پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز تاکتیکی: اتلتیکو مادرید – چلسی

زمان ارسال : جمعه 8 اسفند 1399
✔️ لیگ قهرمانان اروپا: ۲۰۲۱-۲۰۲۰ :
هفته دوم از مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا با یکی از حساس‌ترین بازی‌های این مرحله همراه بود. تیم‌های اتلتیکو مادرید و چلسی در حالی به مصاف یکدیگر رفتند که هر یک مسیری کاملا متفاوت را در این فصل طی کرده بودند. سیمئونه در اتلتیکو مادرید با کمی تغییر در شیوه‌های خود که او را به شهرت جهانی و دو فینال لیگ قهرمانان رسانده، لالیگا را کوبنده آغاز کرده بود. او با فاصله گرفتن از سیستم ۲-۴-۴ آشنای خود، یک سیستم شناور سه دفاعه و با محوریتِ حول مالکیت بیشتر طراحی کرد که به نظر می‌رسید موفق بوده است. آنها با عملکردی رکوردشکنانه و فاصله‌ای عجیب با رئال و بارسا در صدر لیگ قرار گرفتند و قهرمان نیم‌فصل شدند. اما به لحاظ بازیکن، تنها تغییر تیم نسبت به فصل گذشته اضافه شدن لوییز سوارز بود که با نمایشی خارق‌العاده از حیث تمام‌کنندگی مهم‌ترین عنصر هجومی تیم بوده و با ۱۶ گل در صدر گل‌زنان لالیگا قرار دارد.

در سمت مقابل چلسی کار را با مربی جوان و اسطوره تیم خود یعنی فرانک لمپارد شروع کرد. لمپارد که فصل گذشته علی‌رغمِ محرومیت از پنجره‌ نقل و انتقالات و رفتن بهترین بازیکن تیم به رئال مادرید توانسته بود با عملکرد خوب سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورد، در این فصل نتوانست ترکیب ایده‌آل خود را با همه این تغییرات پیدا کند. اختلافات لمپارد با تیم مدیریتی و برخی از بازیکنان چلسی نیز سبب شده بود که هواداران حتی امید خود را برای سهمیه هم از دست بدهند. در نتیجه این اتفاقات لمپارد اخراج شد و توماس توخل، سرمربی مطرح آلمانی و فینالیست فصل گذشته لیگ قهرمانان، بلافاصله جایگزین او شد.

عملکرد دو تیم در لیگ قهرمانان اما نقطه مقابل عملکردشان در لیگ‌های داخلی بود. چلسی به راحتی و با درخشش ژیرو و شکست ۴-۰ رقیب مستقیم یعنی سویا، رتبه اول گروه خود را به دست آورد. اتلتیکو اما با سه تساوی و یک شکست، به سختی و در روز آخر توانست جواز حضور در مرحله حذفی را به دست آورد. لوییز سوارز حتی یک گل هم در مرحله گروهی به ثمر نرساند.

با شروع نیم‌فصل دوم انگار جای دو تیم عوض شده بود. توماس توخل با استفاده از سیستم دفاع سه‌نفره توانست با چهار پیروزی و دو تساوی خود را به نزدیکی منطقه سهمیه برساند و چلسی را به فرمی ایده‎‌آل نزدیک کند. در سوی دیگر، اتلتیکو به علت مصدومیت، محرومیت و ابتلای بازیکنان کلیدی به ویروس کرونا شروع به افت کرد و با دریافت گل در هر هفت بازی اخیر خود – برای اولین بار در دوران مربی‌گری سیمئونه – و مساوی و شکست‌های دور از انتظار، رئال و بارسا را در نزدیکی خود می‌دید.

همه این‌ها باعث شده بود این بازی تا حد بسیار زیادی غیر قابل پیش‌بینی باشد.

✔️ چینش بازیکنان دو تیم
( تصویر بصورت لینک مستقیم )

https://uupload.ir/files/pdlz_atletico-725x1024.png

ترکیب اتلتیکو روی کاغذ ۲-۴-۴ بود و بسیار هجومی‌تر از چیزی بود که همه از تیم سیمئونه انتظار داشتند. یان اوبلاک سنگربان مطمئن اتلتیکو بازی را آغاز می‌کرد و جلوی او فلیپه و ساویچ در غیاب خیمنز که باز هم مصدوم بود زوج خط دفاعی را تشکیل می‌دادند. در سمت راست خط دفاعی و در غیاب ورسالیکو و تریپیر که به دلیل قوانین شرط‌بندی ۱۰ هفته محروم شده است، یورنته که نقش آچار فرانسه تیم سیمئونه را دارد قرار گرفته بود و ماریو هرموسو دفاع چپ تیم بود. زوج قدیمی اتلتیکو یعنی کوکه و سائول در غیاب هکتور هررا به کوندوگبیا ترجیح داده شدند و با غیبت کاراسکو یکی از اصلی‌ترین عناصر هجومی تیم در این فصل، کورئا و توماس لمارِ احیا شده دو وینگر تیم بودند. ژائو فلیکس ستاره جوان تیم هم لوییز سوارز را در خط حمله همراهی می‌کرد.
https://uupload.ir/files/ean8_chelsea-722x1024.png
در سمت مقابل، توخل از همان سیستم ۱-۲-۴-۳ خود استفاده کرد. او مندی را به کپا درون دروازه ترجیح داد و در غیاب مهم‌ترین مصدوم تیم یعنی تیاگو سیلوا، از آزپلیکوئتا، کریستنسن و رودیگر در خط دفاع استفاده کرد. آلونسو که در دوران لمپارد به نیمکت دوخته شده بود و حتی زمزمه‌هایی از دعوای شدیدش با فرانکی شنیده می‌شد به حضور خودش در ترکیب اصلی توخل ادامه داد و کالوم هادسون اودوی به عنوان وینگر راست به ریس جیمز ترجیح داده شد. میسن مونت و ورنر پشت اولیویه ژیرو بازیکنان جلوی زمین چلسی را تشکیل می‌دادند.

تغییرات سیمئونه

بازی نسبتا پایاپای آغاز شد اما از همان ابتدا مشخص شد ترکیب اتلتیکو با چیزی که نشان داده می‌شد، تفاوت‌های اساسی دارد. آنها به هیچ وجه تمایلی به مالکیت توپ نداشتند و در یک تصمیم عجیب از سمت سیمئونه هنگامی که چلسی وارد زمین‌شان می‌شد به آرایش ۱-۳-۶ در می‌آمدند. لمار نقش وینگ‌بک چپ را ایفا می‌کرد و کورئا هم در کنار یورنته در سمت راست دفاع قرار داشت. به نظر می‌رسید سیمئونه به دلیل در اختیار نداشتن عناصر اصلی در خط دفاع و بازیکنان کلیدی شرکت‌کننده در ضدحمله، از همان ابتدای بازی اولویت اصلی‌اش جلوگیری از گل‌زنی چلسی در خانه حریف و کسب نتیجه ۰-۰ برای چشم دوختن به بازی برگشت است.
https://uupload.ir/files/4db_4-04-768x418.png
خط دفاعی شش نفره اتلتیکو مادرید

اتلتیکو بعد از قرار گرفتن در سیستم دفاع-از-عقب-زمین خود، از هافبک‌ها و وینگ‌بک‌های خود که به دلیل پوشش بقیه بازیکنان به راحتی می‌توانستند از موقعیت خود خارج شوند، سعی در بازپس‌گیری توپ داشت.
https://uupload.ir/files/6m3i_10-25-768x418.png
کورئا که به محض رسیدن توپ به آلونسو اقدام به پرس او می‌کند

نقشه‌ای که به کرات در این فصل توسط اتلتیکو مادرید اجرا شده به این ترتیب است که آنها در فاز دفاعی با حفظ ساختار مرکزیِ خود، تلاش می‌کنند تا تیم حریف را به کناره‌ها ببرند. سپس با انتقال کل واحد دفاعی به سمت آن کناره و استفاده از خط کناره زمین سعی در بازپس‌گیری توپ دارند. در این بازی هم نقشه‌ی اصلی اتلتیکو به دام انداختن بازیکنان چلسی در کناره‌های زمین بود.

کامنت ⬇️
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.