پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز بازی بارسلونا 2-1 سوسیه داد؛ ریسک اشتباه والورده

کد خبر : 83459  |  زمان ارسال : یکشنبه 1 مهر 1397
آنالیز تصویری و ویدیویی بازی بارسلونا در هفته چهارم لالیگا 2018/19

اختصاصی بارسانیوز – بارسلونا در اولین بازی پس از تعطیلات بازی های ملی به سن سباستین ایالت باسک سفر کرد تا مقابل رئال سوسیه داد قرار بگیرد در دیداری که مدافع عنوان قهرمانی و صدرنشین لالیگا از دشواری آن اینبار در آنوئتای جدید آگاه بود.

 

دشواری این بازی برای بارسلونا نه از قدرت رئال سوسیه داد بود و نه از ضعف بارسلونا بلکه بابت نتایج ضعیفی که آبی اناری ها در آنوئتا به صورت سریالی در فصول اخیر کسب کرده بودند که البته در فصل گذشته با برتری 4-2 به انتهای خود رسید. بارسلونا از فصل 2010/11 که سوسیه داد به لالیگا بازگشته بود تا 2016/17 موفق به پیروزی در آنوئتا نشده بود.

 

اما معضل دیگر بارسلونا استراحت دادن به بازیکنان کلیدی تیم بود که از اردوی تیم های ملی باز گشته بودند در شرایطی که مابقی در بارسلون جهت تمرین همچون مسی حضور داشتند به ویژه در شرایطی که تیم سه شنبه نیز در لیگ قهرمانان اروپا مقابل آیندهوون بازی داشت موضوعی که در فصل گذشته والورده به آن بابت عدم استراحت به بازیکنان کلیدی پس از شکست 3-0 در رم متهم شده بود و در ماه های اخیر بازیکنان به آن اعتراف کرده اند.

 

 

سیستم چرخشی والورده

 

والورده برای این بازی بوسکتس و کوتینیو را روی نیمکت نشاند و از رافینیا و روبرتو به عنوان مهره های جایگزین آن ها در خط هافبک استفاده کرد البته درحالتی که راکیتیچ به عنوان هافبک دفاعی بازی کرد که در نتیجه سمدو به دفاع راست بازگشت و این تمام تغییر تحول ارنستو والورده بود که از نظر برخی هواداران جهت استراحت کافی نبود و به نظر به اومتیتی، راکیتیچ و سوارز نیز می توانست استراحت برسد.

 

والورده می دانست که با استفاده همزمان از روبرتو و رافینیا چه قمار بزرگی کرده است چون روبرتو اولین تجربه بازی در خط هافبک را در فصل جاری مقابل آلاوس به مدت یک نیمه داشت و رافینیا نیز تنها مقابل سشویا در سوپر کاپ یک نیمه بازی کرده بود و هر دو در جلب رضایت والورده ناموفق بودند.

 

 

در این حالت مطابق شکل، ایوان راکیتیچ که با دایره مشکی مشخص شده بسیار عقب تر و عمیق تر از پشت معمول خود بازی کرد که چندین مرتبه در تیم ملی کرواسی تجربه آن را داشت و تیم نیز همچنان فرم 3-3-4 خود را داشت.

 

این بازی عمیق راکیتیچ به وضوح از توانایی اوبرای پخش توپ در میانه زمین و سهم او در حملات کاست. اگر راکیتیچ به عنوان هافبک دفاعی به موقعیت جلوتری حرکت می کرد، پیکه و اومتیتی را در برابر ضدحملات حریف آسیب پذیرتر می کرد چون نه روبرتو و نه رافینیا هرگز خود را به عنوان یک توپ پخش کن و همچنین تحمل در برابر پرس حریف ثابت نکرده اندبه صورتی که این موضوع می توانست به تیم لطمه وارد کند.

 

در شرایطی که هدف والورده استراحت دادن به کوتینیو و بوسکتس بود به نظر می رسید که می توانست از ویدال به عنوان هافبک دفاعی استفاده کند تا راکیتیچ در پست هافبک راست قرار بگیرد و حتی آرتور نیز انتخاب مناسبی برای بازی در پست هافبک راست بود که حتی در لیست تیم نیز برای سفر و بازی بابت بازگشت دیرهنگام از اردوی تیم ملی برزیل قرار نگرفت درحالی که کوتینیو دعوت شد.

 

در سوی مقابل نیز سوسیه داد با آرایش مخلوط 2-1-3-4 و سوئیچ پیدا کردن به 2-4-4 هنگام دفاع با دو مهاجم خود به نام های خوانمی و اویارزابال بازی می کرد و به این آرایش بارسلونا پاسخ می داد. همچنین گاریتانو سرمربی سوسیه داد باتوجه به مصدومیت های ساندرو رامیرز، ویلیان خوزه، مارتین و لورنته و عدنان یانوزای گزینه های بیشتری نیز برای بازی دراختیار نداشت.

 

سوسیه داد در نیمه نخست نمی ترسید

 

با وجود روبرتو و رافینیا و عدم توانایی به مقصد رساندن توپ در پرس شدید، رئال سوسیه داد از شدت پرس خود ترسی نداشت و به راحتی بازیکن هدف بارسلونا را به صورت انفرادی مهار می کردند تا بازی بارسلونا در میانه زمین را خراب کنند به صورتی که وقتی بارسلونا تو را دراختیار داشت سوسیه داد با 8 بازیکن دفاع می کرد و خوانمی و اویارزابال دو مهاجم تیم وظیفه پرس را برعهده داشتند.

 

 

 

همانطور که در ویدیوی بالا دیده می شود، رافینیا موفق به ریکاوری یا بازپس گرفتن توپ شد اما با پرس دو بازیکن حریف با یک پاس رو به عقب اشتباه توپ را از دست داد.

 

به صورت معمول وقتی سوسیه داد پرس شدید نمی کرد بارسلونا قادر به استفاده از فضای موجود در میانه زمین بود اما عدم توانایی رافینیا جهت برقراری ارتباط با دمبله در جناح چپ در یک سوم تهاجمی زمین و همچنین عدم نفوذهای تهدید آمیز روبرتو در جناح راست نفعی نبرد و سوسیه داد با به ثمر رساندن یک گل زودهنگام از روی ضعف بارسلونا در نبرد هوایی سود برد که تکرار مجدد آن نگرانی بزرگ ابتدای فصل والورده روی توپ ها ونبردهای هوایی محسوب می شود.

 

پاسخ والورده به این وضعیت

 

باتوجه به بازی راکد بارسلونا در میانه زمین که تیم مجددا به وینگرها یعنی عملکرد مسی و دمبله و همچنین دو مدافع کناری متکی شده بود اما این مورد نیز کار نکرد چون روبرتو و رافینیا قادر به حفظ مالکیت توپ نبودند و به صورت پیاپی مالکیت توپ از دست می رفت.

 

 

 

طبق ویدیوی بالا، دمبله پاسی را از رافینیا دریافت کرد اما پس از یک استارت سریع بلافاصله با پرس حریف توپ را از دست داد. بدین ترتیب کمبود خلاقیت در بازی رافینیا باعث شد تا او پاس های رو به عقب داشته باشد درحالی که در مقابل خود فضای خوبی دراختیار داشت

 

 

 

مطابق ویدیوی بالا ثانیه هایی بعد چنین اتفاقی برای روبرتو و مسی تکرار شد و مجددا توپ با عدم جاگیری مناسب روبرتو از دست رفت.

 

به همین دلیل مسی مجددا به عمق زد و به میانه زمین آمد و مطابق شکل زیر مسی با ترک جناح راست حتی به جناح چپ نیز آمد و در نتیجه فضای زیادی در جناح راست خالی شد.

 

 

بدین ترتیب نیمه اول بازی بسیار شبیه به 45 دقیقه نخست بازی با آلاوس بود یعنی اینکه تیم در میانه زمین فاقد خلاقیت جهت نفوذ و فضاسازی بود درحالی که در چنین وضعیتی راکیتیچ نیز به عنوان یک هافبک دفاعی بازی می کرد و روبرتو و رافینیا به عنوان دو هافبک طراح به هیچ وجه در طراحی حملات موفق نبودند.

 

تنها 3 ضربه در نیمه نخست

 

در مقابل سیستم مهار کردن سوسیه داد با پرس شدید، بارسلونا بخش زیادی از نیمه نخست را در میانه زمین بدون خلق موقعیت سپری کرد و این چیزی نبود که بارسلونا به دنبالش باشد. بارسلونا در نیمه اول تنها سه ضربه به سمت دروازه حریف داشت که دو مورد آن از پیکه بود

 

 

اشتباه واضح والورده در نیمه نخست

 

بنابراین به وضوح اشتباه والورده در استفاده همزمان رافینیا و روبرتو در نیمه نخست جلوی راکیتیچ مشهود بود و به همین دلیل والورده در ابتدای نیمه دوم کوتینیو را به جای سمدو روانه میدان کرد تا روبرتو به دفاع راست منتقل شود و رافینیا در پست هافبک راست قرار بگیرد.

 

 

 

کوتینیو خیلی زود تاثیر خود را با حرکات بدون توپ و با استفاده از سرعت خود جهت بیرون کشیدن مدافعان سوسیه داد از منطقه دفاعی خود گذاشت. در این شیوه بازی، کوتینیو با دریافت یک پاس از رافینیا یکی از مدافعان را به سمت خود جلب کرد و کوتینیو بلافاصله به درون محوطه نفوذ کرد و در یک همکاری (یک و دو) با رافینیا پاس دوم را جهت شوت و تک به تک شدن با دروازبان دریافت نکرد و توپ دفع شد درحالی که بارسلونا در تمام نیمه نخست در اجرای چنین حرکاتی ناکام بود اما این کار را در همان دقایق نخست نیمه دوم با حرکت و سرعت کوتینیو و قدرت پا به توپ او انجام داد.

 

با این حال بارسلونا همچنان قادر به ایجاد یک موقعیت گلزنی عالی نبود تا اینکه بوسکتس به جای رافینیا ارد میدان شد و در پس هافبک دفاعی قرار گرفت تا راکیتیچ جلوتر بیاید و هافبک راست شود. با این تعویض سلاح بارسلونا در فاز تهاجمی بیشتر شد اما منطقه ترسناک با جلو آمدن راکیتیچ ضدحملات سریع حریف محسوب می شد چون دو مدافع کناری نیز در حال نفوذ بودند.

 

 

 

روی یکی از موقعیت ها تراشتگن توانست در دقیقه 61 دروازه بارسلونا برای عدم دریافت گل دوم نجات دهد.

 

بااین حال کوتینیو همچنان در حال تلاش برای رسیدن به دروازه حریف بود و در 20 دقیقه ابتدایی نیمه دوم فعال ترین بازیکن بارسلونا محسوب می شد که توانست همکاری خوبی با دمبله داشته باشد که پاس کات بک او را سوارز از دست داد.

 

 

 

بارسلونا درنهایت به هر نحوی توانست با گل های سوارز و دمبله در مدت زمان کوتاهی از حریف پیش بیافتد که پس از گل دوم بارسلونا، سوسیه داد مجددا پرس وارد کرد و والورده برای رهایی از آن آرتورو ویدال را به ای دمبله روانه زمین کرد تا سیستم 2-4-4 را پیاده کند چون دمبله در طول بازی قادر به حفظ توپ نبود و از دست دادن توپ در تیم ادامه داشت و اگر تراشتگن نبود بارسلونا شاید نمی توانست در این بازی به پیروزی دست یابد.

 

با این حال این بازی نمایانگر ضعف بارسلونا در طراحی حملات و استفاده از مالکیت توپ با استفاده همزمان والورده از رافینیا و روبرتو به عنوان هافبک های طراح چپ و راست بود که با ورود کوتینیو در نیمه دوم و جلو آمدن راکیتیچ پس از ورود بوسکتس به پست هافبک دفاعی اوضاع تغییر کرد تا ریسک والورده در نیمه نخست جواب ندهد و شرایط برای رافینیا در ادامه فصل دشوارتر شود چون وضعیت او به نوعی مشابه با دلوفئو در نیم فصل نخست فصل گذشته در حال پیش رفتن است و حتی از لیست بازی با جیرونا نیز خط خورد.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.