پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

☀️پادشاه 60 ساله شد!/مروری بر یکی از بهترین عملکردهای فردی تاریخ، ال دیگو با انگلستان چه کرد؟ بخش اول

زمان ارسال : جمعه 9 آبان 1399
⚜از دیدگاه انگلیسی، این بازی بدون شک تقلب آشکار آرژانتین برای حذف انگلیس از جام جهانی به حساب می‌آید (و پس از آن گلی به ثمر رسیده که به شکلی منصفانه گل دوم فوق العاده‌ای بود.) هرچند چیزی که معمولا در نظر گرفته نمی‌شود، میزان آزار و ضربات فیزیکی بود که در طول بازی به مارادونا وارد شد.⚜



♠️چرا این بازی؟
یکی از جنجالی‌ترین لحظات جام جهانی و یکی از برترین گل‌های جام‌جهانی، در عرض 5 دقیقه به ثمر رسیدند؛ ولی در 85 دقیقه دیگر چه اتفاقی رخ داده بود؟

♥️وضعیت چگونه بود؟
آرژانتین مدعی اصلی بود. آنها با شکست دادن کره جنوبی و بلغارستان و تساوی با ایتالیا‌ صدرنشین گروه A شده بودند. پس از آن در دیداری نزدیک، همسایه‌شان اروگوئه‌ را در دور دوم با نتیجه 1-0 شکست دادند. انگلیس در آغاز راه چندان درخشان ظاهر نشد، به پرتغال باخت و با مراکش مساوی کرد ولی پس از آن لهستان و پاراگوئه را 3-0 شکست داد.

این دو تیم در نیمه ضعیف‌تر قرعه کشی مراحل بعدی قرار گرفتند و باید در نیمه‌ نهایی روبروی اسپانیا یا بلژیک قرار می‌گرفتند. در سمت دیگر حضور چهار تیم برزیل، فرانسه، آلمان غربی و مکزیک – در خاک خودش – تهدیدآمیزتر به نظر می‌آمد. این بازی چهار سال بعد از جنگ فالکلند برگزار شد؛ جنگی 74 روزه میان آرژانتین و بریتانیا بر سر دو قلمرو در اقیانوس اطلس جنوبی. این اتفاق باعث ایجاد پیش زمینه‌ای برای این دیدار مرحله یک چهارم نهایی در هر دو کشور شد؛ هرچند بدون شک برای بازیکنان آرژانتینی مهم‌تر بود.

مارادونا بعداً به یاد آورد:” ما در مصاحبه‌های قبل بازی گفتیم که فوتبال و سیاست نباید با هم اشتباه گرفته شوند. ولی این دروغ بود. تنها کاری که می‌کردیم فکر کردن به این موضوع بود. به هیچ وجه یک بازی عادی لعنتی نبود. خیلی بیشتر از پیروزی در یک بازی و حذف انگلیس از جام جهانی بود. ما به نوعی بازیکنان انگلیس را مقصر تمام اتفاقاتی که رخ داده و رنج مردم آرژانتین می‌دانستیم.

♣️آیا او به همان قدری که به یاد می‌آوریم خوب بود؟
این بازی همه چیز داشت – پاس تمیز، دریبل‌های پیچ در پیچ، دو گل و کمی هم کمدی. مارادونا در اواسط نیمه اول می‌دود تا کرنری را از راست بگیرد. در مسیر آغاز حرکتش چند عکاس هستند و پاسخ مارادونا به حضور این افراد این است که پرچم کرنر را از زمین می‌کند و پرت می‌کند تا بتواند مستقیم به سمت توپ حرکت کند. برنی اویوآ، کمک داور کاستاریکایی، این حرکت را نمی‌پذیرد و اصرار دارد که مارادونا پرچم را سر جایش بگذارد.

مارادونا این کار را می‌کند – ولی فقط میله را سر جایش قرار می‌دهد نه خود پرچم. اویوآ برای پرچم هم پافشاری می‌کند و تا قرار گرفتن آن در جای درست سر راه مارادونا می‌ایستد. مارادونا هم به شکل کنایه‌آمیز پرچم را در بالای میله می‌گذارد. اویوآ هنوز هم راضی نشده بنابراین مارادونا با اکراه پرچم را به میله وصل می‌کند. غیرمنصفانه نیست اگر بگویم که این جنجالی‌ترین صحنه داوری‌ای نیست که همه از بازی به یاد می‌آورند.

مارادونا همه جا هست – به عقب زمین می‌رود تا پاس‌های کوتاه بازیکنان کم‌تر تاکتیکی آرژانتین را بگیرد ولی وقتی که توپ دست سرخیو باتیستاست، بین خطوط می‌ماند چون او کسی است که مارادونا اطمینان دارد توپ را از حریفان رد می‌کند و به او می‌رساند. او به کناره‌های میدان می‌رود تا فضای بیشتری پیدا کند، مدام با هم‌تیمی‌هایش یک و دو می‌کند و عاشق این است که وقتی با بیشترین سرعت ممکن می‌دود با پشت پایش به توپ ضربه بزند تا به مسیر دیگری برود و بازیکنان انگلیسی را چنان سردرگم کند که ندانند توپ را دنبال کنند یا بازیکن را.

مارادونا همچنین روش جذابی برای شوت کردن توپ دارد – یک ضربه‌آزاد از فاصله‌ای نزدیک با چنان روش سرخوشانه‌ای به سمت دروازه زده می‌شود که رد شدنش از دیوار دفاعی به تنهایی خارق‌العاده است، چه برسد به این که وارد دروازه هم بشود. اواسط بازی چند توپ بی‌هدف و پاس بلند ناامیدکننده ارسال شد ولی حتی اگر تا به حال فوتبال ندیده باشید هم می‌فهمید که مارادونا بهترین بازیکن زمین بود.

او بهتر از همه با خورخه بوروچاگا، مهاجم سریع سمت چپ که همیشه به فضای بین دو سوی محوطه جریمه هجوم می‌برد، همکاری دارد. با این حال معمولا یک و دوهای دقیقی نیز با خورخه والدانو، مهاجم نوک تیم، رد و بدل می‌کند. یکی از همین پاس‌ها بود که منجر به آن گل اول معروف شد؛ هرچند پاس برگشت را استیو هاج داد که می‌خواست توپ را از والدانو برباید و ناخواسته توپ را سر راه مارادونا و دستش قرار داد.

با این حال نکته جالب این است که والدانو مدام – در واقع چهار بار– چنین پاس‌های سنگینی از مارادونا دریافت کرد که با اولین ضربه به توپ ارسال می‌شد و در نهایت آنها را به هوا می‌فرستاد. زمین خیلی یک دست نبود؟ کنترل توپش افتضاح بود؟ سعی می‌کرد خودش را آماده زدن یک والی فوق‌العاده کند؟ حقیقت هرچیزی که بود باعث شد هاج نزدیک شود و به مارادونا اجازه دهد که بالاتر از پیتر شیلتون به توپ ضربه بزند و آن را وارد دروازه کند.

مارادونا طوری رفتار کرد که انگار هیچ خطای غیر قانونی رخ نداده و به سمت پدرش که در جایگاه آن سمت زمین نشسته بود دوید تا در برابر او شادی کند. سپس وقتی که مدافعان انگلیس عاجزانه درخواست اعلام خطای هند را داشتند، مارادونا به شکل غیر عاقلانه‌ای با بالا بردن مشت چپش به سمت مردم و تقلید کردن کنترل توپ سرنوشت سازش شادی می‌کرد. والدانو به سمتش دوید و به او گفت که دهنش را ببندد تا داورها نفهمند که چه اتفاقی افتاده است.


⛳باکلیک روی منبع از بخش اول این مطلب دیدن کنید.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.