پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

اوضاع بارسلونا پس از پایان ریاست دوره اول لاپورتا

زمان ارسال : پنجشنبه 4 شهریور 1400
خوان لاپورتا بین سال های 2003 تا 2010 ، 7 سال رئیس بارسلونا بود . او این روز ها در ذهن برخی به افسانه و قهرمان قصه های خیالی شان تبدیل شده است ، افرادی که گویا هیچ چیز از سابقه او و گذشته اش نمی دانند . صرفا با شنیدن نامش و اینکه رئیس اسبق بارسلونا در دوره پر افتخارش بوده ؛ برای اینکه از قافله عقب نمانند ؛ " لاپورتا " ، " لاپورتا " می کنند ! حتی اگر او تصمیمات فاجعه آمیز بگیرد و افتضاحات زیادی به بار آورد باز هم جماعتی هستند که از مدح و ستایش او لحظه ای غافل نمی شوند و آماده اند تک تک تصمیمات درست و غلطش را به نحوی توجیه کنند و ایرادات را گردن قبلی و بغل دستی و در و دیوار بیندازند !
اما برای بیشتر آشنا شدن برخی با سابقه خوان بزرگ ( ! ) نگاهی داریم به یکی از برگ های زرین سابقه درخشان او ! این روز ها زیاد شنیده می شود که هر اتفاقی که در بارسلونا می افتد به بارتومئو و حتی راسل نسبت داده می شود و می گویند همه چیز تقصیر آن هاست ، آن ها باشگاه رو با وضع بدی تحویل دادند و لاپورتا گناهی ندارد . اما نگاهی داشته باشیم به وضعی که خود لاپورتا باشگاه را در آن تحویل داد .

لاپورتا که در سال 2003 که هیچکس او را نمی شناخت به علت وعده جذب بکام رئیس بارسلونا شد ، ( وعده ای که با آن به ریاست بارسلونا رسید و هیچوقت آن را عملی نکرد ! ) تا سال 2010 بر مسند ریاست بارسا باقی ماند و سپس دوره اش در این سمت تمام شد و جای خود را به ساندرو راسل کسی که با اخذ بیش از 61 درصد آراء و رقم زدن مقتدرانه ترین پیروزی تاریخ انتخابات باشگاه رئیس بارسلونا شده بود داد .
در سال 2010 و پس از رفتن لاپورتا و روی کار آمدن راسل ، مشخص شد که بارسلونا 450 میلیون یورو بدهی دارد ! اتفاقی که باعث شوکه شدن راسل و هیئت مدیره اش ، هواداران و همه و همه شده بود . بارسلونا که برنامه بزگری برای خرید ستارگان فوتبال جهان و حضور قدرتمند تر در اروپا با پپ گواردیولا داشت با مشاهده این میزان عجیب و غریب بدهی تمام برنامه های نقل و انتقالاتی خود را از دست رفته میدید . البته بارسلونا به هر ترتیبی که بود توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد و در بازار نقل و انتقالات عرض اندامی بکند اما بعد ها راسل اعلام کرد برای فعالیت در نقل و انتقالات مجبور شده وام های بسیار زیادی از بانک های مختلف بگیرد زیرا بدهی های باشگاه سرسام آور و غیر قابل باور بوده و موجودی زیادی در حساب های باشگاه نبوده .
450 میلیون یورو بدهی رقم عجیب و غریبی و بی سابقه ای بود که موجبات شگفتی همه را فراهم آورده بود . حتی اعضای رسمی باشگاه به نمایندگی از راسل و هیئت مدیره اش از خوان لاپورتا بابت ضرر زدن به سرمایه و سوء استفاده از اموال باشگاه شکایت کردند و سعی کردند او را به باشگاه بکشانند . این میزان از بدهی تا آن زمان تقریبا در هیچ باشگاهی دیده نشده بود و همه را حیرت زده کرده بود . به نوعی برای اولین بار خوان لاپورتا بود که به باشگاه ها و روسا ، منی لغت بدهی را آموزش داد ؛ رقم هنگفت و فرای تصور 450 میلیون یورو بدهی در سال 2010 برای اولین بار هواداران تمام باشگاه ها را با مفهوم مدیریت فاجعه و بدهی آشنا کرد .

نگاهی داشته باشیم به حرف های ساندرو راسل رئیس وقت بارسلونا در سال 2011 در مصاحبه ای :

" " پایداری اقتصادی بارسا دغدغه ماست

رئیس باشگاه بارسلونا چندان از وضعیت اقتصادی این باشگاه راضی نیست و به دنبال بهبود این شرایط است

ساندرو روسل رئیس باشگاه بارسلونا اعلام کرد چندان از شرایط اقتصادی باشگاه راضی نیست و قصد دارد با برنامه ای سه ساله این شرایط را بهبود بخشد.

بارسا در فصل نقل و انتقالات به دنبال بازیکنان بزرگ وگرانقیمتی نظیر سسک فابرگاس، جوزپه روسی و الکسیس سانچس است. اما بودجه محدود این تیم باعث شده آنها نتوانند تمام این بازیکنان را به خدمت بگیرند.

روسل معتقد است بارسا بدهی بالغ بر 450 میلیون یورو دارد و می گوید در یک پروسه سه ساله این وضعیت بهبود پیدا می کند.

او در گفتگو با شبکه 3 تلویزیون اسپانیا گفت:" نگران وضعیت اقتصادی باشگاه هستم. امیدوارم در دو تا سه سال آینده این مشکل برطرف شود."

" وقتی من آمدم بدهی باشگاه بیشتر از چیزی بود که به ما گفته بودند در ضمن پولی هم نداشتیم که خرج کنیم بنابراین مجبور شدیم از بانک ها وام بگیریم."

روسل می گوید در فصل نقل و انتقالات تابستانی تنها 45 میلیون یورو برای خرید بازیکن دارد و در ضمن باید تمام بدهی و وام های بارسا به بانک های اسپانیایی نیز پرداخت شود.

"ما برای خرید بازیکن 45 میلیون یورو در اختیار داریم. از طرف دیگر باید وام ها و قرض های باشگاه را نیز بپردازیم. بانک ها به ما اعتماد کرده اند و به ما وام داده اند. باید پاسخ اعتماد آنها را بدهیم."

گفتنی است روسل پیش از این از نحوه باشگاه داری خوان لاپورتا رئیس قبلی بارسلونا به شدت انتقاد کرده بود .

اما نگاهی داشته باشیم به صحبت های تونی فریشکا نامزد انتخاباتی همیشگی بارسلونا در جریان انتخابات 2021 که با پیروزی لاپورتا به پایان رسید :

" اعضا به خوبی می دانند که لاپورتا چه کسی است. او هفت سال رئیس باشگاه بود و با 450 میلیون یورو بدهی جای خود را به ساندرو راسل داد. اگر لاپورتا دوباره انتخاب شود، وضع بارسا از این هم بدتر خواهد شد. انتخاب او یک خطر بزرگ و واقعی برای باشگاه است. "

ادامه متن در قسمت کامنت

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.