پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

⚽️ آقای دیوانه؛ چرا تاکتیک های مارچلو بیلسا در دنیای فوتبال بسیار قابل احترام است؟ "بخش اول"

زمان ارسال : دوشنبه 23 تیر 1399
قبل از هرچیز لازم است برای علاقمندان فوتبال مقدمه و بیوگرافی در مورد این مربی بزرگ و صاحب سبک و فلسفه بنویسیم:
"مارچلو بیلسا متولد ۱۹۵۵ اهل روزاریو سانتافه کشور آرژانتین است او دوران مربیگری خود را نیوولز اولدبویز شروع کرد و بعد از آن دو دوره در باشگاهای مکزیکی اطلس کلاب و کلاب آمریکا مشغول شد و سپس به کشورش بازگشت و در ولزسارفیلد مشغول شد؛ حال که صاحب مکتب و فلسفه خودش شده از سالهای ۹۸ تا ۲۰۰۴ در تیم ملی آرژانتین و ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ سرمربی شیلی شد و سپس در اتلتیک بیلبائو تا ۲۰۱۵ فعالیت کرد و بعد به لیل فرانسه رفت و اکنون سرمربی لیدزیونایتد در چمپیونشیپ انگلستان است . در تمامی ادوار مربیگری وی، تیم های او زیباترین شکل فوتبال را به نمایش گذاشتند و در موفقیت نیز کم نظیر بودند . خلاصه او در کارنامه خود موفق به کسب قهرمانی باشگاهای آرژانتین با نیوولز اولد بویز، نایب قهرمانی کوپا لیبرتادورس با همان تیم ، قهرمانی با ولزسارفیلد در آرژانتین ،قهرمانی در المپیک باتیم آرژانتین ودر سال ۲۰۰۴ هم نایب قهرمان کوپا آمریکا شده است که گوشه ای از افتخارات این مربی صاحب سبک است."

باتوجه به این تفاسیر حال به بررسی اظهارات لویز استیل نویسنده مقاله میپردازیم:
⚜مارچلو بیلسا در انگلیس به سرعت تحسین همگان را برانگیخت، اما این ‘آقای دیوانه ‘ یا (el loco) کیست و چرا درمورد فلسفه او تحسین فراوان میشود؟
برای شوکه کردن و هیجان زده کردن طرفداران انگلیسی، لیدزیونایتد آقای دیوانه مارچلو بیلسا را به سرمربیگری انتخاب کرد و او سرتیتر روزنامه های فصل شد؛ عینا در جراید به عنوان ” آقای دیوانه” یا (the crazy one) ترجمه شد."

بیلسا سبک فوتبال خلاقانه ، بهمراه حرکت سریع را اتخاذ کرده که تمجید جهانی از سوی برخی مربیان نظیر پپ گواردیولا ، دیگو سیمئونه و مائوریتسیو پوچتینورا برانگیخته است .
با کمال تعجب بسیاری از تماشاگران بی طرف در انگلستان هیچ چیز از بیلسا نمیدانستند و هنوز هم نمیدانند .

درطول چندماه ما از جادوی او بر روی لیدز یاد گرفتیم که او شخصیت جالبی دارد : در طول بازی بر روی جعبه خنک کننده آب می نشیند، زمانیکه بازی درست پیش نمی رود نگران تعویض کردن در نیمه اول نیست.

اولین تجربه مربی گری بیلسا در باشگاه نیوولز اولدبویز آرژانتین بود، که اکنون استادیوم این باشگاه در روزاریو سانتافه بنام (استادیوم مارچلو بیلسا) نام گذاری شده .
او این شغل را در میانه دهه ۳۰ زندگی خود تقبل کرد؛ در نیوولزاولدبویز، روش با جزییات او پس از ماه ها و گذشت دوسال آشکار شد، اومربی است که با خودرو فیات خود ۲۵۰۰۰ کیلومتر در کشورش مسافرت کرد تا بازیکنان را متقاعد کند به تیمش بپیوندند. این چشمانِ او، برای شناسایی استعدادها بود که توانایی ایستادن در مقابل عموم را به اومیداد، همانطور که گابریل باتیستوتا و مائوریتسیو پوچتینو را به تیمش آورد که هردوی آنها در بالاترین سطح فوتبال بازی کردند .

درست مثل تمام مربیان انقلابی ،بیلسا علاقه ی عجیبی به جزییات دارد، او زمانهای ربع ساعته ی استراحت در میان تمرین به وجود آورده و به مقابله با قاعده الگوهای تمرینی انگلیس پرداخته است، همچنین او اصرار بر انجام دو جلسه تمرینی با بازیکنانی که به آنها استراحت داده شده است دارد.
در اصل او شکل تمرینی لیدز را به کار در صبح از ساعت ۹ تا ۵ عصر تغییر داد با بازیکنانی که نیاز به قابلیت های بدنی و برگزاری سخنرانی های آموزشی تاکتیکی در موردحریف بعدی دارند .

قبل از آغاز کار، بیلسا تمام ۵۱ بازی فصل گذشته لیدز را مشاهده کرده بود، او بازیکنان خود را کامل میشناخت، او خودش را در درون و اطراف باشگاه تصور کرده بود .

مربیان برتری نظیر سیمئونه ، گواردیولا و پوچتینو قسم میخورند که بیلسا در مدیریت یکی از الهام بخش ترین مربیان است، گواردیولا بیلسا را در آرژانتین قبل از گرفتن شغل مربیگری در بارسلونا ب ملاقات کرد، از ۱۱ ساعت به مدت ۲ ساعت آنها در جلوی کباب پزی خانه بیلسا به تبادل نظر درباره تاکتیکهای فوتبال پرداختند.

چرا بیلسا باوجود چندین عنوان قهرمانی لیگ آرژانتین و قهرمانی در بازیهای المپیک، بازهم در دنیای فوتبال امروزی به سختی طالب چیزهای بیشتری است؟ چرا؟
"من فقط به پلن A اعتقاد دارم . پلن B یک طرح و نقشه است که پلن A کار بکنه"
شاید بخاطر الهام گرفتن از بیلسا است که بسیاری از مربیان بزرگ دنیا بر عقیده وایده خود پافشاری می کنند و هرگز از آن روی نمیگردانند . برای مثال گواردیولا هرگز "اتوبوس پارک نمیکند" و به همین منوال ، سیمئونه از سیستم دفاعی ضدحمله ای خود دست نخواهد کشید.

بیلسا این عقیده را دارد که تغییر تاکتیک در میانه بازی نشانه ضعف و شکست تلقی می شود؛ اگر او به خودش اعتقاد نداشته باشد بازیکنان چطور میتوانند به توجه کنند برایش تلاش کنند؟
این به این معنا نیست که در حقیقت ‘ آقای دیوانه’ نگران تغییر باشد، در بازی مقابل سوانزی در استادیوم لیبرتی در ابتدای فصل بیلسا بازیکن کلیدی هافبک خود کالوین فلیپس را به علت تاکتیکی در حالی بیرون کشید که ۱۵ دقیقه هم از بازی نگذشته بود .
وقتی لیدز به گل نیاز دارد همیشه قرار است یک مهاجم به جای دیگری بیایید تا اینکه بمفورد به میدان بیایید و با ارسال توپ مستقیم به محوطه ۱۸ قدم برنامه تاکتیکی را عوض کند .

در اوایل حضورش در لیل ، حتی در همان نیمه اول ۳ تعویض خود را انجام میداد؛ او مجبور به بازی دادن یک بازیکن به جای دروازبان شد، لیل در آن بازی از استرازبورگ سه بر صفر باخت . روش او کمی عجولانه است و بعضی مواقع نتیجه عکس میدهد اما اغلب کارمیکند.
همانطور که کنی وست گفته : ‘ اون رو باید نابغه نامید نه دیوانه ‘



⛳باکلیک روی منبع از بخش دوم این مطلب دیدن کنید.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.