پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

5 ویژگی بهترین پروفیل بازار

کد خبر : 121933  |  زمان ارسال : چهارشنبه 25 خرداد 1401

5 ویژگی بهترین پروفیل بازار

انواع پروفیل در بازار با ویژگی‌های مختلف توسط کارخانه‌های فولاد در کشور تولید می‌شود که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. در صنعت ساختمان‌سازی از این مقطع فولادی جهت ساخت پنجره، چهارچوب درب، نرده و سقف پارکینگ‌ها و سالن‌ها استفاده می‌شود. در این بین، دو مقطع فولادی پرکاربرد شامل پروفیل سبک و پروفیل سنگین جزو مناسب‌ترین و بهترین پروفیل بازار هستند که در ادامه به بیان 5 ویژگی مهم آن‌ها خواهیم پرداخت.
 

پروفیل چیست؟

پروفیل‌ها مقاطع توخالی هستند که از نظر ظاهری شبیه مکعب با طول ثابت اما از نظر سطح مقطع شکلی شبیه مربع، مستطیل و یا مثلث دارند. این محصولات فولادی به روش‌های مختلف نورد سرد و گرم، خم‌کاری و پرس‌کاری ورق فولادی و اتصال چند نوع پروفیل به یکدیگر تولید می‌شوند. از دو مدل پروفیل سبک و سنگین به عنوان بهترین پروفیل بازار یاد می‌کنند که هر کدام ویژگی‌های مربوط به خود را دارند. قیمت پروفیل سبک و سنگین بستگی به ابعاد، وزن، ضخامت و نوع کاربرد آنها دارد.
 

معرفی بهترین پروفیل بازار

پروفیل‌ها از نظر وزن، روش تولید و نوع کاربرد به انواع سبک، سنگین، باز، بسته، صنعتی و ساختمانی دسته‌بندی می‌شوند. اما در این بین وقتی صحبت از معرفی بهترین پروفیل بازار می‌شود، نام پروفیل سبک و سنگین به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد بیش از همه خودنمایی می‌کند. سنگین یا سبک بودن پروفیل به ضخامت آنها بستگی دارد و برای محاسبه وزن و قیمت پروفیل، باید این عامل مهم را در نظر گرفت. در ادامه به معرفی این دو مدل پروفیل خواهیم پرداخت.
 

پروفیل سبک یا مبلی

پروفیل سبک یا مبلی یک مقطع فولادی است که طی فرایند نورد سرد و طبق استانداردهای لازم از ورق روغنی تولید می‌شود. میزان ضخامت این ورق‌های فولادی بین 0.4 تا 1.5 میلیمتر است و به دلیل ضخامت کم اغلب از آنها برای تولید وسایل ظریفی همچون ساخت مبل، صندلی، میز، لوستر و غیره استفاده می‌کنند.
 
قیمت پروفیل مشهد از نوع مبلی به دلیل ضخامت پایین و استحکام کم، نسبت به دیگر پروفیل‌ها کمتر است. اما عوامل مختلفی همچون قیمت آهن، قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا و قیمت ورق روغنی بستگی دارد نیز بر قیمت پروفیل سبک تأثیر می‌گذارد.
 
از مهمترین ویژگی‌های این مقطع فولادی می‌توان به تنوع ابعادی، تنوع وزنی، کیفیت عالی در سطح، شکل‌پذیری مناسب، میزان جوش‌پذیری بالا و دارا بودن قابلیت آبکاری اشاره کرد. همچنین از جمله مهمترین کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل سبک می‌توان به کارخانه‌های نورد و پروفیل ساوه، صبا، خاور صنعت هما و توسعه فولاد ساب قزوین اشاره کرد.
 
 

بهترین پروفیل بازار؛ پروفیل سنگین یا ستونی

پروفیل سنگین یا ستونی که به عنوان بهترین پروفیل بازار شناخته می‌شود نسبت به نوع مبلی از از ضخامت بیشتر و ابعاد بزرگتری برخوردار هستند. همچنین از نظر میزان استحکام نیز نسبت به سایر پروفیل‌های فولادی موجود در بازار در سطح بالاتری قرار دارند. یکی از پرکاربردترین مصارف پروفیل سنگین می‌توان به استفاده در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، نظامی، کشتی‌سازی، سدسازی، پل‌سازی و ساختمانی اشاره کرد.
 
پروفیل‌های ستونی از طریق نورد گرم ورق‌های سیاه با ضخامت 2 تا 6 میلیمتر تولید می‌شوند و از نظر ابعاد تنوع بالایی دارند. قیمت پروفیل‌های سنگین بستگی به وزن و ابعاد آن‌ها دارد. از مهمترین ویژگی‌ها و خصوصیات پروفیل سنگین می‌توان به میزان استحکام خمشی و پیچشی بالا، دارای میزان سختی سطح بالا، قابلیت جوش‌پذیری بیشتر و قیمت ارزان‌تر در واحد وزن اشاره کرد. از جمله کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل سنگین می‌توان به کارخانه‌های نورد و پروفیل ساوه، فولاد هیربد، کیان پرشیا، علویجه، یاران و غیره نام برد.
 

مهمترین ویژگی‌های پروفیل مبلی و ستونی‌

همانطور که گفته شد پروفیل‌های‌ دسته‌بندی‌های مختلفی دارد اما پرکاربردترین دسته‌بندی‌ این مقاطع فولادی بر اساس وزن، روش تولید و نوع کاربرد آن‌ها انجام می‌شود. در این بین نوع سبک و سنگین جزو بهترین پروفیل بازار هستند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در ادامه به بیان 5 ویژگی مهم این پروفیل‌های مبلی و ستونی خواهیم پرداخت.
 
1. روش تولید پروفیل‌ها: پروفیل ستونی با استفاده از نورد گرم ورق‌های سیاه اما پروفیل مبلی از طریق نورد سرد ورق روغنی تولید می‌شود.
 
2. میزان ضخامت پروفیل‌ها: پروفیل‌های سنگین با ضخامتی بیش از 1.5 میلی‌متر ساخته می‌شوند اما پروفیل‌های نوع سبک و مبلی باید ضخامتی کمتر از 1.5 میلی‌متر داشته باشند.
 
3. قیمت پروفیل‌ها: از لحاظ قیمت هر دو پروفیل سبک و سنگین وابسته به وزن و اندازه هستند. هرچه ضخامت، طول و وزن آن بیشتر باشد، قیمت آنها گران‌تر خواهد بود، پس نمی‌توان قیمت ثابتی برای این مقاطع فولادی بیان کرد. اما به طور کلی قیمت ورق روغنی نسبت به قیمت ورق سیاه بیشتر است.
 
4. بهترین پروفیل بازار؛ کاربرد آن‌ها: پروفیل سنگین با توجه به استحکام بالاتر برای مواردی که نیاز به تحمل نیروی بیشتری باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما زمانی که نیاز به دقت ابعادی بالاتر وجود دارد پروفیل‌های سبک کاربرد بیشتری دارند.
 
5. اختلاف وزن پروفیل‌ مبلی و ستونی: اختلاف وزن پروفیل سبک و سنگین روی قیمت‌ آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد. به طوری که قیمت پروفیل سبک به ازای هر متر بیشتر است اما به دلیل وزن بالا، قیمت پروفیل سنگین بیشتر خواهد بود به عبارتی دیگر اختلاف وزن قوطی ستونی به ازای هر شاخه بیشتر از پروفیل سبک است.
 

کاربرد بهترین پروفیل‌های موجود در بازار

وقتی صحبت از بهترین پروفیل بازار می‌شود به طور قطع نمی‌توان از کاربردهای مختلف آن‌ها چشم‌پوشی کرد. دلیل اصلی انتخاب این دو مقطع فولادی مبلی و ستونی به عنوان بهترین پروفیل‌های موجود در بازار می‌تواند کاربرد گسترده آن‌ها در صنایع مختلف باشد.
 
پروفیل سبک و سنگین هر دو در نوع باز شامل مقاطع فولادی مانند تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد و در نوع بسته با انواع قوطی، پروفیل و لوله ارائه می‌شوند. جهت مشاهده قیمت روز نبشی به وب سایت فولاد فرتاک سورین به آدرس www.fooladfartak.com مراجعه کنید.
 
از مهمترین کاربردهای پروفیل مبلی به دلیل ویژگی‌های منحصر به ‌فرد آن می‌توان به استفاده در صنایع خودروسازی، ساخت لوازم‌خانگی، دوچرخه‌‌سازی، ساخت کانتینر، مبلمان‌سازی، صنعت کشاورزی و اسلحه‌سازی اشاره کرد. همچنین نوع سنگین برای مواردی که مقاومت در برابر تحمل فشار مهم باشد، استفاده می‌شود. بنابراین پروفیل ستونی در تولید شاسی ماشین آلات، دستگاه‌های صنعتی، استفاده در ساخت ستون‌ها و غیره کاربرد دارد.
 
 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بهترین پروفیل بازار

کارخانه‌های تولید کننده بهترین پروفیل بازار، از ورق‌های آهنی برای تولید این محصول استفاده می‌کنند. بنابراین قیمت پروفیل بستگی به کیفیت آهن و فولاد استفاده شده در آن دارد. در این میان به طور مثال، قیمت پروفیل کارخانه فولاد نسبت به دیگر برندها گران‌تر بوده چرا که سطح بالایی از کیفیت را دارا است. همین ویژگی باعث می‌شود تا مشتریان زیادی ترغیب به خرید این محصول در مقابل دیگر محصولات بی‌کیفیت شوند.
 
از طرفی دیگر قیمت پروفیل نیز با توجه به کیفیت محصولات تولید شده در کارخانه‌ها بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. البته قیمت پروفیل در بازار تحت تأثیر نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، برند و سازنده آن، کیفیت و وزن آن متغیر است.
 
جهت خرید و استعلام قیمت روز آهن مشهد در فولاد فرتاک سورین به عنوان یکی از بروزترین مرجع قیمت آهن‌آلات در شرق کشور مراجعه کنید.
 
جمع‌بندی
در این مقاله به بررسی 5 ویژگی بهترین پروفیل بازار اعم از پروفیل سبک و سنگین فولادی به عنوان کالای مورد استفاده در صنایع مختلف پرداختیم. همانطور که گفته شد، پروفیل‌ها از لحاظ ظاهر، جنس، روش تولید و مواد اولیه و نوع ورق مورد استفاده در تولید تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. اگر ویژگی برجسته دیگری از نظر شما وجود دارد که ذکر نشده، آنها را با ما به اشتراک بگذارید.
 
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.