پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

187.انتقاد مریخی از یوفا+ چگونه سیاست اسپانیای رویایی را از حضور در اولین یورو محروم کرد؟

زمان ارسال : دوشنبه 24 خرداد 1400
در دقایق پایانی نیمه اول بازی دانمارک و فنلاند در یورو 2020، کریستین اریکسن دچار حمله قلبی شد. مارتین بریتویت نازاریو مریخی مهاجم تیم ملی دانمارک و بارسلونا و اف سی مریخ از نزدیک و با استرس روند احیای اریکسن را مشاهده کرد.

به نقل از موندو؛ مریخی در این مورد گفت:

 

هنوز احساس می کنم که تحت تاثیر این اتفاق هستم. مهم ترین موضوع بهتر شدن حال اریکسن است پس حال من نیز بهتر است. سلامتی بالاتر از هر چیزی قرار دارد. این یک تجربه وحشتناک بود.

 

یوفا دو راه پیش روی ما گذاشت. آنها گفتند باید همین حالا بازی را تمام کنید یا فردا ظهر به میدان بروید. دوست داشتیم راه سومی هم وجود داشت. هیچ کدام از بازیکنان دانمارک نمی خواستند بازی کنند. از نظر ذهنی اصلا در مسابقه نبودیم. در نهایت از بین بد و بدتر، تصمیم گرفتیم گزینه بد یعنی ادامه دادن بازی در همان شب را انتخاب کنیم. آنها باید در این شرایط کمی ما را درک می کردند.
*******
اختصاصی فراتر / موتور جام ملت های اروپا با ایده هانری دلونای فرانسوی در آوریل 1959 و با دیدار مقدماتی ایرلند و چکسلواکی روشن شد. رویای دلونای پس از بیش از 3 دهه در حال تحقق بود و این در حالی بود که او در نوامبر 1955 چشم از جهان فروبست و هرگز موفق نشد ثمره ایده خود را به چشم ببیند.

پس از جنگ جهانی دوم، شکاف میان دولت ها و کشورهای مختلف دنیا ادامه یافت و کشمکش های سیاسی هرازچندگاهی سر از مستطیل سبز در می آوردند. جام جهانی 1950 در برزیل، کشوری که هزاران مایل با جنگ جهانی دوم فاصله داشت، آغازی دوباره برای حیات فوتبال و پیامی صلح آمیز برای آن بود. در آن دوره با وجود غیبت بزرگان مهمی چون آلمان، تیمهایی نظیر انگلستان که تا آن زمان تردید بسیاری برای رقابت حضور در رقابت های بین المللی داشتند، به صحنه رقابت جهانی آمدند و پس از یک دهه سیاه، فوتبال در سطح بین المللی دوباره در حال شکوفایی بود. با این حال هنوز شکاف های بزرگی وجود داشت و با اوج گیری جنگ سرد، این شکاف ها عمیق تر هم شدند. شرق و غرب به پیکار نمایش قدرت خود رفتند و در پس همه این اتفاقات جام ملتهای اروپا شد. سوئد، نایب قهرمان جام جهانی قبل در سال 1958، از شرکت در رقابت ها سرباز زد و آلمان غربی، انگلستان و ایتالیا هم انصراف خود را اعلام کردند.تنها 17 کشور خود را مهیای رقابت برای یورو کردند: ایرلند، چکسلاواکی، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، مجارستان، فرانسه، یونان، رومانی، ترکیه، نروژ، اتریش، یوگسلاوی، بلغارستان، آلمان شرقی، پرتغال، لهستان، دانمارک و اسپانیا.

فرانسه از قبل به عنوان میزبان اولین دوره انتخاب شده بود و شاید این انتخاب ادای احترامی به دلونای فقید بود. با این حال خروس ها در دور مقدماتی هم شرکت کردند. در دور نخست مقدماتی، ابتدا ایرلند و چکسلواکی به مصاف هم رفتند و ایرلند در دوبلین با دو گل لیام توئوهی و نوئل کنتول، اسلاوها را شکست داد، اما بیش از یک ماه بعد در براتیسلاوا غافلگیر شد و 4-0 شکست خورد تا چکسلواکی برنده دیدار و تیم راه یافته به دور یک هشتم و رقابت با 15 تیم باقی مانده شود.


در دور دوم، شوروی در سپتامبر 1958، به مصاف مجارستان رفت. نبرد دو تیم قدرتمند بلوک شرق، با وجود اینکه مجارها دیگر بسیاری از ستاره های سرشناس دهه 50 خود را در اختیار نداشتند. 100 هزار نفر در استادیوم لنین، نظاره گر نمایش قدرتمندانه شوروی بودند. شوروی 3-1 پیروز شد. به دلیل ناهماهنگی های بسیار که نشان از آشفتگی برنامه های یوفا داشت، دیدار برگشت یک سال بعد در سپتامبر 1959 برگزار شد و این شوروی بود که با پیروزی 1-0 به دور بعد راه پیدا کرد. در دیدگر دیدارهای دور یک هشتم، فرانسه 8-2 و در مجموع یونان را با درخشش ستاره های خود نظیر ژوست فونتین و ریموند کوپا که عملکرد فوق العاده ای هم در جام جهانی 1958 داشتند، شکست داد. در دیگر دیدار مهم آن مرحله، اسپانیا با هدایت هلنیو هررای پرآوازه 7-2 لهستان را در هم کوبید. در خاک لهستان، اسپانیا با دبل آلفردو دی استفانو و لوئیز سوارز، دو ستاره رئال مادرید و بارسلونا پیروز شد و در برنابئو با 3 گل دی استفانو، گنسانا و خنتو، جشن صعود به مرحله بعد را گرفت.

مرحله یکچهارم نهایی، آخرین دور مقدماتی به حساب می آمد و 4 تیم پیروز این مرحله، به دور نهایی اولین دوره یورو می رسیدند. طبق قرعه، فرانسه حریف اتریش شد و با دو پیروزی آسان، پای به جام داخلی گذاشت. یوگسلاوی با ستاره خود، شکولارِچ، پرتغال را مغلوب کرد و چکسلواکی با دو پیروزی آسان برابر رومانی به دور نهایی راه یافت. قرعه بزرگ این مرحله اما تقابل شوروی و اسپانیا بود.

رویارویی دو کشوری که از لحاظ دیپلماتیک روابط سردی داشتند، حساسیت های بزرگی را در اذهان و مطبوعات برانگیخت. شوروی در جنگ داخلی اسپانیا بین سال های 1936 تا 1939، به طور علنی از جمهوری خواهان حمایت کرد و پس از روی کار آمدن حکومت ژنرال فرانسیسکو فرانکو، روابط دو کشور به سردی گرایید و بستن چندین قرارداد نظامی با آمریکا در اوایل دهه 50 توسط فرانکو، در سال های نخستین جنگ سرد، به این تنش ها افزود. علاوه بر این اسپانیا در طول جنگ جهانی دوم، چهل هزار نیروی خود را به جبهه های هیتلر برای جنگ با شوروی اعزام کرده بود. شوروی ورزش را یکی از ابزارهای کارآمد برای نشان دادن قدرت خود به غرب می دید و فرانکو هم با اهمیت ورزش و به خصوص فوتبال برای نشان دادن تبلیغ رژیم خود و فتح سنگرهای خارج از مرزها بیگانه نبود.

ادامه در کامنت ها. منبع: طرفداری
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.