پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

(۱) تاریخچه‌ روح فوتبال ؛ یوهان کرایوف افسانه‌ای(بازیگری در آژاکس)

زمان ارسال : یکشنبه 19 بهمن 1399
بیست و چهارم مارس 2016 خبری کوتاه، جهان ورزش را داغدار یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخ مستطیل سبز نمود: «یوهان کرایف درگذشت».
در این مقاله نگاهی مختصر به دوران فعالیت حرفه ای کرایوف در عرصه بازیگری و مربی‌گری ورزش فوتبال (که شامل سه بخش اصلی بازیگری در آژاکس بازیگری در بارسلونا و دوره مربی‌گری میباشد)خواهیم انداخت:

۱.دوران بازیگری در آژاکس:

هندریک یوهانس کرایف مشهور به «یوهان کرایف» در 25 آوریل 1947 در شهر آمستردام متولد شد. خانه پدری یوهان در خیابانی واقع شده بود که تنها پنج دقیقه زمان برای پیمودن مسیر خانه تا ورزشگاه آژاکس نیاز داشت و گویی پیوند یوهان کرایف و آژاکس آمستردام از همان بدو تولدِ یوهان، گریز ناپذیر می‌نمود. مادر یوهان به عنوان نظافتچی در باشگاه آژاکس مشغول به کار بود و همه این‌ها در کنار استعداد ذاتی پسر دوم خانواده کورنلس کرایف و پترونرا برناردا زمینه ساز ورود بزرگترین فوتبالیست تاریخ هلند به باشگاه پرآوازه شهر آمستردام شد.

یوهان مطابق انتظار، به باشگاه آژاکس آمستردام پیوست و در 15 نوامبر 1964 اولین بازی خود را در لباس این تیم به ثبت رساند. گرچه نتیجه دیدار آژاکس و گرونینگن خوشایند یوهان نبود و تیمش 3-1 قافیه را به حریف باخت اما تک گل یوهانِ 17 ساله در این دیدار نوید ظهور یک ستاره را به فوتبال هلند ارمغان می داد.

فصل بعد (66-1965) یوهان بیشتر در ترکیب آژاکس به کار گرفته شد و طی 19 بازی در لیگ 16 گل به ثمر رساند و اولین قهرمانی در لیگ هلند را تجربه کرد. فصل بعدی برای کرایف پربار تر سپری شد و او در فصل 67-1966 به همراه آژاکس فاتح دو گانه داخلی فوتبال هلند شد و در لیگ و جام حذفی به قهرمانی رسید و با ثبت 33 گل در 30 مسابقه آقای گل لیگ هلند نام گرفت. روند رو به رشد یوهان کرایف در آژاکس فصل به فصل و سال به سال ادامه پیدا کرد و یوهان از یک ستاره و رکن تیم به رهبر و فوق ستاره آژاکس بدل شد و آژاکس را به چهار فینال اروپایی طی پنج سال متوالی هدایت کرد.

اولین تلاش جانانه یوهان کرایف و باشگاه آژاکس برای فتح جام باشگاه‌های اروپا به فصل 69-1968 برمی‌گردد. جایی که آژاکس با بازی‌های درخشان یوهان 21 ساله تیم های نورنبرگ آلمان، فنرباغچه ترکیه، بنفیکای پرتغال و اسپارتا ترانوای چکسلواکی را از پیش رو برداشت و برای اولین بار به فینال جام باشگاههای اروپا رسید. گل‌های حساس کرایف در دیدار مقابل بنفیکای اوزه‌بیو را شاید بتوان نقطه عطف مسیر آژاکس در راه رسیدن به فینال دانست. نمایش خوب یوهان در برابر بنفیکا با تحسین اوزه‌بیو در پایان بازی همراه بود.

 فینال تورنمنت اروپایی اما برای یوهان و آژاکس خوش یمن نبود و آنها اولین فینال خود را به میلان ایتالیا واگذار کردند. پس از یک فصل غیبت در رقابتهای جام باشگاه‌های اروپا، آژاکس به رهبری یوهان کرایف این بار قدرتمندانه‌تر از قبل به میدان مسابقات بازگشت. فصل 71-1970 را میتوان آغاز امپراطوری آژاکس و کرایف در اروپا نامید. آنها پس از حذف نمایندگان آلبانی و سوئیس در مراحل اول و دوم ، در یک چهارم‌ نهایی سلتیک و در نیمه‌ نهایی اتلتیکو مادرید را از پیش رو برداشتند و در فینال نیز 2 بر صفر پاناتینایکوس یونان را شکست دادند و اولین قهرمانی اروپا را جشن گرفتند. کرایف در پایان سال 1971 و با بیش از دو برابر امتیاز نفر دوم، فاتح نخستین توپ طلای دوران ورزشی خود شد.

فصل بعد برای یوهان کرایف و آژاکس رویایی تر از همیشه سپری شد. آنها در لیگ و جام حذفی قهرمان شدند و در جام باشگاه‌های اروپا نیز با حذف دینامو درسدن آلمان شرقی، مارسی فرانسه، آرسنال انگلیس و بنفیکای پرتغال پای به فینال مسابقات گذاشت و با دو گل یوهان کرایف و پیروزی برابر اینترمیلان ایتالیا به دومین قهرمانی متوالی در جام باشگاه‌های اروپا دست یافتند. آژاکس همچنین با این نتیجه به تنها تیم تاریخ اروپا بدل شد که در یک فصل علاوه بر دفاع از عنوان قهرمانی اروپا به سه‌گانه اروپایی نیز دست می یابد. آژاکس رویایی فصل72-1971 در راه کسب سه گانه طی 48 بازی، تنها 1 شکست را متحمل شد و مقتدرانه ترین سه گانه تاریخ فوتبال را به نام خود ثبت کرد.

 در ادامه و با قهرمانی در جام بین قاره‌ای سال 1972، آژاکس به اولین تیم تاریخ اروپا (از زمان شکل گیری جام باشگاه‌های اروپا و جام بین قاره ای) بدل شد که در یک‌سال تقویمی میلادی تمام جام های رسمی را کسب نموده است، دستاوردی که بارسلونا در سال 2009 میلادی موفق به تکرار آن  شد. کرایف علی رغم سال درخشان 1972، به دلیل قهرمانی آلمان در یورو 72 پشت سر سه ستاره تیم ملی آلمان غربی و با اختلافی اندک نفر چهارم فهرست توپ طلا شد.

فصل 73-1972 نیز برای یوهان کرایف مطلوب سپری شد و او بهمراه آژاکس علاوه بر قهرمانی در لیگ، بار دیگر به فینال اروپا راه یافت. آنها با حذف زسکا صوفیه بلغارستان، بایرن مونیخ آلمان و رئال مادرید اسپانیا، در فینال به مصاف یوونتوس ایتالیا رفتند و با پیروزی یک بر صفر برابر بیانکونری سومین قهرمانی پیاپی در جام باشگاههای اروپا را تجربه کردند.

یوهان کرایف در پایان سال 1973 باز هم با بیش از دو برابر امتیاز نفر دوم، باری دیگر فاتح توپ طلا شد.

تابستان سال 1973، یوهان پس از دو جین افتخار و خاطرات شیرین از جمله شش قهرمانی در لیگ هلند، چهار قهرمانی در جام حذفی هلند، سه قهرمانی متوالی در جام باشگاههای اروپا و یک قهرمانی در جام بین قاره ای، آژاکس را به مقصد بارسلونا ترک کرد.

ادامه دارد...
-----------------------------------
پی‌نوشت : بخش بعدی این مقاله در رابطه با دوران بازیگری کرایوف در باشگاه بارسلونا ، متعاقباً منتشر خواهد شد.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.