پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

بررسی یک سوال ؛ تاکتیک زیدان چیست؟

زمان ارسال : سه شنبه 17 فروردین 1400
همه ما بارها و بارها این جمله ها را شنیده ایم که رئال زیدان تیمی بی تاکتیک و خوش شانس است یا تاکتیک او فقط سانتر از جناحین است. از طرفی دیگر این جمله را نیز شنیده ایم که تاکتیک زیدان به گونه ای است که تاکتیک های حریف را در خود حل می کند یا حریف را به کل خنثی می کند.

می توان گفت که تقریبا تمامی جملات بالا که از طرف مخالفان یا عاشقان زیدان بیان شده غلط است! ابتدا باید دو مفهوم رو توضیح بدهیم: اول اینکه یک مربی دارای تاکتیک های ثابتی می باشد که تقریبا در اکثر بازی ها (نه همه بازی ها!) از آن استفاده می کند و یک سری تاکتیک های متغیری دارد که بستگی به بازی، مقابل تیم های مختلف تغییر می کند. تاکتیک های ثابت به مانند زیر بنای یک ساختمان است که که سازه روی آن پیاده می شود و اگر شما زیر بنای مناسبی نداشته باشید طبعا سازه مناسبی هم نخواهید داشت. از تاکتیک های ثابت می توان به نوع چینش، نوع پرسینگ تیم، چگونگی بازیسازی تیم(از کناره ها یا از میانه میدان)اشاره کرد و از تاکتیک های متغیر نیز می توان به مارک کردن یکی از بازیکنان حریف، فشردگی یا باز بازی کردن خط دفاعی یا قرار گیری هافبک دفاعی در خط دفاعی اشاره کرد.

حال به بررسی تاکتیک های ثابت زیدان و بعد از آن تاکتیک های متغیر این سرمربی فرانسوی در برخی بازی های مهم می پردازیم.

تاکتیک های ثابت
ابتدا به بیشترین چینش های استفاده شده توسط زیدان می پردازیم. رئال مادرید تحت نظر زیدان در اکثر بازی های خود با چینش3-3-4به میدان رفته است و43%از بازی های این فصل را با این چینش آغاز کرده است. اما هیچ سرمربی در دنیای فوتبال با تنها یک چینش در طول 90 دقیقه کار نمی کند و زیدان نیز به مانند دیگر سرمربیان دارای یک چینش جایگزین می باشد و در هنگام دفاع چینش خود را به2-4-4با دو مدافع چپ(مندی و مارسلو)تغییر می دهد و گاهی نیز از چینش2-4-4به منظور افزایش بار هجومی استفاده می کند چون می تواند از دو مهاجم مرکزی(یوویچ و بنزما) و4 بازیکن هجومی پشت سر آن ها استفاده کند.

بعد از نوع چیدمان، به استفاده توپ توسط تیم زیدان می پردازیم. تمایل زیدان در اکثر بازی ها داشتن مالکیت توپ و پاس های کوتاه به منظور فضا سازی است و بر خلاف آن چیزی که اکثر شما از زیدان متصور هستید و فکر می کنید زیدان تمایل به ارسال پاس های بلند و بازی مستقیم دارد اما تمایل زیدان به بازی روی زمین و ارسال پاس های کوتاه و زمینی است. رئال مادرید زیر نظر زیدان تا به اینجای فصل از نظر تعداد پاس پنجمین تیم اروپا با میانگین544.3پاس در هر بازی است و نکته جالب این آمار این است رئال مادرید در این زمینه از بارسلونا برتر است. رئال مادرید از لحاظ مالکیت توپ به طور میانگین با57.08%بعد از بارسلونا در جایگاه دوم در لالیگا می باشد. رئال مادرید تا به اینجای کار6617اس در تمامی بازی های لالیگا ارسال کرده است که تنها1555یا به عبارتی23.5%از تمامی پاس های رئال به صورت پاس بلند بوده است.شاید1555پاس بلند زیاد به نظر برسد اما با توجه به بسته بازی کردن تیم های ضعیف تر مقابل رئال، در برخی از مواقع چاره ای جز بازی مستقیم و ارسال پاس های بلند نیست. با نگاهی به این آمار ها متوجه می شویم که تمایل زیدان به بازی مالکانه و پاس های کوتاه برای فضاسازی است.

رئال مادرید تحت نظر زیدان از لحاظ پرسینگ پیشرفت زیادی کرده است و در بین تمامی تیم ها رئال مادرید رتبه ششم را از لحاظ بازپس گیری توپ های از دست رفته دارد. اجرای کانترپرس زیر نظر زیدان اصول خاص و ثابتی دارد و شاگردان زیدان برای بازپس گیری توپ از کانترپرس نفر به نفرِrigid man marking استفاده می کند یعنی هر بازیکن از رئال یک بازیکن از حریف را پوشش می دهد و به دلیل اینکه این کانترپرس نیاز به بازیخوانی خاصی ندارد برای بازیکنان آسان است. در این کانترپرس بازیکنان رئال در تمامی مدت بازی به حریف دسترسی دارند و در این کانترپرس ضمن مسدود کردن گزینه های پاس برای حریف، به حریف فشار زیادی وارد می شود.
برخی مربیان مانند گواردیولا برای بازیسازی نیاز به هافبک های طراح و بازیساز دارند و هافبک ها قلب بازیسازی به شمار می آیند و برای پپ بسیار مهم هستند. برخی مربیان دیگر مانند کلوپ برای بازیسازی و ایجاد موقعیت به هافبک وسط و بازیساز نیازی ندارند و بازیسازی و ایجاد موقعیت در تیم این سرمربی آلمانی توسط فولبک ها و وینگر ها صورت می گیرد اما زیدان برای بازیسازی تیمش هم از هافبک و هم از فولبک ها استفاده می کند. شاید در طول یک فصل تعداد پاس گل های مودریچ به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد اما این هافبک نقش بسیار موثری در تیم زیدان دارد زیرا با توجه به قدرت فوق العاده او در انتقال توپ و ارسال های دقیق می تواند فولبک ها و بازیکنان کناری را صاحب توپ کند. در سیستم زیدان وینگر ها به مرکز متمایل شده تا دفاع حریف به حد کافی فشرده شود و فضایی در کناره ها ایجاد شود تا فولبک ها بتوانند از کناره ها نفوذ کنند و اقدام به موقعیت سازی کنند.می توان گفت بازیسازی در تیم زیدان نیازمند ارتباط هافبک ها و فولبک ها می باشد.
تاکتیک های متغیر
لازمه اصلی درست اجرا شدن تاکتیک های متغیر، داشتن تاکتیک های ثابت و اجرای درست آن ها است. شما وقتی زیر بنای مناسبی ندارید نمی توانید روی آن یک برج بسازید! تمامی مربیان مشهور دنیا برای هر بازی یک سری تاکتیک های منحصر به فرد متانسب با نقاط ضعف و قدرت حریف اجرا می کنند و این نوع تاکتیک های منحصر به شخص خاصی نیست. به عنوان مثال مورینیو در بازی برگشت خود در مقابل چلسی در فصل2016/2017، هررا را مسئول مارک کردن هازارد گذاشت. قطعا این تاکتیک در بازی بعدی تکرار نشد اما در آن بازی از این تاکتیک استفاده شد و مورینیو توانست چلسی را با نتیجه2-0 بدون اینکه حتی یک شوت به سمت دروازه منچستریونایتد شلیک شود شکست دهد.

ادامه در کامنت

توجه شود امار و تحلیلات مربوط به اواخر سال 98 است
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.