پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز بازی سویا 0-2 بارسلونا ؛ پیروزی کومان در جنگ تاکتیکی مهم !

کد خبر : 108870  |  زمان ارسال : دوشنبه 11 اسفند 1399
هر آنچه باید راجع به آنالیز فنی دو تیم بدانیم.

اختصاصی بارسا نیوز - دو تیم بارسلونا و سویا روز شنبه در بازی بسیار مهم رو در روی هم قرار گرفتند. این بازی از نظر جدولی نیز بسیار مهم بود ، زیرا در صورت شکست ، بلوگرانا مجددا به رده چهارم جدول صعود می کرد.

 

 

سرانجام تیم بارسلونا موفق شد با نتیجه 2-0 تیم سویا را از پای درآورد تا 3 امتیاز مهم را به دست آورد. بازی دو تیم سویا و بارسلونا نکات روشنی از نظر تاکتیکی برای رونالد کومان و شاگردانش داشت که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد

 

 سیستم تیم بارسلونا 


بارسلونا در کمال ناباوری از سیستم 2-5-3 در بازی برابر تیم سویا استفاده کرد. این سیستم برای بارسلونا کمی عجیب به نظر می رسید ، زیرا پیش تر و در نیم فصل اول نتیجه خوبی از آن نگرفته بودند.

 

مارک آندره تراستگن درون دروازه بارسلونا قرار داشت. دفاع سه نفره بارسلونا را جرارد پیکه ( مدافع مرکزی ) ، کلمنت لنگلت ( مدافع مرکزی سمت چپ ) و اسکار مینگوئزا ( مدافع مرکزی سمت راست ) تشکیل می دادند.

 

در دفاع رونالد کومان انتخاب های هوشمندانه ای کرد. البته که با توجه به نقاط قوت بازیکنان همین انتظار هم می رفت. جرارد پیکه که باتجربه ترین و بهترین دفاع میان این 3 مدافع بود در قلب خط دفاعی قرار گرفت. مینگوئزای راست پا که تجربه بازی در پست دفاع راست را داشت در سمت راست خط دفاع سه نفره و کلمنت لنگلت چپ پا در سمت چپ دفاع سه نفره قرار گرفت.

 

در خط هافبک 5 نفره بارسلونا جوردی آلبا و سرجینیو دست نقش اصلی بودند. در سیستم 3 دفاعه کنترل جناحین همیشه بر عهده وینگ بک ها است. به جز آلبا و دست ، سرخیو بوسکتس ، فرنکی دی یونگ و پدری هم حضور داشتند.  در واقع با وجود خط دفاع 3 نفره ، وظایف دفاعی بوسکتس کاهش پیدا کرد تا او بتواند با خیال راحت در گردش توپ و کنترل نبض بازی برای بارسلونا نقش داشته باشد.

 

لیونل مسی و عثمان دمبله دو مهاجم بارسلونا بودند. حضور دمبله با توجه به سرعت بالایش می توانست در ضدحمله ها یک نشانه بسیار خوب باشد. مسی و دمبله با وجود این سیستم کمتر به کناره ها می آمدند و سعی می کردند بیشتر از مرکز و عمق زمین استفاده کنند.

 

 

هیت مپ همه بازیکنان بارسلونا در تصویر زیر مشخص است. کافی است به نقشه هافبک های بارسلونا دقت کنید تا نقش مهم آن ها در بازی برابر بارسلونا برای شما روشن شود.

 

 

 سیستم تیم سویا 


شاگردان خولن لوپتگی با سیستم 3-3-4 پا به میدان گذاشتند. البته که آن ها با این سیستم سعی در کنترل بازی داشتند ، اما در بسیاری از دقایق در این امر ناموفق بودند.

 

زوج  دفاعی میانی تیم سویا دیگو کارلوس و ژول کونده بودند. زوج خط دفاعی سویا در این فصل عملکرد بسیار خوبی داشتند و در بسیاری از کلین شیت های تیم اندلسی نقش داشتند. آن ها در بازی برابر بارسلونا تقریبا کم اشتباه بودند ، اما در مهار مسی ، دمبله ، پدری و دی یونگ ناموفق ظاهر شدند.

 

از طرف دیگر زوج دفاع کناری تیم سویا شامل خسوس ناواس و اسکودرو به دلیل سیستم 3 دفاعه کومان ، عملکرد بسیار ضعیفی داشتند. بارسلونا در هنگام دفاع شکل 2-3-5 و یا 1-4-5 به خود می گرفت و همین موضوع باعث می شد که خود به خود کناره ها به دست کاتالان ها بیفتد.

 

در خط هافبک سه نفره تیم سویا فرناندو ، راکیتیچ و گومز قرار داشتند. فرناندو بیشتر وظایف دفاعی را برعهده داشت و دو هافبک دیگر در گردش توپ به او کمک می کردند. البته خط هافبک سه نفره تیم سویا در اکثر دقایق بازی از پس خط هافبک بارسلونا برنیامد.

 

در خط حمله تیم سویا ترکیب مونیر ، دی یونگ و جردن عملا محو بودند. این 3 بازیکن نتوانستند موقعیت خاصی روی دروازه بلوگرانا خلق کنند و تیم سویا از این نظر تیم بسیار ضعیفی بود.

 

 عملکرد بسیار خوب بارسلونا در پرسینگ و دفاع 


در زمان دفاع با عقب آمدن سرجینیو دست و جوردی آلبا خط دفاع بارسلونا 5 نفره می شد و فضاهای خالی جناحین کاملا پوشیده می شد. در زمان انتقال توپ ، سرخیو بوسکتس و فرنکی دی یونگ دو هافبک سویا را تحت فشار گذاشتند. بازیکنان سویا زیر این پرسینگ گزینه های پاس زیادی نداشتند و عملا همه گیر افتاده بودند.

 

 

در تصویر زیر مجددا پرس موثر بازیکنان بارسلونا مشخص است. مجددا جوردی آلبا و سرجینیو دست به خوبی کانال های عرضی را مسدود کردند و فرنکی دی یونگ و سرخیو بوسکتس دو هافبک میانی تیم سویا را احاطه کردند.

 

به دلیل همین نوع پرس سنگین و کارآمد بلوگرانا ، وینگرهای تیم سویا مجبور شدند تا بین خط دفاعی و میانی خود عقب نشینی کنند تا گزینه پاس ها تا حدودی افزایش پیدا کند. مینگوئزا ، لنگلت و پیکه هم در صورت لزوم دخالت می کردند ، اما معمولا در این نوع پرس ، تیم سویا توپ را قبل از رسیدن به خط دفاع بارسلونا از دست می داد.

 

 

 بازیسازی بلوگرانا با گزینه پاس های متعدد 


تیم بارسلونا در این بازی و با توجه به تغییر سیستم شرایط متفاوتی را از نظر بازیسازی پشت سر گذاشت. در زمان بازیسازی تیم بارسلونا مانند همیشه پاس های کوتاه در اولویت قرار دارد.

 

زمانی که مارک آندره تراشتگن توپ را در اختیار جرارد پیکه ( مدافع مرکزی دفاع 3 نفره ) قرار می داد ، دو مدافع کناری در دفاع 3 نفره ( کلمنت لنگلت و اسکار مینگوئزا ) به سرعت به پیکه نزدیک می شدند.

 

از طرفی وینگ بک های تیم بارسلونا یعنی آلبا و دست در موقعیت بالاتری قرار می گرفتند تا سرخیو بوسکتس و گاهی فرنکی دی یونگ با نزدیک شدن به خط دفاعی در تداوم بازیسازی موثر باشند.

 

 

با گذشتن دقایقی از بازی به مرور مالکیت بازی بارسلونا کاهش یافت. این اتفاق در نیمه دوم بازی ملموس تر بود. دلیل انین اتفاق این بود که پرس سویا کمی سنگین تر از قبل ادامه یافت. بازیکنان سویا سعی داشتند با نزدیک شدن به دروازه بارسلونا ، گزینه های پاس را برای تراشتگن محدود کنند.

 

پلن تیم بارسلونا برای این اتفاق مشخص بود. در این زمان 3 دفاع بارسلونا تا حد امکان به دروازه خودی نزدیک می شدند تا کسانی که وظیفه یارگیری آن ها را برعهده دارند ، همراه آن ها به دروازه بارسلونا نزدیک شوند. در این زمان اهمیت بازی با پای تراشتگن مشخص می شد. 

 

با آزاد شدن دو وینگ بک بارسلونا ( گاهی فقط یک وینگ بک آزاد می شد ) تراشتگن با یک ارسال بلند توپ را برای هافبک های کناری بارسلونا ارسال می کرد و همین باعث ایجاد یک حمله جدید می شد.

 

 

 ایجاد برتری عددی موثر برای تیم بارسلونا 


یکی از نکات مهم این سیستم برای بخش هجومی بارسلونا ایجاد برتری عددی بود. این برتری عددی علاوه بر پیش روی توپ در زمین باعث سردرگمی تیم سویا می شد.

 

به تصویر زیر نگاه کنید . لیونل مسی برای کمک در امر بازیسازی عقب نشینی کرده است. دو مدافع کناری تیم بارسلونا ، طبق معمول نزدیک جرارد پیکه هستند و در همین زمان بوسکتس کمی جلوتر بازی می کند.

 

با توجه به این تحرکات در ناحیه مشخص شده یک برتری عددی 4 در برابر 3 برای کاتالان ها به وجود می آید که سویایی ها را مجبور به عقب نشینی می کند. از طرفی سرجینیو دست ، جوردی آلبا و عثمان دمبله همگی گزینه های پاس بلند در کناره ها هستند.

 

 

در تصویر زیر پدری با نزدیک شدن به جوردی آلبا یک موقعیت 2 در برابر 1 به وجود می آورد. با توجه به این اتفاق فضا و زمان مناسب برای عثمان دمبله در همان جناح ایجاد می شود.

 

از طرفی غیر از بازیکنان اشاره شده لیونل مسی کمی نزدیک به جناح چپ قرار دارد و می تواند یک گزینه پاس مناسب برای جوردی آلبا و تداوم بازیسازی و ایجاد خلاقیت باشد.

 

 

استفاده بلوگرانا از سمت چپ زمین برای طراحی حملات


سمت راست تیم سویا نقطه ضعف این تیم بود. با توجه به دوندگی عثمان دمبله و جوردی آلبا و کارهای ترکیبی آن ها با پدری گونزالس و بعضا مسی ، سمت چپ بارسلونا بسیار مفید واقع شد.

 

خسوس ناواس مدافع باتجربه و پا به سن گذشته تیم سویا در برابر حملات بارسلونا از سمت چپ نتوانست کار خاصی از پیش ببرد و تسلیم بارسلونا از آن سمت شد. در تصویر زیر تحرکات تیم بارسلونا از سمت چپ کاملا مشخص است .

 

در واقع همانطور که در تصویر زیر می بینید ، فضای خالی در سمت راست تیم سویا ، کار را برای بازیکنان بارسلونا برای نفوذ از سمت چپ بسیار ساده کرده است.

 

 

در نمودار زیر که مربوط به xG  دو تیم بارسلونا و سویا می شود ، ضعف تیم سویا در حملات کاملا مشخص است. در واقع سبک بازی بلوگرانا حملات تیم سویا را به طور کل خنثی کرد.

 

 

 آمار بازی 


 

 

 فول مچ بازی   دانلود 


مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.