پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

بررسی عملکرد بارسلونا در فصل نقل و انتقالات ؛ بخش اول : ورودی‌ها

کد خبر : 93549  |  زمان ارسال : سه شنبه 12 شهریور 1398
سایت بارسانیوز قصد دارد در سه بخش، خلاصه‌ای خبری-تحلیلی از آنچه که در فصل نقل و انتقالات بر بارسلونا گذشت، ارائه دهد.

سید محمد حسین هاشمی - "اوج هیجان و اضطراب" ؛ عبارتی بسیار آشنا که علی‌رغم کلیشه ای بودنش، بین عاشقان فوتبال بسیار پر مسماست. در طول یکسال چندین بار به بهانه‌های مختلف، تمام فوتبال‌دوستان به مرزی از شعف و هیجان میرسند که توصیف آن فقط برای خود آنها ممکن است و نه هیچ کس دیگر. بی شک یکی از مهیج ترین بستر های فوتبالی، فصل پر فراز و نشیب نقل و انتقالات است. برای هیچکس تفاوتی ندارد که تیم مورد علاقه‌اش نیازمند خرید و فروش بازیکن باشد یا خیر. چیزی که در هر تابستان ثابت است ، اضطراب و هیجان ناشی این خرید و فروش هاست و نه چیز دیگر.

 

فصل نقل و انتقالات امسال لیکن با سردرگمی‌ای که نمی‌شد آن را ناشی از هیجان دانست آغاز شد . پیچیدگی از آن بود که هوادار در دوراهی نیازمند دانستن یا ندانستن تیم به نقل و انتقالات پر سر و صدا قرار داشت . اگر سطحی می نگریستیم ، متحمل شدن شکستی دردناک در بازی برگشت نیمه‌نهایی تورنومنتی که به زعم غالب مردم، قهرمان یا دست کم فینالیست قطعی آن شمرده می‌شدیم، به همراه از دست دادن قهرمانی جام حذفی، مارا به تغییر در تیم متقاعد میکرد. اما وقتی نگاهی به لیست تیم می انداختیم به نام هایی برمیخوردیم که شاید مسیر تصمیم گیری را برای ما ناهموار میکرد. نام هایی با استعداد و درخشان که استفاده‌ی درستی از آنها در مسیر رسیدن به اهداف فصل گذشته تیم نشد. بارز ترین نمونه چنین نام‌هایی، مالکوم و کوتینیو بودند که هیچکدام در پست‌هایی که باید مورد استفاده قرار نگرفتند. یا حتی اگر به ترکیب‌های تیم در طول فصل نگاهی می‌انداختیم، متوجه می شدیم که گاهی بازیکنانی بیش از پتانسیلشان و در جایی خارج از وظیفه شان استفاده شدند و گاهی حتی برعکس. و صدالبته نداشتن پلنی جایگزین برای پلن اصلی و شکست خورده‌ در جریان مسابقه، تیم را در منجلاب بی برنامگی می انداخت . بهترین نمونه برای پی بردن به این معضلات، نگاه انداختن به ترکیب بازی برگشت با لیورپول در نیمه نهایی لیگ قهرمانان و بازبینی نیمه دوم بازی است. همین دلایل باعث شدند که نگاه ها برای یافتن مسبب این مشکلات-چه درست و چه غلط- به سمت ارنستو والورده ، سرمربی تیم برگردد. والورده خیلی زود در میان تمام هواداران بارسا مقصر شناخته شد، حتی اگر واقعا مقصر نبود!

 

جنبش های فراوان برای کناره گیری والورده که توسط هواداران معترض بارسا تاسیس و توسعه داده شده بودند، با بی اهمیتی باشگاه و ماندن بر سر موضع خود، یعنی ادامه کار با والورده در فصل پیش رو ، یکی پس از دیگری کمرنگ می‎‌شدند. تا نهایتا ریاست باشگاه بارسلونا والورده را سرمربی رسمی تیم در فصل آینده اعلام کرد. هواداران نیز بالاجبار از موضع خود کوتاه آمدند، اما با جدیت خواستار حضور پرقدرت تیم در نقل و انتقالات بودند. و البته ریاست باشگاه و والورده نیز سعی داشتند که به خواسته‌ی آنان پایبند باشند ...

 

بخش اول ؛ ورودی‌ها : 

 آنتوان گریزمان ؛ معمایی جذاب اما لاینحل : 

ستاره‌ی فرانسوی فصل گذشته‌ی اتلتیکو مادرید را می‌توان دستاورد بزرگ بارسا در فصل نقل و انتقالات دانست. سال گذشته که بحث خرید او بسیار جدی شد، باتوجه به بی‌نیاز بودن نسبی باشگاه از وینگر(لااقل روی کاغذ!)، بارسلونا قصد داشت گریزمان را به عنوان جانشین سوارزی که کم کم پا به دوران ناکارآمدی میگذاشت به نیوکمپ بیاورد. این مسئله با توجه به سن گریزمان، نه تنها برای هواداران، بلکه برای خود آنتوان هم نگران کننده بود. با این حال در مقطعی گریزمان به بارسا بسیار نزدیک شد و حتی انتقال او از دید برخی قطعی بود. اما به ناگَه، در واپسین روزهای پیش از جام جهانی، درست همان روزهایی که همه منتظر شنیدن خبر عقد قرارداد گریز با بارسا بودند اتفاقی شوکه کننده افتاد؛ آنتوان گریزمان طی مستندی رسما اعلام کرد که در اتلتیکو می‌ماند و بارسلونا را با آلترناتیو‌های نداشته تنها گذاشت.

 

اتلتیکو فصل خفت باری را پشت سر گذاشت. از سناریوی مرگی فجیع در بازی با یوونتوس در لیگ قهرمانان گرفته تا ناکامی در لیگ و حذفی، همه و همه گریزمان را به نامناسب بودن شرایط متقاعد کرد. گریز درحالی که هنوز دو ماه به پایان فصل مانده  بود، مجدد سودای رفتن سر کرد و مقصد بعدی بر همه عیان بود: بارسلونا .

 

با باز شدن مجدد پرونده انتقال گریزمان به بارسا، چیزی که نصیب او شد حجمه ای غضبناک از سوی بازیکنان و هواداران بود. هواداران معتقد بودند که او لیاقت پیراهن تیم را ندارد و به ما خیانت کرده است! بازیکنان تیم هم که خیلی صریح با انتقال او به بارسا مخالفت کرده بودند. در همین حین نام یوویچ 21 ساله هم مطرح شد و مسلما با توجه به سن کمش، گزینه بهتری نسبت به گریزمان برای جانشینی مهاجم اصلی تیم بود (هر چند که آنچنان جدی نبود). همه‌ی این موارد باعث شدند تا شور و اصرار گریزمان برای انتقال به بارسا تا حدودی کمتر شود.

 

فصل به پایان رسید و جدایی بازیکنانی نظیر مالکوم و کوتینیو محتمل شد و در این صورت بارسلونا نیازمند وینگر بود. حال باشگاه به گریزمان به عنوان ناجی چندپسته نگاه می‌کرد. به علاوه، خشم هواداران نسبت به گریزمان نیز فروکش کرده‌بود و غالب آنها، از این انتقال استقبال هم می‌کردند. در نهایت پس از کش و قوس فراوان و بازی رسانه‌ها که شایعات و واقعات را به سرعت مخابره میکردند، باشگاه بارسلونا با فعال کردن بندفسخ 120 میلیون یورویی، آنتوان گریزمان 28 ساله را تا سال 2024 آبی اناری پوش کرد.

 

آنتوان گریزمان به بارسلونا پیوست

 

فرنکی دی یونگ ؛ یک خرید درخشان و به موقع :

دی یونگ ستاره ای بود که بعد از عقد قرارداد با بارسا، توانایی هایش بیشتر به چشم آمد و یکی از موثر ترین بازیکنان در موفقیت های فصل گذشته آژاکس به شمار می‌آید.

 

شایعات این انتقال از تابستان 2018 به گوش می‌رسید اما آنچنان جدی به نظر نمی‌رسید. ماه نوامبر فرا رسید و زمان اندکی از پایان فصل نقل و انتقالات گذشته‌بود که بارتومئو برای مذاکره رسمی با آژاکس و دی یونگ به آمستردام سفر کرد و رضایت باشگاه آژاکس و ستاره‌ی هلندی آنها را جلب کرد. در این میان باشگاه پاریسن ژرمن پا به ماجرا گذاشت و پیشنهادی وسوسه‌انگیز‎تر ارائه کرد. یوونتوس و منچستر سیتی نیز از غافله عقب نماندند و نام خود را در لیستِ خواستاران فرنکی دی‌یانگ ثبت کردند. با این حال تلاش‌های بارتومئو و آبیدال، علاقه‌ی شخص دی یونگ به بارسلونا و حضور یک بارسایی در صدر مدیریت باشگاه آژاکس موجب شدند که فصل جدیدی به نام بارسلونا، در سرنوشت دی یونگ نگاشته شود.

 

فرنکی دی یونگ به بارسلونا پیوست

 

جونیور فیرپو ؛ ضامن آینده :

در نگاه اول شاید خرید فیرپو، با توجه به اینکه بارسا رقیبی در این امر نداشت ساده و کم دردسر به نظر می‌رسید ؛ اما راضی کردن بتیس به این انتقال خود یک پروژه‌ی سنگین برای بارتومئو و یارانش به شمار می‌آمد. درخشش این بازیکن در فصل گذشته‌ی لالیگا، توجه بسیاری از باشگاه‌های لیگ انگلیس و لالیگا را به خود جلب کرد اما تقریبا هیچکدام به پیشنهاد خود مصمم نبودند و به محض مواجهه با مبلغ پیشنهادی نسبتا نامناسب بتیس، دست از مذاکره برداشتند. در این میان بارسلونا از موضع خود کوتاه نیامد و سعی داشت سران بتیس را به مبلغ کمتر راضی کند، چرا که نیاز مبرمی به خرید یک جایگزین برای آلبا داشت و چه گزینه‌ای مناسب تر از فیرپو! در نهایت بارسلونا با قراردادی به ارزش 18+12 میلیون یورو، فیرپو را به نیوکمپ آورد.

 

جونیور فیرپو به بارسلونا پیوست

 

نوبرتو مورارا نتو ؛ جایگزینی مطمئن :

با توجه به جدی شدن جدایی یاسپر سیلسن هلندی از بارسلونا، سران باشگاه در سدد خرید یک جایگزین برای او، به عنوان گلر دوم تیم بودند و نام نتو بیش از همه بر سر زبان‌ها آمد ؛ هر چند که عده‌ای نیز معتقد بودند اینیاکی پنیا می‌بایست گلر دوم بارسا در فصل آینده باشد. نتو، گلری خوش استایل و توانا در جایگیری و خروج است که به نظر می‌توان روی او به عنوان جانشینی مطمئن برای مارک آندره ترشتگن حساب کرد. هر چند که نتو در ابتدا با نارضایتی برخی از هواداران مواجه شد که انتقال او را خرج اضافه و خریدی کم‌اهمیت تلقی می‌کردند، اما خود او به سرعت با عملکرد مناسب در فرصت اندکی که در تور پیش فصل داشت، خود را به همگان اثبات و رضایت طرفداران را جلب کرد. خبر نهایی شدن انتقال نتو به بارسا از والنسیا، درست یک روز بعد از جدایی سیلسن از بارسلونا و عقد قرارداد با والنسیا منتشر شد و این موضوع نشانگر عدم استقلال این دو قراداد نسبت به هم است. رقم قرارداد 4 ساله‌ی نتو 26+9 میلیون یورو است و این در حالیست که سیلسن نیز با چنین رقمی (35 میلیون ثابت) به والنسیا پیوست.

 

نتو به بارسلونا پیوست

 

ادامه دارد ...

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.