پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز تاکتیکی: بارسلونا – پاریسن ژرمن

زمان ارسال : شنبه 2 اسفند 1399
⚽✔️ لیگ قهرمانان 21-2020 :
لیگ قهرمانان اروپا بعد از وقفه‌ای بیش از دو ماهه سه‌شنبه شب با بازی پاریس سنت ژرمن و بارسلونا دوباره شروع شد و علاقه‌مندانی که برای این مدت طولانی منتظر بودند را ناامید نکرد. شب اول مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی با بازی بارسلونا و پاریس سنت ژرمن آغاز شد و در حالی که این مسابقه برای علاقه‌مندان یادآور بازی به یادماندنی سال ۲۰۱۶ دو تیم بود که در همین نیوکمپ بارسا با ۶ گل از سد پاریس گذشته بود و به مرحله بعد راه یافته بود در عمل هیچ چیز مثل سابق نبود. نیمار که مرد اول آن روز بود الان برای پاریس بازی می‌کند و به دلیل مصدومیت حضور نداشت. مسی، پیکه و بوسکتس هم مانند شبحی از گذشته خود بودند و ستاره جدیدی در این بازی خودنمایی کرد؛ کیلیان امباپه. امباپه که امید اول خیلی‌ها برای جانشینی امثال رونالدو و مسی که اواخر دوران فوتبال خود را طی می‌کنند بود، از همان روزهای ابتدایی موناکو چشم همه را به پاهای خود دوخت. او پس از فتح جام جهانی و قهرمانی در چهار دوره پیاپی لیگ یک فرانسه و صعود به فینال لیگ قهرمانان، دیشب هم ارزش‌های خود را به رخ کشید تا نشان دهد همه این سر و صداها بی دلیل نبوده است.

پاریس برای اولین بار مربی جدید خود، پوچتینو را در لیگ قهرمانان روی نیمکت خود داشت، در لیگ عملکردی پایین‌تر از استانداردهای خود نشان داد تا پس از لیل در رده دوم قرار بگیرد؛ کامبک عجیب در مقابل لوریان در لیگ در کنار مصدومیت نیمار و دی ماریا و تزلزل خط دفاعی پس از فروش تیاگو سیلوا باعث شده بود طرفداران بارسلونا کمی امیدوار باشند.

در سمت مقابل هم بارسلونا بعد از تغییر سیستم از ۴-۲-۳-۱ به ۴-۳-۳ و درخشش بازیکنانی مثل پدری و دی‌یونگ در فرم نسبتا خوبی قرار داشت. آن‌ها از ۱۲ بازی اخیر خود در لالیگا ده بازی را برده بودند و دو بازی دیگر را هم مساوی کرده بودند. البته عملکرد ضعیف در بازی‌های مهم در این فصل پاشنه آشیل تیم کومان بود. آن‌ها هر دو بازی خود مقابل رقبای اصلی قهرمانی یعنی رئال و اتلتیکو را واگذار کرده بودند و در سوپرکاپ به بیلبائوی تازه مربی عوض کرده باختند. حتی در جام حذفی هم با شکست مقابل سویا و عملکرد ضعیف خط دفاعی طرفداران را نگران‌تر از همیشه کرده بودند. با این حال بازگشت پیکه بعد از ۳ ماه مصدومیت کمی از این ناامیدی می‌کاست.

ترکیب دوتیم:
( تصویر بصورت لینک مستقیم )
https://uupload.ir/files/8e2f_picture1.png
کومان در این بازی هم از همان ترکیب ۴-۳-۳ خود استفاده کرد. در خط دروازه مارک آندره تراشتگن قرار داشت و از راست به چپ، سرجینو دست دفاع راست جوان و خرید امسال بارسا، جرارد پیکه و کلمنت لنگله زوج خط دفاعی چند سال اخیر بارسا در کنار جوردی آلبا بازی می‌کردند. سرجیو بوسکتس، پدری و دی‌یونگ مثلث خط هافبک بارسا را تشکیل می‌دادند و آنتوان گریزمان از سمت چپ و عثمان دمبله از سمت راست لئو مسی را در خط حمله همراهی می‌کردند.
https://uupload.ir/files/yzeb_picture2.png
تحلیل تاکتیکی بازی: نیمه اول بازی کاملا پایاپای پیگیری می‌شد و هر دو تیم قادر به خلق موقعیت از طریق بیلدآپ بودند. بارسلونا در هنگام پرس به آرایش ۴-۵-۱/۵-۴-۱ در می‌آمد و آن‌ها هم سعی در کنترل تعداد توپ‌‌‌های دریافتی ‌توسط گی و پاردس داشتند. برای پاریس مارکو وراتی که به بازی در پست ۱۰ عادت نداشت اضافه شدن به عقب زمین و نقش عجیب و غیرآشنای خود در این پست کار را برای هافبک‌های بارسلونا سخت کرد. پاردس به کرات به خط دفاعی تیم اضافه می‌شد تا شکل پاریس در هنگام بازی‌سازی از عقب زمین به صورت سه دفاعه در بیاید. البته بارسا برای این نقشه هم برنامه داشت و یک نفر از خط هافبک بارسا که معمولا دی یونگ بود با اضافه شدن به مسی سعی در پرس پاردس می‌کرد
https://uupload.ir/files/ky0d_pic-1-768x438.jpg
شکل ۱ حضور دی یانگ به همراه مسی برای پرس خط دفاعی سه نفره پاریس هنگام بیلدآپ

علاوه بر این با داخل زدن امباپه و کین عرض زمین توسط مدافعین کناری تامین می‌شد که در این موارد با اضافه شدن گریزمان به خط دفاعی دفاع بارسا پنج نفره می‌شد.
https://uupload.ir/files/lpv3_pic-2-768x435.jpg
شکل ۲ پرس بارسا به صورت ۴-۵-۱ و حضور وراتی خارج از خط دوم پرس و پست شماره ۱۰ خود
https://uupload.ir/files/aiv2_pic-3-768x436.jpg
شکل ۳ پرس بارسا که بعد از پیشروی توپ توسط پاریسی‌ها با اضافه شدن گریزمان به شکل ۵-۴-۱ در آمد و ساختار ۲-۳-۵ پاریس در حمله با اضافه شدن مدافعین کناری و به تمایل کین و امباپه به داخل

بارسلونا که بیشتر سعی در بستن کانال‌های میانی عبور توپ با دفاع منطقه‌ای داشت اما به نظر می‌رسید برای مهار امباپه از یارگیری نفر به نفر او توسط سرجینو دست استفاده می‌کردند که با این که اوایل بازی به علت سرعت بالای دست تا حدی جواب داد.
https://uupload.ir/files/drrr_pic-4-768x429.jpg
شکل ۴ سرجینو دست که برای مهار امباپه تا یک سوم دفاعی پاریس پیشروی کرده است

اما با جلو رفتن بازی با اورلود آن ناحیه به کمک کورزاوا و همکاری نکردن دمبله در کار دفاعی به راحتی خنثی شد تا امباپه مرد اول این بازی لقب بگیرد. علاوه بر این امباپه در اغلب موارد به تنهایی مهار نمی‌شد و یک نفر از مدافعان بارسا (غالبا پیکه) باید به کمک دست می‌آمد تا تهدید او را خنثی کند که همین مورد باعث ایجاد فضای خالی در دفاع بارسا می‌شد.
https://uupload.ir/files/v7pp_pic-5-768x430.jpg
شکل ۵ حمایت نشدن دست توسط دمبله که باعث خارج شدن پیکه از پست خود و ایجاد فضای خالی در دفاع بارسا شد

مشکل دیگر بارسا فاصله بین خط اول و دوم پرس بود که در موارد به هافبک‌های پاریس به خصوص پاردس و وراتی این فرصت را می‌داد تا با پاس‌‌های بلند خود امباپه و کورزاوا در سمت چپ و فلورنزی و کین در سمت راست را پشت خط دفاع بارسا صاحب توپ کنند که به گل‌های اول و دوم پاریس منجر شد.


✍️ ادامه مطلب کامنت ⬇️ ⬇️ دو بخش
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.