پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

⭕:«Expected Goals» چیست و چگونه محاسبه می شود؟ مطالعه تخصصی یکی از مهم ترین اطلاعات آماری فوتبال مدرن⭕

زمان ارسال : پنجشنبه 13 آبان 1400
شاید سوال باشد که این داده ها چه هستند؟
به چه کاری خواهند آمد امروز قراره یکی از داده های مهم را بررسی کنیم!
_________________________
. بر خلاف پست های پیشین که به بررسی تخصصی روش ها و ایده های تاکتیکی مختلف پرداخته بودیم، در این پست قصد داریم یکی از مهم ترین و پر بحث ترین اطلاعات آماری این روزهای فوتبال مدرن را مورد بررسی قرار دهیم. پارامترِ آماریِ بسیار مهم که پس از توضیح مفصل آن در این پست، و در پست های فنی آینده به یکی از ابزار اصلی ما در راه آنالیز فنی عملکرد تیم ها تبدیل خواهد شد. «Expected Goals» با عنوان اختصاری «xG»، پارامتری آماری است که تقریبا در حوالی سال 2008 توسط سم گرین و دوین پلولر، دو تن از متخصصین مرجع آماری Opta شکل گرفت. ایده اولیه البته با چیزی که امروزه تحت این عنوان شناخته می شود، تفاوت های بسیار زیادی در جزئیات دارد و به شدت توسعه یافته است. مایکل کیلی، یکی از مهم ترین افرادی است که در توسعه پارامتر «Expected Goals» نقش داشته و آن را به جایگاه فعلی اش در پازل داده های آماری فوتبال رسانده است. چند سالی می شود که این پارامتر آماری به شدت در میان مجموعه فنی فوتبال (اعم از تیم فنی باشگاه های مختلف و تیم فنی رسانه های مختلف) مشهور شده و طی دو سال اخیر تبدیل به پارامتری شده که بیش ترین صحبت از آن در محافل فنی مختلف فوتبال و میان تاکتیک نویسان به عمل می آید.
_________________________
Expected Goals» اول با شروع میکنم
احتمالا بارها چه در ایران و چه در کشورهای مختلف از زبان سرمربیان مختلف در نشست های خبری پس از بازی شنیده اید که مثلا "تیم ما پنج موقعیت 100 درصد، 90 درصد و یا 80 درصد داشته" و یا "تیم حریف حتی نتوانست یک موقعیت 20 درصد روی دروازه ما ایجاد کند". این ها جملاتی کاملا تقریبی و سلیقه ای هستند که نسبت به موقعیت های گل خودی و یا موقعیت های گل تیم حریف عنوان می شوند. «Expected Goals» پارامتری آماری است که می تواند دریچه ای علمی به روی تمامی این صحبت ها باز کند. پارامتری که می تواند ارزش واقعی موقعیت های گل یک تیم را در یک مسابقه فوتبال مشخص کند. این که یک تیم تا چه اندازه موقعیت های گل با کیفیتی ایجاد کرده و تا چه اندازه نیز موقعیت های گل با کیفیت روی دروازه اش ایجاد شده است.
«Expected Goals» موقعیت های ایجاد شده در یک مسابقه فوتبال را (موقعیت هایی که به زدن ضربه به سمت دروازه منجر می شود) بین 0 تا 1 ارزش می دهد. طبیعتا 0 کمترین میزان ارزش و 1 بیش ترین میزان را دارا است. یعنی هر چه این عدد به 1 نزدیک تر باشد، موقعیت گل شما با کیفیت تر بوده و شانس تبدیل به گل شدن بیشتری داشته است. مجددا تاکید می کنیم که این پارامتر مربوط به موقعیت هایی می شود که در نهایت زدن ضربه به سمت دروازه حریف را به همراه داشته است.
_________________________
چگونه باید این داده را محاسبه کرد؟
این قسمت را بخوانید!

مسئله مهم دیگر نحوه محاسبه این پارامتر آماری است. اینکه چگونه مراجع بزرگ آماری - تحلیلی این اعداد را برای ضربات به سمت دروازه محاسبه می کنند. ده ها شاخص برای محاسبه وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به 1 - فاصله ضربه از دروازه. 2 - زاویه ضربه نسبت به دروازه. 3 - شرایط بازی (ضربه در جریان بازی یا ضربات شروع مجدد). 4 - نوع ضربه (ضربه سر، ضربه با پای تخصصی، ضربه با پای غیر تخصصی). 5 - شرایط پیش از زدن ضربه (فشار، آزادی عمل و ..). 6 - نحوه پاس پیش از ضربه، اشاره کرد. این ها تنها بخشی از ده ها شاخصی است که در مورد ضربات به سمت دروازه توسط مراجع آماری - تحلیلی مطالعه می شود. علاوه بر این شاخص ها، این نوع مراجع مجموعه ای بزرگ از داده های آماری در گذشته را دارند که می توانند از آن ها نیز برای مقایسه استفاده کنند. صدها هزار نوع ضربات مختلف که می توانند به این مراجع برای محاسبه دقیق «Expected Goals» کمک کنند.
_________________________
همچون هر پارامتر آماری دیگر، «Expected Goals» نیز کارکرد مهم و منحصر به فرد خود را دارد. مهم ترین کارکرد برای تیمِ فنی باشگاه ها، تیمِ فنی رسانه ها و همچنین هواداران حرفه ای فوتبال، مربوط به دانستن کیفیت موقعیت های ایجاد شده روی هر دو دروازه است. این مسئله ای است که در نهایت با اتکا به آن می توان کیفیت تیم در فاز تهاجمی و فاز تدافعی را در یک مسابقه آنالیز کرد. کیفیت موقعیت هایی که ایجاد کرده اند و کیفیت خط دفاعیشان و اینکه آن ها تا چه اندازه اجازه خلق موقعیت با کیفیت را به حریف داده اند.

این گزارش فنی از لحاظ انفرادی نیز بسیار کاربردی است. به عنوان مثال شما می توانید به خوبی گزارش فنی عملکرد مهاجمان تیم خود را با استفاده از «Expected Goals» حین ضربات زده شده به سمت دروازه حریفان مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. اینکه مهاجم شما در موقعیت های ایده آل چه عملکردی داشته و اینکه تا چه اندازه توانسته در به ثمر ساندن موقعیت های مُرده یا کور موفق عمل کند.
_________________________
برای درک بهتر عکسی با توضیحات در کامنت ها قرار خواهم داد !
سپاس از وقتی که گذاشتید

#تنبل نباشیم
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.