پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

بهترین دانشگاه های دنیا در سال 2020 (QS)

زمان ارسال : دوشنبه 5 اسفند 1398
مؤسسه Quacquarelli Symonds یا همان QS امسال هم مثل سال‌های قبل رده‌ بندی دانشگاه های جهان را منتشر و دانشگاه های برتر دنیا را معرفی کرد. این رده بندی که اواخر خرداد 98 و نیمه سال 2019 منتشر شد، به عنوان رنکینگ سال 2020 شناخته می شود. دانشگاه ام آی تی امسال هم مانند 7 سال گذشته موفق شده عنوان برترین دانشگاه جهان را در ارزیابی های QS به دست آورد و 6 دانشگاه ایرانی هم مثل سال 2019 توانسته اند جایی در این رنکینگ داشته باشند. در این مطلب به رنکینگ بهترین دانشگاهها 2020 (مؤسسه QS) می‌ پردازیم. با ما همراه باشید.

درباره رنکینگ QS

مؤسسه «کاکارلی سیموندز» که در کشور انگلستان قرار دارد، به صورت مستقل از سال 2010 دانشگاه های دنیا را ارزیابی و رده بندی می کند. رده بندی QS را می توان جزو معتبرترین و قابل استنادترین رنکینگ های دانشگاهی دنیا به حساب آورد. ارزیابی های QS بر اساس دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌ های دانشگاهی و با توجه به شاخص هایی در چهار زمینه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی صورت می گیرد.

شاخص های ششگانه QS با وزن و تأثیرگذاری متفاوت شامل موارد زیر می شود:
• بررسی شهرت دانشگاه با وزن ۴۰ درصد
• ارزیابی کارفرمایان با وزن ۱۰ درصد
• نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی با وزن ۵ درصد
• نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۵ درصد
• میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن ۲۰ درصد
• نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن ۲۰ درصد

کیو اس برای ارزیابی و رده بندی دانشگاه ها در سال 2020 از نظرسنجی‌ ها، اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه ‌ها و اطلاعات پژوهشی سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۴ دانشگاه‌ها در پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) استفاده کرده است.

1-موسسه فناوری ماساچوست (MIT)
2-دانشگاه استنفورد
3-دانشگاه هاروارد
4-دانشگاه آکسفورد
5-موسسه فناوری کالیفرنیا
6-دانشگاه زوریخ(سوئیس)
7-دانشگاه کمبریج
8-دانشگاه کالج لندن
9-آمپریال کالج لندن
10-دانشگاه شیکاگو

دانشگاه های آمریکا در رتبه های اول تا سوم

آنهایی که در زمینه تحصیلات بین المللی کار می کنند و کارشان ایجاب می کند تا از رتبه و جایگاه دانشگاه های دنیا باخبر باشند، دیگر عادت کرده اند به اینکه نام Massachusetts Institute of Technology یا همان MIT را در صدر رده بندی QS ببینند. این دانشگاه برای هشتمین سال پیاپی برترین دانشگاه دنیا شناخته می شود و پس از آن دو دانشگاه آمریکایی دیگر، یعنی استنفورد و هاروارد قرار دارند. این دو دانشگاه، در رنکینگ 2019 کیو اس هم در رده دوم و سوم قرار گرفته بودند.

برترین دانشگاه های ایران
طبق ارزیابی های کیو اس دانشگاه های ایران در سالیان اخیر توانسته اند جایگاه خود را در دنیا ارتقاء دهند و در حالی که تا سال ۲۰۱۶ فقط دو دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۸۰-۴۷۱ و دانشگاه تهران با رتبه ۶۰۰-۵۵۱ در این نظام رتبه بندی حضور داشتند، حالا دو سالی می شود که تعداد بیشتری دانشگاه ایرانی می توانند جایی در این رنکینگ داشته باشند.

دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۴۰۷، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۸۹، دانشگاه علم و صنعت با رتبه ۶۵۰-۶۰۱، دانشگاه تهران با رتبه ۶۵۰-۶۰۱ و دانشگاه‌های شهید بهشتی و دانشگاه شیراز با رتبه ۱۰۰۰-۸۰۱ در رتبه بندی امسال QS حضور دارند.

تعداد دانشگاه های ایرانی رنکینگ امسال کیو اس، نسبت به سال قبل، افزایش یا کاهش نداشته اما جایگاه آنها تغییراتی داشته است. در قیاس با رنکینگ سال گذشته؛ دانشگاه صنعتی شریف با 25 پله رشد، از رتبه ۴۳۲ به جایگاه ۴۰۷؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رشدی 9 پله ای، از رتبه ۴۹۸ به رتبه ۴۸۹ و دانشگاه تهران از بازه ۷۵۰-۷۰۱ به بازه ۶۵۰-۶۰۱ رسیده است. شاید با ادامه روند فعلی، هم شاهد ارتقاء جایگاه دانشگاه های ایرانی و هم شاهد افزایش تعداد آنها در سال آینده باشیم.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.