پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

فوتبال و رپ؛یک ترکیب بی نقص از طبقه کارگر مارسی

زمان ارسال : یکشنبه 24 فروردین 1399
رپ در ولودروم طنین انداز می‌شود و ارتباطش با المپیک مارسی به هوای شهر نفوذ می‌کند ولی چرا ارتباط بین این موسیقی شهری و این باشگاه از هر جای دیگری در لیگ یک فرانسه قوی‌تر است؟

ست آرتیفیسیه، عضو سابق Fonky Family که یکی از برجسته‌ترین گروه‌های رپ منطقه در دهه 90 میلادی بود، می‌گوید: «پیوند بین المپیک مارسی و رپ آشکار بود. شهری از طبقه کارگر، ورزشی از جنس طبقه کارگر و موسیقی‌ای مثل رپ که برای طبقه کارگر است.» برای ترسیم یک تصویر ذهنی، باید گفت جدای از قطعه «Jump» فن هالن، باقی موسیقی‌هایی که در ورزشگاه 67 هزار نفری ولودروم در مجاورت بندر مدیترانه‌ای مارسی پخش می‌شوند، هیپ هاپ هستند.

همین طور که بازیکنان برای گرم کردن وارد زمین می‌شوند، شب با قطعه «Belsunce Breakdown» از بوگا آغاز می‌شود و درست قبل از این که مسابقه آغاز شود، هواداران به همخوانی با آهنگ «Bad boys de Marseille» از آخناتون که عضو گروه IAM (بزرگ‌ترین گروه رپ مارسی) است، می‌پردازند. پس از بردهای خانگی، «A la bien» از سوپرانو پخش می‌شود؛ یکی دیگر از بومی‌ها و طرفداران مارسی.
هروه فیلیپ، مدیر بازاریابی و رسانه‌ای باشگاه می‌گوید: «رپ و فوتبال، هر دوی ما در جهان یکسانی زندگی می‌کنیم.» یا مثلا خیوپس که معمار موسیقیایی گروه IAM است و اولین بار در اوایل دهه 90 کارش را در مارسی شروع کرد، می‌گوید: «مارسی شهر رپ است. خون مارسی در بدن تمامی این خواننده‌هایی که آهنگ‌شان در ورزشگاه پخش می‌شود، جریان دارد. همه جوانانی که در جایگاه شمالی و جنوبی می‌نشینند، رپ گوش می‌کنند.»

مارسی بی شک معبدی برای رپ است ولی ارتباط نزدیک این باشگاه با هنرمندان این سبک از موسیقی هم جالب به نظر می‌رسد. برای نمونه آخناتون طراح پیراهن اروپایی باشگاه در فصل 13-2012 بود و سوپرانو در سال 2007 موزیک ویدیویی «Hallah hallah» را در ولودروم ضبط کرد. در انتهای ویدیو می‌بینیم که این هنرمند کلید ورزشگاه را به پاپه دیوف، رییس فقید باشگاه می‌سپارد. سوپرانو حتی یکی از سفرای باشگاه مارسی محسوب می‌شود.
ست در این رابطه می‌گوید: «این دستاورد کوچکی نیست. پسر بچه‌ای ساکن مارسی را تصور کنید که اصالتش به اتحاد قمر بر می‌گردد و از یکی از فقیرنشین‌ترین نواحی حاشیه‌ای شهر آمده است، سفیر بزرگ‌ترین باشگاه فرانسه می‌شود. این پیام قدرتمندی مخابره می‌کند!»

به تازگی آلونزو که قبلا در کنار سوپرانو تشکیل دهنده «Psy 4 de la rime» یکی دیگر از پایه‌های رپ مارسی بودند، در همکاری با پوما یک ویدیوی تبلیغاتی کنار دیگو مارادونا برای تبلیغ کردن کیت خانگی باشگاه ضبط کردند.

ست جدیدا در کنار گوینده قدیمی ورزشگاه یعنی دده فورنل فعالیت می‌کند. کنسرت‌های سوپرانو تا کنون سه بار ورزشگاه ولودروم را پر کرده است و قرار بود در ماه ژوئن همین اتفاق برای ژول بیافتد. موج جدید رپ مارسی، حضور بازیکنان فوتبال در موزیک ویدیوها را به همراه داشته است؛ یکی از این بازیکنان، رمی کابلایی است که قبلا برای تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد. خود باشگاه هم در قالب برنامه «OM Sessions» با هنرمندان غیر حرفه‌ای برای تولید یکسری ویدیوهای فری استایل همکاری می‌کند. هروه فیلیپ توضیح می‌دهد: «ما به هنرمندان محلی که چندان شناخته شده نیستند این فرصت را می‌دهیم تا با استفاده از تصویر جهانی ما، خودشان را معرفی کنند.»

این کلیپ‌ها در ولودروم یا La Commanderie (زمین تمرین مارسی) تصویر برداری می‌شوند و بازیکنان هم در آن‌ها حضور دارند. همچون مورد «A la Boli»، این کلیپ‌ها در صفحه رسمی باشگاه در یوتیوب صدها هزار بازدید می‌گیرند.

به گفته ست «بیش از 10 سال است که مارسی ارتباطی قوی با رپرهای شهر بر قرار کرده است.» ارتباط با نسل جوان‌تر هم قوی است و این را می‌توان در آهنگ «Bouba Kamara» از دریم دید که آهنگ خود را به بوباکار کامارا که از طبقه کارگر La Soude به تیم اصلی مارسی رسیده است، تقدیم کرد.

برای دیدن منبع این پست
بر روی منبع کلیک کنید(جواد خیابانی طور)
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.