پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

1419- علی دهباشی

زمان ارسال : جمعه 8 اسفند 1399
علی_دهباشی کتاب های کتابخانه شخصی خودش را فروخته است تا کاغذ بخرد برای انتشار شماره نوروزی مجله بخارا. الان او به بیماری کرونا مبتلا شده و بستری است.

یکم: همه ی ما آرزوی تندرستی او را داریم و امید داریم در جدال با ویروس آهَرمَنی پیروز شود و حتماً پیروز خواهد شد.

دویّم هم این: هر کدام از ما، دست کم دوتا مجلّه بخارا بخریم؛ یکی برای خودمان و یکی هم هدیه بدهیم؛ به مناسبت فرا رسیدن نوروز. یادمان باشد برای مرگ فوتبالیست ها میلیون ها نفر هشتگ زدند و عزاداری کردند. برای حمایت از بخارا به میدان بیاییم و بخارا بخریم و یادمان باشد ارزش بخارا بسیار بالاتر از آن مبلغی است که برای آن می پردازیم. بخارا نماد فرهنگ، زبان و ادب پارسی و نیاز جامعه ی فرهنگی ایران و دوستاران ادبیات پارسی است. این پیام را به اشتراک بگذاریم و از دوستان خود بخواهیم از بخارا حمایت کنند.

استاد مولوی شناس، محمدعلی موحد یادداشتی برای دهباشی نوشته اند؛
ای دهباشی عزیز
شنیدم که بالأخره تصمیم گرفتی مردانه به مصاف کرونا بروی و روی‌درروی با او پنجه درافکنی. شک ندارم که پیروز خواهی شد. به محض اینکه عرق جبینت خشک شد تلفن بکن تا صدایت را بشنوم. دست و بازویت نیرومند باد و زانوانت استوار. هر صبح و شام برایت و ان یکاد می‌خوانم. دعات می‌کنم و بی‌صبرانه منتظر خبرهای خوشم.

شماره 142 مجله بخارا (فروردین ـ اردیبهشت 1400) با تصویر دکتر سیروس پرهام بر روی جلد در 832 صفحه از صبح دوشنبه بیست و هفتم بهمن‌ماه در کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی در دسترس است.

نویسندگان این شماره:
هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه) ـ محمدرضا شفیعی کدکنی ـ محمدعلی موحد ـ ژاله آموزگار ـ داریوش آشوری ـ سجاد آیدنلو ـ نصرالله پورجوادی ـ بهاءالدین خرمشاهی ـ حسن میرعابدینی ـ مسعود جعفری جزی ـ جهانبخش نورائی ـ عبدالحسین آذرنگ ـ جلال خالقی مطلق ـ میلاد عظیمی ـ رسول جعفریان ـ سعید پورعظیمی ـ محمد افشین‌وفایی ـ سایه اقتصادی‌نیا ـ مجید سلیمانی ـ رسول رئیس‌جعفری ـ فرشته کوثر ـ محمدرضا خسروی ـ بهرام گرامی ـ پژمان فیروزبخش ـ سرگه بارسقیان ـ محمود آموزگار ـ بهمن بازرگانی ـ حسین به‌روش ـ هاشم رجب‌زاده ـ عمادالدین شیخ‌الحکمایی ـ مسعود فرهمندفر ـ مسعود میرشاهی ـ حسن محرابی ـ سارا بهبهانی ـ مسعود عرفانیان ـ مصطفی حسینی ـ گلنار گلناریان ـ اسماعیل سماوی ـ سجاد امیری باوندپور ـ ترانه مسکوب ـ پریسا فرد ـ سروش بخارایی ـ ترانه نایینی ـ حمیده اسدی ـ نینا ماژجو ـ شیما مفید ـ احسان تاجیک ـ شیما بیگدلی ـ سهیلا ایمان‌خواه ـ لیلا کرمی ـ محمود فاضلی ـ فرامرز طالبی
بخش ویژه این شماره جشن‌نامه دکتر سیروس پرهام است با نوشته‌هایی از: سیدعبدلله انوار ـ علی حصوری ـ منوچهر انور ـ ایرج پارسی‌نژاد ـ ابوالفضل نجاری ـ پریسا احدیان ـ نادره رضایی ـ هرمز همایون‌پور ـ کیانوش معتقدی

علی‌اکبر جعفر دهباشی معروف به علی دهباشی، زادهٔ ۱۳۳۷ تهران روزنامه‌نگار، ادب پژوه، نویسنده و سردبیر مجلهٔ بخارا است. او تلاش گسترده‌ای در معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران و جهان داشته‌است.

علی دهباشی هم‌زمان با تحصیل از سال آخر دبستان کار در چاپخانه را آغاز کرد و به‌عنوان مصحح نمونه‌های چاپی چندین انتشاراتی در چاپخانه «مسعود سعد» کار می‌کرد. از همان سال‌ها با استادان صاحب‌نامی از فرهنگ و ادب معاصر کار کرد و با مبانی فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران آشنا شد.

او در دوران نوجوانی از اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌شمار می‌رفت و چندین روزنامه دیواری که ماه‌ها مورد بازدید و مطالعه علاقه‌مندان قرار گرفت تنظیم و اجرا کرد. بعدها فعالیت روزنامه‌نگاری خود را با همکاری در نشریه «جنبش» آغاز کرد که از مدتی پیش از انقلاب اسلامی توسط علی‌اصغر حاج سید جوادی به‌صورت زیراکسی و مخفی منتشر می‌شد و این همکاری بعد از پیروزی انقلاب هم ادامه یافت. پس از آن با انتشارات رواق به سرپرستی شمس آل‌احمد همکاری داشت که ناشر آثار جلال آل‌احمد بود.

علی دهباشی با ماهنامه‌ها و نشریات ادبی، فرهنگی و هنری همچون «آرش»، «برج»، «چراغ»، «دنیای سخن» و «آدینه» و «دفتر هنر» همکاری مستمر داشته‌است. او از سال ۱۳۶۹ به مدت هفت سال سردبیر ماهنامه کِلک بود. ماهنامه کِلک از نشریات معتبر در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایرانشناسی به‌شمار می‌رود که مورد مراجعه استادان دانشگاه‌های ایران و ایران‌شناسان جهان است؛ و بسیاری از صاحب‌نامان عرصه فرهنگ و ادب ایران از همکاران و نویسندگان این مجله بودند.

علی دهباشی از شهریور ۱۳۷۷ به بعد سردبیری مجله بخارا را برعهده داشته‌است که در آن در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایرانشناسی مقالاتی منتشر می‌شود. دهباشی در بخارا ویژه‌نامه‌هایی دربارهٔ نویسندگان بزرگ جهان منتشر کرده‌است. وی همچنین یکسال سردبیر فصلنامه هنری طاووس بوده‌است.

پینوشت: ادامه مطلب در کامنت
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.