پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آتالانتا چگونه موفق شد؟(همه چیز سرمربی نیست)

زمان ارسال : چهارشنبه 25 تیر 1399
هواداران فوتبال این تصور را دارند که گاسپرینی معجزه کرده و از یک مشت بازیکن معمولی و یک تیم ضعیف تیمی فوق العاده ساخته، اما گاسپرینی شخصیست که فقط در ویترین حضور دارد. در چنین مواردی معمولا مربی به عنوان نفر اول موفقیت محسوب میشود. اما پشت پرده آتالانتا حکایت از یک شبکه بزرگ استعدادیابی و مدیریت اقتصادی بزرگ دارد.
گاسپرینی بدون آتالانتا مانند داستان والتر ماتزاری خواهد بود. ناپولی برای اولین بار بعد از سال ها با مربی گری والتر ماتزاری به موفقیت های چشم گیر در سری آ رسید و حتی در چمپیونزلیگ با حذف منچسترسیتی از گروه مرگ و صعود به همراه بایرن مونیخ شگفتی ساز شدند. آن زمان هم تصور این بود که والتر ماتزاری از مشتی بازیکن معمولی بهترین بازی را گرفته، اما در حقیقت بازیکنانی مثل همشیک، کاوانی، لاوتزی و … بازیکنان فوق العاده ای بودند که فقط بی سر و صدا و ارزان توسط مدیریت ناپولی جذب شده بودند.
ناپولی بدون ماتزاری هم قدرتمند ماند، ولی ماتزاری در هیچ تیم دیگری به موفقیت نرسید. همیشه تصور این بود که اینتر تیم بهتری است، اما صرفا این توهم به این خاطر ایجاده شده بود، چون بازیکنان اینتر صرفا معروف تر از بازیکنان ناپولی بودند. ماتزاری به اینتر رفت، و هیچ گاه نتوانست از بازیکنانی مثل ناگاتومو و کوزمانویچ و آلاورز بازی بگیرد.
داستان لئوناردو ژاردیم هم همین بود، وقتی او به نیمه نهایی چمپیونزلیگ رسید، آرزوی فوتبال دوستان این بود که ژاردیم را در تیم خود داشته باشند، در حالی که با تغییر مدیریت در موناکو، ژاردیم به ته جدول لیگ فرانسه سقوط کرد. با تغییرات مدیریتی، آشکار شد که موفقیت های موناکو مدیون مدیرانی بود که امثال ام باپه و برناردو سیلوا را کشف کرده بودند.
نقش مدیریت : آتالانتا کاملا یک مدیریت خانوادگی فوتبالی دارد.

مالک آتالانتا آنتونیو پرکاسی است که خود در آتالانتا فوتبالیست بوده، اما در 23 سالگی فوتبال را رها کرد و به دنبال تجارت رفت او اکنون یک تاجر ثروتمند در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی است و همچین شریک تجاری برندهای بزرگی مانند بنتون، نایک، گوچی، سواچ ، زارا و … می باشد. پرکاسی سال 2010 آتالانتا را هنگامی که به سری بی سقوط کرده بود خریداری کرد، و یک پروژه را شروع کرد که امروز بعد از 10 سال تمام نتایج آن از دید هواداران سطحی به مربی خلاصه می‌شود.
او پسر خود لوکا پرکاسی را به عنوان مدیرعامل باشگاه منصوب کرده، لوکا هم سابقه بازی در آتالانتا و مونزا را دارد، اما اوج کریر فوتبالی پرکاسی جایی بود که به چلسی رسید و 2 بازی رسمی برای این تیم انجام داد. او هیچ گاه فوتبالیست بزرگی نشد، اما اکنون یک مدیر بزرگ است.
مقایسه شود که با استیون ژانگ (مدیر جوان اینتر) که گفت پیش از خرید اینتر توسط پدرش هیچ گاه فوتبال ندیده! یا با مدیریت میلان که صرفا یک تیم اقتصادی بدون سابقه فوتبالی آن را مدیریت میکند. اسکارونی مدیر میلان مدیر شرکت های نفتی بوده!
به همین دلیل است که مدیران آتالانتا با اشراف بر فوتبال، این را می دانند که چگونه با صرف هزینه کم به موفقیت برسند.
تیم جوانان آتالانتا در فصل گذشته قهرمان سری آ جوانان شد( مقایسه شود با تیم جوانان میلان که به سری بی سقوط کرد)، آن ها یک شبکه بزرگ استعدادیابی دارند، و از سراسر دنیا استعدادهای ناب را با کمترین هزینه جذب میکنند. در حال حاضر آن ها حدود 40 بازیکن به تیم های دیگر قرض داده اند، و بخشی از آن ها ستاره های دیگر تیم های سری آ شده اند! … در حالی که میلان و اینتر و رم برای ترکیب اصلی خود بازیکن قرض میگیرند! … یک نمونه مثال موفق "موسی بارو" است که اینتر را به زانو درآورد. موسی بارو صرفا بازیکن قرضی آتالانتاست که حتی در نیمکت ذخیره های این تیم هم جایی ندارد. آتالانتا بازیکنانی که جذب کرده ابتدا به تیم های دیگر قرض میدهد و بعد از رشد آنها به تدریج وارد ترکیب ذخیره و ترکیب اصلی آتالانتا میشوند. بنابراین گاسپرینی نیازی به خرید گران قیمت ندارد. دست او باز است تا از بین 40 مهره که به تیم های دیگر قرض داده شده اند، انتخاب کند.
نمونه دیگر، دژان کولوسفکی است. او حتی جایزه بهترین بازیکن ماه سری آ را هم دریافت کرد و آنقدر خوب بود که با نیم فصل درخشش در پارما به عنوان بازیکن قرضی به قیمت 40 میلیون یورو رسید و سرانجام راهی یوونتوس شد. در واقع او پیش از این که به ترکیب اصلی آتالانتا برسد از این تیم رفت، و آتالانتا هم جایی برای او حتی در نیمکت ذخیره ها نداشت! …
به همین خاطر، گاسپرینی اگر مربی میلان یا رم شود نمی تواند همین موفقیت ها را تکرار کند. چون ابزار آتالانتا بسیار بسیار بهتراز این تیم هاست است. همان طور که او از اینتر اخراج شد. گاسپرینی در آتالانتا این اجازه را داشت تا 6 بر صفر ببازد و تیمش در بحران نرود و تا امروز فرصت داشته باشد تا تیمش با این جایگاه برسد، اما در تیم بزرگی مثل اینتر، اولین باخت معنی اولین بحران رو خطر اخراج را دارد.
اما نگاه هواداران صرفا نقل و انتقالات گران و اسم های معروف است و صرف نا آشنایی با نام بازیکنان آتالانتا، این گونه قضاوت میکنند که گاسپرینی غیر ممکن را ممکن کرده، چون خرید گران و پر سر و صدایی نداشته. اما در عمل شرایط ایده آلی در اختیار اوست. دست او کاملا برای انتخاب ترکیبش باز است.
نکته دوم مدیریت قدرتمند اقتصادی آتالانتاست. در لینک زیر لیست شرکای تجاری این باشگاه و اسپانسرهای در وبسایت رسمی این باشگاه است. تعداد اسپانسرها قابل توجه است.
همچنین آتلانتا از معدود تیم های ایتالیایی است که ورزشگاه اختصاصی دارد. و بازسازی و مدرن سازی آن در پایان سال 2021 به پایان می رسد. در حال حاضر بازسازی ضلع شمالی ورزشگاه به پایان رسیده.
تمام موارد فوق نشان دهنده این موضوع است که یک تیم موفق در درجه اول توسط یک سیستم قدرتمند مدیریتی با توجه استعدادیابی و نقل و انتقالات ساخته می‌شود و تفکرات مربی در درجه بعدی قرار دارد

منبع:طرفداری
کاربر:مقام معظم کاپیتان
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.