پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

خطرناک ترین ایرلاین ها و هواپیما های ایران

زمان ارسال : دوشنبه 3 آذر 1399
پیشتازی منفی ایران ایر با 6 سانحه و 495 کشته

عنوان شرکت نخست در انجام دورترین پرواز بدون توقف متعلق به هماست و در سال های پایانی دهه هفتاد میلادی، به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می شد. هما یکی از ایمن ترین، مدرن ترین، و پردرآمدترین شرکت های هواپیمایی در این سال ها به شمار می رفت و این شرکت در سال 1976 پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت و تا پیش از انقلاب تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی سی 3 این شرکت در سال 1952 بود که تاثیری در اعتبار آن نداشت.

290 کشته از لیست کشته های هواپیمایی هما، مربوط به حادثه حمله نظامی آمریکا به ایرباس این ایرلاین در خلیج پارس بوده است اما 3 سانحه دیگر که با 205 کشته و توسط 3 فروند هواپیمای بوئینگ 727 مدل های 1974 تا 1976 این شرکت رخ داده است.
4 سانحه ایران ایرتور و 281 کشته

اما نکته عجیب در خصوص سوانح هما در این سال ها، ایجاد شرکت ایران ایرتور در سال 1992 است که به عنوان زیرمجموعه ای است که در هنگام سوانح این شرکت، جدا فرض می شود و در هنگام ارائه آمارهای ناوگان و رشد پروازها جزئی از این شرکت.

ایران ایرتور که با استفاده از چند فروند هواپیمای توپولف 154 اجاره ای از جمهوری های تازه استقلال یافته شوروی راه اندازی شد به طور کامل از شبکه فروش و خدمات فرودگاهی هما استفاده می کند اما با همین عمر کم خود 3 سانحه منجر به مرگ با هواپیماهای توپولوف 154 داشته که آمار 281 کشته را ثبت کرده است. در کنار این آمار هم ایرتور یک سانحه دیگر با توپولوف داشته است که خوشبختانه بدون کشته بوده است.

بعد از دو شرکت ایران ایر و ایران ایرتور که از یک خانواده نیز محسوب می شوند هواپیمایی کاسپین با یک پرواز مرگ که در نزدیکی های قزوین هواپیما منفجر شد با 153 کشته در رتبه سوم ایرلاین های پر خطر ایران قرار دارد و بعد از این شرکت هواپیمایی آسمان با 136 کشته در دو سانحه قرار دارد.

هواپیمایی کاسپین با هواپیمای توپولوف 154 و آسمان با دو هواپیمای فوکر 28 و بویئنگ 737 در این سوانح پرواز داشته اند تا باز هم ردی از بویینگ و فوکر دیده شود.

43 کشته کیش ایر و رتبه 5 ایرلاین های خطرناک

پس از این 4 شرکت که ذکر آن ها رفت شرکت کیش ایر با سقوط هواپیمایی فوکر 50 که 43 کشته داشته است رتبه پنجم خطرناک ترین ایرالاین های ایران و پس از آن هواپیمایی منحل شده فراز قشم با 30 کشته توسط هواپیمای یاک 40 قرا دارند.

در رتبه های بعدی هم شرکت هواپیمایی آریا با 16 کشته توسط هواپیمای ایلوشن 62 شرکت هسا با 5 کشته در هواپیمایی ایران 140 و ساها با 3 کشته در بوئینگ 707 قرار دارند.

اما در این بخش ذکر یک نکته نیز ضروری است که هواپیمای ایران 140 هنوز به خطوط هوای ایران وارد نشده و شرکت سازنده ایرانی آن یعنی هسا اولین نمونه را که برای تحویل به ایران ایر تور در نظر داشت با سانحه مرگ 5 نفر روبرو شد!

کدام هواپیماها پرخطرترند

برای شناخت پرخطرترین هواپیما در ایران باید بدانیم که شركت های سازنده معتبر هواپیما بویینگ آمریکا و ایرباس فرانسه هستند که هر دو نیز ایران را برای فروش مستقیم هواپیمای نو تحریم کرده بودند و در این بین ایران تنها به هواپیماهای کارکرده ای چون فوكر که از سال 1997 میلادی تولید نمی شود دسترسی داشته اما اجاره توپولف و آنتونوف های از رده خارج داستانی بوده است دائمی.

در ایران غیر از ایرباس كه مورد هدف ناو آمریكایی وینسنس قرار گرفته این هواپیما سانحه عادی نداشته و به صورت حتم موفق ترین برند هواپیما در ایران بوده است. اما محصولات بقیه كمپانی های هواپیماسازی جهان حتی همچون بوئینگ هم که ساخت امریکا است دچار مشکلاتی بوده است و تعدادی از هموطنان ما را به كام مرگ فرستاده است.

727 هایی که محکوم به سقوط هستند

هواپیماهای بوئینگ ام دی عمدتا اجاره از شرکت هایی هستند که ساعت پروازی هواپیماها رو تا سرحد ممکن پر کرده اند. جایگزین کردن توپولوف ها با هواپیماهای فرسوده تر از نوع بویینگ ام دی یک خطای بزرگ استراتژیک است که به دلیل موضوعات روانی پس از سوانح سال 88 اتفاق افتاده است.

هواپیمایی ملی ایران با هواپیماهای فرسوده 727 سردمدار استفاده از هواپیماهای تاریخی بود.

امروزه بیشتر شرکت های داخلی ایران بجز ایران ایر و ماهان ایر از Boeing MD در ناوگان خود استفاده میکنند که بسیار خطرناک است .

شاد باشید
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.