پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

ویژه : آنالیز آماری سیستم های استفاده شده بارسلونا در فصل 2020/21

کد خبر : 112885  |  زمان ارسال : جمعه 1 مرداد 1400
در این آنالیز سیستم های مختلف فصل بارسلونا را بررسی می کنیم.

اختصاصی بارسا نیوز - با پیوستن سرمربی جدید به تیم بارسلونا در تابستان 2020 ، احتمال تغییرات اساسی در هر تیم وجود دارد. رونالد کومان در طول فصل هم سیستم بارسلونا را مدام تغییر می داد تا موثرترین راه حل را بیابد.

 

با استفاده از داده های آماری در این آنالیز می خواهیم بارسلونا را در فصل 2020/2021 مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع که بارسلونا در کدام سیستم بازی بهترین عملکرد را از خود ارائه داده است.

 

 فصل تغییر ها 


با توجه به این که هواداران بارسلونا عادت کرده اند که سیستم بارسلونا همان 3-3-4 سنتی باشد ، تغییر سیستم و شرایط بازی تیم در طول فصل 2020/2021 زیرنظر سرمربی جدید بارسلونا کاملا حس می شد.

 

اکنون می خواهیم بررسی کنیم که آیا تنوع سیستم بارسلونا در مقایسه با سایر تیم های لالیگا زیاد بود ؟ در واقع نمودار زیر می تواند پاسخ دهنده خوبی به سوال ما باشد.

 

 

در فصل 2020/2021 بارسلونا حداقل در 10% از دقایق لیگ از 4 ترکیب مختلف استفاده کرده بود. فقط هوئسکا با 5 ترکیب از بارسلونا از ترکیب های بیشتری استفاده کرده است. این عدد برای سه تیم برتر دیگر لالیگا 2 ترکیب است.

 

واضح است که فرکانس تغییرات ترکیب بارسلونا در طول فصل بسیار زیاد بود ، خصوصا زمانی که کاتالان هم در مقابل یک حریف قدرتمند قرار می گرفتند. برای مثال در رقابت های سوپرجام بارسلونا از دو ترکیب در 20% از دقایق برابر رئال سوسیداد و اتلتیک بیلبائو استفاده کرده بود.

 

اگر به نمودار زیر نگاهی بیندازیم ، تغییرات عددی را نسبت به فصول گذشته به صورت واضح مشاهده خواهیم کرد.

 

 

به راحتی از تصویر بالا مشخص است که در طی سالیان اخیر رونالد کومان بیشترین آزمایش را روی سیستم های مختلف انجام داده است و کمترین استفاده را از سیستم مورد علاقه بارسلونا یعنی 3-3-4 انجام داده است.

 

این درصد حتی کمتر از درصد فصل اول ارنستو والورده بود که تمایل زیادی به استفاده از سیستم 2-4-4 داشت. البته رونالد کومان مشکلات زیادی از جمله مصدومیت و نداشتن بازیکنان مورد نیاز خود داشت.

 

بیشترین استفاده از سیستم 3-3-4 در تصویر بالا مربوط به فصل دوم حضور لوئیز انریکه بوده است. پس از دوران انریکه شیب نمودار سینوسی بوده است ، اما باز هم استفاده از فصل دوم حضور او خیلی کمتر بوده است !

 

 تاثیر سیستم ها در بازی بارسلونا 


با توجه به موارد بالا می خواهیم ابتدا در مورد اینکه کدام سیستم ها در پارامترهای مختلف برای استفاده بارسلونا موفقیت آمیز بودند ، صحبت کنیم. در واقع می خواهیم بدانیم کدام سیستم واقعا برای استفاده بلوگرانا مفید است.

 

در نمودار زیر نرخ ایجاد موقعیت گلزنی با رنگ آبی و نرخ جلوگیری از ایجاد موقعیت برای حریف با رنگ خاکستری مشخص شده است. در واقع فاکتورهای مختلفی مانند نرخ تبدیل شوت به موقعیت و ... در اندازه گیری دخیل بوده است.

 

 

ایجاد شانس بارسلونا با سیستم 3-3-4 که در ژانوبه و فوریه 2021 مورد استفاده قرار گرفت ، بیشتر از سایر سیستم ها است. این سیستم متوسط 2.26 ایجاد شانس بدون پنالتی را برای بارسلونا به همراه داشته است ، در حالی که سیستم بعدی 3-4-3 است که 1.96 داشته است.

 

از طرفی سیستم 3-3-4 با میانگین دریافت 0.76 موقعیت در هر بازی در امر دفاعی هم سیستم موثری بوده است. به نظر می رسد سیستم سنتی بارسلونا همچنان هم برای این تیم سیستم موثری است.

 

با نگاهی دوباره به نمودار متوجه می شویم که سیستم 1-3-2-4 بدترین سیستم برای کاتالان ها بوده است. این سیستمی بود که کومان اوایل فصل مورد استفاده قرار دارد و با توجه به داده ها این سیستم بیشترین موقعیت را در اختیار حریف قرار داده است و کمترین موقعیت برای بارسلونا ایجاد شده است.

 

یکی دیگر از نکات مهم سلطه زمینی است. این که یک تیم می تواند تا چه حد در مناطق مخاطره آمیز حریف پیشرفت کند. نمودار زیر مربوط به حرکات در یک سوم هجومی و دفاعی بلوگرانا است.

 

 

باز هم با توجه به نمودار بالا که نشان دهنده حمل توپ و پاس دادن در یک سوم دفاعی حریف است ، سیستم 3-3-4 بهترین عملکرد ممکن را داشته است. در همین حال سیستم 1-3-2-4 بدترین بوده است.

 

 

در مورد ورود به محطه جریمه رقبا آمار و اعداد کمی بهم نزدیک تر هستند ، اما الگو تغییر نکرده است. سیستم 3-3-4 باز هم ایمن ترین حالت دفاعی بوده است ، اما در بخش هجومی 3-4-3 بهترین سیستم بوده است.

 

نکته جالب این است که در ورود به محوطه جریمه و بازی در آن منطقه سیستم 1-3-2-4 عملکرد هجومی بهتری از سیستم 3-3-4 دارد ، اما همچنان ضعیف ترین عملکرد دفاعی از آن سیستم 1-3-2-4 است.

 

در بخش ورود به محوطه جریمه سیستم 2-5-3 در بخش دفاعی عملکرد بسیار خوبی داشته است ، اما در بخش هجومی ضعیف ترین سیستم در این فاکتور بوده است.

 

البته که سطح رقبا در تعیین این پارامترها بسیار مهم و تعیین کننده است و همین موضوع می تواند کمی صحت آمار ها را دستخوش تغییر کند ، اما در کادر پایین موقعیت های نهایی در مقابل حریفانی که بارسلونا با هر سیستم با آن ها بازی کرده است را مشاهده می کنیم.

 

سیستم 3-4-3 : 14.7

سیستم 3-3-4 : 12.9

سیستم 1-3-2-4 : 9.2

سیستم 2-5-3 : 9.1

 

در حالی که به نظر می آید سیستم 1-3-2-4 کمترین کارایی را دارد ، اما تعداد بیشتری از بازیکنان را درگیر می کند. سیستم 3-3-4 بهترین کارایی را دارد ، اما آن هم هنوز در بعضی از فاکتورها ضعیف است.

 

می توان نتیجه گیری کرد که سیستم 1-3-2-4 س از عملکرد ضعیف از بین رفت. البته که این سیستم برابر بعضی رقبا خوب بود ، اما کمبود ابزار برای کومان و تیمش باعث کندی و ناکارآمدی سیستم می شد.

 

تغییر سیستم به 3-3-4 به استحکام دفاعی بارسلونا کمک کرد و خلاقیت تیم را افزایش داد. سیستم 2-5-3 در مقابل حریفان قدرتمند به خوبی جواب داد و قدرت تاکتیکی بالایی در این سیستم وجود داشت.

 

سیستم 3-4-3 در پارامترهای هجومی از سیستم 2-5-3 بهتر بود ، اما در فاکتورهای دفاعی سیستم 2-5-3 عملکرد بهتری نسبت به سیستم 3 دفاعی همتای خود داشت.

 

 نتیجه گیری 


تمایل به سازگاری و تلاش برای پیشرفت از ویژگی های قابل توجه مرد هلندی نیمکت بارسلونا است ، اما اگر تیم نتواند با این سیستم ها به اندازه کافی خوب عمل نکند و نتیجه نگیرد یافتن راه حل هم بسیار مهم است.

 

 

کومان پس از هرگونه تمدید یا انتقاد که به او صورت می گرفت تلاش می کرد سیستم تیم را اصلاح کند ، خصوصا پس از سیستم 1-3-2-4 اول فصل که تحرک لازم و کافی را برای بارسلونا نداشت.

 

مشکل بارسلونا این است که هیچ یک از سیستم ها نتوانستند در بلند مدت موفقیت آمیز باشند. موضوع تغییر سیستم باعث بروز ویژگی های مثبت بعضی از بازیکنان بارسلونا شد ، اما تاثیر آن در سیستم جدید از بین می رفت.

 

انعطاف پذیری خصوصا در فوتبال مدرن بسیار حائز اهمیت است ، اما مهم آن است که برای فصل جدید از یک سیستم واحد استفاده شود تا بازیکنان بتوانند به درک بهتری از هم در آن سیستم برسند.

 

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.