلمنت لنگلت معمولا در پاس های عمقی جا می ماند و وظیفه پوشش اون مناطق به عهده او و جوردی آلبا می باشد.

 

بارسلونا برای فرار از بحران فعلی و پیمودن مسیر صعود به مرحله بعد لیگ قهرمانان اروپا به پیروزی در تورین نیاز اساسی دارد. این پیروزی فقط با تاکتیک درست کومان و انگیزه بازیکنان به دست می آید.

 

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.