پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز بازی بارسلونا 4-0 اتلتیک بیلبائو ؛ اولین جام با کومان همراه با تاکتیک درست !

کد خبر : 110318  |  زمان ارسال : سه شنبه 31 فروردین 1400
هر آنچه باید راجع به آنالیز فنی دو تیم بدانیم.

اختصاصی بارسا نیوز - دو تیم بارسلونا و اتلتیک بیلبائو بامداد یکشنبه در ورزشگاه لاکارتوخا شهر سویل به مصاف یکدیگر رفتند که کاتالان ها موفق شدند با نتیجه 4-0 حریف خود را از پیش رو بردارند و قهرمان کوپا دل ری شوند.

 

 

در این مطلب نکات مهم تاکتیکی بازی را بررسی خواهیم کرد تا بدانیم کاتالان ها چگونه موفق شدند به کوپا دل ری شماره 31 خود در رقابت ها دست پیدا کنند.

 

 سیستم تیم بارسلونا  


پیش از بازی گفته می شد که بارسلونا با سیستم 3-3-4 به میدان خواهد رفت ، اما رونالد کومان تصمیم گرفت که مجددا از سیستم 3 دفاعه کمک بگیرد و این بار عثمان دمبله از ابتدا در ترکیب بارسلونا قرار نگرفت.

 

مارک آندره تراشتگن طبق معمول درون چارچوب دروازه بارسلونا بود. در خط دفاع سه نفره بارسلونا جرارد پیکه در مرکز عملکرد بی نظیری از خود ارائه داد ، در حالیکه اسکار مینگوئزا و کلمنت لنگلت در کناره ها باثبات بودند.

 

در خط هافبک تیم بارسلونا ، سرجینیو دست و جوردی آلبا وینگ بک های بارسلونا بودند که هر دو بازیکن عملکرد بسیار خوبی داشتند. در مرکز هم سرخیو بوسکتس ، پدری گونزالس و فرنکی دی یونگ بازی می کردند که در ادامه نقش آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

آنتوان گریزمان و لیونل مسی در خط حمله بارسلونا عملکرد بسیار خوبی داشتند. گرچه این دو بازیکن برای سیستم با 2 مهاجم اصلا مکمل هم نیستند ، اما با این وجود این زوج از زوج دمبله - مسی عملکرد بهتری داست.

 

در کل کاتالان ها بیشتر در نیمه اول مسابقه حریف خود را محک زدند و در گلزنی ناموفق بودند ، اما طوفان کاتالان ها از نیمه دوم بازی آغاز شد ، جایی که آن ها موفق به به ثمر رساندن 4 گل شدند.

 

 

 سیستم تیم اتلتیک بیلبائو 


شاگردان مارسلینو طبق معمول در سیستم مورد علاقه این سرمربی اسپانیایی یعنی سیستم 2-4-4 صف آرایی کردند که زیرا آن ها در بازی کردن سیستم 2-4-4 و استفاده از ضدحملات مهارت بالایی دارند.

 

اونای سیمون دروازه بان تیم اتلتیک بیلبائو در برابر بارسلونا بود. در خط دفاعی این تیم باسکی اینیگو مارتینز و یرای آلوارز حضور داشتند. اسکار دی مارکوس و بالنزیاگا نیز در جناحین زمین برای اتلتیک بیلبائو مستقر شدند.

 

در خط هافبک 4 نفره شاگردان مارسلینو گارسیا ، اونای لوپز و دنی گارسیا هافبک های محوری بودند ، در حالیکه ایکر مونیاین و برنگوئر در نقش هافبک های کناری ظاهر شدند. لوپز و گارسیا نقش مهمی در پرسینگ و خنثی سازی حملات بارسلونا داشتند.

 

اتلتیک بیلبائو همانند بارسلونا با 2 مهاجم بازی می کرد. اینیاکی ویلیامز که همیشه به دلیل سرعت بالای خود در ضدحملات و فرار پشت مدافعان خطرناک است به همراه رائول گارسیا باتجربه که می تواند در امر گلسازی و گلزنی برای تیم باسکی نقش مهمی داشته باشد.

 

اتلتیک بیلبائو در بیشتر دقایق بازی خصوصا در نیمه دوم تحت تاثیر بازی تیم بارسلونا قافیه را باخت تا کاتالان ها بتوانند انتقام فینال سوپرکاپ اسپانیا را از اتلتیک بیلبائو بگیرند و اتلتیک بیلبائو در طی 2 هفته دو فینال کوپا دل ری را از دست بدهد.

 

 

بررسی نکات مهم بازی بارسلونا در بخش دفاعی 


مهمترین نکته بازی دفاعی کاتالان ها پرس بسیار خوب آن ها است. در واقع یکی از مهمترین امکاناتی که سیستم 3 دفاعه به رونالد کومان می دهد شرایط بهتر دفاعی و پشتیبانی بیشتر مدافعان از هم می باشد.

 

یکی نکته مهم دیگر در سیستم 3 دفاعه که در ادامه به آن خواهیم پرداخت پادشاهی سرخیو بوسکتس در میانه میدان است. در واقع بوسکتس با خیال راحت تری توپ را در اختیار می گیرد و نبض بازی را کنترل می کند ، زیرا از تعدد مدافعان بارسلونا در پشت خود آگاه است.

 

همانطور که در تصویر زیر به صورت واضح مشاهده می کنید پرس بازیکنان بارسلونا گزینه های ارسال پاس نزدیک و زمینی را از تیم اتلتیک بیلبائو سلب می کند. همین موضوع اونای سیمون را مجبور به ارسال هوایی می کند که با حضور پیکه ، مینگوئزا و لنگلت بازیابی توپ توسط آبی اناری ها به سرعت صورت می گیرد.

 

در تصویر زیر توپ در اختیار اونای سیمون است و او می خواهد بازیسازی را انجام دهد ، اما دو مهاجم بارسلونا نزدیک به دو مدافع میانی اتلتیک بیلبائو قرار دارند و پدری هم پشت سر هافبک محوری این تیم می باشد. این پرس موثر باعث بازی هوایی بیلبائو می شود.

 

 

یک نمونه دیگر از پرس موفق و تسلط بلوگرانا در این زمینه در تصویر زیر قابل مشاهده است. توپ در اختیار مدافع میانی اتلتیک بیلبائو می باشد. با توجه پرس سنگین بازیکنان بارسلونا ، آن ها نمی توانند بازی را پیش ببرند.

 

به غیر از مسی که در این تصویر فرد خاصی را زیر نظر ندارد ، آنتوان گریزمان در سمت چپ قرار دارد و پدری گونزالس با دوندگی بسیار خوب خود به سمت شماره 14 بیلبائو می رود که گزینه اصلی پاس است. از طرفی دی یونگ هم پشت شماره 14 قرار دارد تا اگر پدری موفق نبود ، او در حرکت هافبک بیلبائو اختلال ایجاد کند.

 

در نهایت مانند تصویر اول شاگردان مارسلینو از پاس هوایی استفاده می کنند که باز هم توسط مدافعان بارسلونا کنترل می شود تا توپ و میدان مجددا در اختیار بلوگرانا باشد.

 

 

نکته دفاعی مهمی دیگری که درباره سیستم 3 دفاعه در بازی بارسلونا وجود دارد این است که مدافعان کناری در بین 3 دفاع یعنی اسکار مینگوئزا و کلمنت لنگلت چه در زمان حمله و چه در زمان دفاع از وینگ بک های سمت خود یعنی سرجینیو دست و جوردی آلبا حمایت می کنند.

 

در تصویر زیر پیش روی کلمنت لنگلت باعث شده است شماره 22 اتلتیک بیلبائو یعنی رائول گارسیا به او نزدیک شود تا فرنکی دی یونگ بتواند به آسانی بین خطوط قرار گیرد و توپ را از آلبا دریافت کند.

 

 

 بررسی نکات هجومی و بازیسازی بارسلونا 


همانطور که در ابتدا گفته شد ، در نیمه اول بازی گلزنی برای بارسلونا سخت بود. یکی از علل اصلی این موضوع این بود که تیم اتلتیک بیلبائو به صورت شدید وینگ بک های بارسلونا یعنی آلبا و دست را تحت فشار قرار می دادند.

 

در تصویر زیر این موضوع مشخص است. برعکس بارسلونا شاگردان مارسلینو تمایلی به پرس مدافعان میانی بارسلونا نداشتند و آن ها می خواستند از پیش روی بارسلونا از جناحین جلوگیری کنند.

 

 

راه بارسلونا یا بهتر است بگوییم کلید بارسلونا برای حل این مشکل ، اسکار مینگوئزا بود. او از فضای به وجود آمده در سمت راست استفاده می کرد و سعی در پیش روی و حمل توپ داشت.

 

سرجینیو دست که یارگیری شده است ، اما این کار او همانند کار لنگلت در 2 تصویر بالاتر باعث شد فرنکی دی یونگ و علاوه بر او لیونل مسی از یارگیری آزاد شوند و گزینه های ارسال پاس افزایش یابد. استفاده مینگوئزا از کانال سمت راست عالی بود.

 

 

بارسلونا در کل بازی کنترل بسیار خوبی بر روی توپ داشت و همین موضوع باعث شد که بیلبائو در دقایقی از بازی تحت تاثیر این کنترل اشتباهاتی در نحوه پرسینگ خود داشته باشد.

 

برای مثال زمانی که بارسلونا پیش روی می کرد و بازیکنان بیلبائو عقب نشینی می کردند ، شاگردان مارسلینو از فضای جناحین غافل می شدند. این فرصت بسیار خوبی است که بوسکتس که کنترل توپ را در اختیار دارد ، فضای خالی آلبا را در سمت چپ ببیند و توپ را در اختیار او قرار دهد.

 

 

نمونه ای دیگر از پرس ضعیف اتلتیک بیلبائو در تصویر زیر مشخص شده است. خط هافبک این تیم در امر پرسینگ سست عمل کرده و همین موضوع باعث می شود که دی یونگ و پدری بین خطوط این تیم آزاد باشند.

 

دو بازیکن در حال حرکت به سمت پدری هستند ، در حالیکه جوردی آلبا در سمت چپ خالی می باشد. از طرفی دنی گارسیا درباره بازیکنی که مسئول یارگیری او می باشد ، مردد است.

 

 

در بالا گفته شد که سیستم 3 دفاعه باعث عملکرد بسیار خوب سرخیو بوسکتس می شود. ستاره بارسلونا در میانه میدان توپ را در اختیار دارد و کسی مزاحم او نمی شود. فضا دادن به بوسکتس ایده خوبی نیست. از طرفی بازیکنان بیلبائو در مسدود کردن گزینه های ارسال پاس ضعیف عمل کردند.

 

در تصویر زیر تجمع بازیکنان اتلتیک بیلبائو در ناحیه مرکز متمایل به چپ زمین مشاهده می شود. در واقع مسی ، گریزمان و خصوصا دی یونگ در آن فضاها حواس مدافعان بیلبائو را پرت می کنند و گزینه های پاس در ناحیه خطرناک زمین را باز می کنند. علاوه بر این موضوع مینگوئزا هم آزاد است و فضای قابل توجهی پیش رو دارد.

 

 

نمونه دیگر از عملکرد بسیار خوب سرخیو بوسکتس و هماهنگی او با لیونل مسی در تصویر زیر مشخص است. جایی که گریزمان ، پدری و دی یونگ در حال حرکت هستند و بازیکنان بیلبائو آن ها را یارگیری کردند.

 

از طرفی لیونل مسی از بین مدافعان بیلبائو به فضای پشت سر آن ها حرکت می کند و سرخیو بوسکتس که فضا دارد با یک پاس بسیار زیبا لیونل مسی را صاحب توپ می کند. در واقع نزدیک بازی کردن بازیکنان بارسلونا به هم و حرکات آن ها نکته مهم این بازی بود.

 

 

در تصویر زیر که نمونه ای دیگر از پرس ضعیف تیم اتلتیک بیلبائو می باشد ، جوردی آلبا خیلی دیر یارگیری می شود و همین موضوع باعث می شود که او توپ را به سادگی در اختیار سرخیو بوسکتس قرار دهد که هم زمان دارد و هم فضا.

 

از طرفی پدری گونزالس هافبک تیم بارسلونا نیز نزدیک جوردی آلبا آمده است و یک گزینه پاس مهم دیگر برای پیش روی بازیکنان بارسلونا است.

 

 

در تصویر زیر آلبا به طور کامل توسط مدافعان تیم اتلتیک بیلبائو احاطه شده است و پرس اتلتیک بیلبائو در این صحنه بسیار خوب است ، اما با تغییر موقعیت آنتوان گریزمان ستاره خط حمله بارسلونا همه چیز تغییر می کند.

 

آنتوان گریزمان و لیونل مسی در مرکز خط حمله بلوگرانا قرار دارند و گریزمان با عقب نشینی خود توپ را دریافت می کند و پس از آن توپ را به فضای خالی منتقل می کند.

 

 

در تصویر زیر باز هم سرخیو بوسکتس توپ را در اختیار دارد و با هوش بالای خود توپ را در فضای خالی با یک پاس عمقی بسیار خوب در اختیار سرجینیو دست قرار می دهد ، زیرا فضای زیادی پیش روی او است.

 

در تقریبا تمامی موقعیت ها نقش فرنکی دی یونگ بسیار مهم است. هافبک هلندی حتی اگر توپ را در اختیار نداشته باشد همانند آنتوان گریزمان بازیکنان حریف را به خود مشغول می کند و فضا را برای سایر هم تیمی هایش مهیا می سازد.

 

اسکار مینگوئزا نیز با پیش روی خود همیشه پشت سرجینیو دست قرار دارد و خود را به عنوان یک گزینه پاس مطرح می کند. علاوه بر این موضوع در زمان از دست رفتن توپ ، او پرس از بالا را از همان ناحیه آغاز می کند.

 

 

در تصویر آخر این آنالیز به نکته اصلی بازی بارسلونا می پردازیم. در واقع رونالد کومان نشان داده است که اشتباهات تاکتیکی خود را اصلاح می کند. یکی از نکات اصلی این مورد این است که بارسلونا بسیاری از اشتباهات بازی با رئال مادرید را تکرار نکرد.

 

در تصویر زیر همین مورد مشخص است. بارسلونا گزینه پاس را در اطراف بازیکن مالک توپ افزایش داده است. علاوه بر این موضوع با حضور آنتوان گریزمان تحرک افزایش یافته است و بارسلونا می تواند حرکات ترکیبی بیشتر و موثرتری نسبت به حضور عثمان دمبله داشته باشد.

 

فرنکی دی یونگ و پدری باز هم ثابت کردند که عناصر مهم بارسلونا در بخش هجومی و دفاعی هستند. دی یونگ یکی از گلزنان بارسلونا بود و همیشه در حملات تیم حضور داشت و به همراه پدری در پرسینگ و بازیسازی نقش بسیار مهمی داشته است.

 

در تصویر زیر لیونل مسی توپ را در اختیار دارد. سرجینیو دست در سمت راست او قرار دارد. علاوه بر این موضوع دی یونگ به سمت مسی حرکت می کند و آنتوان گریزمان با حرکتی بسیار خوب به پشت مدافعان می رود ، اما از همه بهتر پاس درخشان لیونل مسی است که توپ را به گریزمان می سپرد.

 

 

 آمار بازی 


 

 

 فول مچ بازی    دانلود 


 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.