پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

فوری : نخست وزیر اسپانیا پارلمان و دولت کاتالونیا را منحل کرد

کد خبر : 71882  |  زمان ارسال : جمعه 5 آبان 1396

به گزارش یورو نیوز , همزمان با اعلام استقلال کاتالونیا از سوی پارلمان این منطقه، سنای اسپانیا خودمختاری کاتالونیا را لغو کرد.

 

مجلس سنای اسپانیا روز جمعه تنها دقایقی پس از تصویب قطعنامه استقلال در پارلمان کاتالونیا، به لغو خودمختاری این منطقه رای داد. بنا به مصوبه امروز مجلس سنای اسپانیا منطقه کاتالونیا بطور مستقیم تحت نظر دولت مرکزی اسپانیا اداره خواهد شد و دولت منطقه ای و پارلمان کاتالونیا منحل می شوند.

 

دادستانی کاتالونیا اعلام کرد که رئیس دولت کاتالونیا را به اتهام «نافرمانی» تحت تعقیب قرار خواهد داد.

 

لازم به ذکر است با اجرای این قانون، امور مالی این منطقه مهم اقتصادی، پلیس محلی و همچنین رسانه‌های دولتی کاتالونیا به کنترل مادرید درخواهند آمد. این جدی ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان پایان دیکتاتوری نظامی ژنرال فرانکو در سال ۱۹۷۵ تا کنون است.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا در جلسه سنا اعلام کرد که برای اولین بار از سال ۱۹۷۸ میلادی به این سو، شرایط کنونی کشور ایجاب می کند که ماده ۱۵۵ قانون اساسی برای حفظ وحدت این کشور به اجرا گذاشته شود.

 

او گفت : 

همه‌پرسی برگزار شده در کاتالونیا یک اقدام غیرقانونی بوده است که هیچ تضمینی هم برای حفظ دموکراسی ندارد.» او تاکید کرد که اسپانیا در حال حاضر با یک وضعیت استثنایی مواجه است که پیامدهایی بسیار جدی در پی خواهد داشت.

 

آقای راخوی ضمن سرزنش کارلس پوجدمون، رهبر منطقه کاتالونیا به دلیل حاضر نشدن در نشست امروز سنا برای بیان استدلالهایش، از سنا خواست تا موافقت کنند که رهبر کنونی منطقه کاتالونیا از قدرت برکنار شود. او گفت: «با رای قاطع شما، موجی از اقدامات مهم آغاز خواهد شد. اخراج استقلال طلبان از دولت محلی و انحلال پارلمان کنونی کاتالونیا. یعنی اخراج کسانی که تنها به منافع شخصی خود می اندیشند و نه به منافع جمعی.

 

ماریانو راخوی به سناتورها گفت:

امروز روزی تاریخی برای اسپانیا است. باید به فردای این کشور اندیشید. با تصمیم سنا مبنی بر اجرای ماده ۱۵۵ کاتالونیا تحت ادارۀ دولت مرکزی اسپانیا درخواهد آمد. انتخابات منطقه‌ای جدیدی طی شش ماه پیش رو برگزار خواهد شد و پارلمان جدیدی برای این منطقه شکل خواهد گرفت.

 

آقای راخوی با اشاره به ادعای استقلال طلبان مبنی بر اینکه راخوی حاضر به مذاکره نیست، گفت:

تا کنون تنها برای یک مذاکره از من دعوت شده است. مذاکره برای به تاخیر انداختن استقلال کاتالونیا و نه بیش از این.» او تاکید که اسپانیا باید بر اساس قانون اساسی از یکپارچگی خود دفاع کند و در این راستا سنا باید با تصمیم مهمی که امروز می گیرد، برای حفظ این یکپارچگی وارد عمل شود. برای حفظ کاتالونیا وارد عمل شود زیرا در واقع این ماده قانون اساسی نیست که علیه شهروندان کاتالونیا وارد عمل می شود بلکه رفتار مقامات محلی کاتالونیا است.

 

نخست وزیر اسپانیا تاکید کرد که باید با اقلیتی که به شیوه‌ای غیرقابل قبول سعی دارند ایده خود را بر کل کاتالونیا تحمیل کنند، مقابله کرد. او گفت:

بر خلاف آنچه استقلال طلبان به شهروندان کاتالونیا می گویند، همه دولتها در سراسر اروپا حامی مادرید بوده اند و هیچکس در هیچ جای این کشور نیز با استقلال این منطقه موافق نیست.

 

 

حامیان استقلال کاتالونیا با اشاره به تفاوتهای تاریخی و فرهنگی و همچنین تفاوت زبان و توانمندیهای اقتصادی این منطقۀ خودمختار، خواهان جدایی این منطقه از کشور اسپانیا هستند

منطقه کاتالونیای اسپانیا دارای ۷.۵ میلیون نفر جمعیت یا ۱۵ درصد از کل جمعیت اسپانیا است. حدود ۲۰ درصد از کل تولید ناخالص ملی اسپانیا نیز متعلق به این منطقه است 

حدود ۱.۶ میلیون نفر از جمعیت کاتالونیا در شهر بارسلون زندگی می کنند که یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری در کشور اسپانیا است
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.