پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آیا می‌توان هر روز با دوچرخه ثابت ورزش کرد؟

کد خبر : 121450  |  زمان ارسال : شنبه 7 خرداد 1401

آیا می‌توان هر روز با دوچرخه ثابت ورزش کرد؟

آن‌هایی که ورزش می‌کنند یا تمایل به ورزش کردن دارند، حتما با این سوال در ذهن خود درگیر شده‌اند، که آیا می‌توان هر روز ورزش کرد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، هر روز چه مدت؟ و اگر پاسخ منفی است، چرا؟ با دوچرخه ثابت چطور؟ آیا می‌توان هرروز با این وسیله رکاب زد؟ شاید آن‌هایی که حرفه‌ای‌تر هستند، پاسخ را پیشاپیش بدانند و چرایی آن را نیز بدیهی و روشن بینگارند. با این حال، همیشه کسانی هستند که برای سوال‌های ساده، کیفیت‌های گوناگون متصور می‌شود و اینچنین، شاید یک سوال، بارها و بارها پرسیده شود.

 

هرچه مسن‌تر شویم و زندگی روتین‌تری داشته باشیم، ورزش کردن مهم‌تر و حتی حیاتی‌تر می‌شود. رابطۀ نوع زندگی ما و ورزش کردن، می‌تواند به رابطۀ بالا رفتن از کوه و کمبود اکسیژن شباهت داشته باشد. هرچه از کوه بالاتر برویم، بیشتر نیازمند اکسیژن خواهیم شد.

 

با این مثال بیشتر سخن گفتن از اهمیت ورزش، بیهوده خواهد بود. بنابراین به سوال خود بازگردیم: آیا باید هر روز ورزش کرد؟

 

پاسخ دادن به این سوال بسته به تعداد آدم‌ها، متفاوت خواهد بود. چراکه ورزش کردن، به کار گرفتن عضلات و توان بدنی فرد را می‌طلبد. و روشن است که هر کس با دیگری تفاوت‌هایی در قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری دارد. به همین خاطر، این امکان هست که برنامه‌ای تمرینی، برای یکی سنگین و برای دیگری سبک باشد. همین امر برای رکاب زدن با دوچرخه ثابت نیز صدق می‌کند. رکاب زدن با این وسیله نیز کاملا با سن و سال کاربر و نوع دوچرخه در ارتباط است. با این حال، می‌توان به برنامه و روشی میانه اشاره کرد، که مشمول بیشتر افراد بشود.

 

مساله بعدی اهمیت پاسخ دادن به این سوال است. با اینکه سوال ساده و بیش از اندازه بدیهی است، اما ندانستن پاسخ آن، یا جدی نگرفتنش، می‌تواند شما را به کلی از ورزش کردن منصرف کند. اگر بیش از اندازۀ توان خود ورزش کنید، یقینا به سرعت از ورزش کردن دلزده می‌شوید. چراکه اندازۀ ورزش کردن خود را ندانسته‌اید. بنابراین، پاسخ دادن به سوال نباید سهل‌‌انگارانه باشد.

 

تمرین‌های قدرتی

ورزش کردن غیرحرفه‌ای عموما به دو منظور انجام می‌شود. یا برای عضله‌سازی و چربی‌سوزی است، یا برای ارتقای عملکرد قلب و عروق، که به آن ورزش‌های کاردیو گفته می‌شود؛ مانند پیاده‌روی و دویدن. چیزی که بدیهی و پذیرفته شده است، این است که برای تمرین‌های قدرتی شما هرگز نمی‌توانید هر روز تمرین کنید. فیزیولوژی بدن انسان توانایی انجام دادن هرروزۀ ورزش‌ها و تمرین‌ها بسیار سخت را ندارد. حتی اگر بنا باشد به سختی تمرین کنید، باید فواصل استراحت دادن به بدن را نیز مرتبا رعایت کنید تا بدن فرایند بازیابیِ توان را از سر بگذراند.

 

اگر دنبال‌کنندۀ فوتبال باشید، حتما می‌دانید که فوتبالیست‌ها پس از انجام هر مسابقۀ سنگین 90 دقیقه‌ای، روز بعد را به انجام تمرین‌های ریکاوری سپری می‌کنند. اهمیت ندادن به ریکاوری در این ورزش، موجبات مصدومیت را فراهم می‌کند.

 

نمونه‌ای عمومی از این مساله (ریکاوری)، تمرین‌هایی است که برای بدنسازی به ورزشکاران غیرحرفه‌ای داده می‌شود. در این برنامه‌ها در هفته تنها سه یا چهار روز برای ورزشکار تمرین نوشته می‌شود. سه روز در هفته برای استراحت در نظر گرفته می‌شود. احتمالا دو روز پشت سر هم تمرین، یک روز استراحت، دو روز تمرین و دو روز استراحت، تعداد روزهای تمرینی در اغلب برنامه‌های باشگاهی را شکل بدهد.

 

همین تعداد روزهای استراحت نیز، بسته به فشار وارد آمده به شما، تغییرپذیر است. یعنی اگر شما تمایل داشته باشید فشار تمرینی سنگین‌تری را متحمل شوید، تعداد روزهای تمرینی باید به سه روز کاهش یابد. در کنار آن، تمرین‌های قدرتی نباید صرفا به انجام حرکت‌های عضله‌ساز یا چربی‌سوز محدود باشد. تمرین‌های هوازی و کششی نیز باید همراه با تمرین‌های قدرتی انجام بگیرد تا فرصت تنفس به عضله‌ها و اندام‌های بدن داده شود.

 

این تمرین‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و شما زمان خواب را نیز باید فرایندی از تمرین و ورزش در نظر بگیرید. اگر بر فشار تمرینی بیفزایید، باید بیشتر بخوابید. در حالت تمرین پرفشار، 8 ساعت خواب در طول 24 ساعت، به بدن استراحت کافی خواهد داد. از طرف دیگر، چنانچه برای آب کردن چربی تمرین‌های قدرتی انجام می‌دهید، به یاد داشته باشید که هرگز در طول یک هفته بیش از 1 کیلوگرم وزن کم نکنید.

 

با این توصیف‌ها، پاسخ اینکه آیا می‌توان هر روز ورزش کرد ، دربارۀ تمرین‌های قدرتی، منفی خواهد بود.

 

تمرین‌های هوازی

 

این دست تمرین‌ها اگرچه برای ارتقای عملکرد تنفسی، قلبی و عروقی طراحی شده‌اند، اما در مجموع سبب نشاط و تندرسی در شما خواهند شد. و اگر برای لاغری و تناسب اندام صورت بگیرد، اعتماد به نفس و رضایت خاطر شما را نیز در پی دارد.

 

اگر هدف‌تان از تمرین‌های هوازی لاغری باشد، دو روز فعالیت متوسط و دو روز فعالیت هوازی شدید را می‌توانید الگوی تمرینیِ مطلوبِ خود قرار دهید. همین فعالیت را می‌توانید با دوچرخه ثابت نیز انجام دهید؛ یعنی حتی در خانه و محیط مسقف. از آنجایی که دستگاه‌های دوچرخه ثابت جزو شناخته‌شده‌ترین تجهیزات ورزش‌های هوازی به شمار می‌آیند، پاسخ سوال خود را دربارۀ ورزش هرروزه، می‌توانیم به این دستگاه نیز تسری دهیم. البته پاسخ به این سوال نیز همچون پاسخ دادن به ورزش کردن است.

 

اگر بخواهیم ماکسیمم و مینیمم (بیشترین و کمترین) یک برنامه تمرینی هوازی، ترجیحا با دوچرخه ثابت را برایتان شرح دهیم، به چنین فرمولی خواهیم رسید:

 

در حالت ماکسیمم یا پرفشار، ۳۰ دقیقه ورزش هوازی نرم و متوسط، حداقل پنج روز در هفته، در مجموع 150 دقیقه در هفته. و در حالت مینیمم یا کم‌فشار، حداقل ۲۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید، به مدت سه روز در هفته که در مجموع 75 دقیقه ورزش در هفته را شکل می‌دهد.

 

در این میان شما می‌توانید تمرین‌های خود را با درجه سختی دستگاه تنظیم کنید. یعنی مدت هر بار رکاب زدن با دوچرخه را با مقاومت‌های سخت‌تر، به اوج برسانید و سپس به مقاومت‌های نرم‌تر بازگردید و تعداد دفعات افزودن مقاومت را در طول هفته، آرام آرام افزایش دهید.

 

به این ترتیب، برای پاسخ دادن به سوالمان، برای ورزش‌های هوازی و حتی کار با دوچرخه ثابت نیز ورزش هرروزه را توصیه نمی‌کنیم. مگر اینکه شما اساسا به نیت عضله ساختن یا بهبود عملکرد قلبی و عروقی ورزش نکنید. در چنین حالتی یقینا نیاز به فشار آوردن به بدن خود ندارید و امکان گرم شدن بدن (نه ورزش کردن) با این وسیله به صورت هرروزه نیز مهیا خواهد بود.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.