پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز بازی رئال سوسیداد 1 - 6 بارسلونا ؛ طوفان در آنوئتا ، نتیجه طوفان تاکتیکی کومان !

کد خبر : 109672  |  زمان ارسال : چهارشنبه 4 فروردین 1400
آنالیز بازی بارسلونا و رئال سوسیداد را بررسی خواهیم کرد.

اختصاصی بارسا نیوز - دو تیم بارسلونا و رئال سوسیداد روز یکشنبه در حالی به مصاف هم رفتند که این بازی از نظر جدولی برای هر دو تیم بسیار مهم بود ، اما کاتالان ها توانستند با یک پیروزی پرگل حریف خود را شکست دهند.

 

در این مطلب آنالیز به نکات مهم آنالیز بازی بارسلونا و رئال سوسیداد خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که آبی اناری ها چگونه یک برتری تاکتیکی در بازی داشتند.

 

سیستم تیم رئال سوسیداد

 

ایمانول آلگواسیل سیستم تیم خود را همانند سیستم بازی بارسلونا در بازی های گذشته 3-4-3 انتخاب کرد. البته که این سیستم گاهی به 3-3-4 تغییر می کرد ، اما هدف اصلی او ربودن میانه میدان از بارسلونا بود که در این امر ناموفق بود.

 

زوبلدیا ، نورمند و زوبیمندی در ترکیب تیم رئال سوسیداد دفاع سه نفره را تشکیل دادند. دفاع سه نفره تیم رئال سوسیداد در اغلب دقایق بازی ضعیف نشان داد ، زیرا آن ها معمولا با سیستم 4 دفاعه بازی می کنند.

 

میکل مرینو ، گوروسابل ، گوئوارا و مارکوئلانز خط هافبک و کمربند میانی تیم رئال سوسیداد را تشکیل داده بودند. گوروسابل بیشتر یک فولبک سمت راست است و در عملکرد خود به عنوان یک وینگ بک از خود ضعف زیادی نشان داد. خصوصا این که او در بسیاری از صحنه ها جا می ماند.

 

از طرفی معمولا خط هافبک تیم رئال سوسیداد زیر پرس شدید تیم بارسلونا به راحتی توپ لو می داد و از آن سمت در پرس کردن تیم بارسلونا با مشکل مواجه بود که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

الکساندر ایساک ، میکل اویارزابال و پورتو خط حمله سه نفره تیم رئال سوسیداد را تشکیل می دادند که در این بازی خنثی بودند. یکی از دلایل خنثی بودن آن ها عملکرد بسیار خوب وینگ بک های بارسلونا یعنی جوردی آلبا و سرجینیو دست بود. علاوه بر این موضوع دست و آلبا هماهنگی بسیار خوبی با دفاع وسط های سمت خود یعنی لنگلت و مینگوئزا داشتند.

 

 

سیستم تیم بارسلونا

 

کاتالان ها پس از موفقیت سیستم 3 دفاعه مدام از این سیستم استفاده می کنند و در بازی های اخیر این تغییر سیستم و نقش بازیکنان ، نتایج بسیار خوبی به ارمغان آورده است.

 

سیستم تیم بارسلونا در این بازی 1-2-4-3 بود . این سیستم باعث می شد که از سرعت عثمان دمبله برای فضاسازی برای لیونل مسی و آنتوان گریزمان نهایت بهره وری صورت گیرد. 

 

در تیم بارسلونا فرنکی دی یونگ ، کلمنت لنگلت و اسکار منیگوئزا خط دفاع سه نفره را تشکیل می دادند. دی یونگ یک دفاع مرکزی ساده نبود ، او همانند رونالد کومان در تیم افسانه ای کرایوف ، وظیفه بازیسازی به عهده داشت. در زمانی که او پیش روی می کرد ، سرخیو بوسکتس برای دفاع عقب نشینی می کرد.

 

علاوه بر این موضوع ، اسکار مینگوئزا و کلمنت لنگلت نیز سعی می کردند در هنگام حملات تیم بارسلونا نزدیک به وینگ بک های سمت خودشان بازی کنند. خصوصا اسکار مینگوئزا که پیش روی می کرد و به سرجینیو دست نزدیک می شد.

 

سرخیو بوسکتس و پدری دو هافبک بارسلونا بودند. بوسکتس بیشتر وظیفه دریافت توپ و گردش توپ در زمین را به عهده داشت. پدری گونزالس سعی می کرد با کمک لیونل مسی و آنتوان گریزمان توپ را به سمت جلو هدایت کند. پدری و گاهی بوسکتس سعی می کردند گاهی اوقات بین خطوط حریف قرار گیرند و با دریافت توپ بین خطوط حریف توپ را به جلو هدایت کنند.

 

لیونل مسی و آنتوان گریزمان هر دو علاوه بر عقب نشینی و کمک به امر بازیسازی ، در گردش توپ و فضاسازی نقش داشتند. در واقع حضور دمبله به عنوان مهاجم نوک به گریزمان و مسی این امکان را می دهد که در فضاهای بهتری قرار بگیرند . استفاده از سرعت دمبله و تکنیک او باعث می شود که حریفان در مواجهه با خط حمله بارسلونا سردرگم شوند.

 

 

بررسی نکات تاکتیکی مهم بازی 

 

اولین نکته مهم بارسلونا در سیستم دفاعه پیشرفت چشمگیر این تیم در پرسینگ است. بلوگرانا در 9 بازی اخیر خارج از خانه خود که پیروز بودند در 6 بازی پیروز بودند که این یک آمار بسیار خوب است و نتیجه پرس خوب بلوگرانا است.

 

در تصویر زیر می خواهیم به نمونه ای از پرس تیم بارسلونا در برابر سوسیداد نگاه کنیم. اگر در تصویر زیر مشاهده کنید ، می بینید که سرجینیو دست و جوردی آلبا در هنگام بازیسازی رقبا پیش روی زیادی دارند. علاوه بر گریزمان ، دمبله و پدری که هر سه پیش روی کردند و در پرس مدافعان حریف نقش دارند ، دست و آلبا نقش مهمی دارند.

 

 

اکنون دروازه بان رئال سوسیداد با ارزیابی گزینه های پاس دهی مجبور است که پاس بلند به میانه میدان ارسال کند. سبک بازی بارسلونا ایجاب می کند که مدافعان بالا و نزدیک به میانه میدان بازی کنند. همین موضوع باعث می شود که سه مدافع بارسلونا با قدرت سرزنی خوب توپ را دوباره پس بگیرند.

 

در واقع نکته مهمی که تیم های پپ گواردیولا همیشه به آن توجه دارند ، همین موضوع پرس منطقه ای است که پس از لو دادن توپ ، باز پس گیری سریع توپ را امکان پذیر می کند. در واقع یکی از مولفه های اصلی تیم کومان در سیستم سه دفاعه پرس سنگین است.

 

پرس سنگین تیم های کومان زمانی کارسازتر می شود که وینگ بک ها ( آلبا و دست ) پیش روی می کنند تا در امر پرس کارساز باشند. از سمتی مینگوئزا و لنگلت نیز از وینگ بک ها حمایت می کنند تا حریف نتواند از جناحین کارساز باشد.

 

 

تصویر بالا نمونه ای دیگر از پرس کارساز بارسلونا است. در واقع زمانی که توپ به مدافع میانی حریف می رسد ، بازیکنان بارسلونا با مشخص بودن وظایفشان در یارگیری منطقه ای به سرعت به سراغ یار خود می روند و پرس سنگین را اعمال میکنند.

 

از نکات مهم دیگر سیستم سه دفاعه علاوه بر آزاد بودن فرنکی دی یونگ ، آزادی عمل بیشتر سرجینیو دست و جوردی آلبا می باشد. هر دو بازیکن از سرعت و قدرت نفوذ بالایی برخوردار هستند و در سیستم سه دفاعه بالاتر بازی می کنند و در امر بازیسازی و پرسینگ عملکرد بهتری دارند.

 

در واقع دست و آلبا با بالا بازی کردن در زمین مسابقه در گل ها و پاس گل های بارسلونا مشارکت بیشتری دارند ، همانگونه که دست در این بازی دبل کرد و توانست خود را تا حدود زیادی در این سیستم اثبات کند.

 

در پایان بخش دفاعی ، می خواهیم هیت مپ بازیکنان بارسلونا در بخش دفاعی را مشاهده کنیم. همانگونه که مشاهده می کنید ، جناحین زمین محلی است که دفاع بلوگرانا کارسازتر بوده است.

 

 

در بحث بازیسازی تیم بارسلونا نیز نکات مهمی وجود دارد. اولا بازیکنان بارسلونا همان گونه که در جایگیری در زمان حمله حریف پیشرفت کردند ، در زمان حمله تیم خودی نیز پیشرفت قابل توجهی داشتند.

 

در تصویر زیر جایگیری بازیکنان مختلف در زمین مشخص است که می تواند برای پایه ریزی یک حمله بسیار مناسب باشد. سرخیو بوسکتس در بین خطوط به صورت آزاد قرار دارد. او حالا با آزادی عمل بیشتر و خیال راحت از دفاع نقش بیشتری در بازیسازی دارد ، همانگونه که یک پاس گل به مسی داد.

 

از طرفی پدری نیز در بین خطوط قرار گرفته است. البته در این صحنه او گزینه پاس مناسبی نیست ، اما پدری بازیکنی است که در بین خطوط بسیار موثر عمل می کند. او حتی اگر توپ را دریافت نکند ، می تواند بازیکنان زیادی را به خود مشغول کند.

 

از طرفی آلبا و دست هم گزینه های دیگر پاس هستند. سرجینیو دست دارد به سرعت پیش روی می کند تا گزینه پاس بلند باشد و از آن سمت جوردی آلبا نزدیک فرنکی دی یونگ قرار دارد تا یک گزینه پاس دیگر باشد.

 

 

تصویر زیر نمونه ای دیگر از بازیسازی در تیم بارسلونا است. زمانی که دو مدافع میانی بارسلونا با نزدیک شدن به مارک آندره تراشتگن ، دو مهاجم حریف را با خود همراه می کنند و اینجا جوردی آلبا در سمت چپ خالی می شود.

 

از طرفی پدری و دی یونگ نیز در این صحنه با نزدیک شدن به مارک خود را به عنوان گزینه پاس مطرح می کنند. در زمان توپگیری پدری ، مسی و گریزمان بین خطوط توپ را دریافت می کنند و آلبا و دست از دو طرف پیش روی می کنند تا همه چیز برای ایجاد موقعیت خطرناک آماده شود.

 

 

با توجه به اینکه بارسلونا توانست با نتیجه پرگل 6-1 تیم رئال سوسیداد را شکست دهد ، نمودار xG  بلوگرانا در این بازی را با تیم رئال سوسیداد نشان خواهیم داد تا تفاوت ایجاد موقعیت بین دو تیم نمایان شود.

 

 

آمار بازی

 

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.