پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

تحلیل آماری؛ بهترین و کامل ترین هافبک اروپا کیست؟

کد خبر : 55326  |  زمان ارسال : جمعه 29 مرداد 1395
در این مقاله، به بررسی بهترین هافبک های فصل گذشته لیگ های اروپایی خواهیم پرداخت تا نتیجه گیری خوبی از میزان کیفیت آنان نماییم.

اختصاصی بارسانیوز - در آستانه آغاز رقابت های فصل جدید لیگ های مختلف اروپا، squawka با بررسی آماری، به مقایسه 5 هافبک برتر حال حاضر لیگ های اروپایی پرداخت.

 

پل پوگبا با جاه طلبی های بزرگ از یوونتوس راهی منچستر یونایتد شد تا با صرف پرداخت هزینه ای گزاف، کار کردن تحت هدایت ژوزه مورینیو را تجربه نماید که با توجه به عملکردش در یوونتوس می توان او را در میان برترین هافبک های اروپایی قرار داد اما واقعا چگونه باید بهترین هافبک را با توجه به خصوصیات تدافعی و تهاجمی آنان با یکدیگر مقایسه کرد؟

 

ژوزه مورینیو-Jose Mourinho

 

خب، قاعدتا باید به بررسی جداگانه عملکرد انان در فاز تدافعی و تهاجمی پرداخت و به تمجید های ژوزه مورینیو نیز توجهی نکرد که در خصوص پوگبا گفته است: "او یکی از بهترین بازیکنان حال حاظر خط میانی است و شاید بتوانم بگویم در جهان بهترین است." بنابراین برای زیر نظر قرار دادن نظر مورینیو، این گفته او را طبق آمار و ارقام و مقایسه با عملکرد چهار هافبک بزرگ دیگر اروپا در لیگ های مورد نظر بررسی خواهیم کرد.

 

با تنها 23 سال سن، پوگبا مطمئنا با توجه به سنش و عملکردی که دارد از رقیبان پر سن و سال خود پیش است اما آیا کیفیت او این اجازه را به مورینیو جهت نامیدن به عنوان بهترین هافبک جهان می دهد؟ بنابراین مرد 89 میلیون پوندی یونایتد را با آندرس اینیستا، تونی کروس، ایوان راکیتیچ و آرتورو ویدال مقایسه خواهیم کرد.

 

فاز دفاعی

 

مقایسه راکیتیچ، کروس، ویدال، اینیستا و پوگبا

 

مشخصا خصوصیات دفاعی بخش چشم نواز خلاقیت های هافبک ها نیست و اغلب همه تهاجمی بودن و گل سازی های هافبک را می پسندند اما نمی توان اهمیت کارهای دفاعی هر هافبکی را دست کم گرفت چون هافبک ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از ورود تیم حریف به درون محوطه جریمه دارند.

 

مطابق تصویر، از نظر تکل های موفق، کسی نمی تواند به پای ویدال برسد و به وضوح هافبک بایرن مونیخ، مرد برتر مقایسه ای در تکل در بین هافبک های موجود می باشد که دفاعی تر بودن نقش او و همچنین پوگبا باعث شده است تا در کنار خشونت فوتبال آمریکای جنوبی، او بیشترین میانگین تعداد خطا در هر بازی را نیز در فصل سپری شده با انجام 30 بازی و میانگین 2.64 داشته باشد.

 

از نظر موفقیت در نبردهای هوایی، پوگبا با قد بلند خود با موفقیت تقریبا 65 درصدی بالاتر از دو هافبک بارسلونا و همچنین تونی کروس و ویدال دارد. اما ضعف عمده پوگبا در توپ ربایی می باشد جایی که او از این نظر عملکرد ضعیف تری نسبت به راکیتیچ و ویدال داشته است. در توپ ربایی، راکیتیچ با میانگین 1.79 قطع توپ در هر دیدار تقربا با ویدال برابر است و بالاتر از پوگبا با میانگین 1.40 قرار دارند.

 

بنابراین در فاز دفاعی مشخص است که اینیستا و تونی کروس را باید از جمع سه هافبک دیگر جدا کرد.

 

فاز تهاجمی

 

مقایسه عملکرد راکیتیچف اینیستا، پوگبا، کروس و ویدال

 

از نظر میانگین پاس گل، پوگبا وضعیت بهتری دارد و در صدر قرار گرفته است. پوگبا با 12 پاس گل در فصل گذشته سری آ و با میانگین 0.36 پاس گل در هر 90 دقیقه، بالاتر از تونی کروس با میانگین 0.33 قرار دارد که عملکردشان بسیار بهتر از دو هافبک بارسلونا در فصل گذشته بوده است. بنابراین وضعیت خوب پوگبا از این دو نظر، برای هواداران منچستر یونایتد بابت سپری کردن یکی از کم گل ترین فصول تاریخ خود با تنها به ثمر رساندن 49 گل بسیار ویژه خواهد بود.

 

اما از نظر تعداد پاس صحیح، آرتورو ویدال با 78.9 وضعیت بهتری نسبت به سایرین دارد که قرار داشتن تونی کروس در رتبه دوم نشان می دهد که قرار گرفتن هافبک های دفاعی در عقب زمین و داشتن فضای بیشتر پاس برای آن ها، این اجازه را به ان ها می دهد که تعداد پاس های صحیح بیشتری نسبت به هافبک های تهاجمی داشته باشند.

 

آنچه که هافبک ها را در فاز تهاجمی بزرگ جلوه می دهد میزان تکنیک، دقت پاس، خلق موقیت و در نتیجه گل سازی برای تیم است. بنابراین از نظر گلزنی مقایسه را اغاز می کنیم جایی که راکیتیچ با میانگین 0.25 گل در هر بازی یا همان تقسیم تعداد دقایق بازی بر 90 دقیقه، تقریبا با پوگبا با میانگین 0.24 برابر است و این دو با اختلاف بالاتر از تونی کروس و اینیستا قرار دارند هرچند که وضعیت ویدال با میانگین 0.18 بهتر می باشد.

ایوان راکیتیچ-Ivan Rakitic

 

اما از نظر میانگیین ایجاد موقعیت گل نیز ویدال وضعیت بهتری دارد و تنها هافبکی است که بیش از 2 موقعیت را به صورت میانگین در هر 90 دقیقه ایجاد کرده است که پس از او به ترتیب تونی کروس با 1.87، پوگبا با 1.61، اینیستا با 1.28 و راکیتیچ با 1.16 قرار دارند.

 

بنابراین با این اوصاف به نظر می رسد که پوگبا علی رغم موفقیتش در فاز تدافعی به دلیل قدرت بدنی بالا، در فاز تهاجمی نیز بازیکنی موثر بوده است و می توان آرتور ویدال را به همراه پوگبا هافبک های کامل تری تصور نمود هرچند که باید تفاوت سطح لیگ های مورد نظر را نیز درنظر گرفت.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.