پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

1194- چرا سون هیونگ مین برای تاتنهام بازیکن مهمی است؟

زمان ارسال : چهارشنبه 7 آبان 1399
عنوان اصلی مقاله: Son Heung-min: Why South Korean is so important to Tottenham
نویسنده: Chris Osborne
نشریه / وبسایت: BBC
زمان انتشار: 22 اکتبر 2020

هفت‌یک- با زدن 8 گل در 7 بازی در این فصل ، پس از گلزنی مقابل وستهام در جریان تساوی 3-3 دو تیم، تلاش اسپرز برای تمدید قرارداد با سون هیونگ مین، ستاره 28 ساله کره‌ای، اتفاق عجیبی نیست. او که در سال 2015 با رقم نه چندان بالای 22 میلیون پوند از بایرلورکون خریده شد تا کمی از بار گلزنی را از دوش هری کین بردارد، از یک بازیکن خوب به یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر تبدیل شد. ولی وقتی از آمار صحبت می‌کنیم، اهمیت بازیکن اهل کره جنوبی برای تیم ژوزه مورینیو به طور کامل نمایان می‌شود.

و پیشرفت چشمگیر او بیش از هرجایی در بازار آسیا مورد توجه قرار گرفته و تحقیقات نشان می‌دهد تاتنهام در کشور سون، بیش از انگلیس طرفدار دارد. در زیر بررسی می‌کنیم که چرا سون در داخل و خارج زمین بازیکنی حیاتی برای اسپرز است.

سون در کنار کین می‌توانند مهره‌های خطرناک اسپرز باشند. تاثیرگذاری او در امر گلزنی، در طول 5 سال حضورش در تاتنهام با شیبی ثابت رو به افزایش بوده است. او در فصل اول حضورش در تاتنهام روی 15 درصد از گل‌ها تاثیر داشت ( یا گل زد یا پاس گل داد) در حالی که فصل قبل این آمار به 33 درصد رسید- 18 گل و 11 پاس گل- که حتی از آمار 30 درصدی کین هم بالاتر بود.

تا به اینجا در این فصل، او با 8 گل و 4 پاس گل، روی 43 درصد از 28 گل اسپرز تاثیر داشته ( کین آمار خیره کننده 65 درصد را به ثبت رسانده) و در مجموع از زمان حضورش در تاتنهام، روی یک چهارم از 543 گلی که باشگاه زده تاثیر مستقیم داشته است.

کمپانی آنالیز کارتِرِت  که به بعضی از باشگاه‌های لیگ برتری برای خرید بازیکن مشاوره می دهد، افزایش تاثیرگذاری سون در ترکیب تاتنهام را بررسی کرده است. آمار کارترتِ سون که طی آن به بررسی تاثیر بازیکن بر پیروزی تیمش می‌پردازند، از 243.1 در فصل 18-2017 به 307.2 در فصل 20-19 رسید و در فصل گذشته در بین بازیکنان تاتنهام تنها کین آمار بالاتری از او داشته است.

برای مقایسه، لیونل مسی فصل گذشته 418.2 را به ثبت رساند و اگر می‌خواهید دقیق تر درک کنید که سون چه فصل فوق العاده ای را در حال حاضر سپری می‌کند، آمار او در این فصل تا به اینجا 526.7 بوده- هر چند که این آمار به خاطر برگزاری تنها 5 بازی بوده و مطمئنا دچار افت خواهد شد.

پنج سال پیش در هنگام ترک بایرلورکوزن، سون به عنوان چهره ای غیرآشنا برای فوتبال دوستان انگلیسی راهی این کشور شد. شاخص بازیکنان جهانی (The Global Player Index)  که یک رده بندی از طرف نیلسن گریسنوت و هایپرکیوب است که عملکرد بازیکنان را در زمین بررسی می‌کنند، در هنگام پیوستن سون به باشگاه لندنی رتبه او را صد و سی و هفت ارزیابی کرده بود.

در ماه می 2017، او توانست  به جمع 100 بازیکن برتر جهان راه پیدا کند و این هفته، پس از عملکردش مقابل وستهام، او توانست به رتبه بیست و پنجم برترین بازیکنان جهان برسد. این پیشرفت را می‌توان در تاثیرگذاری او مقابل دروازه و در گلزنی‌هایش جستجو کرد. به ادعای معیارهای گریسنوت، با در نظر گرفتن تعداد موقعیتی که او مقابل دروازه به دست می‌آورد، در تمامی فصول حضورش در اسپرز بیش از انتظارات گلزنی کرده است.

گریسنوت تایید کرده که او در امر گلزنی 37 درصد بهتر از انتظارات ظاهر شده است ( او 60 گل زده در حالی که انتظار می‌رفت 43.66 گل بزند) – تنها ادن هازارد در پنج سال اخیر در پنج لیگ برتر اروپا آماری بهتر از او داشته ( 48 گل زده در حالی که 32.69 گل انتظار می‌رفت)

ولی شروع او در این فصل با همیشه فرق داشته، او هفت گل زده در حالی که انتظار می‌رفت 2.99 گل زده باشد – او 134 درصد بهتر کار کرده است. ارزش ذاتی سون که بر اساس میزان ارزش بازیکن با توجه به تاثیر او در عملکرد تیم تعیین می‌شود، از 38.2 میلیون پوند در فصل 18-2017 به 75.1 میلیون پوند رسیده که تنها 3.4 میلیون پوند از هری کین پایین تر است.

اگر تمام مسائل بالا را کنار هم بگذاریم، بازیکنی که در زمان پیوستنش به تاتنهام هم در کشورش یک ستاره به حساب می‌آمد، حالا برای هموطنانش به یک اسطوره تبدیل شده است. نظرسنجی اخیری که نیلسن فن انجام داد نشان می‌دهد که بیش از 21 درصد اهالی کره جنوبی، تاتنهام را تیم محبوب خارجی خود می‌دانند که برابر با 11 میلیون نفر بین سن 16 تا 69 سال می‌شود که این آمار بیش از هواداران اسپرز در بریتانیا است.

منچستریونایتد دومین تیم محبوب خارجی اهالی کره جنوبی است که 6.1 درصد از مردم هوادارش هستند و اسپرز در سال 2018 به صدر جدول محبوبیت در کره جنوبی صعود کرد.

تمام این پتانسیل های تبلیغاتی توسط سون به تیم اضافه شده و اسپرز پیش از این انتقال هواداری در کره جنوبی نداشت و همین حالا نیز در دیگر کشورهای اروپایی طرفداران پرشماری ندارند.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.