پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

(۲) تاریخچه روح فوتبال : یوهان کرایوف افسانه‌ای(بازیگری در بارسلونا)

زمان ارسال : یکشنبه 19 بهمن 1399
ادامه پست قبلی...

۲.دوران بازیگری در بارسلونا:

یوهان از همان ابتدا به بازیکن محبوب هواداران آبی و اناری بدل شد. جدای از کیفیت فنی بالا  دلیل دیگری نیز در این محبوبیت موثر بود و آن هم اظهار نظرش مبنی بر این که بارسلونا را در مقابل رئال مادرید انتخاب کرده است، چرا که نمی‌‌توانسته در باشگاهی بازی کند که با دیکتاتور آن زمان اسپانیا، ژنرال فرانکو مرتبط بوده است. پس از آن هم به دلیل این که پسرش را به شکل نام‌ های کاتالانی، یوردی نامگذاری کرد بر محبوبیتش افزوده شد.

فصل 74-1973 به یکی از ماندگارترین فصول دوران حرفه ای کرایف بدل شد. بازی ال کلاسیکو در سانتیاگو برنابئو که با نمایش خیره کننده یوهان و پیروزی 5 بر صفر بارسلونا همراه بود به یکی از شیرین ترین خاطرات دهه هفتاد بارسلونا بدل شد و به این ترتیب سنگین‌ترین شکست خانگی رئال مادرید در تاریخ ال‌کلاسیکو در اولین حضور کرایف در این دیدار به دست آمد. در ادامه و در پایان فصل نیز بارسلونا به رهبری فوق ستاره خود کرایف و سرمربی افسانه ای ش رینوس میشل پس از 14 سال جام قهرمانی لالیگا را در آغوش کشید.

پایان اولین فصل بازی در بارسلونا همزمان بود با شروع مهم ترین تورنمنت دوران ورزشی یوهان کرایف یعنی جام جهانی 1974.

یوهان در جام جهانی 1974 عملکردی تحسین برانگیز از خود ارائه داد و به جرات میتوان نمایش یوهان کرایف در آن تورنمنت را یکی از سه نمایش انفرادی برتر ادوار جام های جهانی برشمرد. سه گل و سه پاس گل و گرفتن دو پنالتی در هفت مسابقه به همراه میانگین 4.85 دریبل موفق و 5.14 خلق موقعیت در هر بازی تنها گوشه ای از جادوی ماندگار این افسانه ی فوتبال در جام 74 بود. 

هلند رویایی سال 1974 به رهبری کرایف با اقتدار به فینال جام جهانی راه یافت. فینال مسابقات برابر آلمان غربیِ میزبان برگزار می‌شد. فینالی که تقابل دو ابرستاره دهه ی هفتاد دنیای فوتبال به شمار می‌آمد. یوهان کرایف در برابر فرانتس بکن باوئر.
بازی آغاز شد و یوهان سریعترین استارت تاریخ فینال های جام جهانی را به ثبت رساند و در همان دقیقه آغازین و پس از دریافت توپ در میانه میدان به قلب دفاع حریف یورش برد و پس از عبور از مدافعان آلمانی سرانجام در محوطه جریمه با خطای اولی هوینس متوقف شد.

پنالتی به دست آمده توسط یوهان نیسکنس تبدیل به گل شد تا آلمان غربی پیش از اینکه توپ مسابقه را لمس کند یک گل از یاران کرایف عقب بیفتد. پایان این دیدار اما به شیرینیِ شروع آن نبود و در نهایت ژرمن ها به لطف گل‌های برایتنر و گرد مولر فاتح این مسابقه و جام قهرمانی شدند. تیم شایسته هلند که تا پیش از دیدار فینال در شش بازی گذشته تنها یک مرتبه دروازه خود را گشوده دیده بود . در حقیقت گرد مولر تنها بازیکنی بود که در جریان بازی موفق به گلزنی به هلندی‌ها شد. بدین ترتیب تنها حضور کرایف در جام های جهانی با کسب مدال نقره و عنوان نائب قهرمانی به پایان رسید.
فرانتس بکن باوئر کاپیتان افسانه ای آلمان غربی پس از فتح جام جهانی این گونه گفت:
  کرایف بازیکن بهتری بود اما من جام جهانی را بدست آوردم.

یوهان در پایان این تورنمنت بعنوان بهترین بازیکن شناخته شد و توپ طلای جام جهانی 1974 به لیست افتخارات وی افزوده شد. همچنین کرایف در این جام به تنها بازیکن تاریخ جام های جهانی تبدیل شد که در یک دوره این رقابتها، آمار اعجاب آور 30+ دریبل موفق و 30+ خلق موقعیت را از خود بر جای می گذارد. شماره 14 افسانه ای هلند در مسیر تاریخسازی خود در این تورنمنت با خلق 36 موقعیت گلزنی برای هم تیمی های خود، رکورد تاریخ جام های جهانی (از زمان ثبت داده های آماری اپتا در سال 1966) را به نام خود ثبت نمود.
در پایان سال 1974، کرایف به لطف درخشش بی نظیر خود در جام جهانی در رقابتی نفس‌گیر توپ طلا را از چنگ قیصر فوتبال آلمان ربود و به اولین فوتبالیست تاریخ بدل شد که موفق به کسب سه توپ طلا شده است. همچنین یوهان به اولین بازیکن تاریخ فوتبال بدل شد که در یکسال میلادی بدون قهرمانی در جام جهانی، فاتح توپ طلای جام جهانی و توپ طلای فرانس فوتبال می شود.

پس از پایان جام جهانی 1974، کرایف در یورو 76 نیز به عنوان کاپیتان هلند حضور یافت اما نتیجه ای بهتر از مقام سوم بدست نیاورد. یوهان تا سال 1978 در بارسلونا ماند و در این مدت یک قهرمانی در کوپا دل ری را تجربه کرد. گفتنی است در دوران حضور در بارسلونا بود که یوهان آن گل معروف خود را به ثمر رساند. گلی که در دیدار مقابل اتلتیکو مادرید در سال 1973 و  از روی سانتر کارلس رکساچ بدست آمد و به «گل فانتوم» شهرت یافت.(عکس پست)

پس از 5 فصل حضور در بارسلونا و در سال 1978 یوهان کرایف در سن 31 سالگی در تصمیمی دور از انتظار، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. با این وجود سال ۱۹۷۹ بار دیگر به میادین بازگشت و  دو فصل  را در آمریکا به میدان رفت و پس از آن مدت اندکی را در لوانته دسته دومی و چند بازی را نیز در تیم آمریکایی واشنگتن دیپلمات سپری کرد و در ادامه و در سن 34 سالگی باری دیگر  راهی آژاکس شد و پس از قهرمانی در لیگ و جام حذفی و کسب دوگانه با آژاکس، به فاینورد پیوست و موفق شد دو گانه دیگری این بار با فاینورد این تیم به دست آورد. او در سال های میانی دهه چهارم زندگی خود نیز کماکان نمایش های دلپذیر خود را ادامه می‌داد. در نهایت بهترین بازیکن تاریخ فوتبال هلند در سال ۱۹۸۴ از دنیای فوتبال برای همیشه خداحافظی کرد.

جهت اطلاع از دلیل عجیب خداحافظی مشکوک و زودهنگام کرایوف از تیم ملی هلند و باشگاه بارسلونا به لینک زیر مراجعه فرمایید.
https://barcanews.org/user/Nhdethcguhcfyjhcd/post/59482/

ادامه دارد...
----------------------------------
پی‌نوشت ۱ : جزئیات آماری کرایوف در برنده شدن سه توپ طلا بصورت عکس در کامنت.

پی‌نوشت ۲ : بخش بعدی این مقاله در رابطه با دوران مربی‌گری کرایوف ، در روزهای آینده منتشر خواهد شد.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.