پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

توپ طلا بین منطق و احساس

کد خبر : 27277  |  زمان ارسال : شنبه 22 آذر 1393

چه چیزی باعث می شود تا یک بازیکن به توپ طلا دست یابد؟ آیا توانایهای فردی و آمار یک بازیکن زمینه را برای رسیدن بک بازیکن به توپ طلا فراهم می کند یا معیارهای دیگری وجود دارند که در این جایزه تاثیر دارند؟ در این گزارش می خواهیم به این دو سوال پاسخ دهیم.

شمار معکوس برای انتخاب بهترین بازیکن جهان در سال 2014 فرا رسیده است. کریستیانو رونالدو، لیونل مسی و مانوئل نویر سه گزینه نهایی کسب توپ طلای فوتبال 2014 هستند و این شانس را دارند که به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شوند.

کریستیانو رونالدو روی کاغذ بیشترین شانس را برای کسب توپ طلای 2014 دارد. این بازیکن پرتغالی این شانس را دارد که دومین توپ طلای پیاپی خود را به دست آورد. او اگر در سال 2014 هم به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شود برای سومین بار خواهد بود که این جایزه را به دست خواهد آورد و تنها یک توپ طلای دیگر با رکورد لیونل مسی فاصله خواهد داشت.

رونالدو در سال 2014 هم این شانس را دارد که به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شود. او هم از نظر فردی و هم از نظر گروهی نمایش تحسین کننده ای داشته و می تواند شایسته این جایزه باشد.

اما لیونل مسی هم چند هفته ای است که دوباره همان مسی قبل شده و به روزهای اوجش برگشته است. این مهاجم آرژانتینی در هفته های آخر سال نشان داده که می تواند باردیگر به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شود. مسی توانست در این چند هفته اخیر دو رکورد را به نام خود به ثبت رساند. او رکورد تلمو زارا را شکست و توانست به عنوان بهترین گلزن تاریخ رقابت های لیگا انتخاب شود. از طرف دیگر او به عنوان بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا هم انتخاب شد و زوتر از رونالدو به رکورد رائول گونسالس رسید.

رونالدو برعکس لیونل مسی در سال 2014 روز به روز در حال بهتر شدن بود. این بازیکن پرتغالی هر بازی نبود که در ترکیب رئال مادرید درخشش نداشته باشد و زمینه را برای نتیجه گرفتن تیمش فراهم نکند. رئال چون این ستاره پرتغالی را در ترکیب داشت اصلا احساس ضعف نمی کرد چون مطمئن بود او مرد روزهای سرنوشت ساز است. رونالدو توانست با رئال مادرید قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد و رئال مادرید را به دهمین قهرمانی خود در این رقابت ها برساند. او همچنین قهرمانی در جام حذفی اسپانیا را به دست آورد و این کافی است تا رونالدو به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شود.

رونالدو در سال 2014 به عنوان بهترین گلزن تاریخ انتخابی جام ملت های اروپا انتخاب شد. او با 23 هت تریک بیشترین هت تریک را داشته و با 31 گل زده هم به همراه لوئیس سوآرس به عنوان بهترین گلزن لیگ های اروپایی در سال 2014 انتخاب شد.

مسی هم دو رکورد را در هفته اخیر به نام خود ثبت کند. او همچنین در جام جهانی 2014 توانست بازیهای خوبی را به نمایش گذارد و زمینه را برای صعود تیم ملی فوتبال آرژانتین به فینال فراهم کند هر چند در دیدار نهایی برابر آلمان تن به شکست داد. مسی به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی انتخاب شد و همین باعث شده تا بسیاری او را شایسته کسب توپ طلا در سال 2014 بدانند.

مانوئل نویر دیگر گزینه کسب توپ طلا است. این دروازبان آلمانی هم درسال 2014 عملکرد خیره کننده ای در خط دروازه داشت و توانست زمینه را برای قهرمانی تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی 2014 فراهم کند. نویر فرهنگ جدیدی را به فوتبال جهان اضافه کرده است. او در بازی با پا توانایی بسیار بالایی دارد تا جایکه به خوبی می تواند در بازیسازیی تیمش شرکت کند و همچون یک مدافع آخر پشت سر مدافعان تیمش را پوشش دهد. بنابرین او هم شایسته کسب این جایزه است.

 

اما اجازه بدهید که به این سوال پاسخ دهیم و آن اینکه چه چیزی باعث می شود تا یک بازیکن به توپ طلا دست یابد؟ آیا توانایهای فردی و آمار یک بازیکن زمینه را برای رسیدن او به توپ طلا فراهم می کند یا معیارهای دیگری وجود دارند که در این جایزه تاثیر دارند؟

در پروسه انتخاب بهترین بازیکن جهان تمام کشورهای عضو فیفا حضور دارند. برای انتخاب بهترین بازیکن جهان تمام مربیان تیم های ملی، کاپیتان ها و روزنامه نگاران سرشناس شرکت می کنند. هر شخصی احتمال دارد که بر اساس تمایل و علایق شخصی خود به گزینه خاصی رای دهد.

بین منطق و احساس تفاوت بسیار زبادی وجود دارد. احتمال دارد که بعضی از مربیان و بازیکنان بر اساس باشگاهی که به آن علاقه دارند در این رای گیری شرکت کنند و این یک نقطه ضعف برای رای گیری است. به  عنوان مثال یک مربی، کاپیتان و یا روزنامه نگار که طرفدار بارسلونا است غیرممکن است که به رونالدو یا نویر رای دهد. او رای خود را به لیونل مسی خواهد داد هر چند که شایسته این جایزه نباشد. و عکس این هم درباره رونالدو یا نویر وجود دارد تا جایکه طرفداران بایرن مونیخ به نویر رای می دهند وطرفداران رئال مادرید هم رونالدو را انتخاب خواهند کرد.

اما درباره مربیان می توان تا حدودی گفت که آنها عدالت را رعایت می کنند و رای نهایی خود را به بازیکنی می دهند که از نظر فنی شایسته کسب این جایزه باشد. البته یک نکته دیگر قابل اهمیت وجود دارد و آن اینکه شرکت های اسپانسر هم می توانند در انتخاب این بازیکن نقش بسزایی داشته باشند و در کل می توان اینگونه نتیجه گرفت که توپ طلا بین منطق و احساس سرگردان است.

در سال 2013 هیچ بازیکنی شایسته تر از فرانک ریبری برای کسب توپ طلا نبود. او توانسته بود قهرمانی در سه گانه فوتبال آلمان و اروپا را به دست آورد اما در نهایت این رونالدو بود که به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شود تا برای همگان ثابت شود که احساس سهم زیادی در انتخاب بهترین بازیکن جهان دارد.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.