پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

تاریخچه باشگاه بارسلونا / روند شکل گیری باشگاه

کد خبر : 51840  |  زمان ارسال : یکشنبه 9 خرداد 1395

اختصاصی بارسانیوز - با توجه به پایان رسیدن فصل، فرصت مناسبی پیش آمده است تا به بررسی تاریخچه غنی باشگاه بارسلونا بپردازیم که در این مقاله به بیان دوره 10 ساله نخست خواهیم پرداخت تا با اولین های باشگاه بارسلونا آشنا گردیم.

 

خوآن گمپر، موسس باشگاه بارسلونا به فکر تاسیس باشگاهی به کمک مردم کاتالونیا و خارجی ها در سال 1899 افتاد تا اینکه باشگاه در این سال توسط یک گروه از جوانان خارجی و غیر اسپانیایی در شهر بارسلون بنا شد که نتیجه محبوبیت روز افزون فوتبال و ورزش های دیگر بریتانیا در سرتاسر اروپا بود. در نهایت نیز این ریشه به باشگاه هویت داد به صورتی که باشگاه بارسلونا همواره بر چند رشته ورزشی تمرکز داشته و بسیار وفادار به ریشه کاتالونیایی خود است.

 

Joan Gamper-خوآن گمپر

 

پایه و اساس شکل گیری باشگاه مصادف بود با علاقه مندی مردم کاتالونیا به بازی در رشته های ورزشی مختلف که از لحاظ وضعیت اجتماعی و فرهنگی منحصر بفرد آن زمان، ورزش کردن به یک مدل جدیدی از گذراندن اوقات فراغت تبدیل شده بود. خوان گمپر، موسس باشگاه و نیروی محرکه آن، برای 25 سال نخست بود به صورتی که تعهد او نسبت به باشگاه فراتر از نقش او به عنوان بازیکن، مربی و حتی رئیس باشگاه توصیف می شود.

 

Joan Gamper

 

گمپرمتولد سال 1877 در Winterthur کشور سوئیس، در سال 1898 به دلایل حرفه ای و شغلی به بارسلونا آمد و در وقت آزاد خود به بازی فوتبال با گروهی از دوستان خود می پرداخت تا اینکه در سال 1899 او در مجله Los Deportes یک آگهی برای پیدا کردن جوانان علاقه مند به فوتبال برای تشکیل تیم منتشر کرد.

 

در 29 نوامبر 1899، گمپر و یازده فرد دیگر به نام های اوتو کانزل و والتر وید از سوئیس، یوهان و ویلیام پارسونز از انگلستان، اوتو مایر از آلمان و بازیکنان کاتالونیایی به نام های لوئیز د اوسو، بارتومئو تراداس، انریک دوکال، پره کابوت، کارلس پویول، جوزف لوبت تشکیل یک تیم فوتبال دادند و از همین جا اولین تیم و نام باشگاه فوتبال بارسلونا به عنوان تیمی مختص به شهر بارسلون تشکیل گردید.

 

Gamper and Barça’s Founding Values

 

گمپر عاشق ورزش بود چون علاوه بر فوتبال در شنا، دو و میدانی، دوچرخه سواری و راگبی نیز فعالیت می کرد و ورزش را به عنوان ابزاری برای روح به کار می بست. گمپر بر اساس همین دیدگاه، هدفی بزرگ با ایجاد یک سازمانی که در های آن به روی هر کسی صرف نظر از ملیت آن ها باز باشد را عملی کرد. او بر این تصور بود که از یک باشگاه به عنوان وسیله ای برای ادغام فرهنگ های اجتماعی با توجه به فرهنگ های مختلف موجود در کاتالونیا استفاده کند که در آن هر کس بتواند آزادانه افکار خود را به کار ببندد و او با تاسیس این نهاد ورزشی آزاد، که توسط اعضایش اداره می شد این کار را صورت داد.

 

تعهد او نسبت به کاتالونیا باعث شد تا با استقبال خوبی از سوی مردم کاتالونیا مواجه شود تا همچنان آن هویت کاتالان ها یعنی دموکراسی، چند ورزشی بودن، جهانی بودن به عنوان ارزش های اصلی گمپر که درهای باشگاه را برای هر شخصی فارغ از ملیت باز گذاشته بود، پا برجا باقی بماند.

 

اولین آرم باشگاه بارسلونا

 

The First Coat of Arms- اولین آرم و نماد باشگاه بارسلونا

در سال 1899 اولین نماد باشگاه بارسلونا که نمایانگر شهر و معرفی آن بود به صورت زیر شکل گرفت که چنین نشانه هایی داشت تا اینکه در سال 1910 هیئت مدیره باشگاه تصمیم گرفت که نیاز است تا نماد باشگاه شکل جدیدی پیدا کند.

 

اولین پیراهن باشگاه

 

اولین پیراهن بارسلونا

 

پیراهن بارسلونا همیشه با رنگ آبی و قرمز شرابی همراه بوده است. اولین لباس تیم، نیمی از آن آبی و نیمی دیگر قرمز اناری یا شرابی بود که رنگ آستین های هر طرف رنگ نیمه مقابل را داشت. شورت ورزشی نیز به رنگ سفید بود. ایده اولیه در خصوص علت رنگ بندی اولین لباس بارسلونا این است که گمپر همان طرح لباسی را الگو قرار داد که در دوران حضور در کشور سوئیس تیم بازل آن را بر تن می کرد.

 

اولین زمین فوتبال

 

اولین زمین باشگاه بارسلونا

 

در یک دوره 10 ساله بین سال های 1899 تا 1908 بارسلونا از چهار مکان و زمین متفاوت برای بازی استفاده می کرد. مشکلات مالی در زمینه های مختلف با توجه به بی ثباتی اقتصادی و عدم وجود فضاهای باز و با وجود توسعه شهری باعث شد تا آبی اناری ها از چهار زمین زیر در طول این مدت استفاده کنند.

 

1899/1900: زمین سابق مسیر دوچرخه سواری در بونانووا که امروزه پارکی به نام Turó در آن مکان قرار دارد.

1900/01: زمین هتل Casanovas که امروز بیمارستان سنت پائول در آن مکان قرار دارد.

1901/05: زمین Carretera d’Horta

1905/09: زمین Carrer de Muntaner

 

اولین عنوان رسمی قهرمانی

 

اولین جام قهرمانی بارسلونا

 

در سال 1902 اولین عنوان قهرمانی بارسلونا در جام Copa Macaya در مسابقات قهرمانی کاتالونیا به دست آمد. این جام در سال 1900 توسط آلفونس ماکایا رئیس تیم Hispania AC در منطقه کاتالونیا تاسیس شد. در اولین دوره مسابقات همان تیم نیز قهرمان شد اما سال بعد بارسلونا این عنوان را به عنوان اولین جام تاریخ باشگاه بدون شکست خوردن حتی در یک دیدار بالای سر برد.

عه اینکه قلی پوره

نویسنده قدیمی سایت هستن ؟
خونده بودم تشکر تولدت تیم محبوبمون مبارک ایشالله همین جمع جشن گرفتن ۱۳۰ سالگیش ویسکا بارسا 🔵🔴🗿
ممنون از اطلاعاتی ک دادین
عه قلی پور
تیمتون چه فاجعه شده اقا
نکته این اسم ها آشناس
این طرف که خبر رو زده کیه؟
ویسکا بارسا ویسکا کاتالونیا
عه گذشته🥲🥲
بارسا حالش خوب نیست..
زنده باد بهترین باشگاه دنیا😍😍
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.