پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز ؛ بحران بارسلونا و کومان در انتخاب ترکیب در هفته های پایانی لالیگا !

کد خبر : 110706  |  زمان ارسال : سه شنبه 14 اردیبهشت 1400
در این مطلب سیستم های مختلف بارسلونا در فصل 2020/2021 را بررسی خواهیم کرد.

اختصاصی بارسا نیوز - رونالد کومان که تا قبل از تابستان گذشته سرمربی تیم ملی هلند بود با تیم ملی این کشور نتایج بسیار خوبی کسب کرد و پس از پیشنهاد بارسلونا در تابستان 2020 نتوانست در برابر فرصت مربیگری بارسلونا مقاومت کند.

 

سیستم تیم ملی هلند تحت نظر کومان سیستم 1-3-2-4 بود که فرنکی دی یونگ و ممفیس دپای در این سیستم نقش آفرینان اصلی بودند. البته سیستم تیم ملی هلند تحت هدایت کومان گاهی به 3-3-4 هم تغییر می کرد.

 

 

داستان سیستم 1-3-2-4 در بارسلونا کوتاه بود. رونالد کومان ایده های تاکتیکی خود را از تیم ملی هلند به بارسلونا آورد و می خواست سیستم 1-3-2-4 را بر پایه حضور فرنکی دی یونگ بسازد ، اما این ایده جواب نداد و بازیکنان بارسلونا با این سیستم سازگاری نداشتند.

 

در واقع سیستم 1-3-2-4 رونالد کومان چند مشکل اساسی داشت. مشکل اول این بود که بارسلونا یک مهاجم نوک تخصصی نداشت که بتواند در محوطه جریمه حریفان زهردار عمل کند.

 

از سمت دیگر در این سیستم دو هافبک محوری باید مکمل هم باشند. یک هافبک باید نقش بیشتر در بازیسازی و هافبک دیگر باید نقش بیشتر در خنثی سازی حملات حریف و کنترل ضدحملات آن ها داشته باشد.

 

بعد از مصدومیت فاتی و کوتینیو و کم شدن گزینه های وینگر بارسلونا ، عملا کناره ها از دست رفت و مشخص شد که این سیستم 1-3-2-4 عملا کارایی لازم را ندارد و نمی تواند نیاز های بارسلونا را برآورده کند.

 

 

پس از منسوخ شدن سیستم 1-2-3-4 ، رونالد کومان تصمیم گرفت که فرنکی دی یونگ را کمی به جلوتر منتقل کند و سپس پدری گونزالس را جایگزین فیلیپ کوتینیو کرد تا بلوگرانا مجددا به سیستم 3-3-4 معروف بازگردند.

 

سیستم 3-3-4 در ابتدا بسیار خوب جواب داد و بارسلونا نتایج بسیار خوبی داشت ، اما پس از مدتی بارسلونا در برابر تیم هایی با پرس سنگین مانند سویا و PSG نتوانست موقعیت سازی های به جایی داشته باشد.

 

به علاوه با توجه به خط دفاع بالای بارسلونا و نزدیکی سرخیو بوسکتس به خط دفاع بارسلونا ، بلوگرانا به سرعت تحت تاثیر ضدحمله های تیم های حریف قرار میگرفتند و از نظر دفاعی این سیستم مشکل داشت.

 

 

پس از بازی با کادیز که با شکست بارسلونا همراه شد ، رونالد کومان سیستم خود را به 2-5-3 و سپس برای مدت کوتاهی به 1-2-4-3 تغییر داد. البته او بیشتر ترجیح داد از سیستم 2-5-3 استفاده کند.

 

بارسلونا پیش از پیروزی برابر تیم والنسیا در برابر گرانادا متحمل شکست شد. به نظر می رسد که سیستم 3 دفاعه نمی تواند برای بارسلونا سیستم منظمی باشد و رونالد کومان و دستیارش آلفرد شرودر باید در سیستم تجدید نظر کنند.

 

 سیستم 2-5-3 


 

در طول هفته های گذشته بازیکنان هجومی بارسلونا عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند و بارسلونا در این مقطع از فصل تیزتر از همیشه به نظر می رسد. این موضوع می تواند در قهرمانی لالیگا موثر باشد.

 

آنتوان گریزمان جایگاه خود را در ترکیب آبی اناری ها پیدا کرده است و پس از جام جهانی 2018 ، در حال ارائه بهترین عملکرد خود می باشد. او در این فصل 19 گل و 12 پاس گل برای بارسلونا ثبت کرده است.

 

از آن گذشته گریزمان فرانسوی نشان داده است که در سیستم 2 مهاجم ، بهترین مکمل برای لیونل مسی است. زمانی که مسی برای توپگیری و بازیسازی عقب می رود ، گریزمان پشت مدافعان حریف یک گزینه پاس می باشد.

 

در سن 18 سالگی ، پدری گونزالس بیش از 40 بازی انجام داده است و خسته می باشد. البته با کنترل تعداد بازی ، او همچنان باید گزینه اول رونالد کومان باشد. کنترل توپ و سرعت باورنکردنی این بازیکن در فضاهای تنگ بی نظیر است.

 

از طرفی همکاری پدری و مسی پشت محوطه جریمه حریفان باعث ایجاد موقعیت های مهم برای کاتالان ها می شود. او می تواند با ریکی پویگ یا ایلایکس موریبا تعویض شود ، اما حداقل برای این فصل هیچ یک از گزینه های تعویض نمی تواند نقش پدری را ایفا کند.

 

با توجه به فرم اخیر بوسکتس و عملکرد بی نظیر او در میانه میدان بارسلونا ، به نظر می رسد سیستم 3 دفاعه آزادی عمل بیشتری به او هدیه می کند و سرخیو بوسکتس هم نشان داده است که این فضا و آزادی چه قدر در بازی او موثر است.

 

فرنکی دی یونگ ستاره هلندی بارسلونا یکی از خستگی ناپذیرترین بازیکنان بارسلونا بوده است. او علاوه بر تحرک خارق العاده در هنگام بازیسازی ، یک تهدید اضافی گلزنی برای رقبا محسوب می شود.

 

 

سرجی روبرتو که به تازگی از مصدومیت بازگشته است بار دیگر نشان داد که جایگاه او در تیم بارسلونا هم تضمین شده نیست ، ترکیب اصلی بازی که جای خود دارد. سرجینیو دست با وجود اشتباهات و کم تجربگی باید در سمت راست باشد ، در حالیکه آلبا تنها گزینه مناسب سمت مقابل است.

 

در خط دفاعی اما ابهاماتی وجود دارد. جرارد پیکه پس از بازگشت از مصدومیت برابر اتلتیک بیلبائو نمایش بسیار خوبی نشان داد ، اما مشخص است که مدافع با تعصب بارسلونا از دوران اوج خود فاصله دارد. در سمت دیگر رونالد آرائوخو یکی از پدیده های فصل بارسلونا بوده است و باید در ترکیب اصلی باشد.

 

پیش بینی باورنکردنی حرکات توپ ، سرعت و تحرک بالا و میل هجومی مناسب باعث می شود که اسکار مینگوئزا مناسب ترین بازیکن بارسلونا در سمت راست دفاع سه نفره این تیم باشد. او در هنگام حملات به خوبی به سرجینیو دست کمک می کند و او را پوشش می دهد.

 

در مورد لنگلت و اومتیتی اما شرایط واضح است. لنگلت در بسیاری از بازی ها اشتباهات مهلکی انجام داده است ، اما اخیرا در فرم خوبی به سر می برد. به علاوه شرایط بدنی او از اومتیتی بهتر بوده است و حمل توپ خوبی دارد.

 

 سیستم 3-3-4 بارسلونا ؛ گزینه مناسب 


 

سیستم 3-3-4 چندین دهه است که مترادف بارسلونا بوده است. البته که در فوتبال مدرن نیاز است که سیستم یک تیم تغییر کند تا بتواند با توجه به نقاط ضعف حریف به آن ها آسیب برساند.

 

رونالد کومان اما وسواس و ترسی برای تغییر سیستم ندارد. او در طول فصل حداقل از 5 سیستم مختلف استفاده کرده است و انتقادات از عدم ثبات وی در انتخاب سیستم امری عادی بوده است.

 

با این وجود اخیرا کومان سعی کرده است که به سیستم 3 دفاعه به عنوان سیستم ثابت خود برای این فصل نگاه کند و هدفش ارائه بازی زیبا و هجومی با این سیستم است که می شود گفت در این امر کاملا موفق نبوده است.

 

سیستم 3-3-4 برای بارسلونا عرض را به دو خط بارسلونا یکی خط دفاع و یکی خط حمله تقسیم می کند. سیستم 3-3-4 فضای کمتری برای جناحین فراهم می کند و بارسلونا می تواند از قدرت خود در مرکز هم استفاده کند.

 

بار ها دیده شده است که در سیستم 3 دفاعه سرجینیو دست یا جوردی آلبا به عنوان وینگ بک های بارسلونا جلو می آیند اما هیچ بازیکنی غیر از گریزمان به جلو فرار نمی کند و آن ها محبور به ارسال پاس به عقب می شوند.

 

در واقع در سیستم 3-3-4 بارسلونا کمتر مجبور به تغییر جهت بازی می شود ، گرچه هنوز هم بارسلونا بیشتر از سمت چپ حمله می کند ، در صورتی که در سیستم 3-3-4 هر دو سمت بارسلونا می تواند برای رقبا خطرساز باشد.

 

از طرفی عقب آمدن لیونل مسی و جا به جایی سایر بازیکنان در سیستم 3-3-4 می تواند منجر به ایجاد موقعیت برای کاتالان ها شود که نمونه آن در تصویر زیر مشخص است.

 

 

یکی دیگر از مشکلاتی که سیستم 2-5-3 در فاز هجومی برای بارسلونا ایجاد می کند که در اغلب موارد بازیکنان بارسلونا با تعداد بازیکن کم حمله می کنند که در یک قسمت از زمین تجمع پیدا کردند. نمونه این مورد در بازی بارسلونا و رئال مادرید مشخص است.

 

 

در صورتی که در سیستم 3-3-4 می تواند از حرکات ترکیبی بهتر با فضای بیشتری خصوصا در مرکز زمین استفاده کرد. باید بدانیم بارسلونا تیمی با میانگین قد کوتاه است که در خط حمله بازیکن سر زن ندارد ، پس سانتر از کناره گزینه خوبی در زمان پرس حریف نیست.

 

 

با بازگشت به سیستم 3-3-4 ، عثمان دمبله اولین نامی است که به ذهن ما خطور می کند. عملکرد ستاره فرانسوی در حد انتظار نبوده است ، اما او می تواند در سمت راست زمین برای بارسلونا عرض فراهم کند.

 

آنتوان گریزمان در این سیستم نمی تواند به اندازه هموطن خود در کناره ها موثر باشد پس می تواند به مرکز خط حمله برود یا به دلیل قدرت بازیسازی مسی ، به سمت چپ خط حمله منتقل شود.

 

 

خط هافبک بارسلونا ثابت باقی می ماند ، با این تفاوت که سرخیو بوسکتس مجبور است کمی به خط دفاع نزدیک تر شود و فرنکی دی یونگ باید کمی بیشتر وظایف دفاعی را به عهده بگیرد تا پدری گونزالس بتواند در نیمه فضاها مستقر شود.

 

از طرفی در سیستم 3 دفاعه بیشتر نیاز به مدافع چپ پایی مانند کلمنت لنگلت وجود دارد. اگر سیستم بارسلونا 3-3-4 شود ، دیگر نیازی به او حس نخواهد شد و بارسلونا می تواند از یک زوج جوان استفاده کند.

 

قدرت اسکار مینگوئزا روی توپ و ترکیب آن با قدرت ، سرعت و توانایی آرائوخو در دوئل های هوایی آن ها را به یک زوج دفاعی عالی تبدیل خواهد کرد که می تواند شبیه زوج پیکه و پویول باشد.

 

از طرفی جرارد پیکه باتجربه هنوز مدافع باکیفیتی است ، اما با توجه به افزایش سن حالا می تواند کمتر از گذشته برای کاتالان ها به میدان رود تا بازی بیشتری به زوج خط دفاعی جوان بارسلونا برسد.

 

 نتیجه گیری 


در واقع نقش بازیکنان مهمتر از سیستم شماتیک است. سیستم 2-5-3 مزیت های زیادی برای بارسلونا مانند اصلاح نحوه پرسینگ و پوشش خوب مدافعان داشته است. از طرفی نتایج بارسلونا با این سیستم قابل قبول بوده است.

 

باید بدانیم که این سیستم در برابر تیم های بزرگ یا تیم هایی که از پرسینگ سنگین استفاده می کنند در حملات بارسلونا به تیم کاتالانی ضربه می زند. آبی اناری ها باید به دنبال یک راه حل مناسب باشند.

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.