پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

فلسفه جایزه پیچیچی+رکورد جالب بارسلونا در 5 لیگ اروپایی

زمان ارسال : سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
فلسفه جایزه پیچیچی
در پایان هر فصل لالیگا از سال ۱۹۵۳، مارکا، روزنامه مشهور اسپانیایی جایزه «پیچیچی» را به بهترین گلزن این رقابت ها اعطا می کند. اما الهام بخش این نام چه کسی بوده است؟ رافائل مورنو، مهاجمی که در دهه ۱۹۱۰ در برای تیم بیلبائو بازی می کرد و در طول روزهای بازی اش به پیچیچی او معروف شد. به نظر می رسد این نام مستعار از استناد به قد کوتاه مورنو سرچشمه گرفته است، اما این موضوع نیز مانع از هراس انگیز بودن عملکرد مورنو برای مدافعان حریف نیود. در آن مقطع افسانه او در سراسر اسپانیا معروف شده بود. مورنو در ۸۹ بازی خود برای باشگاه بیلبائو ۸۳ گل به ثمر رسانده و مهم تر از همه عامل قهرمانی تیمش در رقابت های کوپا دل ری در سالهای ۱۹۱۴، ۱۹۱۵، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ بوده است.

مورنو همچنین در بازی های المپیک ۱۹۲۰ بلژیک، جایی که اسپانیا مدال نقره را از آن خود کرد، عضو تیم ملی اسپانیا بود. او در آنجا در کنار ریکاردو زامورا، دروازه بانی که "جایزه زامورا" (بهترین دروازه بان لالیگا) نیز الهام گرفته از اوست، در ترکیب آن تیم حاضر بود. پس از خداحافطی از فوتبال، پیچیچی در عرصه داوری حضور یافت، اما در سال ۱۹۲۲ و تنها یک سال پس از آخرین بازی به عنوان بازیکن، مورنو به طرز غم انگیزی در سن ۲۹ سالگی درگذشت. اخبار حاکی از آن است علت مرگ او ابتلای ناگهانی به بیماری حصبه بوده است.

در سال ۱۹۲۶، مجسمه این بازیکن توسط هنرمند اسپانیایی ساخته شد و از آن زمان تاکنون آن مجسمه در ورزشگاه سن مامس تعبیه شده است. حتی در سال ۲۰۱۳ و هنگام بازسازی استادیوم نیز این مجسمه دست نخورده باقی ماند و حالا نیز در کنار در ورودی بازیکنان در ورزشگاه قرار دارد.

علیرغم گذشت سالهای دراز، سنتی در اسپانیا وجود دارد که بر اساس آن هر تیمی که اولین بازی خود را در سان مامس انجام می دهد، یک دسته گل به مجسمه مورنو تقدیم می کند. آخرین تیمی که این کار را انجام داد هوئسکا بود که اولین بازی اش در لالیگا در برابر بیلبائو را در روز افتتاحیه فصل ۲۰۱۸/۱۹ انجام داد. همچنین خیابانی در باسک به نام پیچیچی نامگذاری شده و نام او هنوز در این منطقه زنده است.

رکورد جالب بارسلونا
بارسلونا به همراه کالیاری در میان پنج لیگ برتر اروپایی کمترین صفر بر صفر را در پنج سال گذشته داشتند. تیم کاتالانی در ۱۹۲ بازی لالیگا و کالیاری در ۱۹۵ بازی سری آ و بی چنین آماری را به ثبت رساندند. میانگین بازی های بدون گل دو تیم ۳.۱ درصد است.

در این مدت (ژانویه ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۹) بارسا تنها سه تساوی بدون گل در نوکمپ کسب کرد (۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ برابر مالاگا، یازده فوریه ۲۰۱۸ مقابل ختافه و ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ برابر رئال مادرید) و سه دیدار خارج از خانه (۲ ژانویه ۲۰۱۶ در RCDE استادیوم، ۱۰ فوریه ۲۰۱۹ در سن مامس و ۱۲ آوریل ۲۰۱۹ در ال آلکوراس) را بدون گل به پایان رساند. بر این اساس بارسا بیش از همه در سال ۲۰۱۹ بازی هایش را بدون گل تمام کرده است (سه دیدار) و در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در همه دیدارها گلی به ثمر رسیده است.

تعقیب کنندگان آبی اناری‌ها در این فهرست بایرن مونیخ با ۳.۵ درصد و تاتنهام و یوونتوس با ۳.۷ درصد هستند. در این بررسی پنج لیگ برتر اروپایی هم مقایسه شده اند که بوندسلیگا با ۶.۵ درصد آمار بهتری دارد. سپس لیگ برتر انگلیس با ۷.۱ درصد، سری آ و لالیگا با ۷.۲ درصد و لیگ یک فرانسه با ۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عکس در کامنت ها را نگاه کنید
مرسی از همه
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.