پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز تاکتیکی: لایپزیگ – لیورپول

زمان ارسال : پنجشنبه 30 بهمن 1399
⚽✔️ لیگ قهرمانان اروپا: ۲۰۲۱-۲۰۲۰ :

لایپزیگ برابر لیورپول تقابلی بود که مشابهش را هر روز نمی‌توانید ببینید. دو تیم که هر دو با پرس پرفشار، خط دفاعی بالا، عمق کم در دفاع و حمله و همین طور ضرباهنگ سریع بازی می‌کنند در مقابل هم قرار گرفتند. هر دو تیم در طول بازی لحظاتی داشتند که توانستند بازی خود را به حریف دیکته کنند و در نهایت این لیورپول بود که با یک پیروزی که شاید به ظاهر راحت به نظر برسد اما در واقع بسیار دشوار بود، با دو گل بوداپست را ترک کرد تا اندوخته بسیار خوبی برای بازی برگشت در آنفیلد داشته باشد. در این یادداشت نگاهی داریم به بازی دو تیم، تقابل ناگلزمن و کلوپ، و مرور شباهت‌ها و تفاوت‌های دو تیم.

،

✔️ ترکیب و سیستم پایه :

حدس زدن سیستم پایه لیورپول کار زیاد سختی نیست. به ندرت دیده شده کلوپ از سیستمی به جز ۳-۳-۴ استفاده کند. خصوصا با وضعیت مصدومیت‌ها حدس زدن بازیکنان ترکیب اصلی هم کار سختی نبود. تیاگو در کنار جونز و واینالدوم خط هافبک سه نفره را تشکیل دادند. البته تیاگو بازیکن محور خط هافبک نبود و به همراه جونز روی دست واینالدوم بازی می‌کردند. اما در واقع ترکیب خط هافبک لیورپول در این بازی بسیار سیال بود و بازیکنان در موقعیت‌های مختلف جای خود را عوض می‌کردند که به این موضوع در ادامه خواهیم پرداخت. در خط دفاعی هم کاباک خرید ژانویه کلوپ تقریبا جای خود را در ترکیب اصلی پیدا کرده و در این بازی اولین شروع خود برای لیورپول در لیگ قهرمانان را تجربه می‌کرد. در کنار او جردن هندرسون قرار گرفت، کاپیتان لیورپول که در این فصل به عنوان دفاع وسطِ روزهای بحران عصای دست کلوپ شده است.
( دو تصویر بصورت لینک مستقیم )

https://uupload.ir/files/m3ki_liverpool-fc-731x1024.png

درباره لایپزیگ اما حدس زدن سیستم ناگلزمن قبل از شروع بازی ساده نیست. در طول چند سال اخیر ناگلزمن استفاده از سیستم‌های مختلف در طول فصل را تبدیل به برند خود کرده است. بازیکنان او یاد می‌گیرند که در پست‌های مختلف بازی کنند و وظایف تاکتیکی متفاوتی را با توجه به نقش مورد نظر بپذیرند، کاری که نه طراحی آن ساده است و نه اجرای آن، اما ناگلزمن فصل گذشته در لایپزیگ و قبل از آن در هوفنهایم نیز به خوبی این برنامه را اجرا کرد و در این فصل هم تاکنون که بیش از نیمی از راه طی شده، تیم او با چند چیدمان مختلف از جمله ۳-۳-۴، ۱-۳-۲-۴، ۳-۴-۳ و ۲-۵-۳ بازی کرده است. البته می‌شد حدس زد که در این بازی او از یکی از سیستم‌های سه دفاعه خود استفاده کند، زیرا برای مقابله با لیورپول که در زمان خیمه زدن روی دروازه حریف با بالا آوردن هر دو مدافع کناری خود با حداقل ۵ بازیکن در خط اول حمله می‌کند، بهتر است سه مدافع مرکزی داشته باشید (برای قرار دادن جلوی صلاح – فیرمینو – مانه) و دو وینگ‌بک برای پوشش جلوی رابرتسون و آرنولد. بنابراین در این بازی ناگلزمن از سیستم ۲-۵-۳ استفاده کرد. در این تصویر هوایی از اوایل بازی در پخش تلویزیونی شکل چیدمان لایپزیگ مشخص است. یک نکته درباره ترکیب لایپزیگ نیمکت‌نشینی یوسف پولسن مهاجم تیم بود. البته اگر تیم ناگلزمن را دنبال کنید، متوجه می‌شوید که از قضا در لایپزیگ از نیمکت‌نشینی هیچ مهاجمی نباید تعجب کرد. در حالی که برخی بازیکنان ستون تیم به حساب می‌آیند و همیشه در ترکیب اصلی حضور دارند، مانند آنجلینو یا اوپامکانو یا سابیتزر، در خط حمله ناگلزمن تمایل به استفاده چرخشی از بازیکنان دارد. در واقع او با توجه به سیستم بازی تک مهاجمه یا دو مهاجمه و همین طور فرمول پرسینگی که برای هر بازی طراحی می‌کند مهاجمان خود را انتخاب می‌کند. علاوه بر انکونکو، اولمو و یوسف پولسن، الکساندر سورلوث نروژی و هی چان هوانگ کره‌ای -با فرکانس کمتر- نیز در خط حمله برای لایپزیگ بازی می‌کنند. بی‌دلیل نیست که در تیم دوم بوندسلیگا و جدی‌ترین تعقیب کننده بایرن، بهترین گلزن تا اینجای فصل فقط چهار گل زده است! آنجلینو و یوسف پولسن هر کدام با چهار گل زده بهترین گلزنان لایپزیگ در لیگ هستند، در حالی که برای مثال رابرت لواندوفسکی به تنهایی ۲۵ گل زده و هر شش تیم بالای جدول به جز لایپزیگ گلزن دو رقمی دارند
.
https://uupload.ir/files/l6zq_leipzig-1-768x432.png
پرس بالای هر دو تیم و ضرباهنگ بالای بازی

این که در یک بازی هر دو تیم بتوانند پرس بالا انجام دهند، اتفاقی نادر در فوتبال محسوب می‌شود، چرا که معمولا یک تیم بر تیم دیگر غالب می‌شود. با این حال، هر دو تیم لیورپول و لایپزیگ و در واقع هر دو مربی، کلوپ و ناگلزمن به پرس بالا و فعال شناخته می‌شوند و این اتفاق نادر را در این بازی، به خصوص در نیمه اول شاهد بودیم. زیرا تاکتیک روی کاغذ یک مسئله است و اجرای آن در زمین مسئله‌ای دیگر. برای اینکه چنین حالتی رخ دهد، یعنی این پرس‌های پینگ پنگی و رد و بدل شدن سریع توپ در فضای فشرده دو سوم میانی زمین، باید دو تیم علاوه بر انسجام تاکتیکی، قدرت نسبتا برابر یا حداقل نزدیک به هم به لحاظ توانایی تکنیکی بازیکنان داشته باشند. هر تیمی نمی‌تواند در مقابل لیورپول به میدان برود و با پرس بالا بازی کند، چون لیورپول در پرس‌شکنی عالی است -به چند نتیجه ضعیف در بازی‌های اخیر توجه نکنید، این تیم چندین سال است که در حال تمرین کردن این شیوه بازی است- و اگر تیم شما به اندازه کافی قوی نباشد، پرس بالا برابر لیورپول چیزی شبیه خودکشی خواهد بود، زیرا لیورپول سرانجام راهی خواهد یافت و پرس شما را خواهد شکست، سپس سرعت بالای انتقال آن‌ها به شما فرصت عقب‌نشینی به موقع نخواهد داد و کارتان تمام است. اما باید گفت که حداقل در نیمه اول و خصوصا سی دقیقه ابتدای بازی، تیم ناگلزمن به خوبی لیورپول را پرس می‌کرد و کار را برای بازی‌سازی این تیم از عقب بسیار دشوار کرده بود.

✍️ ادامه مطلب + ویدیوهای آموزشی در کامنت ⬇️
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.