پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

⚽موشکافی علمی دید بی نظیر بزرگان فوتبال؛ چه چیزی مسی، پیرلو و ژاوی را متمایز می کند؟/بخش اول

زمان ارسال : دوشنبه 18 آذر 1398
✴تحقیقات نشان داده تسلط بالای بازیکنانی چون ژاوی و پیرلو روی توپ و میدان در بازی های فوتبال، اتفاقی نبوده است. دکتر گیِر یورده، استاد روان شناسی اهل نروژ است که برای تیم دسته پایینی Strommen IF بازی کرده است. پایان نامه ارشد و تز دکترای آقای یورده در خصوص نقش دید، درک و پیش بینی در عملکرد بازیکنان سطح بالا نگاشته شد. به بیان دیگر، این ها بخش هایی از عملکرد بازیکنان به شمار می روند که روان شناسی می تواند نتیجه شان را تحت تاثیر قرار دهد. او بازیکنان آژاکس را تحلیل کرده، یافته هایش را با کادر فنی درمیان گذاشته و به عنوان یکی از مشاوران مدرسه فوتبال کرایوف، همکاری می کند. او در این مقاله، در مورد هنر تصمیم گیری صحبت خواهد داد.✴


چه فاکتوری باعث بهتر به نظر آمدن نفراتی چون پیرلو، ژاوی، لمپارد، زیدان و جرارد می شد؟ در این یادداشت به عنوان گزیده ای از کتاب لبه: تجارت چه چیزی می تواند از فوتبال بیاموزد؟، بن لیتلتون در خصوص راز و رمز موفقیت این نابغه های فوتبال صحبت می کند که تقدیم می شود:
یورده فرایند تصمیم گیری در فوتبال را به 3 فاکتور عمده تقسیم بندی می کند. این موارد خارج از زمین فوتبال هم صدق می کنند. فاکتور اول، درک بصری (visual perception) است که به معنای درک اطراف و تحلیل اطلاعات به شمار می رود؛ فاکتور دوم، درک بصری اکتشافی (visual exploratory behaviour) نامیده می شود که به معنای جستجوی فعالانه برای جمع آوری اطلاعات است؛ فاکتور سوم، پیش بینی (anticipation) به معنی تلاش برای پی بردن به حرکت یا اتفاق بعدی است.
یورده کار خود را با بردن دوربین به زمین فوتبال و ضبط تمام حرکات یک بازیکن طی 90 دقیقه فوتبال، آغاز کرد. این فیلم شبیه مستند مربوط به زین الدین زیدان به نام Zidane: A 21st Century Portrait است. یورده فیلم بازی حدود 250 بازیکن را به شکل کلوزآپ (فاصله بسیار نزدیک) ضبط کرد و به این نتیجه رسید که هر کدام از آنها قبل از رسیدن به توپ، کار متفاوتی انجام می دهد.
ویدیویی از آندرس اینیستا در فینال جام جهانی 2010 نشانم داد. دقیقا 10 ثانیه قبل از اینکه گل را به ثمر برساند، او را در میانه میدان می بینید که در حال جمع آوری اطلاعات است. خودش را مطمئن می کند بیشترین میزان اطلاعات لازمه در زمین را جمع آوری کرده است. اینجا نقطه آغاز است؛ قبل از آنکه پروسه های ادراکی اش آغاز شود و قبل از آنکه تصمیم بگیرد و حتی قبل از آنکه از مهارت های ذهنی و تشخیص سیگنالش استفاده کند. آندرس اطمینان حاصل می کنند تمامی اطلاعات لازم را وارد شبکیه چشمش کرده است.
فرانک لمپارد هم همین طور بود. شاید بتوان گفت حتی بهتر. یورده ویدیویی 16 ثانیه ای از او در اختیار دارد که به یکی از محبوب ترین ها در شبکه اجتماعی یوتوب بدل شده است. این ویدیو، که مربوط به دیدار سال 2009 چلسی برابر بلکبرن است، لمپس را در زمین حریف نشان می دهد. اول به سمت راستش نگاه می کند و بعد آن یکی سمت را به حافظه می سپارد. وارد موقعیت می شود و دوباره به هر دو سمتش نگاه می کند. مشغول جمع آوری اطلاعات برای زمانی است که توپ را خواهد گرفت. در 7 ثانیه، 10 بار به اطرافش نگاه می کند تا اینکه توپ به او می رسد؛ سرش را بالا می آورد، یک نفر را (که از وجودش خبردار بوده) پشت سر می گذارد و با پاسی خوب، بازیکن هم تیمی را در موقعیت قرار می دهد و خودش هم در شرایط گلزنی قرار می گیرد. (لینک ویدئو در پایین و دکمه مشاهده ویدئو در کامنت)
http://uupload.ir/view/w4dc_lampardarlo.mp4/

در طی بازه ای که یورده مشغول انجام تحقیقش بود، فرانک لمپارد بیشترین میزان دید اکتشافی را در لیگ برتر به خود اختصاص داده بود. او در مورد تعریف این فاکتور می نویسد:
"حرکت سر یا بدن که طی آن، صورت بازیکن به شکل پویا و موقتی بی توجه به توپ بوده و مشغول جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص اتفاق بعدی در زمین است."

این مطالعه فراوانی فاکتور جستجو برای 64 بازیکن طی 11 بازی شامل 1279 موقعیت را بررسی کرد. لمپارد با 0.62 جستجو قبل از گرفتن توپ، بیشترین میزان را به خود اختصاص داده بود. این آمار برای استیون جرارد، بسیار نزدیک و برابر با 0.61 بود. یورده معتقد بود بازیکنانی که قبل از گرفتن توپ بیشتر از بقیه جستجو می کنند، بیشترین میزان پاس موفق پس از گرفتن توپ را به خود اختصاص می دهند. آیا این نظر درستی بوده است؟ نمودار شماره یک در پایین، این مساله را تحلیل کرده است. (نمودار شماره 1 در کامنت)

⛳با کلیک رو منبع از بخش دوم این مقاله دیدن کنید.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.