پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

ایرلندی بارسا را نجات داد

زمان ارسال : شنبه 25 اردیبهشت 1400
یوهان کرویوف از شما می خواهد که این متن را بخوانید. همینطور الیور کان، مارتین اونیل و حتی لوییز فیگو. آن ها افرادی بودند که از مردم خواستند که مبلغی جمع آوری شود تا برای اوکانل بنایی به یادبود ساخته شود. روا نیست که کاپیتان سابق منچستر یونایتد، عضو تیم ملی ایرلند، فاتح تنها قهرمانی بتیس در لالیگا به عنوان مربی و ناجی بارسلونا قبری بی نام و نشان داشته باشد.

در دوبلین بزرگ شد و بازی را پیش از امضای نخستین قرارداد در سال 1909 در سلتیک بلفاست آغاز کرد. به عنوان رهبری در خط دفاعی به شفیلد ونزدی پیوست. هزینه انتقال او و هم تیمی اش پیتر وارن سر جمع پنجاه پوند بود. اما اوضاع در تیم بزرگ آن روزهای جزیره خوب پیش نرفت و بعد از سه فصل به هال سیتی پیوست.

آنجا بیشتر بازی کرد اما عملکردش برای ایرلند غیر مستقل بود که بیشتر نگاه ها را خیره کرده بود. به خصوص زمانی که در سال 1914 برای نخستین بار قهرمان مسابقات قهرمانی بریتانیا شدند. در رکسهام 2-1 ولز را بردند و برای نخستین بار خارج از خانه انگلستان را آن هم با نتیجه 3-0 در آیرسام پارک از سر راه برداشتند. در دیدار رفت در اسکاتلند در شرایطی یک-یک مساوی کردند که اوکانل با وجود بازوی شکسته، نمایش بسیار خوبی داشت. یک ماه بعد منچستر یونایتد هزار پوند برای خرید او هزینه کرد اما بلافاصله در جولای 1914، جنگ شروع شد.

با شروع جنگ، فوتبال در انگلستان حداقل برای یک سال به حالت نیمه تعطیل در آمد. باشگاه های زیادی موقتا انصراف دادند، زمین های زیادی به مزرعه گوجه و غلات تبدیل شدند و بازیکنان زیادی لباس فوتبال را کنار گذاشته لباس جنگ پوشیدند. اما از جمع بازیکنانی که راهی جنگ نشدند، برخی تیم ها بازیکنانی به عنوان میهمان انتخاب کردند و بازی های خود را ادامه دادند. مسابقات در رکورد های بازیکنان و باشگاه ها به حساب نمی آمد، اما شور فوتبال در انگلستان توپ و تانک نمی شناخت.

در همان سال ها دیدار دو تیم لیورپول و منچستر یونایتد به عنوان یکی از بحث بر انگیز ترین مسابقات تاریخ برگزار که در آدینه نیک معروف شد. در آخرین هفته فصل در ماه آوریل و در فصلی که اورتون قهرمان شد، لیورپول تیمی میانه جدولی بود که خیالش از بابت ماندن در لیگ راحت بود. آن ها در شرایطی میهمان یونایتد بودند که حریف برای رهایی از سقوط، به برد نیاز داشت. جرج اندرسون دو گل به ثمر رساند و باعث شد تاتنهام و چلسی به جای آن ها سقوط کنند.اما اتفاق ویژه ای در آن بازی رخ داد: تماشاگران از همان ابتدا متوجه سطح عجیب بازی، پاس های اشتباه و بی برنامه گی شدند و شروع به اعتراض کردند.

بعد از بازی گزارش شد که رقمی درشت به عنوان رشوه پرداخت شده و تبانی صورت گرفته بود. در شرایطی که یونایتد در تمام 37 هفته قبلی مسابقات تنها هشت برد داشت، شانس زیادی برای برد به آن ها داده نمی شد و شانس 2-0 بردن مسابقه توسط تیم منچستر، در شرط بندی ها یک به هفت بود. اتحادیه شروع به تحقیق کرد و مشخص شد که سه بازیکن از یونایتد و چهار بازیکن از لیورپول در این قضیه دست داشته اند. جکی شلدون بازیکن سابق یونایتد که به لیورپول پیوسته بود به عنوان سردسته معرفی شد. دیگرانی نیز در این قضیه دست داشتند اما جرم خود را نفی می کردند. از آن دسته می توان به فرد پاگنام کاپیتان لیورپول اشاره کرد که مدارکی علیه هم بازیان خود در طی بازپرسی ارائه داد. یا اندرسون دروازه بان یونایتد از بازی عجیب بازیکنان همدسته گلایه داشت و بیلی مردیث ستاره آن ها که گفت هم تیمی هایش آن روز به او پاس نمی دادند.

هفت بازیکن مادام العمر محروم شدند و این در حالی بود که اتحادیه کمی از خود همدردی نشان داد.از این جنبه که با شروع جنگ و از رسمیت افتادن مسابقات، بازیکنان درآمد خاصی به دست نمی آوردند و می خواستند به این طریق بر مشکلات مالی خود غلبه کنند. اوکانل یکی از آن بازیکنان نبود اما نقش کاپیتان یونایتد در آن بازی، عجیب بود. در شرایطی که بازی یک بر صفر بود، یونایتد به یک ضربه پنالتی رسید. اوکانل به زدن ضربات پنالتی مشهور نبود اما درخواست داد که ضربه به او واگذار شود. او ضربه را به عمد به جایی نزدیک به پرچم کرنر زد و پس از آن داور بازی را متوقف کرد. او چند دقیقه با همکاران خود صحبت کرد که اگر می شود ضربه تکرار شود یا این دیدار که به طرز مسخره ای دنبال می شود، متوقف شود.

برخی اینطور استدلال کردند که آن ضربه نشان داد که اوکانل به آن جمع تعلق ندارد، که اگر داشت چرا باید فرصت اینکه بازی را به2-0تبدیل کند و دریافت وجه غیر قانونی را تضمین کند را از دست بدهد؟ برخی می گفتند از عمد ضربه را از دست داد تا خود را از این قائله برهاند چون می دانست به هر حال به گلی دیگر می رسند. نوه او، مایک سال ها بعد گفت که نمی دانم که او هم در آن داستان دخیل بود یا نه. اما آن پنالتی به او سپرده شد پس اگر از آن دسته بود، از آن فتنه و رسیدن به نتیجه مد نظر لذت می برد. حتم دارم که او آدم درستی بود. دو باشگاه در این قضیه بی گناه شناخته شدند و حتی آن دو امتیاز از یونایتد کم نشد تا در لیگ باقی بمانند.
آتش جنگ افروخته تر شد و با این رسوایی، اتحادیه رسما انحلال لیگ را اعلام کرد. در همان روزها بود که تام واتسون مربی مطرح لیورپول پس از پانزده سال هدایت باشگاه و دو قهرمانی در لیگ در پنجاه و شش سالگی فوت کرد. جنگ در نوامبر1918به اتمام رسید و مسابقات از سال1919از سر گرفته شد. یک نفر از هفت بازیکن محروم شده آرتور ترنبال مهاجم یونایتد در سال1917در جنگ اراس کشته شد و هرگز جسدش شناسایی نشد و سایرین به جز اینوه وست بخشیده شدند. وست هرگز اعتراف نکرد که گناهکار است و از اتحادیه شکایت کرد اما در دادگاه شکست خورد و به همین خاطر محرومیتش سی سال به درازا کشی59سال داشت که محرومیتش برداشته شد. همینطور اندرسون دیگر بازیکن یونایتد که اعلام بی گناهی کرده بود و علیه هم بازی های خود اعتراف کرده بود، چند سال بعد به خاطر موردی مشابه روانه زندان شد.
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.